Voorvork

Jaani

MF'er
18 aug 2004
173
6
Kesteren
Beste allen ben met een VF1000F aan het stoeien heb alle bouten van de voorvork los kan de binnen poot draaien en toch krijg ik de vork er niet uit.
Wat doe ik fout? Poten moeten toch van boven naar beneden kunnen? Wie weet de oplossing?
 
Beste allen ben met een VF1000F aan het stoeien heb alle bouten van de voorvork los kan de binnen poot draaien en toch krijg ik de vork er niet uit.
Wat doe ik fout? Poten moeten toch van boven naar beneden kunnen? Wie weet de oplossing?
Misschien zitten de onderste en de bovenste kroonplaat niet helemaal meer recht voor elkaar.
Dit had ik vorig jaar ook bij mijn TL1000R toen hij voor service bij Hyperpro stond. :X
(dat werd hameren.. en met drie man en gepast geweld weer monteren..)

Later een nieuwe onderste kroonplaat gemonteerd met goed T-stuk.
Toen kon e.a. gewoon door 1 man geserviced worden. :')
 
Normaal zitten binnen en buiten poot dmv een bout aan elkaar verbonden. Als je die bout niet losmaakt dan komen ze inderdaad nooit van elkaar. Bij Yamaha moet je gebruik maken van een special tool om de damper rod los te krijgen. Draadeind van 1m1 lang met moeren aan de buiteneinden maken van de juiste diameter (dit verschilt per motor!). Veer verwijderen, stof ring verwijderen, olie eruitpompen, tool in de inner-tube, vastzetten en (waarschijnlijk) de inbus onder de buitenpoot losdraaien, poot in de bankschroef en stotend binnenpoot uit buitenpoot trekken. Kost wat energie maar ja hoort zo.
In de Haynes of WPHB moet de juiste procedure staan, zoals ik al zei is bovenstaande bij veel (oudere) Yamaha's de procedure.
Succes.
 
He naked biker ik heb daar ook al aan gedacht ga het vanavond met gepast geweld proberen jullie horen nog.
Ik zal het niet adviseren, maar kan het wel een beetje herhalen.. :+
Een beetje WD40 boven /tussen/ in de pasvlakken van de kroonplaten spuiten, schroevendraaier tussen de spleten en beetje openduwen.
Tegelijk met een rubberen of kunstof hamer de poot er met beleid langzaam uit tikken.

Als je geen duizendpoot bent: vraag een eventuele partner om te helpen.
Wordt het ook nog gezellig met sleutelen. Teambuilding. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het niet adviseren, maar kan het wel een beetje herhalen.. :+
Een beetje WD40 boven /tussen/ in de pasvlakken van de kroonplaten spuiten, schroevendraaier tussen de spleten en beetje openduwen.
Tegelijk met een rubberen of kunstof hamer de poot er met beleid langzaam uit tikken.

Als je geen duizendpoot bent: vraag een eventuele partner om te helpen.
Wordt het ook nog gezellig met sleutelen. Teambuilding. :+

Hiervoor zet ik meestal de juiste dop van de doppenset op de binnenpoot ;). Meestal zit die er toch al op omdat het het makkelijkste is om het bovenste kapje los te draaien als de poot nog in de kroonplaat zit. Handig als de vorkpoot daarna uit elkaar moet ivm keerringen oid. Maar een hamer is zelden nodig, vaak zakt de poot al vanzelf als de laatste bout losgedraaid wordt van de kroonplaten. Dus ik zou goed kijken of er iets anders is misschien.
 
Hiervoor zet ik meestal de juiste dop van de doppenset op de binnenpoot ;). Meestal zit die er toch al op omdat het het makkelijkste is om het bovenste kapje los te draaien als de poot nog in de kroonplaat zit. Handig als de vorkpoot daarna uit elkaar moet ivm keerringen oid.
Ja het is wel handig om de dopmoer alvast een kleine slag (1/10) los te draaien. :Y
Dop erop is wel handig ook als extra verlengstukje.
Maar een hamer is zelden nodig, vaak zakt de poot al vanzelf als de laatste bout losgedraaid wordt van de kroonplaten.
Dus ik zou goed kijken of er iets anders is misschien.
Ik neem aan dat TS alles al gecontroleerd heeft. (verborgen bouten?)
Maar als je eenmaal een motor met een beetje schade/verleden hebt gehad kan je het wel degelijk tegenkomen. Helaas. :)
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet is alles los maar ga vanavond nog eens goed kijken. Boven op de kroon plaat 1 dat is een kruiskop aan de zijkant van de kroonplaat 1 en 2 half weg. Ben benieuwd met uitslaan maar snap jullie. Go again.
 
Beste allen wat bleek vork iets terug duwen en tadaaa zitten 2 klemringen die zorgen dat hij niet zakt, die eruit en hebbuhh. Op naar volgend probleem tot zover bedankt voor jullie reactie,s
 
Terug
Bovenaan Onderaan