M-unit V.2 aansluiten

Zippo

MF'er
8 jun 2005
148
0
Bunde
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een CB750 KZ uit 1984.
De motor is omgebouwd tot caferacer. De kabelboom is nog functioneel, maar het is echt een wirwar van draden die wel/niet aangesloten zijn. De kabelboom is dus nodig aan vervanging toe.

Nu wil ik graag de M-unit v2 daarvoor gebruiken. Het aansluiten van knipperlichten, koplamp, achterlamp en zo is redelijk simpel, maar waar ik tegenaan loop is het aansluiten van de ontsteking.

De M-unit heeft een ingang (AUX) voor een kabeltje waar volgens het schema o.a. de ignition box (zijn dat de vonkversterkers?) en de bobines op aangesloten moeten worden. Uit deze onderdelen komen allemaal 3 of 4 draden. Daarnaast komt er uit de linkerkant een kabel uit het blok (AC generator) met 6 draden. Daarvan moeten er een paar naar de spanningsregelaar, maar wat te doen met de overige draden? Concreet is mijn vraag hoe ik van al die draden tot één draad kom die ik aansluit op de m-unit. Ik heb nog een aantal foto's bijgevoegd ter verduidelijking. Heeft iemand een goed schema of weer iemand me op weg te helpen? Dank jullie wel alvast voor de reacties!
full
 
Ik geloof niet dat het aansluiten van de bobines op de m-unit gaat werken..

heb je deze video al gezien:
?

geeft een prima beeld hoe het aansluiten in zijn werk gaat

Thanks Mark voor de tip, ik had het filmpje inderdaad al gezien.
Dat laat zien hoe je alle andere zaken aansluit, en dat is volgens mij niet zo heel lastig.
Het gaat mij om het aansluiten van de ontsteking van de motor via de AUX ingang. Volgens onderstaand "wiring diagram" zou dat moeten lukken, de vraag is alleen: "hoe?" :)
full
 
Werkt prima de m-unit , kan zeker wel op je motor maar je zult een apart circuit voor het opladen en de onsteking moeten maken. En dien geef je weer spanning via de m-unit.
Beetje moeilijk om dat zo even uit te leggen , verdiep je er een beetje in enige kennis is nodig anders zal het je niet lukken.
 
Hallo allemaal,

Op internet heb ik onderstaand schema gevonden. Zou dit kunnen werken op mijn CB?
En bedoelen ze met " ignition" de twee vonkversterkers?

Dank jullie wel alvast voor de reacties, het wordt gewaardeerd!!
full
 
Post ook even het originele schema van je motor, dat is gemakkelijker kijken voor de experts.

Met 'ignition' wordt hier (en in het andere schema 'ignition box') het kastje dat je ontsteking elektronisch regelt (CDI) bedoeld. Volgens mij vergeet jij die of denk je dat die in de M-unit zit, maar die komt er dus nog naast (en had je dus nog niet weg moeten gooien ;) ). Tevens lopen daarvandaan (CDI) nog draden naar de opnemers die om de krukas zitten, in het laatste schema niet weergegeven, in het eerste als 'timing sensor'.

Edit: aanvulling;

- vonkversterkers staan op beide schema's niet.
- de AUX aansluiting van de m-unit is niet meer dan een draadje waar 12V op staat als je het contact aanzet, dus gewoon een voeding voor je (dus aparte) onstekingscircuit
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan