Big-end versleten KTM LC4 640

Domih

Die hard MF'er
23 mei 2016
263
13
Eindhoven
Beste leden,

Laat ik beginnen met mezelf voorstellen, ik ben Dominique en nieuw op het forum.
Meer hierover hier: Voorstellen Domih

Ik heb een probleem met mijn motor, hij ratelt namelijk heel erg als ik hem laat lopen en als ik erop rijd.
Heb het nagevraagd bij motorzaak KTM Lemmens in Veldhoven, hij wist me te vertellen dat het mijn Big-end was die versleten was, de lagers hebben hierdoor speling gehad en die hoor je hierdoor rammelen.
Wat kan ik het beste doen om dit op te lossen zonder al teveel kosten te maken?

Ben erg wanhopig, wou deze motor gaan verkopen om een Honda NC700 te halen, maar dat gaat nu waarschijnlijk niet meer lukken...

Alvast bedankt!
 
Blok zal toch gesplitst moeten worden.

ALS die dan toch open ligt dan meteen alles nakijken/meten.

zuiger,big end, pakkingen,lagers en keeringen op zijn minst nodig denk al ca 500€ .
Hopen dat je cilinderwand nog mooi is, kleppen nog netjes zijn, nu het open moet zal ik niet gaan bezuinigen op de onderdelen. maarja je zegt hem te willen verkopen... of het verlies nemen en defect verkopen of het maken en dan je verlies nemen. blijft een beetje om het even.

Kan jij zelf sleutelen? vrienden? of moet je het laten doen?
 
Als je geluk hebt hoef je alleen het big-end met drijfstang te vervangen.
Als je er even zo mee hebt gereden is de kans groot dat de cilinder voorzien moet worden van een nieuwe nicasil laag en de zuiger moet worden vervangen.
Eddy Lemmens kan je wel vertellen wat die grap gaat kosten.
 
Hoi!

Het zelf doen gaat me helaas niet lukken, en het laten doen vind ik ook al te duur.. Aangezien ik toch al voor een nieuwe motor aan het kijken was (duke 390, NC700, MT03 of XT660) neem ik het verlies voor me, en probeer hem zo te verkopen.. wel jammer, daardoor is het budget van mijn nieuwe motor een stuk lager.

heb er zelf heel kort mee gereden, hooguit 2 dagen. Werd er ook best warm door.
 
Laatst bewerkt:
Zou je kunnen doen. Ik zou wel het oude blok uit elkaar halen en de goede onderdelen los verkopen. Als je het een beetje goed speelt en geen haast hebt kun je bijna kiet spelen.
 
Had ze gebeld, op het blok zit een maand garantie, hij loopt goed en is wel open geweest, dus wel nog een pakkingssetje fixen.
Dan kan ik het oude blok in onderdelen verkopen en (bijna) quitte spelen. Bedankt voor de goede top RockyK!
 
Gelijk een leer momentje, weet je ook gelijk hoe je blok van binnen inelkaar steekt en kan je het volgende euvel misschien wel zelf oplossen ;)

Gelijk ff afdingen omdat je er zelf nog wat aan moet doen zou ik zeggen!
 
Laatst bewerkt:
Had ze gebeld, op het blok zit een maand garantie, hij loopt goed en is wel open geweest, dus wel nog een pakkingssetje fixen.
Dan kan ik het oude blok in onderdelen verkopen en (bijna) quitte spelen. Bedankt voor de goede top RockyK!
Welke onderdelen van dat kapotteblok denk je dat samen nog 650 euro opbrengen?
 
Welke onderdelen van dat kapotteblok denk je dat samen nog 650 euro opbrengen?
Alle dekseltjes bij elkaar 100 ofzo, zijn best gewild. Dan de versnelling ook wel 75-100 ofzo. carters brengen ook wel wat op, cil kop, kleppendeksel, cilinder als hij nog goed is, nokkenassen, kop, kleppen etc etc

Als je alles los verkoopt dan heeft hij zo 500+ terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt 650,- voor een ktm LC4 blok dat gewoon netjes loopt een prima prijs. Maar ook niet echt een koopje. En dan zou ik wel met eigen ogen en oren willen meemaken dat het blok ook netjes loopt. Voordat ik het zomaar koop.
En een kapot blok in onderdelen verkopen is leuk bedacht maar daar heb je wel geduld voor nodig. De kans is groot dat je met bepaalde onderdelen toch wel lang komt te zitten.
En je zult om het netjes uit elkaar te halen toch speciale gereedschappen moeten hebben/kopen.

Dus als je de motor voor je zelf wil houden is het een leuk project, maar als je hem wilt verkopen kun je dat beter nu gelijk doen. Is mijn idee.... ;)
 
Alle dekseltjes bij elkaar 100 ofzo, zijn best gewild. Dan de versnelling ook wel 75-100 ofzo. carters brengen ook wel wat op, cil kop, kleppendeksel, cilinder als hij nog goed is, nokkenassen, kop, kleppen etc etc

Als je alles los verkoopt dan heeft hij zo 500+ terug.
Durf jij dat er voor te geven?
Waarom zou iemand die deksels willen?
 
Wil je die Ktm blijven rijden dan zou ik gaan voor revisie van je eigen blok.
Als je het big-end laat vervangen kan je er weer een paar jaar tegen.
Vergis je niet, als je met zo'n Ktm 20.000km kan rijden met hetzelfde big-end doe je het heel goed.
Wat nou als je het blok vervangt en dat over een paar maanden ook een versleten big-end heeft?
Ik heb al een paar keer een big-end vervangen waar nog geen 10.000Km mee gereden was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je die Ktm blijven rijden dan zou ik gaan voor revisie van je eigen blok.
Als je het big-end laat vervangen kan je er weer een paar jaar tegen.
Vergis je niet, als je met zo'n Ktm 20.000km kan rijden met hetzelfde big-end doe je het heel goed.
Wat nou als je het blok vervangt en dat over een paar maanden ook een versleten big-end heeft?
Ik heb al een paar keer een big-end vervangen waar nog geen 10.000Km mee gereden was.

Het is een LC4, die kan wel wat meer aan dan 20.000km...
 
Het is een LC4, die kan wel wat meer aan dan 20.000km...
Ik heb in de mijne in 3 jaar tijd 2x het big-end vervangen. Die van 2 maten van me heb ik ook vervangen binnen 2 jaar. Ik schat dat dat zo'n 10.000km was.
Er werd wel gas mee gegeven en ook mee in het zand gereden. Met dat gebruikt blok weet je niet hoe daar mee is om gegaan. De mijne kreeg minstens iedere 750km nieuwe vol syntheet.
Als je met een groepje rijd waar een man of 5 bij zit met een 620 weet je na enkele jaren wel wat die dingen voor onderhoud nodig hebben.
 
Ik heb in de mijne in 3 jaar tijd 2x het big-end vervangen. Die van 2 maten van me heb ik ook vervangen binnen 2 jaar. Ik schat dat dat zo'n 10.000km was.
Er werd wel gas mee gegeven en ook mee in het zand gereden. Met dat gebruikt blok weet je niet hoe daar mee is om gegaan. De mijne kreeg minstens iedere 750km nieuwe vol syntheet.
Als je met een groepje rijd waar een man of 5 bij zit met een 620 weet je na enkele jaren wel wat die dingen voor onderhoud nodig hebben.

Kan zijn... Als het een grijs 640 blok is van ts, zijn die toch redelijk bullit proof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan