Balhoofdlagers vervangen BMW F650

Domih

Die hard MF'er
23 mei 2016
263
13
Eindhoven
Hoi!

Ik wil graag de balhoofdlagers vervangen van mijn BMW F650 (die zijn goed beschadigd)

Iemand een idee waar ik deze het beste kan bestellen, wat ik nog meer moet bestellen en waar ik rekening mee moet houden? Zie het als een goede uitdaging, maar wil wel goed voorbereid zijn.

Alvast bedankt :)
 
full


Deze heb je nodig
 
Sommige balhoofdmoeren hebben ook een speciale dop nodig.

Ik heb voor mijn 600RR die stomme dop gekocht van 30 of 40 euro.

Zonder gaat ook wel, maar dan loop je zo te kloten en wil je het op een bepaald aanhaalmoment vastdraaien dan ontkom je er niet aan.
 
Laatst bewerkt:
full

full

full

full


31 42 321 Beide balhoofdlagers vervangen
+ 31 42 879
Uitvoeringsvariant:
0636 - Middenstandandaard
Voorbereidende werkzaamheden
Voorspatbord onder verwijderen
Vorkstabilisator uitbouwen
Remklauw losmaken
Voorwiel uitbouwen
De vorkplaatafdekkap uitbouwen.
Beide vorkpoten uitbouwen
Het stuur losmaken
Vorkbrug uitbouwen
Kroonstuk uitbouwen
Hoofdwerkzaamheid
(-) Buitenringen balhoofdlager uitbouwen
Bovenste balhoofdlager (1) uitbouwen.
Bovenste lagerschaal (2) met binnentrekker (Nr. 00 8
561), steun (Nr. 00 8 562) en steunring (Nr. 31 6 500)
lostrekken.
Onderste lagerschaal (1) met binnentrekker (Nr. 00 8
561), steun (Nr. 00 8 562) en steunring (Nr. 31 6 500)
lostrekken.
(-) Onderste balhoofdlager uitbouwen
Stelschroef (3) volledig in stuurbuis draaien.
Stuurbuis in een bankschroef bevestigen, hierbij ter
bescherming een stuk hout tussen de stelschroef en
de steun aanbrengen.
Balhoofdlager (2) verwarmen.
Montage-
/demontagetemperatuur
balhoofdlager
80 °C
Attentie
Een te kleine drevel kan bij het eruit tikken van het
balhoofdlager de vorkbrug beschadigen.
Er moet een drevel worden gebruikt die exact in de
boring past.
Balhoofdlager (2) en stofkap (1) uitbouwen.
Stelschroef (3) verwijderen.
(-) Onderste balhoofdlager inbouwen
Nieuwe stofkap (2) op stuurbuis schuiven.
Lager (1) verwarmen.
Technische gegevens
Montage-
/demontagetemperatuur
balhoofdlager
80 °C
Lager (1) op stuurbuis schuiven, zo nodig met enkele
hamertikken tot de aanslag aanbrengen.
Lager (1) insmeren met olie of vet.
(-) Buitenringen balhoofdlager inbouwen
Bovenste lagerschaal (1) met moer (Nr. 31 5 702),
intrekring (Nr. 31 5 752), centreerring (Nr. 31 5 751),
trekkersteun (Nr. 31 5 704) en draadspindel (Nr. 31 5
701) inbouwen.
Onderste lagerschaal (1) met moer (Nr. 31 5 702),
montagering (Nr. 31 5 752), centreerring (Nr. 31 5
751), trekkerbrug (Nr. 31 5 704) en spindel(Nr. 31 5
701)inbouwen.
Afsluitende werkzaamheden
Kroonstuk inbouwen
Bovenste vorkbrug inbouwen
Beide vorkpoten inbouwen
Afstellen balhoofdlagerspeling
Balhoofdlager controleren
Het stuur bevestigen
Voorwiel inbouwen
Voorspatbord onder aanbrengen
Remklauw bevestigen
Eindcontrole van de uitgevoerde werkzaamheden
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit klusje destijds ook gedaan. Ik kon inderdaad de lagerschalen eruittikken met een stomp voorwerp. De nieuwe schalen erin was lastiger. Bij de onderste gebruikte ik de oude lagerschaal om de nieuwe erin te tikken. Dit luisterde heel nauw maar lukte uiteindelijk.

De bovenste lagerschaal kon ik d.m.v een plank en een hamer in twee slagen erin rammen.

Voor mij was het moeilijkste deel om het oude lager van het T-stuk te halen dat lukte niet met de dremel en daar heb ik uiteindelijk wel een trekker nodig voor gehad.

Ieder zal zo zijn ervaringen hebben maar met het juiste gereedschap is het een stuk makkelijker.

Dit filmpje gebruikte ik als inspiratie:


Ook bij een F650 toevallig maar dat zou geen rol moeten spelen ;)
 
Die onderste werkt (in mijn ervaring) bijna nooit omdat de aanslagnokken voor de stuuruitslag vrijwel altijd in de weg zitten.

:^

Herkenbaar.

Om geen beschadigingen aan te brengen pers ik meestal de stuurpen inclusief de lagerschaal uit het T-stuk. Daarna in volgorde de stuurpen en de nieuwe lagerschaal terug persen.
Bij het uitpersen het T-stuk even verhitten. (met brander of hete lucht van verf-brander)
Bij het terugplaatsen stuurpen kort in de vriezer.

Ben doorgaans sneller klaar dan met dremel, beitel en andere "kunstgrepen".
(en nooit beschadigingen)

De techniek die MasterTommy beschreef sprak mij ook wel aan.
Je zou natuurlijk óók zelf 2 gaatjes (3-4 mm) kunnen boren in de onder-plaat van het T-stuk.
En vervolgens met een passende pen-drijver de lagerschaal van de stuurpen tikken.
(gaatjes zijn dan voor een volgende keer óók weer bruikbaar)
 
De truc met de dremel passen we in het groot toe aan boord van zeeschepen met een gantry crane. De wiellagers van die kraan begeven het af en toe, meestal bij een temperaruur van min 25 lijkt het wel. Met trekkers bereik je vaak niks. Voorzichtig inslijpen met de flex en dan met hamer en beitel een brosse breuk maken. In het klein is dit met een dremel bij een balhoofd prima te reproduceren. Toch zou ik niet graag zien dat een monteur het bij mijn motor zo deed. Laat die maar goed gereedschap gebruiken.
 
De lagers zijn binnen (hoop écht dat het de goede maat is, volgens balhoofdlagers.nl wel)

Heel erg bedankt voor de tips iedereen, ik ga aankomend weekend aan de slag :)
 
De truc met de dremel passen we in het groot toe aan boord van zeeschepen met een gantry crane. De wiellagers van die kraan begeven het af en toe, meestal bij een temperaruur van min 25 lijkt het wel. Met trekkers bereik je vaak niks. Voorzichtig inslijpen met de flex en dan met hamer en beitel een brosse breuk maken. In het klein is dit met een dremel bij een balhoofd prima te reproduceren. Toch zou ik niet graag zien dat een monteur het bij mijn motor zo deed. Laat die maar goed gereedschap gebruiken.

Eens!
Al veel stuurpennen gezien waarbij na het verwijderen van de onderste lagerschaal, slijpsporen van een dremel, of nog erger, van een flex, tevoorschijn kwamen.
 
Laatst bewerkt:
Eens!
Al veel stuurpennen gezien waarbij na het verwijderen van de onderste lagerschaal, slijpsporen van een dremel, of nog erger, van een flex, tevoorschijn kwamen.

Ja dit had ik inderdaad ook op mijn T-stuk nadat het mis is gegaan met een dremel. Omdat er best een diepe snee inzat vertrouwde ik het niet meer en heb een tweedehands T-stuk aangeschaft. Ik weet niet of het T-stuk blootstaat aan grote krachten. Maar het zal niet voor niets van dik ijzer zijn gemaakt.
 
Lijkt me niet onmogelijk wat beschermende spullen aan te brengen voor de mensen zonder vaste hand.

Methode werkte voor mij goed. Kan schelen dat het met een afbraamschijf op een slijptol was. Dat gaat een stuk rapper.
 
Ja dit had ik inderdaad ook op mijn T-stuk nadat het mis is gegaan met een dremel. Omdat er best een diepe snee inzat vertrouwde ik het niet meer en heb een tweedehands T-stuk aangeschaft. Ik weet niet of het T-stuk blootstaat aan grote krachten. Maar het zal niet voor niets van dik ijzer zijn gemaakt.
Nee, en nee. De krachten zijn niet heel groot en de pen is behoorlijk dik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan