Bringin' an R45 back to life!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag het luchtfilter en de bougies even vervangen. Geen wereldschokkende verandering, maar het moest wel even gebeuren. Meteen even de vlotterbakken losgehaald. Daar zou je een hoop bagger verwachten, maar tot mijn grote verrassing waren ze droog en brandschoon!

full
 
Daarna de accubak even onder handen genomen. Die was behoorlijk roestig, dus eerst maar even de staalborstel erover en daarna ontvetten met remmenreiniger.

full
 
Daarna gaat hij de "spuitcabine" (model Gijs Vijs) in voor een dikke laag Hammerrite.

full
 
Even een staalborstel in de boormachine, en het ziet er alweer heel anders uit. Nog even de hoekjes aanpakken en misschien wat met chroompolish in de weer. Let wel, dit is geen restauratie, de bedoeling is gewoon om de motor rijklaar te maken voor wat leuke plezierritjes. Ik denk dat je een fatsoenlijke R45 koopt voor rond de 1500 euro, dus hier een hoop geld insteken zou onzin zijn.

full
 
Gaaf! Ik ben momenteel met een r100rt bezig die 10 jaar niet gelopen heeft.
 
Binnenkort eens kijken naar de remklauw. De stiften kon ik er zo uit tikken, waardoor de remblokken er zo uit lagen. Maar dan begint het pas. De zuiger zit muurvast, en de twee inbusbouten om de klauw te splitsen ook. Deze even ingespoten met kruipolie, en over een paar dagen nog maar eens proberen.
 
Binnenkort eens kijken naar de remklauw. De stiften kon ik er zo uit tikken, waardoor de remblokken er zo uit lagen. Maar dan begint het pas. De zuiger zit muurvast, en de twee inbusbouten om de klauw te splitsen ook. Deze even ingespoten met kruipolie, en over een paar dagen nog maar eens proberen.

Ik weet niet wat voor klauwen er onder zitten maar het lijken me klauwen met 1 zuiger. Dan zou ik de klauw helemaal niet splitsen en de zuiger er met de rempomp uit proberen te persen. Pas als dat niet lukt de klauw splitsen.
Een Yamaha XJ heeft links en rechts van de schijf een zuiger, en die splits ik ook nooit, al zit de boel nog zo vast.
 
Is een optie. Zal ik eerst de remcilinder moten nakijken. Nou ja, dat moet toch ook gebeuren.
 
Perslucht is ook een optie.

Leuk om deze opknapbeurt te volgen, ik ben bezig met een R80. Maar voor 1500 euro is die niet opgeknapt hoor..
 
Zo, pakking voor oliefilter en carterpan zijn binnen, kan ik binnenkort de boel even schoonmaken en van verse olie voorzien.
 
Binnenkort eens kijken naar de remklauw. De stiften kon ik er zo uit tikken, waardoor de remblokken er zo uit lagen. Maar dan begint het pas. De zuiger zit muurvast, en de twee inbusbouten om de klauw te splitsen ook. Deze even ingespoten met kruipolie, en over een paar dagen nog maar eens proberen.

Smeernippel in de aansluiting draaien en met een vetspuit eruit persen, werkt super en je kan veel meer druk opbouwen dan met perslucht en is ook nog eens veiliger.
 
Met een vetspuit? Bouw je daar zoveel druk mee op dat je een vastgerotte zuiger naar buiten drukt?
 
Met een vetspuit? Bouw je daar zoveel druk mee op dat je een vastgerotte zuiger naar buiten drukt?
Ja Dep, beterder en veiligerder dan alle andere methodes. Ik heb het een keer uitgezocht en Zot ook. Perslucht is levensgevaarlijk en maar 8 bar.
 
Ik heb zelf een dingessie hiervoor gemaakt. Deze foto's staan niet op volgorde maar je bedoelt wel wat ik snap.
full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Soms heb je mazzel en kan je de smeernippel zo in je klauw draaien.
 
Laatst bewerkt:
En dan gewoon met zo een handspuit, zeg maar een kitspuit? En daarmee zet je voldoende druk erop om die zuigers eruit te drukken? Ongelofeloos!
 
Wat ook werkt is een werkende rempomp nemen, remleiding monteren, vullen met remvloeistof ontluchten (moet natuurlijk wel de ontluchtingsnippel gangbaar zijn) en dan met de vloeistofdruk de remzuiger eruit persen.

Iets meer werk, maar gezien de frequentie waar ik remklauwen moet "bewerken" acceptabel. En dit gaat natuurlijk ook op als je geen vetspuit hebt.
 
Dep gooi die klauw eerst maar eens in een bak diesel. En dan een tijdje vergeten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan