Yamaha XSR 700 900 FASTER SONS

motoRRmania

MF veteraan
12 mrt 2009
3.112
20
HIA
Voor de Faster Sons en wannabees (fans) van deze prachtige nieuwe klassieke retro bikes met hitsige techniek. Met de introductie van de mt-09 fantaseerde ik al over een retro cruiser achtige versie, en tata... Daar was hij! (MT-10 wordt een XSR1000, wie weet?)

Xsr900Hermie

3e6cef58-b0e8-420c-abcb-a32d456c211a-jpeg.1331975


Kapiteinchris

img_20180901_144505__01-jpg.1331168



Krentenbol

Ironwood_Customs_Yamaha_XSR700_cafe_racer_BIGS_01.jpg



WDMC003

full


Vdouglas

full



Wes_1987



full




JNY
full


ReneDrie
full


idobi
CXHUKZB.jpg


WDZXSR
1k0.jpg


ChristianC
imag0277-jpg.1356297



MotoRRmania
full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit zo'n gaaf ding. Ik ga morgen even langs de motorzaak om te kijken naar deze en een MT07. Twijfel!
 


Mijn XSR900 heb ik opgehaald gisteren, helaas vlak na deze foto begon het kloteweer. Het lijkt haast dezelfde kleur als mijn nog steeds geliefde Magna !

Een MT07 is zeker leuk, ik had er eventjes een en over een jaar als mijn vrouwtje weer kan rijden en ik mijn uit de hand gelopen verzameling verder heb uitgedunt nemen we er weer een. Helaas kan de met haar 156cm niet op een XSR700, wie weet wel met aangepast zadel en/of verlagingssetje. Dat laatste ljikt me echter niet bevorderlijk voor de grondspeling die al niet al te ruim naar mijn smaak is. Het liefst zou ik er natuurlijk een XSR700 naast hebben!
 
Laatst bewerkt:
Tot zover na 350km, de xsr900 is echt een genot om te rijden. Enkele keren stiekem even de 8500tpm gepasseerd en dan vlot schakelend is het al een kanon. Rustig rijden is ook genieten, je kunt in zijn 4 zowat de hele stad door. Verbruik staat op 5,7l/100km en dat vind ik keurig.

Bochten gaan haast telepatisch, ik heb voor mijn gevoel nergens mijn best gedaan en de achterband was na de eerste rit al vrij van randen. De grondspeling is dus erg riant in vergelijk met de mt-07 of xsr700, de mt-07 bonkte al met de slijtboutjes op de grond voordat je de laatste millimeters weg had. De vering is dan ook echt goed en de achterschok zelfs te hard afgesteld voor op straat, die ga ik spoedig twee tandjes lager zetten om te testen. De harde vering samen met het keiharde zadel (ik heb op de magna en vfr comfortseats dus dan klaag je al snel misschien) zorgen wel voor pijn in m'n billen na een uur zeker met mijn motorspijkerbroek.

De verschillende standen voor de mappings vind ik echt overbodig, standaard is gewoon de beste mapping. Enige wat verandert is dat de eerste helft van de gasweg bij standaard, in A in een kwart gestopt is. Of terwijl geef in standaard gewoon meer gas en je gaat even snel, hetzij veel soepeler.
 
Laatst bewerkt:
In deze kleur vindt ik het een hele mooie motor .
Betrouwbaar en echt een goede uitstraling.
Ik vindt dit echt een :} motor...
 
Echt een hele mooie motor de XSR900 in deze kleuren. Als ik nu 1 nieuwe fiets zou kopen zou het zeker deze zijn. Blijft in ieder geval kleurenschema nog beetje gelijk....
 
Dank.. Zelf vind ik elke kleurstelling van de XSR's prachtig maar deze deed het hem bij mij. Wellicht omdat ik ook 6 jaar een knalgele Magna rijd, deze kleurstelling maakt hem wat sneller.

 
Dank.. Zelf vind ik elke kleurstelling van de XSR's prachtig maar deze deed het hem bij mij. Wellicht omdat ik ook 6 jaar een knalgele Magna rijd, deze kleurstelling maakt hem wat sneller.

[~[url="http://i568.photobucket.com/albums/ss129/rob123rem/Mobile%20Uploads/image_2.jpeg"]afbeelding~][/URL]

Prachtige fiets!
welke mods heb je gelijk gedaan / laten doen?
Het lijkt wel een kortere kentekenplaathouder en led knippers ipv de grotere af fabriek dingen?

Heb er zélf net een besteld bij Gebben Motoren...ook die gele ja *O*
 
Prachtige fiets!
welke mods heb je gelijk gedaan / laten doen?
Het lijkt wel een kortere kentekenplaathouder en led knippers ipv de grotere af fabriek dingen?

Heb er zélf net een besteld bij Gebben Motoren...ook die gele ja *O*

Ik heb geen korte plaathouder, deze vind ik nog lelijker dan het orgineel. Met die yamaha plaathouder lijkt het net of er een papiertje uit de printer komt, de kentekenverlichting zit ook lelijk direct achter het achterlicht als een soort spoiler. het wordt teveel een wezenlijk deel van de achterkant. Misschien van andere merken dat ze er komen waar de plaat ook wat meer onder het achterspadbordje komt.

De knippers zijn geen LED helaas maar wel cool, zijn van een triumph parts merk.

Enne, gefeliciteerd! Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb meer dan 110 motoren gereden en deze staat na 600km relatief rustig gereden te hebben al helemaal bovenaan op nummer 1 mijn favorieten lijst. Wat een fun! De Magna is de motor die me na 6jaar nog steeds niet is gaan vervelen, dat is ook echt een unieke motor maar deze retrobike met deze krachtbron is de hilariteit ten top. Veel sportmotor- nerden / nep-motorliefhebbers denken dat je op een gezapige klassieker rijd, terwijl je ze met een korte draai aan het gas omver kan kegelen.
 
http://youtu.be/g0JERgLP9wc

Met dit filmpje krijg je de beste indruk van wat hij kan.

Wat heb je hiervoor gereden? Morgen de 1000km beurt en kan het gas er wat meer op. Toch al wel stuk of 10 keer voor een kort moment richting 10000tpm doorgetrokken, verder goed aan de 7000tpm max gehouden. Zelfs dan al is het een genot.

Dingen die ik anders wil is een comfortzadel, vering ff wat comfortabeler afstellen en de spiegels mogen een stukje verlengt worden want daar zie ik niks door.

Hij is echt fluisterstil als je continu gas geeft, geef je echter al een beetje gas briest en giert het blok geweldig in symfonie met de airbox. Ik hoef hier dus niet persee een andere uitlaat op, bovendien zijn de meeste dempers (alle mt-09 uitlaten passen) geen gezicht hierop.
 
http://youtu.be/g0JERgLP9wc

Met dit filmpje krijg je de beste indruk van wat hij kan.

Wat heb je hiervoor gereden? Morgen de 1000km beurt en kan het gas er wat meer op. Toch al wel stuk of 10 keer voor een kort moment richting 10000tpm doorgetrokken, verder goed aan de 7000tpm max gehouden. Zelfs dan al is het een genot.

Dingen die ik anders wil is een comfortzadel, vering ff wat comfortabeler afstellen en de spiegels mogen een stukje verlengt worden want daar zie ik niks door.

Hij is echt fluisterstil als je continu gas geeft, geef je echter al een beetje gas briest en giert het blok geweldig in symfonie met de airbox. Ik hoef hier dus niet persee een andere uitlaat op, bovendien zijn de meeste dempers (alle mt-09 uitlaten passen) geen gezicht hierop.

Zelfde dag gefilmd, zelfde press release. Jouw filmpje is van de eerste rijder achter de voorrijder, mijn filmpje van de tweede rijder achter de voorrijder. Halen dezelfde fietsers en witte auto in.
Blijft gaaf !!

Ik rij nu nog (eventjes dan) een KTM SM(T). 990cc. 2 cilinder, ook 115 pk maar iets meer en iets eerder koppel dan de Yam (97nm@7000rpm om 87,5nm@8500 rpm).
In de A-modus komt ie het dichtste in de buurt van de KTM (vond ik tijdens mijn proefrit)
Was gewoon toe aan wat anders, en een combi van looks en rijeigenschappen deed 't 'm.
Met een paar weken hoop ik 'm te krijgen.

Heb je nog inrijtips? Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook een leuke motor natuurlijk, het uiterlijk trekt mij dan weer niet echt. Pk's en NM zijn altijd heldere gegevens om te vergelijken maar eigenlijk is het even onzinnig als het vergelijken van de Terminator met Jacky Chan. Bijvoorbeeld de XSR700 zou ik dan ook eigenlijk net zo graag willen rijden, ik denk er aan over een tijdje als ze 2e hands aangeboden worden een bij te nemen (ook een 60th natuurlijk) waar mijn vriendin dan ook op kan. Het zadel zal ik dan moeten laten aanpassen want ze is 157cm. Afstand nemen van mijn Magna zal me nog het moeilijkst worden.

Inrij tips? Proberen je in te houden, vlot schakelend tot 7000tpm is al genieten met een perfecte dosering van kracht en dus tractie om vlot te sturen. Na de 500km vond ik het geen probleem om heel af en toe naar 9-10000tpm te gaan. Afwisselend snelweg, binnenwegen en stad gereden. Het is dat ik pas ook even een mt07 had met 600km gekocht en zelf de olie ververst bij 1100km, daar zag je redelijk wat fijn aluminium gruis in de olie en vooral het filter dus een teken dat het blok daadwerkelijk moet inslijten en dus voorzichtig ingereden. Doe je het weer te langzaam denk ik dat je na de eerste oliebeurt nog weinig heb ingereden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eveneens reeds een paar maanden een xsr 900 in metal grey, want ik zocht een betaalbare naked met hedendaagse technologie om naar caferacer om te bouwen.

De achtervering staat stock veel te hard(veervoorspanning op 2 gezet ipv standaard 4) en in het keiharde zadel heb ik een laag extra foam gestopt.

Voor de rest stuurt ie vrij vlot, remt ie goed (zeker een stuk beter tov mijn hayabusa 2011 met akra 4-1 etc...), het koppel in lage rpm en de felle aanzet zijn leuk, maar uiteraard kan je hem prestatiegewijs zeker niet vergelijken met de hayabusa.
Motorisch laat ik hem stock, alhoewel ie voor mij een tikje luider mocht zijn

Conclusie; prijs/kwaliteit een dikke 10/10 voor de xsr 900.

Het enige wat ik nog dien te installeren bij de 1000km beurt (reeds gedaan zijn de zelfgemaakte tail tidy, kleine Arrow pinkers, valblokken en tankpad)is een hurricane fat bar (M stuur met voorgeboorde gaatjes)
21996666.html
 
Laatst bewerkt:
Hoi shredhead, leuk om te horen dat er nog een xsr rijder is hier. Foto?? :) je wilt hem naar caferacer ombouwen dus, daar heb je niet veel voor nodig. Heb je de Ermax kuipen al gezien?

nose-fairing-ermax.jpg



Hayabusa is ook leuk, de zzr1400 nog beter natuurlijk (zelf gehad) beide vind ik ze orgineel maar relatief traag dankzij de enorme begrenzing in vermogen en gasreactie, Gipro Atre erop: +12pk 21nm in onderste toeren. Bij de xsr900 spot ik alleen bij 5250tpm ietswat vertraagd doorpakken. De busa zzr vfr etc knalhard lanceren is kinderspel, de xsr900 een uitdaging.

De achterveer stond echt knetterhard inderdaad, zoals hij nu staat is hij nog steeds strak maar mijn rug blijft heel. Wordt het zadel niet veel hoger met het plaatsen van zo'n laag foam, hoe heb je dit gedaan? Op zich wordt een zadel ook vanzelf iets soepeler dus ik zit hem nog even in.

Motorisch is hij origineel al zeker genieten, bij continu gas hoor je bijna niks, met gas openen hoor je een symfonie van een zuigend luchtfilter, gierende tandwielen en gillende uitlaat in hogere toeren. Toch wordt ik dan wel weer nieuwsgierig hoe hij zou klinken en presteren met wat anders, Ixil Hyperlow of Corba Urban Killer vind ik het leukst staan en door de dubbele metalen uitlaat ook klinken.
 
Laatst bewerkt:
tja, je ziet meningen kunnen verschillen; ik heb eveneens de zzr1400 07 met full akra,pc en zonder sec vlinderkleppen gehad en vond die allesbehalve beter zowel prestatiegewijs, als stuurgedrag, en vering tov mijn huidige busa(4-1 akra race,bmc race,restricties verwijderd en enkele aanpassingen mbv ecu editor). De remmen van de zzr waren daarentegen wel superieur.

Ik heb gewoon de zadelbekleding van de xsr losgemaakt tot ca het midden en onder de gele originele foam een op maat gesneden stevige foam van ca 1cm dikte toegevoegd. Je zal zien dat er maar ca 1cm originele foamvulling is voor de drukpunten van de bips te ondersteunen. Vervolgens weer de zadelbekleding toegeniet. Er is genoeg ruimte tss zadelbekleding en originele vulling om extra foam te plaatsen.
Het luxe zadel van yamaha is trouwens 1 cm hoger dan origineel zadel.
Tevens heb ik eveneens een radiatorbeschermer (r&g) geplaatst (steenslag) .
 
Fotofoto? ;)

Dan heb jij beter kunnen vergelijken met een half uur testrijden op een standaard busa kom je er niet achter wat erin zit natuurlijk, was meer een beetje stangend zo van je moet altijd je eigen fiets de beste vinden. Mooi om te zien dat de XSR900 in de smaak valt bij speedfreaks met ervaring. Ik ben zelf liefhebber van alle soorten motoren maar de cruiser retro stijl spreekt me het meest aan maar helaas als je dan een beetje power en speels rijwiel wilt is er niet al teveel keus, ik vermaak me al 6jaar ook op een Magna ook een uniek ding.

Toen de mt09 uit kwam had ik al de fantasie, als ze daar nou een retro cruiser jasje omheen bouwen koop ik hem en jawel Yamaha dacht dat ook. Ik heb nog even aan een vmax1700 of mt10 gedacht maar vond de XSR meer mijn ding en minstens even leuk, en de vmax past niet eens door de schuurdeur. Wie weet komen ze met een XSR1000.

De xsr900 mt09 2016 lopen standaard al behoorlijk goed, geen echt storende gasreacties en niet zo dramatisch geknepen als de grote pk pakhuizen, maar als je ziet wat ze daaruit kunnen halen met lucht/uitlaat ecu tuning wil ik dat wel overwegen.
 
klopt idd ; voor een euro4 bike loopt de xsr900 goed en de funfactor (flikflak, bochtenwerk, korte sprintjes...)is heel hoog en dit alles toch voor een heel schappellijke prijs.Knap werk van yamaha *O*

Fotos volgen met plezier als hij volledig af is,
fotos van de fiets in de beginfase heb ik op mijn harde schijf, maar das enkel met seat cowl ,korte plaathouder en bar end mirrors.

Ik ben zinnens toch de achterkant te elimineren(momenteel kleine pinkers, orig achterlicht en tail tidy) en enkel de seat cowl te gebruiken met daaronder een ledstrip (welke pinkers en achter en remlicht bevat)bevestigd op een plaathouder.
Op de fz09.org hebben ze een xsr900 cafe racer rubriek; daar staan er echt leuke dingen tussen !
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de radiatorcover van Evotech Performance hebben net als de tail tidy, die is helaas niet meer op voorraad dus ff wachten dan maar. De yamaha tailtidy vind ik verschrikkelijk lelijk, deze heeft een veel subtielere verlichting, plaathoek klopt beter en de knippers komen gewoon op dezelfde plek.

yamaha-xsr900-tail-tidy-1.jpg


yamaha-xsr900-tail-tidy_1.jpg


yamaha-xsr900-radiator-guard_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
link naar service manual xsr 900

MEGA

wel de link volledig kopieren anders lukt het niet
 
Laatst bewerkt:
die tailtidy van evotech lijkt sterk op datgene wat ik enkele maanden geleden,zelf gemaakt heb.
Met een dremel heb ik de originele plastic taartschep verwijderd(waarbij ik de lijnen van het alu spatbord volgde) juist tot onder het alu spatbord.
Er komt dan een stuk subframe tevoorschijn waarop ik de nummerplaat bevestigd heb
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, dan heb je geen verlichting meer denk ik?

De Ixil hyperlow lijkt me wel tof, prijs is ok en presteerd goed volgens dynocharts op het fz09 forum. De cobra urban killer met twee ronde konische pijpjes vind ik nog mooier maar ook aanzienlijk duurder.

30850d1468019866-if-anyone-wondering-about-ixil-hyperlow-system-img_20160708_181354.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat over een ander type Ixil, akra neem ik zowieso niet. Wel fraai maar duur, geluid te racy voor de XSR en dus ook niet denderend presterend volgens die link. Op fz09 forum heeft iemand deze hyperlow op dyno gehad, weliswaar met ecu flash maar over de hele lijn alleen maar beter en 11pk 10nm erbij zowat het hele gebied. De flash met orginele uitlaat leverde de helft van dat op. Klinkt toch wel aantrekkelijk moet ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan