Help! vakantie trammelant VX 800 Cardan

Rexus

MF'er
8 jul 2012
48
0
Alkmaar
Mn VX heeft een jaar stil gestaan, voor de winterstalling is de cardanolie vervangen. Nu ben ik vandaag 600km wezen rijden en ben ik in Rouaan beland. Maar de vakantie verhalen komen ergens anders.

Helaas bleek hier de voorkant van de cardan te kraken. Het is al laat en morgen is alles dicht. Toch heb ik een boot te halen. Zo kon ik niets beter vinden dan Total Fluide Atx (tandwiel kasten olie) bij een groot winkelcentra

Het gekraak is minder wanneer de motor afkoelt of op snelheid is.

De vraag is wat zal ik doen? De olie vervangen voor de transmissie olie? Of laten voor wat het is en doorgaan met gekraak? Uiteraard ga ik zo snel mogelijk op zoek naar de juiste olie.

Bedankt alvast :D
 
waarom ga je er vanuit dat de cardan olie niet goed is?

denk je dat er te weinig inzit ?
er kan een lager in je cardan slijtage hebben wat je hoort door het gekraak ?

je kan kijken of er genoeg olie in je cardan zit, maar lijkt me toch onwaarschijnlijk dat hij dan ophoud met kraken, ook als je de olie vervangt.

doorrijden maar eerst een reis en kredietbrief afsluiten met repatriëring ;)

hoe dan ook succes !
 
Is idd wel een beetje een vage post.
De cardanolie is van de winter vervangen en nu word er wat anders ingegooit omdat de cardan kraakt.

Of word er bijgevult omdat er te weinig in zat?
 
Laatst bewerkt:
De olie die je gekocht hebt is gewoon versnellingsbakolie voor een auto.
Ik kan me niet voorstellen dat dat kwaad kan voor de haakse tandwieloverbrenging op het achterwiel.
Of begrijp ik het verkeerd en mik je het ergens anders in?
 
overigens is een motor die op snelheid is is doorgaans niet afgekoeld ;)

snap dat het een rot situatie is.
Doorrijden of repareren, dat 2e zou ik alleen laten doen als iemand die dat kan het euvel gehoord heeft en zegt wat het is / kan zijn.

zou eerst de oversteek maken en dan eens kijken of je langs een motorzaak komt , rouaan is toch gewoon rouen aan de kust richting Engeland ?
 
Ken de VX niet maar voorkant cardan is toch een kruiskoppeling?Die kan zeker ook wel een krakend geluid geven
Ken je mogelijkheden niet maar ik zou de as eruit slopen en op pad gaan.
Kruiskoppeling vervangen is wel te doen, weet niet hoever je nog moet maar op een gegeven moment breekt de boel wel af, en is de reparatie veel groter.
Denk dat je dit dus moet hebben:
Zoek resultaten voor Cardan kruiskoppeling Suzuki VX 800 alle bouwjaren. | pagina 1 | Motorparts-online.com


Of het is de demper in de cardanas die het geluid maakt.

Ik weet niet hoe de constructie is bij een VX, maar bij andere uitvoeringen zit daar een oliebadje omheen. Wat er ook uit kan wezen als het geluid tenminste daar vandaan komt.
 
Goed te horen dat dit de juiste bus is. De motor is afgekoeld en het geluid lijkt weg, het was echt een goed hoorbaar geschraap. Mocht het terug komen stuur ik een filmpje!

Bedankt voor alle tips tot nu toe.
De olie gaat mee. :D

Rouen/rouaan is inderdaad hetzelfde :)
 
Er zijn veel verschillende soorten transmissieolie. En ze zijn volgens mij niet altijd even goed te mengen. Echt wel even opletten daarmee. In geval van nood is het inderdaad beter bij te vullen. verkeerde olie is nog altijd beter als geen olie.
 
he wat ? zit die jongen niet zo te pesten ?

oh ok :/

full


zo goed ?
 
Uiteindelijk ben ik thuis gekomen, eenmaal thuis was het geluid verdwenen.
De motor heeft vervolgens een stevige onderhoudsbeurt gehad en zoals verwacht was er niks op te merken aan de olie in de cardan.

Hierom ben ik zonder zorgen begonnen aan de tweede poging om dit jaar op de motor in ierland te komen. Helaas bleek het schavende geluid ook terug.

Dit keer met opname!

(geluid is vrij hard dus koptelefoon gebruikers wees gewaarschuwd.)

Iemand een idee? :)

Heb ook gekeken naar de remschijf maar deze loopt vrij, het geluid lijkt ook van de cardan kant te komen.
 
Laatst bewerkt:
Zeer vreemd geluid. Als ik een wilde gok mag doen dan denk ik aan een kapot lager. In mijn ogen een van de lagers van de cardanas zelf die naar zijn grootje is, daardoor iets te veel speling krijgt en als de as dan draait dan begint die in het lager te resoneren. Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven als dat. Het klinkt me wel eerder als een "droog" lager, dus geen lager dat door een oliebad gesmeerd wordt.
 
Zeer vreemd geluid. Als ik een wilde gok mag doen dan denk ik aan een kapot lager. In mijn ogen een van de lagers van de cardanas zelf die naar zijn grootje is, daardoor iets te veel speling krijgt en als de as dan draait dan begint die in het lager te resoneren. Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven als dat. Het klinkt me wel eerder als een "droog" lager, dus geen lager dat door een oliebad gesmeerd wordt.

Ik neem aan dat je de haakse overbrenging bedoelt. Een cardanas is een as en heeft hooguit alleen twee kruiskoppelingen.

Gok overigens ook op een wiel(ophangings)lager. Controleer ook de schanierpunten van het cardan indien deze niet star gemonteerd is aan de achterbrug.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan