mijn vreemde interesse: elektra, draden en kabelbomen

ik zat hier aan te denken. Lekker klein en netjes...

[afbeelding]
[afbeelding]

Het chassis kan ik mooi wegwerken in de dash

Dat is inderdaad een mooie oplossing.

Kun je deze uit de regen monteren? Je hebt deze ook die wel geschikt zijn in een water omgeving. Daar zit een dopje op voor wanneer je hem niet gebruikt en een opening aan de onderkant om eventueel water te kunnen afvoeren.

Wanneer je de opening van het chassisdeel naar beneden monteert dan scheelt dat ook veel.
 
zat ik ook al aan te denken maar waar ik em wil plaatsen dat gaat dat niet helaas. ergens een klein rubber dopje scoren...
 
Een paar weken geleden vroeg Laura of ik haar kon helpen met een kabelboom voor haar Yahama XS 650 met een jaren '60 chopper style.

Hier had ik weer een andere uitdaging met de chopper style tank. Onder de tank was weinig ruimte om elektra kwijt te kunnen.

De motor moet nog op een aantal punten worden afgewerkt, zoals een beugel voor de bobine, maar het is een leuke motor geworden.

XS650.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden kreeg ik een bericht van Robinjo hij was bezig met een speciale Honda VF1000R waarmee geracet zou gaan worden tijdens een klassieke race op Spa Francorchamps. Wat deze motor nodig had was een nieuwe kabelboom.

Dit was een leuk motor met een paar nieuwe ontwerp eisen. De motor is voor het circuit bedoeld en daar is belangrijk dat hij zo snel mogelijk de finishend behaalt ongeacht de mogelijke storing. Sleutelen aan de motor moet ook snel kunnen gebeuren, dus dat was ook een punt om over na te denken.

Over deze motor is ook een serie artikelen geschreven in het motorblad Motor Revue. In ondersta artikel staat ook een stukje over de nieuwe draadboom wat ik heb kunnen maken. Zelf ben ik ook benieuwd naar het vervolg artikel wat in September uitkomt.


Motor-Revue-1-e1505161826966.jpg


Motor-Revue-2.jpg


Motor-Revue-3-e1505161854837.jpg


Motor-Revue-4.jpg


Motor-Revue-5.jpg
 
Laatst bewerkt:
een vraagje, heb een gsxr1127 olie koeler en die is nu een jaar bij een garage geweest om mijn bekabeling te repareren, eindelijk terug doen nog maar twee van de 4 cilinders het. daarvoor was er geen probleem motorisch.

de bedrading is wel een rommeltje dus ik denk dat daar ergens een breuk zit oid

zou ik eens bij jou terecht kunnen voor hulp ?

mijn vertrouwen in de locale motorboer is er niet meer zo.
 
een vraagje, heb een gsxr1127 olie koeler en die is nu een jaar bij een garage geweest om mijn bekabeling te repareren, eindelijk terug doen nog maar twee van de 4 cilinders het. daarvoor was er geen probleem motorisch.

de bedrading is wel een rommeltje dus ik denk dat daar ergens een breuk zit oid

zou ik eens bij jou terecht kunnen voor hulp ?

mijn vertrouwen in de locale motorboer is er niet meer zo.

Ik kan je zeker helpen. De vraag is wat de storing is, wat nodig en wat verstandig is.

Eerst nog een paar vragen. Vonken alle vier de bougies, of alleen 2? En welke cilinders doen het niet? (Van links naar rechts cilinder 1, 2, 3 en 4)

Ik weet niet of je al eerder een bougie hebt getest, dus voor de zekerheid een kleine instructie;
Je draait de bougie uit de cilinderkop en doe hem in de bougiekap.
Houd hem nu tegen de cilinderkop aan en start nu even. Als het goed is zou de bougie moeten vonken.

Niet de bougie aanraken, want anders voel je het zelfde als bij schrikdraad ;)

Ik zou ook de bougies rouleren in de bobinekappen. Zo kun je ook bepalen of een bougie of bobine een defect heeft.

Je kunt ook de bobines testen door de stekkers te wisselen en bovenstaande tot nogmaals uitvoeren.

Heb je toevallig foto's van de kabelboom?

Als het testen niet lukt kunnen we ook iets afspreken, maar Leiden en Loop op Zand ligt een stukje uit elkaar en misschien kan ik je zo ook helpen. Defecte bobine en slechte bougies is mogelijk naar 24 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je zeker helpen. De vraag is wat de storing is, wat nodig en wat verstandig is.

Eerst nog een paar vragen. Vonken alle vier de bougies, of alleen 2? En welke cilinders doen het niet? (Van links naar rechts cilinder 1, 2, 3 en 4)

Ik weet niet of je al eerder een bougie hebt getest, dus voor de zekerheid een kleine instructie;
Je draait de bougie uit de cilinderkop en doe hem in de bougiekap.
Houd hem nu tegen de cilinderkop aan en start nu even. Als het goed is zou de bougie moeten vonken.

Niet de bougie aanraken, want anders voel je het zelfde als bij schrikdraad ;)

Ik zou ook de bougies rouleren in de bobinekappen. Zo kun je ook bepalen of een bougie of bobine een defect heeft.

Je kunt ook de bobines testen door de stekkers te wisselen en bovenstaande tot nogmaals uitvoeren.

Heb je toevallig foto's van de kabelboom?

Als het testen niet lukt kunnen we ook iets afspreken, maar Leiden en Loop op Zand ligt een stukje uit elkaar en misschien kan ik je zo ook helpen. Defecte bobine en slechte bougies is mogelijk naar 24 jaar.

bedankt voor je snelle reactie !
de 1 en 3 doen het niet, en bougies vonken wel.
bij het starten soms een harde klap.
bougies zien er nog goed uit.

zal morgen even foto maken !

en opzich vind ik het niet erg de motor in te laden en een keer uurtje te rijden ;)
 
Door de combinatie van cilinder 1 en 3 die door één bobine word aangestuurd verwacht ik ook een elektrisch probleem.

Ik ga morgenavond het electrisch schema opzoeken en bekijken wat de oorzaak kan zijn.
Mijn eerste gedacht;
- verkeerde timing of het signaal van sensor via CDI naar bougie
- niet correct of slecht/zwakke bobine
- slechte stekker verbinding
 
1 & 3 op dezelfde bobine werkt sowieso niet hoor op een 1127.

Inderdaad. Ik heb het nog even gecontroleerd en op één bobine zit cilinders 1 & 4 en op de andere bobine zit cilinders 2 & 3.

@TTTOO, zou je de bobine volgorde willen controleren?
 
op deze foto lijkt het echt niet goed te zitten

1 en 2 op 1 bobine en 3 en 4 op de andere.

Je ziet duidelijk dat de rechter bobine met zijn lange kabels bedoeld is voor 1 en 4 de linker dan voor 2 en 3, wel dien je dan te controleren of de kabels van de ontsteking naar de juiste bobine loopt

Dit zou wel een heel eenvoudige oplossing kunnen zijn voor het probleem
 
Ik zou overigens ook nog even kijken naar de aansluitingen van de rechter bobine (ziet er niet fris uit) en de olie retour slang lijkt dicht te zitten
 
Foto 2: Scotch blokje met zw/wit en bruine draad?
Waarvoor is de bruine draad, lijkt me niet origineel. Scotch blokjes :N

Kan het niet zijn, dat de carbs vuil zijn na jaar stilstand?

Bobines doormeten, door de doppen heen, zonder doppen, bobines omwisselen.
Eenvoudig en snel uit te voeren.
 
Probeer het schema aan te houden
4-1-3-2 kabels zijn ook genummerd

Maar nog steeds niks en af en toe zon harde klap dat mijn kat dood in de schuur ligt.
 
ik kan het schema niet helemaal goed zien, maar volgens mij staat er het volgende:

O/W (Orange/White) en W (White) op de bobine welke zijn bougiekabels heeft lopen naar cilinder 1 en 4, hiervoor dien je de bobine te gebruiken met de lange bougiekabels omdat 1 en 4 ver uitelkaar zitten

O/W (Orange/White) en B/Y (black Yellow) op de bobine welke zijn bougiekabels heeft lopen naar cilinder 2 en 3, hiervoor dien je de bobine te geruiken met de kortere bougiekabels omdat 2 en 3 dicht bijelkaar zitten,

Welke bobine dan uiteindelijk rechts of links komt wijst vanzelf, op zich als de bekabeling goed zit maakt dit niet meer uit.
 
Pfff. Ik heb erger gezien, maar ik had dit niet verwacht van een motorzaak. Als alles werkt kun je het zo laten zitten. Het is niet netjes en ik weet niet of dat het storing gevoelig is, maar je kunt afwachten of het goed blijft gaan. Ik kan een nieuwe kabelboom maken, maar dan moet je mij maar een email sturen
De toerenteller wordt direct op de CDI aangesloten en staat los van de bobine. Het zou de draad met de kleuren zwart/rood moeten zijn.

Als ik naar de foto’s kijk zie ik het volgende:
Op cilinder 1 (links) zit kabel met nummer 2.
Op cilinder 2 (midden/links) zit kabel met nummer 3.
Op cilinder 3 (midden/rechts) zit kabel met nummer 1.
Op cilinder 4 (rechts) zit kabel met nummer 4.

Zou je eens kunnen testen met de volgende:
Op cilinder 1 (links) kabel met nummer 1 aansluiten.
Op cilinder 2 (midden/links) kabel met nummer 2 aansluiten.
Op cilinder 3 (midden/rechts) kabel met nummer 3 aansluiten.
Op cilinder 4 (rechts) kabel met nummer 4 aansluiten.
En bovenstaande ook testen met de draden van de bobines met elkaar verwisselen.

Je kunt met de motor langskomen. Dan kan ik een aantal onderdelen testen. Als het een snelle/simpele oplossing is dan doe ik het graag. Als de problemen groter zijn, dan kun we dit altijd bespreken over hoe en wat. Stuur mij maar een email om verder af te spreken.
CBR @ coentje . net
 
Bij deze een vraagje.
Heb diverse topics doorgespit maar bijna alle vervallen in discussie onderling, zonder tot een echt goed antwoord te komen.(welke ik begrijp)
Heb een koplamp met ingebouwde led knippers gekocht welke in de ronding meelopen.(ja ja China en ilegaal)
Nu komen er per knipperlicht zijde drie aansluitkabels uit wit, groen en rood, ik vermoed dat 1 draad is om de led als dagrijverlichting te schakelen.(Nee er zit geen aansluitschema bij en contact met verkoper verloopt niet echt handig, logisch ook!)

Als ik een vervangend knipperlicht relais wil plaatsen, motor is een suzuki gsx750 es i.p.v. weestanden moet ik dan een drie of twee pins relais kopen, zie ook 7 pins (dit is waarschijnlijk voor beide knipperlichten?)
De led lampen hebben een opgegeven vermogen van 4,6 Watt
Achter heb ik gewone knippers (geen led)


Mocht ik alsnog knipperlichten willen monteren kunnen de knipperlichten in de koplamp als dagrijverlichting geschakeld worden, ook dan weet k niet hoe?
In de hoop een op een kleine reactie alvast bedankt
full
 
Leuke koplampen.

Ik zou eerst de knipperlichten testen. Gewoon de draden op de accu houden. Dan kun je zien hoe je moet aansluiten en of er een daglicht functie op zit.

Waarschijnlijk heeft deze een daglicht functie, maar als je deze aansluit op je stadslicht en de richtingaanwijzer gebruikt zal waarschijnlijk de oranje led van zwak branden naar vol branden gaan. Zelf denk ik dat dan de knipperfunctie niet voldoende opvalt en dus overbodig wordt. Je zou de stadlichtfunctie kunnen uitschakelen wanneer het knipperlicht geactiveerd is. Dit is niet moeilijk, maar je moet veel aanpassen en een paar relais plaatsen, of gebruik maken van niet goedkope elektronica. Er is een kleine kans dat de dagrijverlichting vanzelf uitschakelt wanneer je knipperlicht gebruikt, maar ik zie weinig elektronica in de lamp.

Bij mijn eigen motor had ik in 2009 het volgende gemaakt met slechts 3 extra relai en een aangepaste kabelboom. Ik had toen geen goede camera, maar de koplamp knippert oranje.
www.youtube.com/watch?v=5rUo3PTxqao

De oudere knipperlichtrelais hadden een plus (oranje/groene draad) en een min (Zwart/witte draad) nodig om een puls signaal (blauwe draad) te genereren. Moderne knipperrelais heeft geen min meer nodig. Dus je kunt een moderne 2-polige relais gebruiken.

Je hebt 2 moderne 3-polig relais:

  • Eén uitvoering is nodig als je in je dashboard alleen één knipperlampje hebt. Dan sluit je de derde pin aan op het lampje in het dashboard. Wanneer je in dashboard 2 knipperlampjes zitten dan worden deze op dezelfde manier aangesloten als de knipperlichten.
  • De andere uitvoering 3-polige led relais heeft wel een min nodig en die kun je ook gebruiken op jouw motor. Waarschijnlijk past het volgende, maar ik weet niet zeker waar welke draden op de stekker zitten. https://www.gomaxx.com/relais-12v-4-polig-8161.html


Als je een 2-polige relais hebt dan kun je die waarschijnlijk die in de originele 3-polige stekker plaatsen. Gewoon proberen, anders de oranje/groene en de blauw draad aansluiten op het relais.
Misschien helpt je het onderstaande.
http://i28.photobucket.com/albums/c204/toonce/WiringDiagram.jpg
Animated Gif by John Regan

Hopelijk is het duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan