Benzine verbruik aprilia rsv4

Gaskabel

Rookie
12 jun 2016
6
0
Den Bosch
Ik ben sinds een jaartje in het bezit van een rsv4.
Een hele fijne stuurfiets, zowel op straat als op het circuit.
Maar de benzine consumptie van het ding is niet normaal.
Bij flink vlammen bij120 km op reserve, bij normaal cruisen bij 140 km.
Daar ben ik wel van geschrokken, niet dat het om die paar euro's gaat.
Maar elke 120 km met je bilnaad samengeknepen een pomp zoeken als je in het zwarte woud aan het sturen bent is niet fijn te noemen.
Ik ben daarom op zoek gegaan naar een oplossing, die ook ten dele heb gevonden.
De sas is uit het luchtfilter gehaald en er is een powercomander gemonteerd.
Verder is de lambdason censor.vervangen voor een O2 autotune module.
Deze combi zorgt ervoor dat je in elk gewenst toerental en toerengebied de benzine toevoer kunt regelen.
Je kunt hem dus armer zetten waar je maar wilt, de autotune zorgt ervoor dát de instellingen gehandhaafd blijven.
Dit was al een hele verbetering, ik haal nu ongeveer 1op 14, gemiddeld ipv 1op10
Graag zou ik weten van andere Rsv4 piloten wat hun ervaringen zijn en of er íemand nog een andere oplossing heeft.
 
Eerste model is erg dorstig ja. Nieuwe mapping erin laten zetten bij de dealert kan schelen maar ik zie dat je al een pc ertussen hebt gefrutseld dus die zal je er dan weer tussenuit moeten halen om gezeik te voorkomen.
 
Ach, mijn TL1000s wil, met flink boenderen, ook 1:11 scoren. :X
Dus ben ik ook meestal diegene die aangeeft wanneer we gaan tanken.

Als je rustig rijdt komt ie ongeveer 1:17, maar ja daar is ie niet voor gemaakt he O-)
 
Ik heb niet het eerste model maar model 2013, de motor is van 2014.
De mapping is al nieuw maar die omzeil je met de autotune met powercomander.
Ik heb de motor in een dynojet center af laten stellen, die komen nu met de melding dat de ingestelde waarde te rijk zijn, ( oeps foutje)
Hij kan dus zonder problemen een heel stuk armer zonder Donderdag avond ga ik hem opnieuw af laten stellen,
Laten we hopen dat het verbetering oplevert voor ik weer naar het zwarte woud vertrek over een aantal weken.
om de 140 km op reserve is geen lolletje, heb al een keer zonder gestaan, 180km helemaal droog. gelukkig boven op een berg.
Na 4 km naar beneden rollen kwam ik een pomp tegen pffff, kan zeggen dat de reuzel door je bilnaad loopt van de stress.
Voor het zelfde geld moet je omhoog.
 
Al die aftermarket shit er tussen uit en de originele Aprilia racemapping in de computer laten zetten. Dan wordt de gasrespons mooier, de instelling van het APRC beter en hij gaat minder verbruiken.
 
Originele race mapping Aprilia is helemaal klote, ook al geprobeerd.
Die mapping is alleen fijn als je altijd hoge jankt, maar onderin en middenin zeer slecht.
Voor op het circuit waarschijnlijk goed, maar voor op straat niet.
Vooralsnog heeft die aftermarket shit met toch al van 1 op 10 naar 1 op 14 gebracht.
Wordt hopelijk nog beter na afstellen donderdag.
Ga het weekend testen in de eifel dus laat ik het wel weten of het iets heeft opgeleverd.
 
Dan is er meer aan de hand..... heb met mijn vorige RSV4FACTORY en mijn huidige RSV4RF alleen maar heel positieve ervaringen met de racemapping.

En bij mijn klanten is het ook alleen maar positief.
 
Dat dachten wij dus ook al, de motor is daarom helemaal nagekeken maar niets gevonden.
Hij is niet nagekeken door de eerste beste stageloper, maar door een goede techneut Hilltech in Kaatsheuvel. Donderdag afstellen en daarna kijken, wordt het niets hebben we het in ieder geval geprobeerd en gaan daarna wel weer verder zoeken.

Wordt vervolgd
 
Die heb ik ook al gesproken en zij geven aan dat het wel een Aprilia RSV4 kwaal is.
Degene die mijn motor heeft gecontroleerd heeft ook met hun overlegd, zij kennen elkaar redelijk goed.
Maar als het niet goed komt breng ik hem alsnog naar Roke voor een second opinion, er kan altijd iets over het hoofd gezien zijn.
Best jammer dit gezever want verder is het een super fiets, het ding stuurt geweldig.
En had op de Dynojet testbank een respectabele 191.7 pk op het achterwiel, gewoon top dus.
We houden de moet erin, dank voor je tip.
 
Dan is er meer aan de hand..... heb met mijn vorige RSV4FACTORY en mijn huidige RSV4RF alleen maar heel positieve ervaringen met de racemapping.

En bij mijn klanten is het ook alleen maar positief.

Dus jij denkt dat 1 mapping voor alle dezelfde RSV viertjes goed is??, komop man..., het aller domste wat je kunt doen is dezelfde mapping gebruiken voor iedere rsv4 of gelijk welke motor dan ook.., je mag die mapping hoogstens als basis gebruiken, maar zult ALTIJD moeten aanpassen.
 
Dus jij denkt dat 1 mapping voor alle dezelfde RSV viertjes goed is??

Perfect? Nee. Goed? Jazeker. En ook om het probleem van TS op te lossen. Een motorfiets verbruikt niet 30% meer dan ie hoort te verbruiken puur omdat de fabrieksmapping niet goed is. En het feit dat er dan een PC wordt gebruikt om aan symptoombestrijding te doen is al helemaal de omgekeerde wereld.

komop man..., het aller domste wat je kunt doen is dezelfde mapping gebruiken voor iedere rsv4 of gelijk welke motor dan ook.., je mag die mapping hoogstens als basis gebruiken, maar zult ALTIJD moeten aanpassen.

Aanpassen is natuurlijk gewenst, en dat doe je in de ECU. Niet door de boel om te gaan leggen via een PC. Dat doe je alleen als aller allerlaatste redmiddel bij gebrek aan beter. Zo'n losse module die alleen maar de ECU probeert te beinvloeden blijft, hoe je het ook bekijkt, matig. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het gelul in de praktijk waarbij er (afgezien van het feit dat er 10 stekkerverbindingen bij komen) de meest matige, vaak niet-waterdichte stekkers worden gebruikt. Het is en blijft behelpen met zo'n ding.
 
Laatst bewerkt:
Perfect? Nee. Goed? Jazeker. En ook om het probleem van TS op te lossen. Een motorfiets verbruikt niet 30% meer dan ie hoort te verbruiken puur omdat de fabrieksmapping niet goed is. En het feit dat er dan een PC wordt gebruikt om aan symptoombestrijding te doen is al helemaal de omgekeerde wereld.Aanpassen is natuurlijk gewenst, en dat doe je in de ECU. Niet door de boel om te gaan leggen via een PC. Dat doe je alleen als aller allerlaatste redmiddel bij gebrek aan beter. Zo'n losse module die alleen maar de ECU probeert te beinvloeden blijft, hoe je het ook bekijkt, matig. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het gelul in de praktijk waarbij er (afgezien van het feit dat er 10 stekkerverbindingen bij komen) de meest matige, vaak niet-waterdichte stekkers worden gebruikt. Het is en blijft behelpen met zo'n ding.

Punt1 , dan moet je toch maar eens een dagje vrij nemen om te kijken bij mij op de testbank hoe "goed" die aangeleverde mappen zijn.. ;) nou ik zal je zeggen dat het huilen je vaak een heel stuk nader ligt dan het lachen '(

Punt2, helemaal mee eens.., behalve op het stukje na waar je zegt dat een PC de ECU beïnvloedt.. , dát doet hij niet, hij veranderd het signaal wat uit de ECU komt, niet meer en niet minder, behalve bij de ontstekingsmodule, daar wordt het ingangssignaal op een andere tijd gezet
 
Dus jij denkt dat 1 mapping voor alle dezelfde RSV viertjes goed is??, komop man..., het aller domste wat je kunt doen is dezelfde mapping gebruiken voor iedere rsv4 of gelijk welke motor dan ook.., je mag die mapping hoogstens als basis gebruiken, maar zult ALTIJD moeten aanpassen.

Het zal inderdaad niet "perfect" zijn, maar weet wel dat de problemen die ts omschrijft eigenlijk niet passen bij een RSV4 met racemapping. Ze hebben ook verschillende mappings voor verschillende bouwjaren en aanpassingen.

Ideaal gezien pas je inderdaad per motorfiets aan. Maar praktijkervaring heeft geleerd dat de RSV4's met Akra/racemapping van Aprilia heel mooie vermogens cijfers en koppelgrafieken laten zien, vaak beter dan met Bazazz modules of pc's/rapidikes.
 
Er zit ook al een Akra op, er zijn verschillende mappings geprobeerd, de beste hebben we erin laten zitten. daar werd het benzine verbruik ook niet gunstiger van.
Vanuit die basis zijn we verder gegaan met een powercomander en O2 autotune.
Wat ik eerder al aangaf hebben we daarmee de winst van 1 op 10 naar 1 op 14 geboekt, toch al een redelijke stap.
Wat zich vertaalt in 40km meer actieradius voor hij op reserve gaat.
Vanavond worden er andere waarden ingezet waardoor hij schijnbaar nog iets zuiniger wordt.
Het zal waarschijnlijk wel nooit een wereld wonder in zuinigheid worden.
Maar dat is niet zo erg. het gaat mij meer om een beetje actieradius vergroting en niet om de liters die er doorheen stook.
Had hij maar een tank van 18 of 20 liter dan was het ook goed geweest.
Dit weekend even met mijn gabbers binnendoor de eifel op en neer naar Trier dan zullen we zien of het nog geholpen heeft.
Bedankt voor het meedenken, je hoort wel hoe het is afgelopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan