gevraagd : suggesties verbetering voorrem CB400F '75

  • Onderwerp starter Anoniempje931
  • Startdatum
A

Anoniempje931

Guest
Hoi,

Sinds een jaar of 6 rij ik naast een CB450 K0 '66 ook een CB400F'75. De CB400F is beter geschikt voor de snelweg en voor de wat langere ritten.

Het valt mij op m'n CB450 K0 met z'n 180 mm trommels beter remt dan m'n CB400F, zeker wat betreft de voorrem.
Uiteraard heb ik geprobeerd om de voorrem van de CB400F te verbeteren, maar tot op heden ben ik niet echt tevreden.

Wat ik al gedaan heb :

- revisie rempomp
- vervanging remleidingen (zowel de flexibele remleiding als het metalen deel aan de klauw).
- revisie remklauw
- nieuwe remblokken (diverse geprobeerd)
- afstelling van remklauw (uitlijning)

Uiteraard ververs ik de remvloeistof regelmatig en is het systeem goed ontlucht.

Blijft in mijn ogen eigenlijk alleen nog over vervanging van de schijf door een schijf van ander materiaal en dat in combinatie met een daarvoor geschikt remblok.

Ik weet dat een motor uit 1975 nooit zal remmen als een moderne, maar ik heb het vermoeden dat het beter moet kunnen dan een motor uit 1966 met een trommel, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de trommel heb uitgedraaid (vlak), en de remschoenen van ander materiaal heb laten voorzien.

full


Zoals de titel zegt, heeft iemand suggesties voor een beter remmende combinatie ?

nb, ik wil de motor origineel houden, dus geen andere voorvork of een dubbele schijf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
CB350/400 is niks en nooit wat geweest.....
Je bedoeld de remmen neem ik aan ?, ja daar ben ik het mee eens.
Heb je al eens gesinterde blokjes geprobeerd?
Ja, en gaf niet het gewenste resultaat, ik ligt denk ik aan de combi schijfmateriaal / blok.

Andere schijf is een mogelijkheid die ik heb overwogen, heeft iemand ervaring met een combinatie die werkt ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Improving CB400f front brake, other CB's too? 11mm master cylinder swap

Dank je voor de link, ga ik doorlezen :$ (ik ben al jaren member maar al een tijdje niet meer ingelogd) Daar had ik mee moeten beginnen alvorens een vraag stellen....
 
Zet er een naaf van een 500/550 in, daar past een remschijf van een VFR/CBR 600 op. als je dat doet in combinatie met een andere remtang (Zelfs een 2 zuiger tangetje is a voldoende) dan rem je harder, dan de dunne vorkpootjes aan zullen kunnen, die buigen dan lekker door.
 

Ziet er al veel beter uit dan de mijne wat betreft remmen, ik ga eerst maar eens een andere rempomp met een kleinere diameter proberen in combinatie met de set-up die ik nu al heb. Als dat niet naar mijn wens is kan ik altijd nog een volgende stap nemen.

Dank jullie wel !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat gaat het (voor mij als purist). Ik had al moeite om Koni's te monteren ipv origineel...... Ook BT45's voor en achter, purist is ok, maar wel veilig.
 
Ja, nu één vinden die een beetje bij de motor past wat betreft stijl, gaat wel lukken denk ik....

nb, lekker weer in Noorwegen nu, in zuid Zweden is het ook al zo onnatuurlijk warm volgens mijn familie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eens mogen rijden op een fiets waar een "4 leading shoe's" trommelremmetje in zat gemonteerd en dat remde best wel heel erg hard

Jazeker, dat vertraagd goed. De remkarakteristiek van een trommelrem is overigens wel heel anders dan voor een schijf. De CB450's hebben voor een 2LS, en achter een standaard trommel, beide 180 mm. De CB72 heeft zowel voor als achter een 180 mm 2LS, en dat voor een "lichte" 250 cc. Zeker met moderne remvoeringen en banden komt dat goed tot stil stand. Honda is overigens heel snel afgestapt van een 2LS achter, zowel uit kosten oogpunt alswel uit technisch oogpunt. De 2LS achterrem blokkeert vrijwel direct.

De eerste schijfremmen van Honda waren niet zo'n succes, de CB400F is daar een voorbeeld van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb remschijven van gietijzer op mijn motortje en dat remt echt een heel stuk beter dan RVS schijven (op mn oude plof moet ik gewoon wat verder vooruit kijken want remmen zitten er nauwlijks op lol)
Misschien kan je een remschijf vinden van een ander materiaal

Als er speling zit op de reactie stang dan blokkeerd een achtertrommelrem heel makkelijk
 
Laatst bewerkt:
Andere rempomp besteld, en als ik dan toch alles los moet hebben, verwijder ik ook meteen de originele remlichtschakelaar (drukschakelaar) dat onderdeel is van het hydraulische circuit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je, dat vermoed ik ook, zie mijn openingspost. Eerst de rempomp monteren en even afwachten hoe dat bevalt, als dat nog niet naar t'zin is, dan idd een andere schijf vinden / pas laten maken of helemaal laten maken.
 
RvM heeft ooit eens een serie nieuwe remschijven laten maken die redelijk lijken op de originele. Deze zouden beter moeten remmen al weet ik niet of die er ook voor de 400 waren of alleen 500/750
 
Dank je !, sinds kort ook in bezit van een hele vroege K1, één van de eerste 300 die zijn gemaakt 8-) blij mee. Gelukkig nog trommeltjes....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan