Het 35kw Rijders/Lessers Topic [1]

Hallo mensen

Ik ben Nando 23 jaar uit Twente en heb nu anderhalf jaar mijn A2. Ik heb eigenlijk nog niet echt in dit gedeelte gekeken. Zat meer te lezen in het MF oost topic.

Ik rij op het moment op een yamaha wr400f supermoto. Op de foto had ik er al een aantal dingen aan gedaan, maar hij is op het moment weer uit elkaar voor wat groot onderhoud en optische dingen (fatbar en nieuwe stickerset etc)

Ik heb hiervoor als eerste motor een yamaha xt600e met 17inch supermotowielen gehad en vervolgens een kawasaki gpx600r die begrensd was. Van de xt was het blok kapotgelopen (bigend kaduuk) Toen besloten over te stappen naar iets meer richting sport, maar dat was toch niet mijn ding. Dus vervolgens de kawa verkocht en de wr400f gekocht.

JwbEZpR.jpg
 
Weet er toevallig iemand hier nog leuke supermotards waar je wel op mag rijden met een a2 rijbewijs?
yamaha wr 400 valt net op de 0,2097kw/kg.. rdw gebeld, maar je moet dus echt onder de 0,2kw/kg zitten (helaas, was te proberen). Suzuki drz400 valt waarschijnlijk ook al af.

Iemand nog andere ideeen?

ik was even terug aan het lezen en kwam deze vraag tegen. Mijn wr400f staat wel als precies 0.2kw/kg op kenteken en word daardoor wel goed gekeurd door het RDW (hiervoor heb ik gebeld met het rdw). Ik weet niet precies hoe het kan dat daar verschil in zit.
 
Als er 0,2kW/kg bij dat kenteken staat, mag je er met A2 niet op rijden.
Het moet namelijk MINDER DAN 0,2kW/kg zijn. Niet 'Minder dan 0,21kW/kg' of 'Maximaal 0,2kW/kg'. Met het RDW bellen is net als de loterij, elke keer komt er wat anders uit.

Maar het vermogen van die WR zal ook niet niet kloppen. Bij RDW bekend als 27kW, volgens mij hebben die dingen rond de 35kW vermogen. Maar dat gaat met veel SM's, enduro's etc. niet goed. 600cc KTM's die op 6kW staan etc.

Als je dus een ongeluk zou maken, kan jouw verzekering of die van de tegenpartij vallen over dat 'minder dan' en hierop besluiten niets uit te keren, mag je zelf alles betalen omdat jouw verzekering dan weer de kosten bij jou vordert.
 
Als er 0,2kW/kg bij dat kenteken staat, mag je er met A2 niet op rijden.
Het moet namelijk MINDER DAN 0,2kW/kg zijn. Niet 'Minder dan 0,21kW/kg' of 'Maximaal 0,2kW/kg'. Met het RDW bellen is net als de loterij, elke keer komt er wat anders uit.

Maar het vermogen van die WR zal ook niet niet kloppen. Bij RDW bekend als 27kW, volgens mij hebben die dingen rond de 35kW vermogen. Maar dat gaat met veel SM's, enduro's etc. niet goed. 600cc KTM's die op 6kW staan etc.

Als je dus een ongeluk zou maken, kan jouw verzekering of die van de tegenpartij vallen over dat 'minder dan' en hierop besluiten niets uit te keren, mag je zelf alles betalen omdat jouw verzekering dan weer de kosten bij jou vordert.

Maar in hoeverre moet die dan minder dan 0.2kw/kg zijn?
Op het kentekenbewijs gaan ze maar tot 2 cijfers achter de komma.
Als dat ding 27kw en 136kg rijklaar op kenteken staat is die 0.1985 kw/kg wat dus wel minder dan 0.2kw/kg is maar op kenteken afgerond word naar 0.2kw/kg...

Mijn advies is gewoon even je verzekeraar inlichten over de situatie er vragen of ze hier moeilijk over gaan doen.
 
Ik geloof trouwens best dat dat ding 27kw heeft, een Suzuki DRZ400 heeft volgens specs ook maar 25kw op het achterwiel...
Die KTM's zijn een ander verhaal.
 
27kw op kenteken daadwerkelijk 35kw. Ik ben bij de verzekeraar op kantoor geweest om de verzekering af te sluiten en hebben toen ook alle gegevens bekeken. Incl. gewicht, vermogen en vermogen per KG en volgens verzekering was alles goed voor mijn a2 rijbewijs.

daarnaast kijk ik net op de site van rdw en daar staat MAXIMAAL 0.2KW/KG dus precies 0.2kw/kg mag volgens de site van rdw wel.
 
Laatst bewerkt:
Een DRZ heeft iets van 40pk op kenteken, zal best 34pk op achterwiel zijn, maar de notatie is altijd op krukas. Op de RDW site (rijbewijs.nl) staat idd 'maximaal', ik zal ze daar wel over mailen.

De Rijksoverheid heeft het over 'minder dan'. Lekker verwarrend in de al lastige materie.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a

Zal RDW wel mailen dat de informatie niet consistent is met waar de Rijksoverheid mee komt.
 
Njah ik heb het zwart op wit staan van de verzekering dus ik kan me er niet druk om maken.

maar ik heb even snel iets meer onderzoek gedaan aangezien het hier om europese regels gaat. In alle deelnemende landen worden gesproken over maximaal 0.2kw/kg. Dit doet mij verwachten dat wat er op de site van het RDW staat wel klopt.
 
RDW maakt geen wetten, dat doet de overheid. Daar staat 'minder dan'.
In Nederland kiezen ze wel meer rare dingen. Zoals A1 vanaf 18 jaar. In andere landen heb je bijv. A1 vanaf 16 jaar en A2 vanaf 18 jaar. Maar Nederland wil van motorrijders af, dat doe je door A1 voor 18 jaar te introduceren. Sommige geïnteresseerden zullen dan eerst het autorijbewijs gaan halen en daarna geen zin meer hebben (of geen geld meer hebben voor) in het motorrijbewijs. Autorijders vullen de schatkist nu eenmaal beter dan motorrijders.

Ik wacht het antwoord af van de RDW (rijbewijs.nl), misschien zijn er wel dingen veranderd die niet bij de Rijksoverheid staan en waar ik ook geen lucht van heb gekregen.

Zolang jouw verzekering er mee akkoord is, dan zal het allemaal wel loslopen. Op je kentekenkaart staat alleen '35kW', dus de politie zal al helemaal niet gaan zeuren.
 
Over vermogens gesproken: word het niet eens tijd dat dit forumgedeelte 11/25/35kw verandert in 11/35kw..??

25kw is allang definitief over, toch?
 
van waar is de uitdraai nog van belang dan? als er 25kw op kenteken staat zit jij gewoon onder je 35kw grens toch?

Klopt, maar ik wil graag ook dat de motor echt technisch gezien binnen A2 valt, zodat er achteraf nooit gedoe over kan zijn. En over twee jaar gaat het eraf en rij ik vol vermogen.

Mag helaas wel pas 20 juli afrijden, want het is dus echt superdruk bij het CBR (ook andere locaties). Motort komt pas over 3 weken, dan kan ik 'm met liefde poetsen en dan 20 juli de weg op :]


full
 
Klopt, maar ik wil graag ook dat de motor echt technisch gezien binnen A2 valt, zodat er achteraf nooit gedoe over kan zijn. En over twee jaar gaat het eraf en rij ik vol vermogen.

Mag helaas wel pas 20 juli afrijden, want het is dus echt superdruk bij het CBR (ook andere locaties). Motort komt pas over 3 weken, dan kan ik 'm met liefde poetsen en dan 20 juli de weg op :]


[afbeelding]


Toffe fiets!
Nog nooit zo'n ding gezien.
Is weer eens iets anders dan een gs500... :+
 
Antwoord van RDW gehad, ik had het toch mis, de wet is aangepast en dan wandelen er nog oude documenten rond op internet. Het is aangepast naar een maximum van 0,2kW/kg. Waarom eerst anders? Vertaalfoutje uit het Engels, nu dus verbeterd. Ik zal op mijn site ook die aanpassing zsm doen en daar wat meer info op zetten. Dus misschien kan de DRZ400 nu ook met A2. Zou ik ff na moeten kijken, nu niet in de gelegenheid.
 
Laatst bewerkt:
9zmts0.jpg

Even niet meer gepost hier, heb ondertussen een enduro gekocht voor ernaast.
Het is een KTM GS 600 uit 1992 geworden, graag zou ik deze foto in de OP zien :)
En heb het de Ducati SS600 een on-officiële VRO-cursus gegaan,
dit ging wel prima alleen dan zie je hoeveel je nog kan leren. :Y
Hoe gaat het met de andere 35kw rijders?
 
Gaat prima hier, mn gpz500 staat helaas nog in de garage aangezien ik én nog aan het lessen ben én de begrenzer er nog op moet :p. Heb inmiddels wel een examendatum voor avb, 29 juni. Ben dan nog op vakantie dus mn instructeur ging kijken of ik een weekje eerder kon, hopelijk wel!

Edit: leuk speeldingetje die ktm!
 
Laatst bewerkt:
Mag ik mij hier ook melden?

24 mei mijn rijbewijs gehaald. En sindsdien tour ik er heerlijk op los.

Ik wou eerst wachten tot mijn 24ste. Totdat mijn moeder besloot om over te gaan naar een goldwing 1500. En zei dat als ik voor mijn motor rijbewijs zou gaan. Dat zij de magna liet terug knijpen naar 35 kw.

Dus toen was de keus snel gemaakt :D

full
 
Een DRZ heeft iets van 40pk op kenteken, zal best 34pk op achterwiel zijn, maar de notatie is altijd op krukas. Op de RDW site (rijbewijs.nl) staat idd 'maximaal', ik zal ze daar wel over mailen.

De Rijksoverheid heeft het over 'minder dan'. Lekker verwarrend in de al lastige materie.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a

Zal RDW wel mailen dat de informatie niet consistent is met waar de Rijksoverheid mee komt.

Ik heb inderdaad ook contact gehad met de RDW. En zei zeiden ook dat je 0.20 mag!
Ik heb nu een drz400s gevonden en op mijn kenteken pasje staat 0.20kw/kg dus dat komt mooi uit ;)
 
Binnekort als alles een beetje meezit
een nieuwe fiets ophalen,

nu had ik proef gereden op de husqarvana 701sm
maar hoor steeds meer zeggen dat het eigelijk de zelfde is als een ktm smc 690

zo8g9howiu4zc.jpg

7jyevbpjtkznc.jpg



& foto van een ktm 690 smc
eqx9qwt1nqufn.jpg


wie kan mij dat uitleggen xD?
 
Laatst bewerkt:
Aah Bedankt voor het uitleggen, bespaart me weer proefrijden op een 690smc haha,

Oktober hoor ik of ik contract krijg zo ja nieuwe motor halen kan haast niet wachten :]
maar vermaak me tot nu toe nog prima met me xt600
 
Vandaag de allereerste les gehad. Wat voelde dat geweldig!

Moet morgen weer en heb er zin in. :] :] :]
 
Mijn vriendin heeft haar A2 rijbewijs gehaald. Dit heeft ze alleen stiekem gedaan om mij te verrassen. Ze heeft mijn reactie dan ook gefilmd en daar heb ik een filmpje van gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=QgVfvjpJtNM

Ik begreep er helemaal niks van toen ze opeens buiten op een motor zat. Maar dan ook helemaal niks. Voor mij was het alsof ze opeens haar rijbewijs had zonder er iets voor gedaan te hebben. Het hele proces van lessen heb ik helemaal niet mee gekregen. Nog steeds een beetje vreemd. Maar ze mag mij vaker zo verrassen.
 
Mijn vriendin heeft haar A2 rijbewijs gehaald. Dit heeft ze alleen stiekem gedaan om mij te verrassen. Ze heeft mijn reactie dan ook gefilmd en daar heb ik een filmpje van gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=QgVfvjpJtNM

Ik begreep er helemaal niks van toen ze opeens buiten op een motor zat. Maar dan ook helemaal niks. Voor mij was het alsof ze opeens haar rijbewijs had zonder er iets voor gedaan te hebben. Het hele proces van lessen heb ik helemaal niet mee gekregen. Nog steeds een beetje vreemd. Maar ze mag mij vaker zo verrassen.
Gefeliciteerd! *O* En veel rijplezier en veilige KM's samen gewenst, maar dat moet wel goed komen als ik het filmpje zo bekijk :] :Y
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft haar A2 rijbewijs gehaald. Dit heeft ze alleen stiekem gedaan om mij te verrassen. Ze heeft mijn reactie dan ook gefilmd en daar heb ik een filmpje van gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=QgVfvjpJtNM

Ik begreep er helemaal niks van toen ze opeens buiten op een motor zat. Maar dan ook helemaal niks. Voor mij was het alsof ze opeens haar rijbewijs had zonder er iets voor gedaan te hebben. Het hele proces van lessen heb ik helemaal niet mee gekregen. Nog steeds een beetje vreemd. Maar ze mag mij vaker zo verrassen.

Geweldig! Zo'n verassing wil ik ook wel. Zie je yt kanaal wel vaker langskomen hier, je hebt soms best vermakelijke video's :Y .
 
Mijn vriendin heeft haar A2 rijbewijs gehaald. Dit heeft ze alleen stiekem gedaan om mij te verrassen. Ze heeft mijn reactie dan ook gefilmd en daar heb ik een filmpje van gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=QgVfvjpJtNM

Ik begreep er helemaal niks van toen ze opeens buiten op een motor zat. Maar dan ook helemaal niks. Voor mij was het alsof ze opeens haar rijbewijs had zonder er iets voor gedaan te hebben. Het hele proces van lessen heb ik helemaal niet mee gekregen. Nog steeds een beetje vreemd. Maar ze mag mij vaker zo verrassen.

Hahaha leuk man!!! :Y *O*
Dan duurt het echt ff voordat je nu daadwerkelijk door hebt hoe het zit.
Knap van haar om d'r mond te houden er over, want ze haalt het omdat ze het leuk vind en waar het hart vol van is, stroomt de mond meestal van over. :]

Veel plezier samen met rijden, mijn vrouw stapt helaas achterop (hoewel ik het liefst alleen op een motor zit). Heb haar gevraagd of ze mij ook zo wilde verrassen, maar helaas. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan