Stofmasker / adembescherming

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik wil overgaan tot de aanschaf van een stofmasker. Ik heb vandaag verf gespoten in de buitenlucht met zo'n wegwerpmondkapje op, maar ik geloof niet dat dat erg veel helpt.

Nu heb ik zitten googlen, maar ik kom vooral veel tegen over normen en verschillende filters. Normen zijn goed, maar dat gaat uiteraard over mensen die er fulltime mee werken. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar iets goeds voor incidenteel hobbymatig thuisgebruik. Waar ik het voor wil gebruiken:

- Lassen (mig/mag)
- Verf spuiten
- Schuren van hout en/of metaal, met/of zonder lak
- Slijpen van metaal, vaak met lak of coating er op

Ik hoop dat hier iemand er iets vanaf weet en kan adviseren.

Jurrien
 
als ik google op "masker verf spuiten" kom als 2e resultaat 3M verfspuitmasker met verwisselbare patronen

wat al duidelijk aangeeft dat een masker voor gas/damp anders is als voor stof.

Spuitmaskers, verfdampmaskers & stofmaskers | Non Paint Store

een herbruikbaar masker tov een wegwerp model is 55 tov 25 euro : Colad Reusable spuitmasker L compleet met actieve koolstof - aantrekkelijke staffelprijzen | Non Paint Store

1 malig is niet incidenteel ;)

maar misschien zitten hier ook echte verf experts die een goede tip hebben ?
 
Hallo,

Ik wil overgaan tot de aanschaf van een stofmasker. Ik heb vandaag verf gespoten in de buitenlucht met zo'n wegwerpmondkapje op, maar ik geloof niet dat dat erg veel helpt.

Nu heb ik zitten googlen, maar ik kom vooral veel tegen over normen en verschillende filters. Normen zijn goed, maar dat gaat uiteraard over mensen die er fulltime mee werken. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar iets goeds voor incidenteel hobbymatig thuisgebruik. Waar ik het voor wil gebruiken:

- Lassen (mig/mag)
- Verf spuiten
- Schuren van hout en/of metaal, met/of zonder lak
- Slijpen van metaal, vaak met lak of coating er op

Ik hoop dat hier iemand er iets vanaf weet en kan adviseren.

Jurrien

In de buitenlicht moet je natuurlijk van de wind af staan (dan heb je zelfs geen kapje nodig) Een mondkapje zoals je omschrijft voldoet goed bij huis, tuin en keuken gebruik mits je deze goed afsluit rond de neus en die met het uitblaas filtertje zijn minder benauwd.
 
Voor wat je opnoemt zijn 2 verschillende maskers nodig/bruikbaar. Voor het lassen en spuiten is een masker nodig met koolstoffilter (en ja, die zijn er ook in wegwerpuitvoering) en voor het schuur/slijpwerk is een stofmasker voldoende, bij voorkeur FFP3, deze filtert ook kleinere deeltjes. Bij beide is de pasvorm van groot belang, die wegwerpdingen van de bouwmarkt hebben meestal knudde pasvorm en dan kun je onderhand net zo goed niets dragen. Er zijn echter genoeg wegwerpmaskertjes die WEL een goede pasvorm hebben. Persoonlijk vind ik dit fijne maskertjes(in de FFP3 uitvoering).
 
Voor de betere koolstof maskers zijn voorzet filters verkrijgbaar, die stof uitfilteren. Of aparte filterpatronen voor stof. Dan ben je met 1 masker klaar.
 
Ten eerste is het ook een beetje afhankelijk van wat je precies gaat doen. Wat voor verf ga je spuiten en wat voor metaal ga je lassen.
Daar naast is adembescherming niet heilig en is ook veel, dan wel meer winst te behalen door je ruimte goed te ventileren. Dat je in de buitenlucht geen adembescherming nodig zou hebben is niet waar, maar het reduceert de blootstelling wel veel.

Laat je ook goed voorlichten over het juist gebruik en pasvorm van maskers. Slecht passende maskers hebben een sterk verlaagde effectiviteit. Let er ook op dat maskers met een actief koolfilter een houdbaarheid hebben en die moet je luchtdicht bewaren, dus niet aan een haakje van de spuitcabine (echt ik heb het allemaal gezien).

Je hoeft als particulier niet te voldoen aan een norm, dus je doet het voor je eigen veiligheid. Het is iets waarin je moet investeren. Hoe veel moet je zelf weten.

Voor lassen hebben de meeste fabrikanten speciale wegwerp maskers. Kijk anders bij een paar fabrikanten naar hun zoekschema voor ppe's
 
Laatst bewerkt:
Ok, met een mondkapje kan dus wel, als de pasvorm maar goed is. Daar gaat het mis met m'n huidige kapje.

Voor de betere koolstof maskers zijn voorzet filters verkrijgbaar, die stof uitfilteren. Of aparte filterpatronen vaor stof. Dan ben je met 1 masker klaar.
Dit spreekt me aan. Het mag best iets kosten, zeker als het op de lange termijn voordelig is. Is dat ook zo, met een masker met voorzetfilters?

Daar naast is adembescherming niet heilig en is ook veel, dan wel meer winst te behalen door je ruimte goed te ventileren. Dat je in de buitenlucht geen adembescherming nodig zou hebben is niet waar, maar het reduceert de blootstelling wel veel.
Ja, ik zet altijd de schuurdeuren tegen elkaar open als ik aan het lassen ben. Meer dan dat wordt het helaas niet; het is niet mijn schuur en de aanleg van een afzuigsysteem of iets dergelijks is geen optie.

Je hoeft als particulier niet te voldoen aan een norm, dus je doet het voor je eigen veiligheid. Het is iets waarin je moet investeren. Hoe veel moet je zelf weten.
Precies, dat is ook exact waarom ik het eerst even hier vraag.
 
Ikzelf draag voor het klussen (zagen,schuren en spuiten) een halfgelaats masker van 3M één uit de 7500 serie. Deze zit comfortabel en sluit goed af. Voor de verschillende klussen kan ik snel een koolfilter of stoffilter erop klikken.

3M Halfgelaatsmasker 7503 siliconen
 
Ja, ik zet altijd de schuurdeuren tegen elkaar open als ik aan het lassen ben. Meer dan dat wordt het helaas niet; het is niet mijn schuur en de aanleg van een afzuigsysteem of iets dergelijks is geen optie.Precies, dat is ook exact waarom ik het eerst even hier vraag.
In ieder geval goed dat je er over na denkt. Veel mensen denken "ik ben maar een amateur, dus ik heb die goede maskers niet nodig", maar je moet rekening houden met wanneer je slecht ventileert de concentraties in een kleine ruimte serieus kunnen oplopen.
In de grote bedrijven waar ze met overdrukmaskers lassen en spuiten hebben ze daarnaast ook nog spuitcabines of afzuigwanden en puntafzuiging bij of in de tafel (of de lastoorts zelf) naast dat de hele ruimte nog extra wordt geventileerd.

En denk er aan dat wanneer je sommige verf spuit een normaal masker niets tegenhoudt. Het afstemmen van je pbm op het product dat je gebruikt is dus heel belangrijk.
Ook gedrag is al iets wat helpt (niet in de laspluim staan etc, alhoewel dat minder effectief is als je hele schuurtje blauw staat)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan