Ketting reinigen

Raymenn

Rookie
21 jun 2016
9
1
Zuid-Hollamd
Hallo,

Heeft er nog iemand een (paar) goede tips om hoe de ketting mooi schoon te krijgen?
Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar de meest goedkope en kettingvriendelijke oplossing. Waarom goedkoop?; nou, ik hou van poetsen (hobby en tijdverdijf). Minimaal één keer per week gaan mijn Thundercat onder de douche, en dan pak ik ook alles mee, ook de ketting dus.

Om nou elke 2 weken een bus kettingreiniger te halen á +/- € 16,- per bus, én dan nog is naar de motorzaak ervoor moeten rijden, 18 KM heen en 18 Km terug, dat moet makkelijker en goedkoper kunnen, dacht ik dus!

Ik heb het zelf al op twee manieren geprobeerd, en deze bleken dus niet zo geslaagd te zijn:

- Met remreiniger: (Action, ongeveer € 2,- per bus) Geen goed idee! Blijkt dus dat de rubberen ringen in de ketting uitdrogen en de levensduur ervan aanzienlijk kan verkorten

- Gasolie (diesel): (Litertje bij de pomp € 1,50 ongeveer) Op zich geen slecht spul. Diesel (GEEN BENZINE!!) Bevatt een hoge olie waarde waardoor het geen schade aanricht aan de rubberen onderdelen én reinigt super goed! Perfecte idee! Dacht ik dus... Tot dat ik na het reinigen met Diesel me ketting afspoot en zag wat voor mooie kleurtjes er over de hele straat dreven... Blij dat de Politie het niet zag anders was het een gevalletje milieu delict, daar heb je heeeel veeeel bussen kettingreiniger voor.

Daarom wend ik me naar jullie. Heeft er iemand nog ideeën, tips & trucs?

Thanks, ik zie ze heel graag tegemoet.

Groeten Raymond
 
Of het raadzaam is om je ketting elke week te reinigen laat ik even in het midden. Maar als je het al doet kun je gewoon kettingreiniger gebruiken. Aangezien je hem elke week reinigt kan z'n ketting toch nauwelijks vuil zijn, en hoef je maar weinig reiniger te gebruiken.
Een goedkoop alternatief is dan petroleum/kerosine/lampenolie. Ik zou persoonlijk de lampenolie links laten liggen aangezien ze daar nog wel eens andere producten bij willen doen. Zuiverste is dus petroleum/kerosine. Als ik trouwens afga op de geur van kettingreiniger is petroleum ook het hoofdbestanddeel daarvan. En die grote gekleurde ogen op het water moet je er maar voor lief bij nemen. Die ga je altijd hebben aangezien je het vet van je ketting oplost, en ook dat veroorzaakt die ogen.
Moest je je er om ecologische redenen toch niet lekker bij voelen dan ga je gewoon naar een wasstraat. Je reinigt daar je ketting en spuit de motor, en ook je ketting dus, af met de hoge druk spuit. De afwatering aldaar is voorzien van olie- en vetafscheiders en dus vervuil je het milieu niet.
Dit is het beste om je ketting ''vakkundig'' om zeep te helpen. Hogedrukspuit is ook geweldig om connectoren te vernielen.
 
Je steekt wel veel tijd in het schoonmaken van je ketting :)
Ik maak die schoon en smeer die om de maand ofzo (en rij +-1500km/maand)
In de winter had ik er wat meer aandacht aan moeten besteden want die was plotseling bedekt onder de oppervlakkige roest.
Je gaat zeker nog vééééééél km's uit je ketting halen *D
 
Zal ik me er even tegen aan bemoeien zonder recht van spreken (cardan rijder)
Ga dus alsjeblieft niet de ketting schoonmaken op de middenbok en draaiende motor .

Ook DAAR zijn topics over .

En voor de rest als jij daar blij van wordt als je vaak de motor poetst van mij mag je .
Anderen willen hun knie op de grond rijden , dan zijn er lui die het liefst tot aan hun assen in de blubber staan mag allemaal .

Alleen dat draaiende achterwiel liever niet.
 
Toen ik dus tijdje terug nieuwe tegels liet leggen in de tuin (ga ik toch niet zelf doen ) kreeg ik al hel en verdoemenis toegezegd van mijn wederhelft als er een olievlek zou achterblijven . Als je zo vaak poetst en olie aanbrengt moet dat toch aardig onder zitten.
 
Ik moet mn ketting ook maar eens vervangen, dat ding ziet er uit als een smerige aan elkaar gesmolten staal met zware corrosie bij maanlicht.

Kwestie van bandje eraf, ketting en tandwielen los en omwisselen.

Heb nog wel zon oring pers nodig, duur spul? nieuwe ketting is beter origineel of boeit niet?
 
Ik moet mn ketting ook maar eens vervangen, dat ding ziet er uit als een smerige aan elkaar gesmolten staal met zware corrosie bij maanlicht.

Kwestie van bandje eraf, ketting en tandwielen los en omwisselen.

Heb nog wel zon oring pers nodig, duur spul? nieuwe ketting is beter origineel of boeit niet?
Eerst vtw lossen, dan pas de rest doen.

OEM zijn er goede kettingsets te krijgen, voor aantrekkelijke prijs. Ook niet OEM trouwens.

Klink gereedschap is van heel erg goedkoop en niet goed, tot aan heel erg duur en overdreven voor thuisgebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch maar even een oude post opgegraven voor het volgend.
Na de winter met een enkele rit in de winter waarschijnlijk met tog een beetje pekel :( heeft mijn ketting en tandwiel last van wat opervlakige roest hoe kan ik hier het best mee omgaan?
1.gewoon vet er over en klaar.
2. Eerst behandelen met "mideltje xxx"
3.met een oude tandeborstel ofzo goed schoon maken
4. Gewoon de hoge druk er op en dan weer invetten

Ps. als vet heb ik zoon spuitbus waar van die witte meuk uit komt
 
In ieder geval geen hogedrukspuit. Daarmee beschadig je mogelijk de o-ringen en blaas je water in de bussen. Gewoon de tuinslang met een stevige straal is hard zat.
Reinigen wil prima met WD-40. Veilig voor je o-ringen. Daarna nog wel vetten!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het onlangs ook gedaan met diesel. Ging prima icm een kwast en een oude spuitfles. Wel een flinke bak onder zetten. Zomaar op straat laten lopen is idd niet slim en zeker niet de bedoeling. Daar kan de diesel niets aan doen, dat ligt meer aan de persoon die met de diesel in de weer is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Op autoforum was iemand op de openbare weg aan het sleutelen en had vloeistoffen op straat gemorst. Kwam een BOA en hij kreeg een penalty van 460 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan