Kawa 250 LTD krukassensor

AwesomeAudio

MF'er
9 jan 2015
90
3
He mede-muizen,

Onlangs heb ik de kabelboom van mijn cafe racer onder handen genomen waarbij ik de nodige draden heb weggehaald. Denk daarbij aan de knipperlichten, jiffy-schakelaar, startonderbreker etc.
Gisteren heb ik de kabelboom aangesloten en alles werkt zoals het hoort, MAAR: ik krijg geen vonk...Vandaag heb ik een en ander getest en alles lijkt te werken behalve de krukassensor. Deze heb ik losgehaald van de motor om apart te kunnen testen.

Nu is mijn vraag: hoe test ik een krukassensor? :?

Ik begreep van een filmpje op joetjoep dat beide kabels van de sensor met elkaar in verbinding komen te staan wanneer de krukas op de juiste positie is.Dit heb ik op mijn kawa getest maar helaas zonder succes. Ik weet nu niet of mijn sensor kapot is of dat mijn test verkeerd is.

Wie kan mij hiermee helpen?! Oh ja, en is er een manier om een signaal vanaf de sensor door de CDI te knallen om een vonk uit de bougie te krijgen? Als dit werkt dan weet ik in elk geval dat het geheel werkt.

Thanks! :W
 
De jiffy bestond uit 4 draden waarvan ik er 2 aan elkaar heb gekoppeld. Het kan inderdaad zo zijn dat er nog een 3e kabel (de aarde) aan gekoppeld moet worden. Het startcircuit loopt waardoor de startmotor aanslaat. Is dit ook mogelijk als er nog een aarde aan de jiffy gekoppeld moet worden?
 
De jiffy bestond uit 4 draden waarvan ik er 2 aan elkaar heb gekoppeld. Het kan inderdaad zo zijn dat er nog een 3e kabel (de aarde) aan gekoppeld moet worden. Het startcircuit loopt waardoor de startmotor aanslaat. Is dit ook mogelijk als er nog een aarde aan de jiffy gekoppeld moet worden?
Je hebt vier draden. Met twee doe iets, en dat hoop je dat t goed komt :?

Zoek eens op hoe dat werkte, en hoe jij het nu voor elkaar moet krijgen om uit te sluiten.

Na sleutelen controleren en nameten. Dan startpoging.
 
In dit geval kan ik beter onder mijn eigen 250LTD gaan kijken. Officieel een heuse KZ250G-...... Type Z 250 C.

In 1982 nieuw geleverd door de legendarische René Cortie. Gaat er maar aanstaan meneertje. ;)
 
Laatst bewerkt:
In dit geval kan ik beter onder mijn eigen 250LTD gaan kijken. Officieel een heuse KZ250G-...... Type Z 250 C.

In 1982 nieuw geleverd door de legendarische René Cortie. Gaat er maar aanstaan meneertje. ;)
Knip anders die draden ff door, en probeer uit te vinden met welke ingrepen t weer werkt.

Resultaat svp hier melden ;)
 
En niet alleen B| . Maar laat ik op de mijne nou nergens op/aan/in de buurt van mijn zijstandaard danwel de hoofdstandaard een schakelaartje kunnen vinden.

Dus nogmaals aan de T.S. hebben we nu over jouw (4 polige) contactslot, of is jouw fiets zoveel anders dan de mijne dat jij wel een jiffy schakelaar hebt.


Jiffy (motor) - Wikipedia :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog even nagekeken en mijn mijn contact heeft (had) 4 draden waarvan 2 draden de verlichting bediende. De overige 2 draden heb ik door middel van een schakelaartje aan elkaar gekoppeld om zo het contact na te bootsen.
Eerder noemde ik een jiffy schakelaar, daarmee bedoelde ik de jiffy zelf. Standaard uit = geen compleet circuit en dus geen contact. De jiffy heb ik weg gehaald en de 2 kabels doorverbonden die met elkaar in contact kwamen zodra de standaard is ingeklapt. Ook dat heb ik even nagekeken en er kwamen in totaal 4 kabels aan te pas bij de jiffy. De 2 kabels die worden doorverbonden en nog 2 kabels die naar een soort van schakelaar (relais?) gaan. Ik zal zo dadelijk een extra high-tec (uham...) schema maken om het te visualiseren. Er was een soort relais bij betrokken waar ik niet direct het nut van begreep.

Bedankt voor het meedenken mannen, dat wordt gewaardeerd! *O*
 
En bij deze het (zo goed als...) originele schema. Ik denk dat de fout zit in het gedeelte links onderin. Zoals ik al zei was er een soort schakelaar/relais aangesloten in combinatie met de jiffy. Hoogst waarschijnlijk heb ik hier een fout gemaakt.
2rcv5au.png


Het schema is niet helemaal compleet maar volgens mij zijn de belangrijkste onderdelen erin verwerkt. Bedankt allemaal! *D
 
Kennelijk heb je een relais, dat al dan niet bekrachtigd wordt door de jiffy(schakelaar).

Je moet er iig voor zorgen dat t signaal dat relais geeft tbv ignition, goed staat.
 
En bij deze het (zo goed als...) originele schema. Ik denk dat de fout zit in het gedeelte links onderin. Zoals ik al zei was er een soort schakelaar/relais aangesloten in combinatie met de jiffy. Hoogst waarschijnlijk heb ik hier een fout gemaakt.[afbeelding]

Het schema is niet helemaal compleet maar volgens mij zijn de belangrijkste onderdelen erin verwerkt. Bedankt allemaal! *D


zoals al gezegd : dit is geen schema, en totaal waardeloos om een fout in te zoeken.

en het was ook helemaal niet slim om onderdelen (zoals dat relais of die 4-polige stekker aan de jiffy) zomaar ertussen uit te halen zonder te weten waarvoor ze dienen, uit te vissen hoe ze werken en wat je dan wel moest doen om als je ze toch wilt verwijderen , ervoor te zorgen dat alles wel nog werkt.

zolang je geen echt schema geeft (een kompleet, met alle draden erop), kan je niet echt geholpen worden.
 
Bedankt, ik ga de relais weer aansluiten en hopen dat de vonk overslaat! Bij het testen van de kabels heb ik hoogst waarschijnlijk iets over het hoofd gezien. Ahg ja
- waar mensen werken worden fouten gemaakt
- waar fouten worden gemaakt wordt geleerd
- van eigen fouten leert men het meeste
- wat men moeten leren doen, leert men door het te doen

Thanks voor de hulp :} ik ga er einde van de dag mee aan de slag!
 
En toch ben ik nog niet klaar met de jiffy schakelaar.

Ik heb het originele boekje van de mijne opgedoken, en daar staan 4 verschillende elek. schema's in. Europees, Engels, Canadees en anders dan Europees. Maar op geen van de 4 schema's kom ik een jiffy schakelaar tegen.

Heb jij dan zo'n exotisch (import) model, dat er wel een jiffy schakelaar op zit? En kan je d'r een foto van laten zien? Want nu wil ik het weten ook.
 
Ik zie bij de jiffy schakelaar 2 draden blauw en zwart.

Hoe wordt deze schakelaar bedient ?
Ik kan het niet goed zien op de foto.
Aan de krassen op het frame te zien heb ik wel een vermoeden.

meet de draden met een multimeter door of het contact gemaakt is als de pin uit getrokken wordt.
Dan weet je ook of ze verbonden moeten worden of juist niet.

En dat relais is denk ik geen relais , ook hier kan je het e.a doormeten.
Ik vermoed net als in dat schema een diode brug
 
Het doormeten van de jiffy heb ik al gedaan, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om het geheel zo door te schakelen zoals het nu is. Ik heb alleen een (toen logische) keus gemaakt om enkele draden die naar de diode brug gaan aan elkaar te koppelen. Ik zal hier nog naar kijken, misschien het geheel weer aansluiten zoals het was en opnieuw controleren of het vonkt.

I'll keep you posted!
 
Heren, het probleem is ontdekt! De switch die ik tussen de jiffy uit heb gehaald (zie blok linksonder in het originele schema) gaf blijkbaar een extra signaal wanneer de vonk gegeven moest worden. Door hoe ik het aangesloten had was er constant een stroming terwijl er alleen een puls gegeven moest worden. De schakeling was correct maar het ontbrak aan een trigger :9

Bedankt voor het meedenken allemaal! :} :W
 
Leuk ding geworden! :t


Ha mannen, wat een gaaf topic! Ik ben aan het genieten van al het moois dat voorbij komt! :9~
Daarom van mijn kant ook een bijdrage aan het geheel. Het is mijn eerste project en er moet nog veel gebeuren qua elektronica, so please be gentle :t


2h7f985.jpg



En gelijk even terugkomen op een oude kwestie:
Zo ziet het er doorgaans uit:
[afbeelding]

En t kan best dat je twee dynamo-delen hebt. Maar een dynamo gaat echt je starter niet van stroom voorzien ;)

En het voorbeeldschema hierboven, zou best eens van jouw model motor kunnen zijn.

Helaas niet m'n beste Martell. Je laat hier het schema zien van een 305 2 cilinder. De 250 is een 1 cilinder.


Al met al blijkt dat Kawasaki wel degelijk 250LTD 2 cilinders te hebben gehad. Elektrisch gelijk aan de 305LTD. Vandaar de 2 cilinder schema's.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan