Het grote K100 topic

Er loopt een dun leidinkje door de tank heen en die mond onder de tank uit in een rubber opvangbakje met daar aan een stuk slang die het vervolgens naar beneden moet laten lopen. Als het allemaal niet verstopt zit.
Beste is om je tank er af te halen en te kijken of alles nog open is.
 
Quick fix is ff compressor er bij en vanaf tankdop doorblazen. Wel zaak om boel ff goed na te kijken zoals daddy al zegt.

Mooi dat er geen schokbreker vervangen hoeft. Bandenspanning is erg bepalende factor voor de k.

Vraagje: heeft iemand zo'n mooi klein topkoffertje voor me?
 
Hallo beste baksteen rijders :W

Mijn naam is Daan en ik ga a.s. zondag met een vriend kijken bij een k100 van zijn oud-buurman.
nu ben ik van plan de fiets in eerste instantie te gebruiken als pekel fiets en misschien van de zomer om te bouwen naar een cafe racer/ scrambler.

Ik ben van plan a.s. zondag meteen al een aantal dingen te doen en was benieuwd of jullie nog wat miste:

Olie vervangen
Oliefilter vervangen
Cardan olie vervangen
wiellagers invetten
kleppenspelling meten
remblok dikte opmeten
remschijfdikte opmeten
Luchtfilter controleren/ schoon spuiten.

optioneel:
remvloeistof vervangen
tanden cardan aandrijfstang invetten
tanden koppeling ?stang? invetten

Ik hoor graag welke tips en aanvullingen jullie hebben.
:W
 
Hallo beste baksteen rijders :W

Mijn naam is Daan en ik ga a.s. zondag met een vriend kijken bij een k100 van zijn oud-buurman.
nu ben ik van plan de fiets in eerste instantie te gebruiken als pekel fiets en misschien van de zomer om te bouwen naar een cafe racer/ scrambler.

Ik ben van plan a.s. zondag meteen al een aantal dingen te doen en was benieuwd of jullie nog wat miste:

Olie vervangen
Oliefilter vervangen
Cardan olie vervangen
wiellagers invetten
kleppenspelling meten
remblok dikte opmeten
remschijfdikte opmeten
Luchtfilter controleren/ schoon spuiten.

optioneel:
remvloeistof vervangen
tanden cardan aandrijfstang invetten
tanden koppeling ?stang? invetten

Ik hoor graag welke tips en aanvullingen jullie hebben.
:W

Preventief stekkertjes onder de tank schoonmaken/invetten
Benzinefilter vervangen
Dempingsrubbers dynamo controleren
Koolborstels startmotor controleren.
 
Hallo beste dames en heren,


Zal me hier even snel voorstellen.
Daan is de naam en sinds afgelopen kerst in het bezit van deze dikke bmw:
IMAG20651_zps7flr8zc0.jpg


Is wel wat anders dan de SV650 Streetfighter en de Thundecat circuitmotor die ik heb maar kon hem voor deze prijs niet laten staan.

Toen ik hem kocht stond hij echter al een jaar stil en dat heeft hem niet heel veel goed gedaan.
zo is hij tijdens een storm een keer omgevallen, hebben veel stekkers corrosie en waren de accu en banden ook niet meer in top staat.
Het grootste probleem was echter het water in tank wat er voor had gezorgd dat de benzinepomp was vastgeroest.

Een nieuwe brandstofpomp en wat gerommel/ vervangen van wat stekkers en de motor deed het weer. Even laten warm draaien en vervolgens de vloeistoffen en filters vervangen.


Nu heb ik ook direct 2 vragen.
1. Ik lees hier en daar wat over het 'invetten' van de tanden van de cardan-as. wat kan ik hiervoor gebruiken? BMW K100 Spline Lube
2. Ik wil wellicht mijn remschijven voor vervangen, maar zijn dit op de RS en Lt het zelfde als op mijn RT?
 
Ik ben niet van de invetclub. Maar het is molybdeen vet. BMW heeft daar een heel, heel speciaal vet voor dat alleen via via te koop is. Honda heeft hetzelfde vet dat je gewoon bij de dealer kunt kopen.
Je hebt de tank waarschijnlijk al open voor de pomp, maar vervang meteen het brandstof filter, dat geeft soms rare problemen.
 
Dat vet heet staburags vet.

En zo te zien heeft jou K dezelfde kleur als die van mij.

Dat water in de tank komt btw omdat het afwateringsgaatje in de vuldop opening verstopt zit. Er komt dan elke keer als je de dop open doet een beetje water in de tank.

Remschijven zijn volgens mij van zowel de K75/100 RS,RT en LT hetzelfde mits deze allemaal uitgerust zijn met de 2 zuiger brembo remklauwen. De remschijven van de K types met 4 zuiger brembo klauwen zijn anders.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle feedback heren, brandstof filter staat inderdaad nog op de planning. dat vet is dus wel aan te komen, heb ook nog wel wat goede connecties bij een bmw dealer.

Dat van dat gaatje in de tank las ik ook net iets boven mijn vorige bericht zal ik ook even naar kijken.


Plannen voor de K100 zijn om haar eerst te gebruiken als pekkel/woon-werk fiets en als het van de zomer bevalt misschien een 'cafe-racer'isch iets van maken.
Niet omdat het hip en trending is maar omdat ik gewoon geen fiets origineel kan laten.

En wees gerust met de staat dat deze kappen in zijn is dat alles behalve zonde
 
Dag oma!

Iemand nog belang bij een 4V uitlaatklep?
Anders gaat-ie volgende week bij oud ijzer. Ik had alleen de klepveer nodig die erbij zat, dus de klep overgehouden.
 
Pff, net de K100RS 2klepper uit 86 uit de winterstalling gehaald.
Accu thuis aan de druppellader gehangen - die gaf geen problemen. Blok zelf ook niet - wou na 3x de startknop aantikken al zonder de choke starten! Dus dat was mooi.

Rustig een stukje op gaan rijden - banden op spanning gebracht (2.5 voor, 2.8 achter). En toen viel me op bij het verplaatsen om het ventiel goed te krijgen, dat ik een schurend geluid hoorde.

Bleek dat er op de remschijf rechts voor wat ijzer vijzel lag. Geen goed teken. Maar na een paar keer heen en weer lopen was het weer weg. Vreemd.
Naar huis gereden, en in de laatste bocht was alle remdruk weg (alsof je de koppeling in knijpt). Hoefde gelukkig nog maar 200m.

Toen nog even gecontroleerd - en de remdruk was weer helemaal terug! Wel hoorde ik bij het in knijpen een "tik" die bij de schijven vandaan kwam. Alsof je een moer van een wiel het laatste stukje aandraait - metaal op spanning.

Nou is de voorvork vervangen voor eentje van een K75. Kan het zijn dat er een verschil in remblok-plaatsing is tussen een K100 '86 vork en een (90?) K75 vork?

(Onderhand best een deceptie die K100 - heb hem sinds afgelopen zomer, maar nog geen meter "probleemloos" kunnen rijden. Steeds gekloot met die voorvork, lekkend, brugplaat die niet meer los te krijgen was... '( ).

Edit:


Misschien dat het compensatiegaatje dicht zit, waardoor de rem niet goed vrij komt ?
Door het aanlopen, wordt dan de rem te heet, met als gevolg kokende vloeistof, dit kan ook veroorzaakt worden door een zuiger die door vuil niet goed terug komt, ingevreten rempennen, of een remleiding die door loslatend rubber bijna dicht zit. Dan kan de vloeistof nog wel richting remtang worden gepompt onder druk, maar wil deze niet terug stromen als de rem wordt losgelaten. En als laatste, ik heb gehad, dat het metalen ringetje in de rubberen stofhoes van de rempomp was gaan roesten, waardoor de zuiger niet meer soepel liep en bleef hangen.

Dus aanlopende schijven => kokende remvloeistof?
 
Laatst bewerkt:
Nou, tijd om je remmen te demonteren, lijkt me. IJzervijlsel is geen goed nieuws. Of er een andere vork inzetten. Tweedehands is er keuze genoeg voor redelijke prijzen. Voor zover mijn kennis strekt zijn de vorken hetzelfde. Op realoem kun je dat misschien verifiëren door de onderdeelnummers te vergelijken.
 
Rzr101, ik weet niet hoe groot je rondje is geweest, maar voordat je remvloeistof een keer gaat koken ben je toch aardig aan het hoeken geweest in het vlakke Nederland. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de puntjes die Vroembert aangeeft niet even een beetje (veel) aandacht verdienen. Zoals jij het beschrijft, knijpen alsof je de koppeling intrekt, krijg ik het idee dat het cupje in de hoofdremcilinder stervende is, en af en toe gewoon niet meer afsluit waardoor er geen druk word opgebouwd. Vrij eenvoudig op te lossen met een revisiekitje en wat handigheid. Bij een verstopping van je remsysteem krijg je eerder het idee dat na 2 keer remmen de handrem er nog op staat...

Oh en wat betreft de deceptie, een 30 jaar oude motor waar al aan gerommeld is, en het enige wat er (blijkbaar) mis is is een remsysteem dat een revisie nodig heeft? Vind ik nogal meevallen...

Groet Dennis
 
Rondje was betrekkelijk klein, maar heb wel nog remoefeningen gedaan (achteraf niet heel briljant - maar hij leek weer "normaal" te lopen na het oppompen). En de blokjes klemmen dus iets op de schijf - denk dat dit voor de nodige frictie / energie heeft gezorgd om de olie kokende te krijgen. Die wordt voor de volgende rit vervangen.

Wat betreft deceptie: heb je gelijk - de motor ansich is 100%. Voor mij is het meer, dat het mn 1e motor is - en de mythe rond K100 als bulletproof (motor ja, rest vd fiets waarschijnlijk gewoon "normaal onderhoud") heb ik nog niet zo gemerkt. (Heb er nu al de 7x de voorvork van gerepareerd/vervangen)
Vandaar - mijn deceptie danwel frustratie.

Maar goed, het valt hopelijk allemaal wel mee, en dan weet ik zeker dat ik er heel veel lol aan ga hebben :)

Bedankt voor de reply's!
 
Zo had ik mijzelf verheugd op een middagje sleutelen }) om mijn Kaatje na een half jaar stilstand :$ :X weer aan de gang te krijgen maar viel dat ff tegen zeg. :( 8-)

Het bleef bij banden oppompen en de sleutel in het contactslot doen en op contact zetten, choke er op en een druk op de knop en na 2 seconden starten liep mijn kaatje weer als vanouds. :} *O* Alleen roken niet normaal }) :P want had dat half jaar alleen maar schuin op de jiffy gestaan want mijn middenbok is stuk. :(

Oftewel morgen weer voor het eerst woon werk op de K. :]
 
En ja hoor ook ik ben aan de beurt met een defecte aandrijfas zoals het nu lijkt. :(

Morgen maar ff uit elkaar trekken en kijken. Gelukkig heb ik nog een aandrijfas en cardan op reserve liggen. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan