'81 GSX 750 cilinder nr 1 doet raar

SuperG

Die hard MF'er
25 okt 2004
937
27
P'end
Motor: Suzuki '79 GS met een '81 GSX blok. KM stand 52.000
In februari het blok erin. Carburateurs zijn ultrasoon gereinigd.
K&N filters met bijhorende sproeiers.
Na montage testrun op Dynojet: 80 pk aan het achterwiel.

En toen ging ik effe naar een treffen en al na 5 km ontdekte ik dat het ding niet lekker liep.
Ja, met 130 km/u dan wel. Maar daaronder is het aan/uit met één cilinder.
Soms wel, soms niet alle vier de cilinders aan het werk.
Optrekken: alle vier.
Choken: alle vier.
Van 80 naar 130: als een speer.
Gewoon rijden (onder de 130): dan 3, dan 4. Boven de 130: idem maar omdat de interval korter is, is het minder irritant.
Op 4 mei de carb's eraf gehaald, nr1 vlotterbak eraf (schoon), sproeier eraf, schuif eruit, alles is ok. Sproeier schoon, pijpje erboven schoon, schuif mooi, rubber heel, veer ok.
Boel weer in elkaar geschroefd, monteren, starten en... het heeft niets geholpen.

In benzineleiding tussen tank en carbs zit een filter, tank is schoon, benzine vers.

Wie weet wat hier aan de hand is?

dsc00111zw.jpg
 
Afgelopen weekeinde even naar Hoek van Holland,
boot gemist, volgende boot genomen
pontje naar Harwich, stukkie rijden naar Tattingstone, en weer terug.
Nou dat kreng doet ut nog steeds op 3 of 4 cilinders, behalve bij accelereren, dan doen ze het alle vier.
Bij terugkeer thuis de bougiedop van nr 1 vervangen, geen verbetering.
O-) O-) O-) O-) _O- :W
 
Inmiddels zijn we al weer een tijdje verder. Tussen 28 april en 1 juni even 700 km gereden en dat gaat aardig. De GSX is een toerenblok heb ik gemerkt, lage toeren +hoge versnelling = rot lopen. Even terugschakelen, toeren laten maken en ding loopt prima!
Helemaal rechts, daar staat ze dan.

AQoSlk.jpg

QsAcFL.jpg
 
De GSX is een toerenblok heb ik gemerkt, lage toeren +hoge versnelling = rot lopen. Even terugschakelen, toeren laten maken en ding loopt prima!

Niet zo gek he met het eerste generatie 16 kleppen blok. Die techniek bevond zich toen nog in een rudimentaire fase
 
Eerste generatie...okay dan, en dat ik gewend was aan oude Honda CB750 met een enkele nokkenas en 8 kleppen. Die zet je gewoon in z'n 5 en rijden maar... ;)
 
Laatst bewerkt:
Naja.... ik kan rustig 50 in zn 5 rijden met de gsx, zonder een centje pijn. Wat minder trekkracht ivm verkeerd toerenbereik, maar verder loopt hij niet rot.
Wel standaard luchtfilter en sproeier setup en niks gereinigd.

Wat je probleem wel veroorzaakt durf ik niet te zeggen.

Overigens sta ik doodangsten uit met 130 op dat ding.
Zal wel komen door t hardtail frame, doorgestoken voorvorkpoten en geen voorspatbord of brace waardoor t wat wobbly wordt.
 
Laatst bewerkt:
Waar zit de toevoerslang aangesloten, tussen 3 en 4? En je hebt een filter tussen tank en carbs?
Ik gok op net te weinig toevoer uit je tank door dat filter. Zet je kraan gewoon op ON en zuig aan je vacuum slang, en maak een aftap slangetje aan carb 1. Daar moet net zoń straal uitkomen als rechtstreeks uit je kraan.

ALs je toevoer tussen 3 en 4 zit en je toevoer is net niet voldoende krijg je de verschijnselen die je beschrijft. Carb 1 krijgt als laatste benzine en die komt net wat te kort.
Als je dat filter perse nodig hebt moet je proberen dat filter wat verticaler te zetten tussen tank en carbs. Dan is de doorstroming door het filter beter.
 
Waar zit de toevoerslang aangesloten, tussen 3 en 4? En je hebt een filter tussen tank en carbs?
Ik gok op net te weinig toevoer uit je tank door dat filter. Zet je kraan gewoon op ON en zuig aan je vacuum slang, en maak een aftap slangetje aan carb 1. Daar moet net zoń straal uitkomen als rechtstreeks uit je kraan.

ALs je toevoer tussen 3 en 4 zit en je toevoer is net niet voldoende krijg je de verschijnselen die je beschrijft. Carb 1 krijgt als laatste benzine en die komt net wat te kort.
Als je dat filter perse nodig hebt moet je proberen dat filter wat verticaler te zetten tussen tank en carbs. Dan is de doorstroming door het filter beter.
De configuratie is ietwat afwijkend van normaal: er zat een GS blok onder met valstroom carbs met K&N luchtfilters en grotere sproeiers. Dat liep prima, afgezien van de olielekkage (veel olielekkage).
Toen heb ik er een '81 GSX blok in gepropt met vacuümcarbs. De originele luchtfilterkast pas niet, omdat het frame onder het zadel verlaagd is. Waar de framebuizen normaal rechtdoor steken, zijn deze eruit geslepen en vervangen door bochten. Om het zadel te verlagen. Omdat ik geen standaard tank heb maar twee halve druppels van ieder 7,5 liter met een benzinekraan zonder vacuümslot is die verbinding vanaf de carb 2 afgedopt.
De benzineaanvoer zit inderdaad tussen carb 2 en 3. Alle vlotterbakken lopen vol.

Omdat nieuwe K&N filters nogal prijzig zijn, heb ik die van de GS met een verloopstuk er op gezet. De sproeiers van de valstroomcarbs in de vacuümcarbs gezet. Het werkt, maar een beetje raar. Accelereren doet het ding als een dolle.
Benzineverbruik is 1:15.


Heb je de GSX CV-carbs erop zitten? Membraan van carb 1 niet poreus/klein scheurtje?
Carbs: geen idee of het CV's zijn, het zijn de standaard af-fabriek Mikuni's. Alle membramen gecontroleerd, alles heel.
 
Enfin, heb inmiddels al wat meer km's gereden en het blok blijft een beetje raar onder de 3.500 tpm lopen (stationair dan weer niet). Dus pas opschakelen in de hogere toeren.
Enige minpuntjes: km teller doet niet meer mee (waarschijnlijk gebroken kabel) en de achterband is versleten (Joh!).
 
Ik heb ervaring met deze blokken en carbs.

Het komt op mij over dat hij te weinig benzine krijgt bij lichte belasting, hij zou in dat geval beter moeten gaan lopen als je de gasnaalden een standje hogere zet dus de clip één groef lager, probeer eens???
 
Laatste updeet: ding loopt (boven de 2.500 tpm) als een tierelier! Vorig jaar iets van 4.000 km mee gereden (teller is inmiddels stuk, snelheidsmeter werkt wel (weer na opnemer vervangen te hebben).
Heb nu echter een laadstroomprobleempje: maar 12,6 volt.
Het is niet de spanningsregelaar, een vervanger leverde hetzelfde.
Aanstaand weekeinde maar even verder zoeken en rijden, kijken wat-ie doet met hogere toerentallen (kan ik lastig gaan uitproberen midden in een woonwijk).
 
Laatste updeet: ding loopt (boven de 2.500 tpm) als een tierelier! Vorig jaar iets van 4.000 km mee gereden (teller is inmiddels stuk, snelheidsmeter werkt wel (weer na opnemer vervangen te hebben).
Heb nu echter een laadstroomprobleempje: maar 12,6 volt.
Het is niet de spanningsregelaar, een vervanger leverde hetzelfde.
Aanstaand weekeinde maar even verder zoeken en rijden, kijken wat-ie doet met hogere toerentallen (kan ik lastig gaan uitproberen midden in een woonwijk).
Zie how to over accu- en laadsysteem
 
Stator in je linker motorblok zijdeksel defekt of ergens een draadbreuk/slechte (stekker)verbinding.

Is standaard bij de gs(x) series van deze bouwjaren
 
Terug
Bovenaan Onderaan