KTM Duke en zijn zekeringen

Keeshaven

Rookie
15 jun 2016
27
1
Rotterdam
Hallo andere motorrijders,

Ik zit pas op deze site en heb wat te vragen en wat te melden.

Wij hebben een KTM Duke 200 aangeschaft en zijn daar zeer content mee. Ons uitgangspunt is\was anders dan bij de meeste anderen. Het moet meestal snel zijn en met een stevige hoeveelheid Pk`s.

Bij ons moet het leuk zijn en gewoon meekomen met het verkeer. En vooral niet zwaar in gewicht zijn. [M`n dochter weegt maar 65 kg.] Zelf rij ik al jaren een BMW 650 en dat is mooi voor echt lage ritten (100 -1500). Maar zo`n lichte motor is pas echt plezier en zeer prettig voor mijn jongste dochter. EN, dat mag niet ontbreken: Ik kan mij de tijd niet heugen dat ik met zo`n brede “smile” op een motor heb rond getokkeld.

Maar goed, als oud elektrotechninus kijk ik extra naar de elektrische installatie van die Duke 200.
Wel, om te beginnen, de elektrische installatie van alle drie de KTM Duke`s (125 – 200 – 390) zijn hetzelfde. (Ik kan het mis hebben, maar ik heb de repair manuals van alle drie bekeken en zie geen verschil.)

Nu zal niet iedereen zich verdiepen in het elektrische van zijn motor, maar een blik op de info over de zekeringen zal een ieder wel plegen.

Voor het gemak heb ik even een tekeningetje gemaakt zoals ieder kent.

u4yD8I0.jpg


Het is aardig en je weet wat, maar voor mij is het wat summier.
Daarom heb voor mijzelf en het algemeen gemak een aanvullende tekening gemaakt en zie je in grote lijnen hoe het zit.

OQJ8qE1.jpg


Het is wel geen professionele tekening, maar je ziet wat er bedoelt wordt en de lijnen zijn in de originele kleur weergegeven.

Anderzijds zit er ook nog een onduidelijkheid in de tekening. En wel de voedende kant van Zek. F4. Die zekering krijgt zijn spanning als het contact aangezet wordt. Waarschijnlijk loopt dat over het hoofdstroom relais K30 en dan over een paar andere contacten. MAAR HOE DAT ZIT ?????? IK ben er nog steeds niet uit.

Oké, hij doet het elke dag. Dus niets aan de hand, maar voor mij is het een theoretisch probleem. Dus wie het weet …..mag het zeggen \ melden.

Tot zover mijn informatie en aanleunend probleem.

En met vriendelijke groet verblijf ik, Keeshaven

ps. De niet benoemde afbeelding na F2 is de KTM diagnose stekker. En daar de 12V pen van.
[Dus als je achter een 12V punt moet hebben, dan kan je het daar mooi oppakken. En het is gezekerd.)
 
Kan niet op al je vragen antwoord geven maar ik vind de waarden van je zekeringen wel erg aan de hoge kant. Meestal is een zekering van 8 A al voldoende voor veel van je toepassingen.

Zekering F4 zal zeker na je contactslot zitten.
Verder vind ik de nooduit tussen F4 en F7/F8 wel heel vreemd zitten. Deze zou nu alleen de ABS uitschakelen maar hij moet het hele onstekingscircuit uitschakelen.

Ik heb geen bedradingsschema van zo'n KTM das ik kan dat niet controleren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo andere motorrijders,

Ik zit pas op deze site en heb wat te vragen en wat te melden.

Wij hebben een KTM Duke 200 aangeschaft en zijn daar zeer content mee. Ons uitgangspunt is\was anders dan bij de meeste anderen. Het moet meestal snel zijn en met een stevige hoeveelheid Pk`s.

Bij ons moet het leuk zijn en gewoon meekomen met het verkeer. En vooral niet zwaar in gewicht zijn. [M`n dochter weegt maar 65 kg.] Zelf rij ik al jaren een BMW 650 en dat is mooi voor echt lage ritten (100 -1500). Maar zo`n lichte motor is pas echt plezier en zeer prettig voor mijn jongste dochter. EN, dat mag niet ontbreken: Ik kan mij de tijd niet heugen dat ik met zo`n brede “smile” op een motor heb rond getokkeld.

Maar goed, als oud elektrotechninus kijk ik extra naar de elektrische installatie van die Duke 200.
Wel, om te beginnen, de elektrische installatie van alle drie de KTM Duke`s (125 – 200 – 390) zijn hetzelfde. (Ik kan het mis hebben, maar ik heb de repair manuals van alle drie bekeken en zie geen verschil.)

Nu zal niet iedereen zich verdiepen in het elektrische van zijn motor, maar een blik op de info over de zekeringen zal een ieder wel plegen.

Voor het gemak heb ik even een tekeningetje gemaakt zoals ieder kent.

[afbeelding]

Het is aardig en je weet wat, maar voor mij is het wat summier.
Daarom heb voor mijzelf en het algemeen gemak een aanvullende tekening gemaakt en zie je in grote lijnen hoe het zit.

[afbeelding]

Het is wel geen professionele tekening, maar je ziet wat er bedoelt wordt en de lijnen zijn in de originele kleur weergegeven.

Anderzijds zit er ook nog een onduidelijkheid in de tekening. En wel de voedende kant van Zek. F4. Die zekering krijgt zijn spanning als het contact aangezet wordt. Waarschijnlijk loopt dat over het hoofdstroom relais K30 en dan over een paar andere contacten. MAAR HOE DAT ZIT ?????? IK ben er nog steeds niet uit.

Oké, hij doet het elke dag. Dus niets aan de hand, maar voor mij is het een theoretisch probleem. Dus wie het weet …..mag het zeggen \ melden.

Tot zover mijn informatie en aanleunend probleem.

En met vriendelijke groet verblijf ik, Keeshaven

ps. De niet benoemde afbeelding na F2 is de KTM diagnose stekker. En daar de 12V pen van.
[Dus als je achter een 12V punt moet hebben, dan kan je het daar mooi oppakken. En het is gezekerd.)
Is er niet een bedradingsschema van deze motor?

Staat alles netjes in, meteen antwoord op je vraag.
 
Goedemorgen waarde lezers,

In reactie op bovenstaande.

Mijn bedoeling van mijn artikel is om wat meer info te geven over de simpele aanduiding op het zekering houder dekseltje.
En de daaruit voortvloeiende onduidelijkheid voor mij, waar de spanning vandaan komt die zekering F4 voed en de startknop van spanning voorziet.

En ja, mogelijk is er iemand die het weet of het ook aardig vindt om dit puzzeltje op te lossen.

Natuurlijk moet je het schema hebben, anders kom je niet ver. Maar dat is makkelijk van internet te halen als je repair manual ktm duke intypend en download.

Het is wat anders dan een legpuzzel, maar zeker niet minder hoofdbrekend.

En verder. De waarde van de zekeringen zijn niet die van voorheen. Ik heb ze bekeken en zo overgenomen.

Over F4: Kijk, daar is zo`n forum toch goed voor. Zijn oorsprong is me onduidelijk, maar om even een meting te doen, was nog niet in mij opgekomen. Dus dat zal ik zeker doen, van de week.

Ik heb nog even de stroomlijn na de nooduitschakelaar nagezien, want ja, het argument van het hele ontsteek systeem uitschakelen is natuurlijk logisch.

Ik heb het even nagekeken. Zek. F8 gaat rechtstreeks naar de ABS unit.
En Zek. F7 voed de ECU\EFI unit en het dashboard. Ergo: de computer word uitgeschakeld met de nooduit schakelaar.

Onze Duke 200 is in 2013 gebouwd en 2015 op straat komen te staan. Dus volgens gangbare logica is het een 2015 model.

Een bedradings schema heb ik niet langs zien komen. Dat begrip is voor mij ook wat vreemd. Als wij (op m`n werk) het over een elek. schema hadden, stonden alle lijnen \ bedrading er op. Anders hadden we het over een blokschema. Maar goed, het kan anders zijn. Ik zat niet in de motorwereld qua stroom. Maar op het schema zo als ik hier heb, staan alle stekker en verbindings nummers als ook de aansluitnummers van de Ic`s vermeld. Dus of er dan nog iets anders zou zijn ……?

Tot zover even ingegaan op de reacties.

En met vriendelijke groet verblijf ik weer. Keeshaven
 
Goedemorgen waarde lezers,

In reactie op bovenstaande.

Mijn bedoeling van mijn artikel is om wat meer info te geven over de simpele aanduiding op het zekering houder dekseltje.
En de daaruit voortvloeiende onduidelijkheid voor mij, waar de spanning vandaan komt die zekering F4 voed en de startknop van spanning voorziet.

En ja, mogelijk is er iemand die het weet of het ook aardig vindt om dit puzzeltje op te lossen.

Natuurlijk moet je het schema hebben, anders kom je niet ver. Maar dat is makkelijk van internet te halen als je repair manual ktm duke intypend en download.

Het is wat anders dan een legpuzzel, maar zeker niet minder hoofdbrekend.

En verder. De waarde van de zekeringen zijn niet die van voorheen. Ik heb ze bekeken en zo overgenomen.

Over F4: Kijk, daar is zo`n forum toch goed voor. Zijn oorsprong is me onduidelijk, maar om even een meting te doen, was nog niet in mij opgekomen. Dus dat zal ik zeker doen, van de week.

Ik heb nog even de stroomlijn na de nooduitschakelaar nagezien, want ja, het argument van het hele ontsteek systeem uitschakelen is natuurlijk logisch.

Ik heb het even nagekeken. Zek. F8 gaat rechtstreeks naar de ABS unit.
En Zek. F7 voed de ECU\EFI unit en het dashboard. Ergo: de computer word uitgeschakeld met de nooduit schakelaar.

Onze Duke 200 is in 2013 gebouwd en 2015 op straat komen te staan. Dus volgens gangbare logica is het een 2015 model.

Een bedradings schema heb ik niet langs zien komen. Dat begrip is voor mij ook wat vreemd. Als wij (op m`n werk) het over een elek. schema hadden, stonden alle lijnen \ bedrading er op. Anders hadden we het over een blokschema. Maar goed, het kan anders zijn. Ik zat niet in de motorwereld qua stroom. Maar op het schema zo als ik hier heb, staan alle stekker en verbindings nummers als ook de aansluitnummers van de Ic`s vermeld. Dus of er dan nog iets anders zou zijn ……?

Tot zover even ingegaan op de reacties.

En met vriendelijke groet verblijf ik weer. Keeshaven
Is dus een 2013 model.
2015 is alleen het jaar dat het voor t eerst op straat is gekomen.

Heel soms wordt er in het ene jaar al een motor gebouwd van het model voor het jaar er op. Kwestie van hoe de fabriek het doet. Het is in ieder geval NIET rdw die bepaalt wat een bouwjaar van een motor is, iig niet op de manier zoals jij beschrijft. rdw hoort het juist in een database bij te houden, meer niet. Vaak heeft een motor een modelcode, daar aan is beter na te gaan welk model het precies is.
 
Hallo waarde lezers,

Even een korte reactie mijnerzijds.

Nee ik ben geen type die perse aan z`n motor moet prutsen. Ik heb me vanaf m`n 15e met tweewielers bezig gehouden. Maar slechts als technische man en door ervaring behoorlijk wijs geworden. Heb nu nog 2 Tomosjes en een bmw. Maar daar wordt slechts aan gewerkt als er wat aan de hand is. Mijn tijd is geweest om me er dagelijks mee bezig te houden. Ik ga nu richting de 70. Het is mij goed. Maar de interesse blijft, zeker als het om elektra gaat. Dat was tenslotte mijn vak.

Ik heb me wel eens op de buitenlandse sites bewogen. Maar ik zal zeker het Schaltplan en het Wiring Diagram intypen.

Ja ik heb notie genomen van het ingeslagen nummer. En wat het betekend. Zodoende weet ik dat hij in 2013 gebouwd is. En het model staat ook d.m.v. een nummer of letter ingeslagen. Doch het trok niet mijn aandacht. Ik zal het nog eens nagaan.

Tot zover mijn korte berichtje. En weer vriendelijk gegroet. Keeshaven
 
Korte berichtje?
Ik wou dat alle problemen die heer neergegooit worden zo "kort" omschreven werden.
:^

TS heeft inmiddels 3 4 topics open staan over een splinternieuwe Duke 200 waar werkelijk niets aan mankeert.

Om zijn langdradige op's even samen te vatten zal ik de cliffs even plaatsen.

Cliffs van dit topic;

-TS koop nieuwe motor
-Motor werkt naar behoren
-TS vraagt zich af waarom motor naar behoren werkt
 
Laatst bewerkt:
:^

TS heeft inmiddels 3 topics openstaan over een splinternieuwe Duke 200 waar werkelijk niets aan mankeert.

Om zijn langdradige op's even samen te vatten zal ik de cliffs even plaatsen.

Cliffs van dit topic;

-TS koop nieuwe motor
-Motor werkt naar behoren
-TS vraagt zich af waarom motor naar behoren werkt
_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan