Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Fijn dat je dat hebt kunnen testen en dat je aangeeft dat een hoog scherm goed bevalt. Ik heb nu een Vespa 300 GTS met hoog scherm, en ga denk ik over op een Beverly. Ook dan met hoog scherm. Sterkere motor, meer ruimte voor de passagier, grotere wielen. Dat alles bij elkaar zal op de snelweg een groot verschil maken denk ik.
 
Dankjewel Mish!

Klopt, ik heb al veel info gekregen van MTeun hierover. Dankzij jullie en dit forum al veel bijgespijkerd over de BV350! Echt fijn

* Ben bezig met de vibraties.
Uitbalanceren beide wielen heeft redelijk veel geholpen maar probleem is nog te voelen.
Op mijn model zit blijkbaar een ABS recall en motor heeft voor de koop 2 jaar stilgestaan, dus nieuwe banden gaan erop, volgende week. Hoop daarmee een eind te maken aan de vibraties.

Wordt vervolgd...
 
ik hoop voor je dat de banden gecupt zijn,dat hadden meerdere mensen hier op het forum.uiteindelijk ging het wel weg bij mij na balanceren en nieuwe banden.
 
Dam,

Je vindt de ram mount duur?
Valt reuze mee toch? De mount met de bol is n tientje toch?
De houder is duurder ja.

Er is echter geen enkele zo goed als n ram mount. Goed tegen trillingen en je kunt hoogte etcetera mooi instellen
De bol is een tientje, maar er komt meer bij. Tenslotte kom je op een euro of 40. Best veel geld. Maar inderdaad wel het geld waard. En je kunt uitbreiden.
 
Ik heb begin winter een nieuwe voorband laten monteren. Een continental conti move 365 band heb ik gemonteerd. Grip op droog, nat en sneeuw is erg goed met deze band. Ze hebben nu 3000 km rond gedraaid in ongeveer 6 maanden.
De slijtage door de bochten is nu al goed te zien, het profiel is al minimaal. Met de buien van de laatste dagen ben ik het vertrouwen in de bocht alweer kwijt.

Nu heeft de voorband een snelheid index van maximaal 150 km/u, kan dit van invloed zijn op de slijtage?

Hoeveel kilometer rijden jullie met de verschillende banden?

Zelf ben ik niet meer van plan om de continental weer te kopen, heidenau banden ben ik van plan te gaan monteren in de herfst.
 
Ik doe met de Heidenau een kleine 20k, voor en achter. Rij het hele jaar door met deze band, met deze weersomstandigheden niet verkeerd :)
 
Van de week begaf mijn voorverlicht het.
Gelukkig met het bijgeleverde gereedschap eenvoudig zelf te vervangen.
full
 
Laatst bewerkt:
Wat wel minder was / is, is dat mijn achterband gecupt is.
De dealer beweerde lage bandenspanning maar omdat ik deze altijd goed in de gaten houd lijkt me dat niet het geval. Misschien het rijden met duo + bagage.
Afijn, nu 12.500km rijd ik er toch nog even mee door
 
Ik reed eerst op de standaard City Grips. Meeste mensen zijn hier lovend over, ik ook. Alleen vind ik de City Grips niet echt een super band bij koud en nat weer. Ik ben bij de 15000 km (voorband van de CG was gecupt) over gegaan op de Heidenau. Ik ben hier zeer tevreden over. Misschien niet met warm dat gevoel als dat van de CG, maar overal een veel betere band. Super zacht compound, je kan de BV echt in de bocht gooien. Had verwacht elke 10.000 km nieuwe banden te moeten aanschaffen, tegendeel blijkt waar. De Heidenau is goedkoper en gaat langer mee. Helaas was 2 maanden geleden mijn achterband lek gegaan, de voorband zal bij de 60k weer vervangen worden. Overigens slijt voor net zo hard als achter, geeft aan dat je echt grip hebt. In de winter en met nat weer geeft deze band mij een goed gevoel. Eigenlijk nooit een slippertje oid. De eerste Heidenau voorband voelde als een tractorband, dit gevoel ging na verloop van tijd weg. De 2e set had ik dit niet. Overigens ging mijn verbruik van 1:25 naar 1:23 met de Heidenau, gewoon meer rolweerstand.

Michel
 
Wat wel minder was / is, is dat mijn achterband gecupt is.
De dealer beweerde lage bandenspanning maar omdat ik deze altijd goed in de gaten houd lijkt me dat niet het geval. Misschien het rijden met duo + bagage.
Afijn, nu 12.500km rijd ik er toch nog even mee door

De ene band heeft meer last van cuppen dan de andere. Als de standaard band (vaak diagonaal band) wordt vervangen door een radiaal band moet de bandenspanning zo'n 10% hoger worden. Ook bij stevige rijstijl, en duo+ bagage is het handig om de bandenspanning te verhogen. Vaak staat dat niet in het boekje, en mag de bandenspanning volgens de fabrikant gelijk blijven.

Als de band al de meeste km's erop heeft zitten kan ook cupping optreden, het rubber is niet zo dik meer en daardoor veranderen de eigenschappen met cupping of high speed wobble als gevolg. Dan kan je na het vervangen van de band, de nieuwe wat harder oppompen, en blijft het cuppen langer weg, of verdwijnt.

Moraal van het verhaal: Een band die makkelijk vervormd heeft vaker last van cuppen, door harder oppompen neemt de vervorming/cuppen en warmte toename af.
 
Zonder enige echte inside kennis maar afgaande op modellen info via onderdelen lijst 2012
hebben ze allemaal net als die YSS het "silence bloc" in de onderkant schokbreker zitten, (althans op exploded-view onderdelnlijst
Terwijl bij jou het "silence bloc" in de "Shock absorber connection bracket" zit en de schokbreker zelf een 'U' aansluiting heeft. (net als op de foto van easyparts)

"Shock absorber connection bracket" is wat jij "achtervering ophanging" noemt.

Is de onderkant van de YSS ook te breed om in de "Shock absorber connection bracket" te passen?
Of anders gezegd kun je misschien het "silence bloc" tussen jou "Shock "absorber connection bracket" vandaan halen en past dan de YSS wel, of is de tussenruimte sowieso te klein?

image.php


Op easyparts staan ze overigens voor alle bouwjaren zo als bij die van jou afgebeeld
image.php


Zou YSS leverancier soms ook op de onderdelenlijst zijn afgegaan die niet lijkt te stroken met de feiten?



Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dag Jan,
Bedankt voor je snelle reactie. Passen gaat de Yss demper niet, er is denk ik iets veranderd met de nummers oid. Op de tekening staat idd. een soort gelijke demper als die van Yss, maar de werkelijkheid strookt met de onderste foto. Ik koppel dit terug naar de leverancier. Dank je!

Mish
 
Allright,

tja ik kon op de foto niet met zekerheid vast stellen of de ruimte
waar het "silence bloc" bij jou zit net zo breed was als de aansluiting van de YSS.
Maar had ook wel het vermoeden dat de YSS te breed zou zijn.

Ik heb gisteren ook op artikel code nog een google gedaan, maar dat leverde telkens de schokbreker op zoals die van jou, en kennelijk paste ze hem ook al toe op andere oudere types Piaggo want ik kon terug in de tijd tot wel 2007 op artikel nr.

Nou ja we horen het wel, wat me wel opvalt is dat jullie OEM schokbreker spot goedkoop is.
Voor alle jaartallen is hij maar 74 euro per stuk ha ha dat zijn leuke prijzen, want die van mij kosten gewoon eventjes 175 euro per stuk, dit terwijl mijn OEM onderdelen over het algemeen zeer billijk zijn qua prijs.

Heb nog wel een fotootje gevonden met (naar het lijkt) een langere versie "Shock absorber connection bracket",
waarbij dan wel ook de schokbreker met U aansluiting wordt gebruikt.

Blijkt bij nader inzien het zelfde te zijn als die van jou.

image.php


Meen me te herinneren dat je ook actief was op modernvespa.com, drop de vraag anders ook daar.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
He Jan,
Ontzettend bedankt voor het uitzoeken. Ik heb jou bevindingen met de leverancier gedeeld met als een nieuwe zoektocht als gevold. Volgens mij is de demper wel herkend, ik hou jullie op de hoogte. Ben benieuwd. Zal de dempers gaan monteren bij de 60k beurt. Tevens de voorvering aanpakken, het wordt mij allemaal een beetje sponzig :)

Mish
 
Gatver... weet je al waar het vandaan komt?

Deze maand een mooi artikel over de BV350 in ScooterXpress. Nog steeds een toppertje, ondanks zijn lustrum.:) Mat zwart is ook echt krankzinnig mooi.

Mish
 
Dankzij het advies van WegEngine en de goede ervaringen van rvandereem ben ik vandaag ook langs geweest bij Albatros Banden B.V. in IJmuiden. Gisteren gevraagd wat de prijs incl. monteren was en die viel mij erg mee en vandaag kon ik al terecht voor de montage. Ik heb weer gekozen voor de originele band, de Michelin City Grip.

Mijn achterband liep steeds leeg en omdat de band er al 17.000 km. onder zit heb ik maar besloten om hem niet te laten repareren en een nieuwe band te laten monteren. Het profiel was zeker nog niet slecht en ik zou er denk ik nog wel een paar duizend kilometer mee kunnen doen. Achteraf bleek het ventiel stuk te zijn.

Het demonteren van het achterwiel viel wel vies tegen. Van alles en nog wat moest gedemonteerd worden, zoals uitlaat, remklauw, kabeltje van het ABS, de complete achterbrug, schokdempter. Nu was dat nog tot daar aan toe, maar alles zat ook verschrikkelijk vast. Toen alles weg was wilde het wiel er nog niet uit. Met wat inspuiten met spray en wat gepast geweld is het uiteindelijk gelukt, al heeft het wel veel langer geduurd dan gepland.

Alles is nu wel gemonteerd met wat vet, zodat het hopelijk de volgende keer wat makkelijker gaat.

Albatros Banden B.V. is een erg drukke zaak. Het is een komen en gaan van klanten. Lijkt mij een goed teken. Ik weet niet de naam van de monteur die mij geholpen heeft, maar ik heb maar wat extra achtergelaten in de fooienpot voor hem.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Jos,

en voor de rest een ieder zou gewoon eens een potje keramisch vet moeten kopen en zo nu en dan een bout/moer/schroef er uit draaien en met de kwast in pappen, na verloop van tijd heb je zo 65% van je bouten & moeren & steek assen etc. onder controle.

Happy weekend all :)
 
De ene band heeft meer last van cuppen dan de andere. Als de standaard band (vaak diagonaal band) wordt vervangen door een radiaal band moet de bandenspanning zo'n 10% hoger worden. Ook bij stevige rijstijl, en duo+ bagage is het handig om de bandenspanning te verhogen. Vaak staat dat niet in het boekje, en mag de bandenspanning volgens de fabrikant gelijk blijven.

Moraal van het verhaal: Een band die makkelijk vervormd heeft vaker last van cuppen, door harder oppompen neemt de vervorming/cuppen en warmte toename af.

Diagonaalbanden? Worden die nog gebruikt?
Standaard word de BV350 met (Michelin) Radiaal geleverd. Onder het zadel zit trouwens een sticker met de aanbevolen bandenspanning voor enkel en duo :]
 
Mijn achterband liep steeds leeg en omdat de band er al 17.000 km. onder zit heb ik maar besloten om hem niet te laten repareren en een nieuwe band te laten monteren. Het profiel was zeker nog niet slecht en ik zou er denk ik nog wel een paar duizend kilometer mee kunnen doen.

Hier zit er nu 14.500 op, ik denk dat deze ook nog wel een paar duizend meegaat maar het beste is er nu wel vanaf. Denk dat 17.000 een mooie stand is om er weer eens fris rubber tegenaan te gooien. :]
 
Vorige week is eindelijk de ABS-module via recall-actie vervangen.
Ook een nieuwe achterschijfrem moeten laten monteren.
Effe vergeten het slot te verwijderen voordat ik hem van de middenbok haalde :(
Op zich ging het niet hard maar desondanks toch een behoorlijke slinger in de schijf.

Ik weet dat er van die gele kabeltjes als reminder bestaan.

Is iemand van jullie dit ook wel eens overkomen met of zonder schade ?

full
 
Vorige week is eindelijk de ABS-module via recall-actie vervangen.
Ook een nieuwe achterschijfrem moeten laten monteren.
Effe vergeten het slot te verwijderen voordat ik hem van de middenbok haalde :(
Op zich ging het niet hard maar desondanks toch een behoorlijke slinger in de schijf.

Ik weet dat er van die gele kabeltjes als reminder bestaan.

Is iemand van jullie dit ook wel eens overkomen met of zonder schade ?

[afbeelding]


He balen man. Ik heb een oplossing die maar een paar cent kost. Neem een stukje brandstof slang en schuif die over je contactsleutel heen. Als je wilt wegrijden, gaat dit je niet lukken... Je haalt je schijfremslot los (alleen die sleutel is te gebruiken) en verplaatst het slangetje van je contactslot naar je schijfremslot sleutel. Ik doe dit al jaren en kan gewoon niet fout gaan.


@ Ik ben nu de 60 k beurt aan het uitvoeren. Nieuwe riem, vario, bougie, transmissie olie, carterolie en filter en.... balhoofdlagers... Er zat een doodpunt in mijn stuur, dit wilde ik eruit hebben. Behoorlijk wat sleutelwerk en stuit nu tegen een onwillige balhoofdbus die aan de onderkant in het frame zit.... B|.
 
Dat is een mooie tip Mish! Ga ik eens proberen of het bevalt.
Voor de extra veiligheid natuurlijk wel op contactslot zetten.

Edit: hoewel een geel reminder kabeltje wel op afstand al laat zien aan het dievengilde 'ik sta op slot!' (voor wat het waard is...)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan