Mogelijk stuur krom

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een XJ600 gekocht en ik heb het gevoel dat het stuur iets scheef staat als gevolg van een vorige eigenaar of 1 van de 7 die heb ooit gehad hebben.

Zou best kunnen kloppen want op de kappen zit mogelijke val schade.

Mijn vraag is hoe kan ik nou zeker weten of het stuur krom is?

Met het blote oog is het voor mij lastig te zien , en misschien is het wel iets anders of ligt het aan mij en niet aan de fiets
 
Even op een rustig stukje in jouw buurt het stuur (voorzichtig!) loslaten. Dan voel je meteen of de motor naar links/rechts wil trekken. Zo ja, dan is er iets scheef of krom. Stuur, voorvork, frame of wat dat ook.
 
van een krom stuur gaat je motor niet anders rijden hooguit dat de zithouding iets verandert.
dus als er andere dingen niet goed voelen als alleen de zithouding wordt het zoeken. zijn de balhoofdlagers nog goed en op de juiste manier aangespannen, is de voorvork nog recht inclusief kroonplaten en staat het balhoofd nog op de juiste plek en hoek?
 
Motor trekt niet een bepaalde kant op.

Enige wat ik merk is dat voor mijn gevoel het stuur aan de linker kant op mijn gevoel iets meer naar binnen staat maar nogmaals dit kan aan mijn gevoel liggen en zou dit graag willen testen op een of andere manier.

Het is echt puur de zithouding wat niet 'natuurlijk' voelt
 
Je gehele voorvork en stuur zijn meestal een symmetrisch geheel.
Met een meetlint (rol-band) zou je eens vanaf diverse punten kunnen meten of afstanden hetzelfde zijn. (links en rechts)
Dus vanuit je stuur-einde naar je vooras. Of van je stuur-einde naar het puntje van je vóór-spatbord. En zo verder. (de linker kant steeds vergelijken met de rechterkant)
Bij symmetrie moeten deze meet-waarden identiek zijn.

Toegegeven, het is een grove methode.
Maar als je stuur (of vorkpoot) bijvoorbeeld 1,5 cm verbogen is dan ga je dit zo wel vinden.
En heb je een eerste indicatie. (waar je verder mee aan de slag kunt)
 
Laatst bewerkt:
Naar het plastic spatbord meten is natuurlijk zinloos. Dat ding is al krom als hij uit de fabriek komt.
Leg een rei of iets anders waarvan je weet dat het recht is tegen de voorkant van je stuur en meet daarvan uit naar de uiteinden. Een rolmaat of duimstok is nauwkeurig genoeg. Een millimeter merk je niet.
 
Naar het plastic spatbord meten is natuurlijk zinloos.

Nee, dat is het niet zinloos! (jouw opmerking is dat misschien wel) ;)
Zeker niet zinloos als je hebt vastgesteld dat het puntje van je spatbord gewoon in het midden boven je voorband zit. (wat je overigens met het "blote oog" wel kunt vaststellen)

En nogmaals het blijft een grove meting. (met simpele middelen zoals een rol-band, meetlint of gewoon een touwtje waar je streepjes op zet)

Om afwijkingen aan het stuur, de vorkpartij, de achterbrug of het frame vast te stellen maak ik doorgaans gebruik van een JIG en onder andere twee lasers.
Maar dat lijkt mij voor het probleem van TS vooralsnog overbodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan