Is dikkere motorolie bestand tegen een hogere temperatuur?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Mijn GS500 is luchtgekoeld en er gaat standaard halfsyntheet 10w40 in. Ik ga met een aanhangertje rijden en de temperatuur zal daardoor iets stijgen. Hoeveel weet ik nog niet precies want de oliepan temperatuur sensor kan ik er pas in steken als de olie eruit is gelopen :P

Ik overweeg daarom er een olie in terug te doen die dikker blijft bij hogere temperaturen (bijv 20w50), zodat er een grotere temperatuur marge behouden blijft. Ik weet alleen niet of dikker ook betekend bestand tegen een hogere temperatuur. Ik kan het niet echt terugvinden op de internets of olie datasheets. De procycle 10w40 van louis begint te ontleden/verbranden bij 150-160 graden heb ik gemerkt bij het calibreren van de cilinderkop temperatuursensor.

De vraag is dus of een dikkere olie ook faalt bij een hogere temperatuur.
 
nee daar zit niet echt veel verschil tussen. je houd alleen wel wat langer genoeg viscositeit om de pomp effectief te laten werken. want hoe dunner de olie wordt hoe slechter de pomp gaat werken en dan loopt ook de smering terug.
wat nog wel eens goed werkt is een extra ring van een paar centimeter tussen het blok en de carterpan zetten. je kan dan meer olie in het blok kwijt zonder dat het niveau te hoog wordt. dit heeft als effect dat minder vaak opgewarmd wordt en langer heeft om af te koelen en meer oppervlak om af te koelen. en dat houd de olie temperatuur beter onder controle.
 
Mijn GS500 is luchtgekoeld en er gaat standaard halfsyntheet 10w40 in. Ik ga met een aanhangertje rijden en de temperatuur zal daardoor iets stijgen. Hoeveel weet ik nog niet precies want de oliepan temperatuur sensor kan ik er pas in steken als de olie eruit is gelopen :P

Ik overweeg daarom er een olie in terug te doen die dikker blijft bij hogere temperaturen (bijv 20w50), zodat er een grotere temperatuur marge behouden blijft. Ik weet alleen niet of dikker ook betekend bestand tegen een hogere temperatuur. Ik kan het niet echt terugvinden op de internets of olie datasheets. De procycle 10w40 van louis begint te ontleden/verbranden bij 150-160 graden heb ik gemerkt bij het calibreren van de cilinderkop temperatuursensor.

De vraag is dus of een dikkere olie ook faalt bij een hogere temperatuur.

Het kan wel:
Oil cooler (mounting of) – das GS 500 Wiki: www.GS-500.info
 
De selectie van de olie gebeurd voornamelijk op basis van de spelingen, en de opbrengst van de pomp: Nieuwe motoren en auto's hebben een lagere viscositeit (5W30, 0W30) omdat de speling van krukaslagers, big-end enz. miniem is. Omgekeerd ook: Bij oude motoren waren (of worden) de toleranties hoger, en daar gaat dan dikkere olie in. Als jouw krukaslagers slijten en je olielampje gaat knipperen bij stationair lopen, dán kan er 20W50 in (en moet je gaan sparen voor een vers blok of revisie).

Als je je zorgen maakt om de temperatuur, dan zou ik een oliekoeler monteren.
 
De vraag is dus of een dikkere olie ook faalt bij een hogere temperatuur.
simpel: ja
moeilijk: het bestand zijn tegen hoge temperaturen is afhankelijk of het een minerale of echt synthetische olie is.
een dikkere minerale olie zal bij hogere temperatuur minder snel tedun zijn maar dan ligt verbranding/verdamping van de olie nog steeds op de loer.
een synthetisch olie (PAO en ester) is veel beter bestand tegen hoge temperaturen en blijft ook constanter van viscositeit. zeker de ester-oliën zijn zeer goed bestand tegen hoge temperaturen, maar zijn ook zeer duur.

dikkere olie, zeker 20w50, zal het brandstof verbruik omhoog laten gaan. en in het ergste geval kan zelfs de motor daar schade van op lopen omdat het voor de olie en oliepomp te moeilijk is om die dikke olie bij de te smeren delen te krijgen. en dus gebrekkige smering van bv glij-lagers.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon volsyntheet ingooien, dat is WEL bestand tegen hogere temperaturen, verder gewoon vanwege de hierboven genoemde reden de voorgeschreven viscositeit aanhouden, en tot F markering volhouden bij warme motor.

Alhoewel ik denk dat als je motor zo heet gaat draaien dat de olie gaat ontleden dat je blokje het niet lang gaat volhouden. Een gs500 is niet bepaald een prestatiemachine en heeft een lage compressie, vanuit zijn eigen loopt deze al niet zo heet, een klein beetje extra hitte zal niet direct een probleem zijn. Met een volsytheet heb je wat extra marge en je zou kunnen overwegen om een oliekoeler te monteren.
Als je zuigerringen versleten zijn kan je ook overwegen een cilinder te monteren met oliekoelerkanalen, ik heb er nog 1 liggen.
 
Oliekoeler is een hoop werk en heb ik nu ook geen tijd voor. De enige winst die ik nu kan halen moet uit de olie komen.
Zoals gezegd heb ik nog niet daadwerkelijk kunnen meten, ik heb er vorig jaar wel mee rond gereden zonder problemen. Straks moet ik er een aantal passen mee op dus dan ga ik mogelijk toch tegen de limiet aan lopen.
Ik zat nu te kijken naar Eurol 5W50 volsyntheet, er staat dat het op basis is van estertechnologie. Prijs valt me op zich nog mee met <€8/L. Desondanks 2x zo duur als de 10w40 maar goed in principe is het maar voor 1 beurtje.

Ik was trouwens geenszins van plan om die maximum temperatuur van 150 graden te bereiken. Af en toe een pauze om af te koelen bij een flinke klim is geen bezwaar. De motor is er in principe ook totaal niet voor gemaakt dus dat is een beetje de uitdaging he :P


Dus ik begrijp dat het dan slim is om er een volsynthtische olie in te gooien. Zal ik dan een stapje dikker gaan of gewoon 10w40?
 
Laatst bewerkt:
Qua gewicht is dat idd hetzelfde, er komt wel een stukje luchtweerstand en rolweerstand bij.
Het enige verschil is dat ik er naast de aanhanger ook nog een passagier bij heb :P
 
in de zomer kan een hogere viscositeit geen kwaad dan wordt het blok heet zat om een goede viscositeit te bereiken. in een koude winter zou ik weer terug gaan naar 10w40. normaal worden er door de fabrikant ook meerdere oliën aanbevolen voor verschillende omgevingstemperaturen.
 
in de zomer kan een hogere viscositeit geen kwaad dan wordt het blok heet zat om een goede viscositeit te bereiken. in een koude winter zou ik weer terug gaan naar 10w40. normaal worden er door de fabrikant ook meerdere oliën aanbevolen voor verschillende omgevingstemperaturen.

Olie zal er ruimschoots voor de winter weer uit gaan omdat ik aan het eind van de vakantie alweer tegen het onderhoud interval aan zit.


En nee er blijft niemand thuis. Qua zooi blijft er ook genoeg thuis :+ Er komt voornamelijk volumineuze rommel in zoals slaapzakken (is al 30% van het volume), hoofdkussens, twee klapstoeltjes. Gewicht maak ik mij niet heel veel zorgen over. Er mag standaard 180kg last op de motor, in totaal ga ik daar niet eens heel veel overheen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan