Tank lek

Velthuis

Die hard MF'er
16 jan 2013
339
25
Vierlingsbeek
Hoi!

ik ben bezig met een projectje en heb hiervoor een paar jaar terug een andere tank gekocht omdat deze vrijwel deukvrij is.
Deze heeft al deze tijd in een garage gelegen en het is nu de tijd om er iets mee te gaan doen. Bij aanschaf zaten er her en der wat "blaasjes" in de lak, nu ben ik wijzer en ben erachter gekomen dat dit lekkages van binnenuit zijn.

De tank is inmiddels ontroest (2 weken in een azijn bad) maar op 3 plekken lekt deze dus. Bovenop zit het grootste gat van 5x5mm. De andere gaatjes zijn minuscuul.

Nu heb ik weinig verstand van tanks maar het lijkt erop dat deze dubbelwandig is? Een schroevendraaier kun je niet verder in het gat prikken maar toch lekt hij behoorlijk.

De tank wordt gewrapt dus de afwerking maakt niet zoveel uit. Heeft het zin om dit te repareren en wat is een goede methode? Hobbybrander met tin, soldeerbout (100W), iets anders?





 
Laatst bewerkt:
Sla op de plekken van de gaatjes er een platte deuk in en soldeer daar een gladgeschuurde cent op. Strak maken met plamuur, grondverf er op en wrappen maar.
 
Een Suzuki GS500 tank, hoe kan het ook anders :X

Ik heb zelf in mijn korte GS500 tijd ook een berg tanks gesleten, plaatselijk repareren kan prima door zowel te solderen wat al genoemd is maar ook 2 componenten epoxy werkt prima.

Probleem is dat het ook enkel plaatselijke reparaties zijn, het staal van die tanks is zo slecht, als hij nu al lekt op een vlak deel dan kan je er op wachten tot hij bij de naden gaat lekken (in het bijzonder bij het deel dat onder het niveau van de brandstof kraan gaat lekken).

Als ik jouw plannen zo lees (wrappen en alles en er dus een berg tijd in stoppen) dan zou ik niet de lekkende punten dichten maar de tank van binnen coaten :Y Bijkomend voordeel is dat je dan niet zoveel hoeft te plamuren aan de buitenkant.


Ik zal hem er maar weer bijgooien, dit is hoe ik op de GS rond reed nadat de tweede tank lek was (en nadat ik ze beiden al een keer plaatselijk gerepareerd had):
full
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel. Het betreft een oude Bandit.

Ik snap alleen niet dat de tank, naar het lijkt, dubbelwandig is. Hoef ik dan enkel maar het bovenste gat dicht te solderen? Het lijkt me dat de brandstof dan nog steeds met de buitenste laag in contact komt.

Gebruiken jullie gewoon 60/40 tin zoals gebruikt voor dakgoten? En dan met een hobbybrander of dikke soldeerbout?
 
Benzinedampen ben ik niet bang voor, hij is helemaal gevuld geweest met azijn en 2x gespoeld met water en gedroogd met perslucht.

Klopt het dat zo'n tank dubbelwandig is?
Nee, een normale motortank is nooit dubbelwandig. Er is ook geen enkele rede te bedenken waarom een fabrikant een motor tank dubbelwandig zou maken. Uit 2 delen wel, de bodem en de rest.
 
Nee, een normale motortank is nooit dubbelwandig. Er is ook geen enkele rede te bedenken waarom een fabrikant een motor tank dubbelwandig zou maken. Uit 2 delen wel, de bodem en de rest.

Als je inzoomt op tweede foto zie je dat je niet door het gat kunt kijken. Kan mij voorstellen dat dit een overlap is, hier zal vocht zich ook makkelijker kunnen ophopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan