Kawasaki GPZ 500 uit 91 (vliegwiel magneten)

spides1989

MF'er
30 mrt 2016
65
2
Hallo,

Ik bezit sinds vorig jaar een Kawasaki GPZ 500 uit 91. Helaas is afgelopen weekend tijdens mijn eerste ritje dit jaar, de magneten los geraakt van het vliegwiel. Met als resultaat veel slijpsel in het blok.

Gisteravond het blok eronder weg gesleuteld en nu lijkt de schade op zich mee te vallen. Maar goed als ik zo de kosten bij elkaar op reken word het alsnog een duur grapje:

- Dynamo (gebruikt 60 euro)
- Vliegwiel (nieuw 200 euro)
- Pakkingset (nieuw ongeveer 100 euro)

Dan moet er nog nieuw olie + filter op. + dat ik nog van alles kan tegen komen wat er eventueel nog bij komt.

Nu vroeg ik mij af. Weet iemand toevallig of het type wat hierna kwam (vanaf 95) ongeveer hetzelfde is als mijn huidige blok? Dus de ophangpunten en vooral de elektronica en uitlaten?

Zit erg in dubio of ik dit blok zal repareren of een ander blok er onder...

Alvast bedankt voor het mee denken! :)
 
De vroege types gps/kle500 hebben daar last van.
ik dacht ná 95 niet meer.
Als je magneetjes uit elkaar gespat zijn en je NIET van plan bent je COMPLETE blok uit elkaar te halen, zou ik het blok niet meer gebruiken.
1 stukje magneet wat NU half voor een oliekanaaltje hangt kan volgende week ineens dat kanaaltje blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
Ja het is een kwaal. Maar het schijnt tot 94 a 95 een probleem te wezen. De magneten zitten namelijk in het vliegwiel gelijmd. En die kunnen dus los raken....met alle gevolgen van dien.

Ik mis de helft van de magneten. Die hangen helemaal verpulverd aan het vliegwiel.
 
Haha toevallig kwam ik daar inderdaad afgelopen weekend pas achter! Ik kreeg hem niet gestart dus ik wilde hem aanlopen. Maar kreeg hem dus niet in de 2! Achteraf maar beter dat het niet lukte :).
 
die blokkering in de bak is juist erg makkelijk.
wanneer de koppeling niet goed vrijkomt en je wil de bak in vrij zetten, kan de bak niet in de 2e versnelling schieten maar staat altijd in vrij, hoe lomp je ook trapt om de bak in vrij te krijgen.
en voor wat betreft magneetstukjes die voor een oliekanaaltje gaan zitten, dat kan helemaal niet.
er is maar 1 ingang voor de olie en daar zit een zeef voor.
 
Ik heb trouwens al 2 GPZ500 'en versleten met uiteindelijk meer dan een ton op de teller zonder magneetproblemen, dus problemen zijn niet gegarandeerd 8-)
Als je blok verder nog heel is, zou je ook een nieuw type vliegwiel (van de sloop) kunnen aanpassen naar je blok....
 
Bedankt voor reacties jongens! Ik heb besloten om dit blok voor zo min mogelijk geld te repareren. Dat houd in dat ik het blok niet helemaal uit elkaar ga trekken maar wel grotendeels. Ik heb nu het oliecarter dekseltje aan de onderkant er afgeschroeft en zie op de krukas en zuigers geen magneet. Ook in de zeef zit eigenlijk geen magneet. Wel een kleine lijm restjes maar deze heb ik inmiddels weg gehaald. Ik ga het blok verder zo goed mogelijk spoelen.

Ik heb op de website van hpi een betaalbaar vliegwiel en dynamo gevonden (nieuw).

Mocht het toch misgaan dan ben ik alleen paar litertjes olie en filter kwijt en een berg tijd maar dat is niet zo erg.
 
Inmiddels loopt het blokje weer prima! De volgende onderdelen zijn vervangen:

- Vliegwiel
- Dynamo
- Koppelingsplaten
- Pakkingen
- Olie + Filter

Verder zijn de kleppen ook gesteld. Loopt weer als een zonnetje :). Nu nog even wachten op mijn nieuwe koppelingskabel :).
 
Laatst bewerkt:
die blokkering in de bak is juist erg makkelijk.
wanneer de koppeling niet goed vrijkomt en je wil de bak in vrij zetten, kan de bak niet in de 2e versnelling schieten maar staat altijd in vrij, hoe lomp je ook trapt om de bak in vrij te krijgen.
en voor wat betreft magneetstukjes die voor een oliekanaaltje gaan zitten, dat kan helemaal niet.
er is maar 1 ingang voor de olie en daar zit een zeef voor.


Mijn ervaring is anders wat betreft niet vrijkomende koppelingen.. die willen dan gewoon niet in de vrij.



en er is idd maar 1 aanzuigpunt.. maar waar in het circuit zit het gedeelte van de magneet. Juist, ná de aanzuigbuis.
 
Hallo allen, ik heb sinds een maand een gpz500 uit 93?('94 op kenteken, maar de oudere uitvoering) en schrik een beetje van de verhalen over het vliegwiel. Is het echt een zwak punt en is het het overwegen waard, afhankelijk van de kosten,uit voorzorg te upgraden, of gebeurt het af en toe? Als ie "gaat" , voel je het dan aankomen of is het gelijk klaar?
T is min eerste Japanner na 3 Guzzi's en 12 motorloze jaren en dacht dat gpzjes probleemloos waren. Toch niet helemaal dus.. 🤔
 
Laatst bewerkt:
gevalletje magneet los komt ook bij mij voor (nou ja bij mijn broer) (ben zelf een Honda rijder) we zijn aan het sleutelen gegaan omdat de start koppeling het vliegwiel niet meer grijpt. keurig een 3 armige poulie trekker op het vliegwiel gezet en PLOP magneten los... ook wij dus maar even opzoek naar de vernieuwde versie van dit vliegwiel.

mischien even achter deze website aan
Ik heb op de website van hpi een betaalbaar vliegwiel en dynamo gevonden (nieuw).
 
gevalletje magneet los komt ook bij mij voor (nou ja bij mijn broer) (ben zelf een Honda rijder) we zijn aan het sleutelen gegaan omdat de start koppeling het vliegwiel niet meer grijpt. keurig een 3 armige poulie trekker op het vliegwiel gezet en PLOP magneten los... ook wij dus maar even opzoek naar de vernieuwde versie van dit vliegwiel.

mischien even achter deze website aan

Theo.V, ik ga ook mijn motorblok ver vangen van mijn kle 500 door een GPZ 500 S blok en ik over weeg ook het vliegwiel met losse magneeten door een met een magneet in zijn geheel , ben juist gaan kijken op de site van HPI en de prijs hier in belgie is 115 euro wat heb Jji betaald Theo,V, ?

groeten fijne zondag avond van Patrick uit Belgie
 
Terug
Bovenaan Onderaan