Motor Wassen

KNN54

Die hard MF'er
22 dec 2009
388
0
Vaassen
Dag allemaal,

Ik heb afgelopen week een ZX6R gekocht, alleen is mijn vraag nu hoe ik deze kan schoonmaken/schoonspuiten? De ene zegt wel dat ik het met een hogedrukreiniger kan schoonmaken en de andere weer niet.

Hoe maken jullie je motor geheel weer tip top?

Hebben jullie tips?
full
 
Laatst bewerkt:
Je kan hem met beleid (!!) met hoge druk afspuiten. Maar dat is niet echt wassen :N

Snelle versie:
Wassen doe je met een shampoo en een washandschoen of doek :Y Daarna laagje wax er op zodat de lak weer goed beschermd is.
 
Kan prima met een hogedrukreiniger, alleen spuit niet direct en/of langdurig op dingen als:

- Wiellagers en -assen
- Ketting
- Keerringen
- Open stekkerverbindingen

Een typische wasbeurt ziet er bij mij ongeveer als volgt uit:

- Afspoelen met hogedrukspuit om al het zand eraf te spoelen
- Insprayen met zeep of schuimlans
- Terwijl dat intrekt de velgen inspuiten met een velgenreiniger en meteen met een borstel schoonmaken
- Velgen als eerst afspuiten met de hogedruk
- Daarna (als de fiets echt vies is) met een emmer water en een schone (bij twijfel nieuwe) spons de rest van de motor wassen. Als eerste de lakdelen en dashboard/ruitje doen, als laatste de uitlaat en spatborden (ivm evt achtergebleven zand).
- Daarna de rest van de fiets goed afspoelen met de tuinslang of hogedruk, weer afhankelijk van hoe vuil de fiets is.

Zorg dat de fiets koud is!! Wasmiddel op hete onderdelen zorgt vaak voor permanente verkleuring van gekleurde motoronderdelen, omdat het wasmiddel op een hete motordeksel gaat reageren.
 
Kan prima met een hogedrukreiniger, alleen spuit niet direct en/of langdurig op dingen als:

- Wiellagers en -assen
- Ketting
- Keerringen
- Open stekkerverbindingen

Een typische wasbeurt ziet er bij mij ongeveer als volgt uit:

- Afspoelen met hogedrukspuit om al het zand eraf te spoelen
- Insprayen met zeep of schuimlans
- Terwijl dat intrekt de velgen inspuiten met een velgenreiniger en meteen met een borstel schoonmaken
- Velgen als eerst afspuiten met de hogedruk
- Daarna (als de fiets echt vies is) met een emmer water en een schone (bij twijfel nieuwe) spons de rest van de motor wassen. Als eerste de lakdelen en dashboard/ruitje doen, als laatste de uitlaat en spatborden (ivm evt achtergebleven zand).
- Daarna de rest van de fiets goed afspoelen met de tuinslang of hogedruk, weer afhankelijk van hoe vuil de fiets is.

Zorg dat de fiets koud is!! Wasmiddel op hete onderdelen zorgt vaak voor permanente verkleuring van gekleurde motoronderdelen, omdat het wasmiddel op een hete motordeksel gaat reageren.

Thxs voor je uitgebreide uitleg :) Heb je wellicht ook tips om de ketting schoon te maken? Moet dit om de 400km gebeuren?

Excuus als ik te veel vragen stel, ik heb 5 jaar geen motor gereden, dus een beste tijd en wil mijn fiets graag goed onderhouden:).
 
Met wassen bedoel ik het geheel:) hahahahah.

Afspoelen met water
Wassen met shampoo
Drogen
Kleien (motor is nieuw.. geen idee of het nodig is)
Polijsten (motor is nieuw.. lijkt me niet nodig..)
Voeden (glaze oid)
Waxen

Velgen met speciaal velgenspul en een oude doek

Ketting met kettingreiniger en een borstel

gebruik goede spullen, zoals een waschmit en de juiste microvezel doeken om swirls en krassen te voorkomen. De meeste mensen wassen met een oud t-shirt of spons, en drukken daardoor juist het vuil in de lak.
 
Afspoelen met water
Wassen met shampoo
Drogen
Kleien (motor is nieuw.. geen idee of het nodig is)
Polijsten (motor is nieuw.. lijkt me niet nodig..)
Voeden (glaze oid)
Waxen

Velgen met speciaal velgenspul en een oude doek

Ketting met kettingreiniger en een borstel

gebruik goede spullen, zoals een waschmit en de juiste microvezel doeken om swirls en krassen te voorkomen. De meeste mensen wassen met een oud t-shirt of spons, en drukken daardoor juist het vuil in de lak.

thxs:)
 
- Velgen als eerst afspuiten met de hogedruk
- Daarna (als de fiets echt vies is) met een emmer water en een schone (bij twijfel nieuwe) spons de rest van de motor wassen. Als eerste de lakdelen en dashboard/ruitje doen, als laatste de uitlaat en spatborden (ivm evt achtergebleven zand).
- Daarna de rest van de fiets goed afspoelen met de tuinslang of hogedruk, weer afhankelijk van hoe vuil de fiets is.
Eerst velgen wassen en afspuiten, daarna de motor? En daarna weer de velgen van het vuil dat van de motor afloopt? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan