MotoGuzzi Breva start soms niet (warme motor)

Rizi

Die hard MF'er
22 aug 2004
256
0
Sliedrecht
Ik heb een technische vraag. Een vriend van mij heeft een MotoGuzzi Breva. Helaas is hij vorig jaar door een onoplettende bestuurde van de motor gereden.
De motor was flink beschadigd en moest opnieuw worden opgebouwd. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd door de Guzzi dealer. Sinds dit herstel heeft de motor een rare kuur… namelijk bij warmte kan het wel eens gebeuren dat de motor niet meer start. Dit is niet altijd het geval. Maar het lijkt erop dat bij warme dagen of een flink warme/hete motor dit euvel naar voren komt. Dan gebeurt er na het drukken op de startknop helemaal niks…dus de startmotor draait niet rond maar je ziet wel de koplamp iets dimmen.
De motor is weer terug geweest naar de Guzzi dealer maar die kon verder niets vinden. Het is namelijk ook niet zomaar op te wekken.

Laatst weer een lange rit gereden en toen had de motor weer last van dit probleem en hebben we de motor moeten aanduwen…dan start hij wel.

Omdat het toch wel een lastig probleem is en de dealer er niet uitkomt dacht ik laat ik het forum eens benaderen want daar zit ongelooflijk veel kennis 😉

Iemand een idee wat het kan zijn?
 
Andere monteur zoeken?

Het zit in het startsysteem.

Knopje werkt.

Afhankelijk van wat men hoort, zal het startrelais ook wel werken, want ik verdenk de starter of startkoppeling.
Pas nog gedaan bij oude FJ, zelfde symptomen. Veel troep in starter, anker aangeslagen met laagje troep en stof.

Netjes schoongemaakt, en ging weer als n tierelier, ook bij warm blok.

Geen garantie dat dit ook bij deze motor zo is, maar heel veel delen zitten er niet in een startsysteem. Dus als een dealer daar niet in kan gaan uitsluiten, dan klopt er iets niet, of heeft men geen zin (of er is iets anders).
 
Hmm antwoOrd weet ik niet te modern voor mij maar de Breva start via de ecu en als er ergens een fout van een sensor komt dat start die niet .
Mijn verdachte onderdeel zou de omvalsensor zijn gezien dat het na een ongeval is ontstaan .
Kijk is of die is uit te schakelen
Ach zo, dan negeer even mijn antwoord.

Aan de andere kant zie je wel dat er ergens veel vermogen getrokken wordt, door de verlichting die dimt. Of is dat een automatische dim functie?

Dan nog is er eenvoudig te meten, of de starter bekrachtigd wordt. van daaruit kun je terug het systeem door, met alle sensoren en schakelingen.
 
Eens met Martell, startmotor/relais/massabekabeling doormeten, evt. ook accu (laten) testen.
Je kan met guzzidiag eenvoudig de waardes (en evt foutcodes) uitlezen van je sensoren/ecu.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de zeer snelle reacties.

Mijn maat heeft de vraag zelf op het Moto Guzzi forum gezet, en ook al antwoorden. het lijkt op een te laag voltage dat optreedt bij hogere temperaturen. Oplossing is extra bedrading en wat elektronica. Het schijnt vaker een bedradingsprobleem te zijn dat vaker voorkomt bij deze Guzzi's en de Griso.
 
Bedankt voor de zeer snelle reacties.

Mijn maat heeft de vraag zelf op het Moto Guzzi forum gezet, en ook al antwoorden. het lijkt op een te laag voltage dat optreedt bij hogere temperaturen. Oplossing is extra bedrading en wat elektronica. Het schijnt vaker een bedradingsprobleem te zijn dat vaker voorkomt bij deze Guzzi's en de Griso.
Dat lijkt mij een dealer al te weten, of zo na te meten.

Zou het eerste zijn wat ik zou doen, als iemand startproblemen meldt: spanning meten tijdens startpoging.

Maar goed, misschien kan je maat zelf eens wat metingen doen her en der, en op basis daarvan zelf tot een aardige diagnose komen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan