Probleem in ontsteking en/of carburatie

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Sinds een week/1,5 week heb ik last van de volgende symptomen bij mijn 1 cylinder Yamaha SZR660:

- Moeilijk starten (warm en koud, vooral warm. Indien net afgezet start ie gelijk, als ik 15-30 min wacht wordt t al moeilijker)
- Stationair toerental schommelt (neemt toe bij hard remmen merkte ik gister)
- Motor houdt soms tijdens rijden even in

Verder als ie eenmaal rijdt, rijdt ie.

Gisteren was opeens mijn accu erg zwak, toen heb ik de motor m.b.v. startkabels en een niet draaiende auto na enige moeite gestart gekregen, dit ging gepaard met een aantal flinke knallen uit de uitlaat ondanks normaal gebruik van de choke.

Mijns inziens kan dit aan 2 dingen liggen:

- Brandstoftoevoer/carburatie
- Ontsteking

De carbs zijn in maart ultrasoon gereinigd, hierbij heb ik ook direct alle slangetjes doorgespoten met lucht, de klepspeling gecontroleerd, de tank doorgespoeld (kunststof), filter in de tank gereinigd en een extra brandstoffiltertje geplaatst in de brandstoftoevoerslang naar de carb. Hierna het stationair toerental afgesteld volgens spec van dynojet (zit een dynojet kit in), hierna liep ie keurig 1400rpm zoals voorgeschreven door yamaha. Op dit moment kan ik niks zien wat erop wijst dat de carbs weer vuil zijn. Enige wat nog in me opkwam is het uitvoeren van een deoproef om valse lucht uit te sluiten.

Wat betreft de ontsteking heb ik vandaag het volgende gecontroleerd:

- Bobine primary coil resistance -> 5.1 ohm (incl. 1 ohm van de multimeter), spec is 3.4-4.6 ohm bij 20C. Was vandaag denk ik net ietsjes warmer dan 20C -> OK.
- Bobine secondary coil resistance (zonder bougiedop) -> 13.1kOhm, spec is 10.4-15.6 bij 20C -> OK
- Bougiedop resistance -> 10.4kOhm, spec is 10kOhm bij 20C -> OK?
- Bobine secondary coil met bougiedop -> 23kOhm -> OK (som van bougiedop en bobine, weerstand in serie)
- Bougiekleur -> Zwarte rand, electrode en boog wit/lichtgrijs tot lichtbruin van kleur -> OK
- Vonktest met meerdere bougies van het juiste type (zowel gebruikt als nieuw) -> er springen hele kleine vonkjes over, blauw/oranje van kleur lijkt het (niet goed te zien). Soms 1, soms 2 naast elkaar lijkt het. Vergeleken met filmpjes op YT zijn de vonkjes erg klein. Elektrodeafstand is volgens spec. -> Niet OK?
- Accu -> Gisteren aan de lader gehangen na een flink stuk gereden te hebben, motor uit 12.7V, tijdens starten 11.5V.

Op basis van deze gegevens zou er niks aan de hand moeten zijn. Maak ik ergens een denkfout? Of zou de kleine bougievonk toch de verrader zijn dat mijn bobine stuk is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan