Blok spuiten

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.180
2.928
Erps-Kwerps
Ik zit er aan te denken om het motorblok opnieuw te spuiten. Nu kijk ik een beetje op tegen het voorbewerken ervan, voornamelijk het schuren dus. Wat is hiervoor de beste methode? Is een blok te zandstralen, en is dat raadzaam? En kun je een blok daarna met "gewone" lak spuiten of is poederlakken beter?
 
Laatst bewerkt:
De vraag is wat wil je precies.
Verder natuurlijk hoe mooi wil je het hebben.

Onlangs heb ik mijn cilinderblok mat-zwart gespoten met hitte-bestendige verf uit de spuitbus. Voorbewerken was voor mij met een roterende staalborstel op de boormachine zoveel als kan de oude restanten verwijderen. Een paar kleinere hoekjes gedaan met een mini-borsteltje van de Dremel. Schoonmaken met remreiniger en klaar voor spuiten.

Al met al vind ik resultaat bevredigend!

Maar als je het zou willen hebben "als nieuw" dan zal je meer inspanning moeten gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
een motorblok hoef je niet te schuren , het is van fabriek uit zo vol met porien dat de gronlaag meer dan genoeg hechting heeft , het allerbelangrijkste is : ONTVETTE ONTVETTE ONTVETTE .
Hitte bestendige lak is niet nodig voor een motorblok , gewone autolak kan tot 180° verdragen en dat heeft een motorblok aan de buitenkant nooit .
Wel raad ik aan om op alublokken een alu hechtings primer te zetten i.p.v een grondlaag (alu hechtings primer mag je wel niet gesloten spuiten m.a.w. je moet er je alu nog kunnen doorzien .
Ben reeds 28 jaar spuiter en heb al tientallen motorblokken zo gespoten zonder dat er nadien ooit verf loskwam .
indien je specifieke vragen hebt mag je altijd een mailtje of berichtje sturen .
 
Ik heb mijn blok deze winter gespoten, met vht wrinkle paint.

Eerst 2x ontvet met remmenreiniger, daarna met soda gestraald, afgespoeld met water en daarna nog eens ontvet.
Dan de blok warm maken met een heteluchtblazer, en dan 3 lagen verf erover, daarna met de heteluchtblazer de hele blok nagegaan voor het "wrinkle" effect.

Ook alles goed afplakken:
12391196_10208213678319218_1448415249916513005_n.jpg


Resultaat is niet perfect maar beter dan verwacht:
261364_10208237386831916_5522331136683972044_n.jpg


Totaalplaatje:
13315592_10209519666168098_1198751100367395599_n.jpg
 
Zo te zien heb je alle boutkoppen enzovoort netjes afgeplakt. Mooi spuitwerk!
Kom ook wel eens blokken tegen waar dit niet is gedaan en alles is mee gespoten.
Van afstand zal dit niet zo opvallen maar van dichtbij vind ik het geen gezicht.
 
Laatst bewerkt:
Thx, dat vond ik wel een vereiste, anders zag het er wat goedkoop uit.

Kleine tip nog, aan de rechterkant heb ik alles afgeplakt maar aan de linkerkant heb ik krimpkous op de bouten gezet en dat even laten krimpen, dat gaat veel sneller dan afplakken en geeft een beter resultaat
 
Ik zit er aan te denken om het motorblok opnieuw te spuiten. Nu kijk ik een beetje op tegen het voorbewerken ervan, voornamelijk het schuren dus. Wat is hiervoor de beste methode? Is een blok te zandstralen, en is dat raadzaam? En kun je een blok daarna met "gewone" lak spuiten of is poederlakken beter?

Kachelzwart ? is hitte bestendig (bestaat het nog :? )
 
Ik overweeg hetzelfde als TS en zie al verschillende bruikbare tips voorbijkomen. Maar de oude, gebarsten, verf en de bloemkolen moet er natuurlijk eerst af. Met schuurpapier?

Hier zit ik dus ook een beetje mee. Wat is een effectieve manier om de boel spuitklaar te krijgen?
Trouwens, het betreft een olie/luchtgekoeld blok, blijven de temperaturen dan ook nog binnen de perken voor gewone autolak?
 
Ja,

Ik heb net een mooi xs1100 blok gespoten en heb er diverse andere ook mee afgelakt.

*Let op sommige wrinkle coatings moet je zeker NIET voor of na verwarmen want dan is het wrinkle effect niet goed of zelfs niet aanwezig (bv sommige varianten van VHT)

*Goed schoonschrobben, ontvetten (bv met een goede sillicone ontvetter)

Stapsgewijs blok al dan niet gedemonteerd:

-Reinigen met soda/ heet water/ hoge druk reiniger. je kunt het bv eerst -inspuiten met een schuimende reiniger bv dasty etc.
-Restanten olie en vet etc verwijderen met sillicone ontvetter/ rem reiniger etc.
-Dan gaan we alles zo ver kan opschuren en repareren/ aanpassen. schuurpapier tot 400, ook effectief is een messing borstel voor op de boormachine of dremel. Deze haalt wel je aanslag etc weg maar geen materiaal.
-Ontvetten voor spuiten, speciale ontvetter (betere autolak zaak) of ammoniak verdunning
-spuiten blok. Let op denk aan je stof (bevochtigen omliggende oppervlakte, goed stofzuigen of spuitcabine). let op bv tl balken etc ivm explosie gevaar. Denk eraan dat je ook ventileert ivm spuitdampen (denk aan de buren :-) )
-Temp moet rond de 20 gr liggen.
-let goed op de nabehandeling of voor behandeling. dit staat op de bijschrift van je verf. bv sommige lakken moet je verwarmen nadien of deze moeten bv in de oven. Normale lakken moeten gewoon goed door kunnen harden.

Grt Dré
 
Laatst bewerkt:
Die wrinkle lak zieet er leuk uit, maar is niet wat ik zoek. Het moet gewoon een strak zwart blok worden. Ik twijfel nog een beetje tussen mat of glans.
Alvast dank voor alle tips zover! Ik denk dat ik dat blok zelf nog wel durf te doen met een spuitbus.
 
Borstel is heel leuk maar je komt er nooit mee tussen de koelribben en andere lastig bereikbare plekken. Dan kan je wel schuurpapier er tussen frommelen maar ook dat is aankloten. Het blijft een beetje een schuurbeunmethode. Blok schoonmaken en ontvetten, alle openingen fatsoenlijk afdichten (dus niet een prop papier maar plaatjes, dopjes en boutjes aka voorbereidende werkzaamheden), en hele ding in een fatsoenlijke straalcabine parkeren. Daarna primeren met epoxy primer en leef je uit. Komt er beter uit dan af-fabriek. :Y

Bij stralen kost het voorbereidende werk je meer tijd (want alles moet goed dichtzitten), het stralen zef kost echter weer minder lang dan met schuurpapier en borstels kloten. Daarnaast krijg je ook geen verschillen in het oppervlak (ene plek glad, andere plek grof want effe iets minder hard geschuurd, andere plekken gewoon nog verf want je komt er niet bij, etc) en is het eindresultaat dus mooier.

Chemisch ontlakken kan ook maar dan heb je niet het voordeel dat je het oppervlak weer mooi egaal ruw maakt, de verf gaat er dan alleen af. Oxidatie en andere weerplekken niet. Daarnaast heb je meer kans dat het in je blok terecht komt waar je het niet hebben wilt.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar , als je nou geen internet hebt ?

Hoe kom je dan überhaupt hier terecht :?

Bij Wibra verkopen ze Dasty. Ideaal om je blok mee te ontvetten en het kost echt geen drol :)
Blok dan goed schoonspoelen en daarna met een (grijs) Schotch Brite schuurmatje alles LICHT inkrassen voor de hechting. Ook tussen de koelribben. Ik noem het even inkrassen omdat dat is wat je eigenlijk doet. Ook met fijn schuurpapier. Als je bloemkolen op je blok hebt die natuurlijk wel verwijderen.
Gebruik inderdaad een goede primer voor aluminium en daarna bijvoorbeeld VHT lak. Ik zou zelf eerder zijdeglans kiezen dan hoogglans omdat met iedere laksoort de glansgraad na verloop van tijd terug loopt en je wil je blok maar 1x doen ;) Hoogglans is gewoon besmettelijker. Krassen en vuil zie je eerder omdat de reflectie wordt onderbroken.
Lak een volle dag laten drogen en dan 200 km rijden voor uitharding.
Heb al verschillende blokken gedaan en altijd gewenst resultaat !
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het een oud topic is maar wil toch hier nog even op reageren:

*Let op sommige wrinkle coatings moet je zeker NIET voor of na verwarmen want dan is het wrinkle effect niet goed of zelfs niet aanwezig (bv sommige varianten van VHT)

Bij de VHT wrinkle lakken is het aan te raden om juist wél na te verwarmen, NIET voorverwarmen idd, die verslechtert de hechting. Dit versnelt het wrinkle proces waardoor je geen zakkers krijgt. Je moet de lak namelijk vrij dik opspuiten (in drie lagen) om het effect te krijgen.

Als je na het spuiten de VHT krimplak rustig verwarmt met een normale föhn dan zie je het effect ontstaan.

Heb je de lak gespoten maar zie je nauwelijks effect of heb je vlakke, glimmende stukken in de verf?
Dan heb je deze te dun gespoten.

Des te dikker de lak erop gaat, des te duidelijker het effect.
 
De vraag is wat wil je precies.
Verder natuurlijk hoe mooi wil je het hebben.

Onlangs heb ik mijn cilinderblok mat-zwart gespoten met hitte-bestendige verf uit de spuitbus. Voorbewerken was voor mij met een roterende staalborstel op de boormachine zoveel als kan de oude restanten verwijderen. Een paar kleinere hoekjes gedaan met een mini-borsteltje van de Dremel. Schoonmaken met remreiniger en klaar voor spuiten.

Al met al vind ik resultaat bevredigend!

Maar als je het zou willen hebben "als nieuw" dan zal je meer inspanning moeten gaan doen.

Haha, zo heb ik het ook gedaan met m'n XJ700c.
Alleen daarna nog gepolijst met waterproof 1200.
Daarna in laagjes spuiten (4-5 lagen) met ongev. 20 minuten er tussen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn blok inmiddels drie keer gespoten. Niet dat ik het zo leuk vond, maar voor het beste resultaat.
Eerst alle gietnaden verwijderd, dit voor een mooi glad resultaat.
HKPqAT-KgXaQLYXUzpHf4u23MW0RaQw8LbwuT6ECvHi1XRWjie5DEOCEOrsQP0-55gese-hOUcMgu_khNzRPP0OGT8-jxBaf4ELm6FWXONv3QtyEIq3zVIwK5ZzFbVGxf1RZV9vQXUPHnlzCUMPNi7MgUIdzNsFgUzapirWCjM0Md4PA1Q0mTpyDP_CLdk6Bhw32eCycLvwhe_BDUSHH2KVztsHQi8sNjfO46CZg3t-meqbajUUGJ40GE3dA9Q2l2MrqupuR-2NhR_RvYQpJzY1VCogjxnSLuF8cw-lBcP_tZcKktkHZcuKvBoKM89QIUp3AZ_hqQaLHMbcBI_D9xwEPU57tgO1PvBz3z3E-ET074McQUXizRCne_pkPfeTfDJMVfXA-isAAc8Ck7ZrkkyEHOtF--IjkfAmsdenbY_gBGjcQO2B2ZYOqeOnjqTfBCFXSoTsk02BzyWrOXbLwWqsMppkNVGTmHFHkh7AkZ7zwP3M0uXF6cXt4G-nnoM95JsBhumo6aQQLIY8frmKhBoYyzDqIFwW43zmGsX3Je63hv-QxzALo5X4loMwXxizrjvwHEzB4pUG3mYfl--I6gfwG4Iw-RpE=w1399-h933-no

Ik had wat dat betref mazzel, ik had de losse carterdeksels, cilinders en de koppen. Blok moest voor een Recal toch helemaal uit elkaar. Dit door de perfecte service en medewerking van Roadrunner uit Velp!!!
d3T6pzmz0hYM7R7wyZvfP6VtTtIMo9CEihiuhHSmVS-vraRpHoCMw10or_Xv_-XquqSU32H6Fi9w1NQEKkU2lKaLBNPJ5SkjTgJ0X0Hjf2uCBSsWta-lQnD_oHQTH6P6RaHAuw6HF6bykIm2AHjxBSDTML1TTnShSpTyBu9Ic0HDJYNjB8gTZ7io_urXdFfwkgpTqmmaogmWvVsyTTAW_NzBhhS38mwX-esZX-pqRaPqa7b0x6FXBljq47tNdHs5EkeE6VxewgLwAQoO0C_G5eY2BX-iqskwCRYtiihLWoq4-121TwCGChp7KQd73megFiNdR1fUk3yCWWZHvDtOTDfbuvu9F38XvnFLof6EMsrcIeHlIsmIKibA6IYPBBlUymMEMJGCQIXMtcgb_hiNanvNh5naC6AUsEN4Eq3jxZIuJ6JDT6nyqHTdkPQbcjzuPqE5WGa8nJorgVhOYeVk8QxldhrY3kqo20NdSaFWJrTM03wJfm56IiucwS4z_HwCthX62ZLI538MasMeQ_CBCc-uW1OVjtics1Q4gosnKvc8U5iAMJnlAptj5LEguOhmtFdUGJvvrB0zRNtNR7VLr28zat70wBc=w1399-h933-no

En dus heel veel afplakken. Gespoten met een normale lak en afgedekt met een blanke lak, 1 component.
s02FwLg1_MdeWROAzitrHqb1RLXR7aYF2OT5ytugJa0wZhUz2bJi7tYmbABT4n09Ru7pebocEahol5wYS5vZaUQfJssXNNv3WB78M0J37iQcpJpMPjdsS7KwcjkdC21GtOYcJWZfiPY9LFdFqyorth60uQ-XGixKT8YUdYnuU8TxHoBUr2TIOnXhDzJLaVE2ecqzXnFL_88eeLMfLM1DB-UI3FNMSkqq8eZq9jvmEDeYVbvk5c1WyJ56cnza93ODhMKDmzz4Gx_m8txb_QPZQhb5I8KKCW2OuGKiFvzjK1R4YoHURBhesAWgzWSDd6aU5xnlu3HXpM5YAPbwkMITgo1ON2xrCGmkKiDBTT4ikzi5QqQQkugA2cGjySRstoAUpWjUPu6csBHJhxXHW1mPKJvmx6D3Xxu-fKOTBn60KpIlZEesU9HXZig-NTQn_DGDqecjMGw-_2Ek75fgpO7X4X1T79HY05pL1p0edCR0Q1lazoCJXav971DaWlLKxEOZSQYLAn8OmwLyVMRr0H1eMsLsIKnElH51gHGjgeXOi5Ct7gL16GOKg0DOQeDY2D3F7P3rzPqH2mxq9ZrtXvatcilB0J-M_zM=w1402-h933-no


Maar ik heb wel een beginnersfout gemaakt. Het bouwt wel makkelijk met een leeg blok, makkelijk hateerbaar. Maar als je lang bezig bent met bouwen is dat uiteindelijk ook te zien aan je spuitwerk.
Dus nadat de bouw gereed was een tweede keer gespoten, nu in elkaar. Heeft als voordeel dat je bij het samenstellen van je blok de lak niet "kapot draait".
dC0bgdHSX5swVeXYHxP2xH_6a7WvFUTRuakk7PFYxtHA3MO-aaBAT7Nz9FSlTtIyZjBtmDfO3tRbKY9NapUJRCJZ8V5H-oorzkTPuZtKAf0zexOvPzJTrDOzM3ezpfkf5-gl56AGujgjduEpf1rpo2mVa8nu6hLWknNEncdfQmQrVWIbdTv86syEu_HjyUQsk5Irp-JoehJd1ZLH8I1tOeDf5N1POoIQxVxQNyfYQ_G2FAV5rpaLDBynbj9_DEJIbEmvLCT06zDBRC1-6m2km9mdE8Dax9kyiBtJATv3h5hmh5nKbNYc_cnUfFx5P_kXH5noDGjIeh7pEYbg-rzFMg_x62RpKdipWnr4kBI08CMxKDKdrWmkFlBDa2vk05-PsTQbEzerGS45DFaQKLH-yT_arnm7UvlWsMFABjHp_KgWfSsV0e2Rpo5iksC2KOXf30XH6rFRKu6GzhEsf19t_pGcs93oT9s1zn8HUJMDjqTsgYbLGFVmuRaN70MLFwSC0vtqrdqbpcQr4yWR1vnKhEAdqiqSIUmsBnNYtrXESZvFX09vFNAqvH3NRDv5flGUZ9xe1y84Y6U4x_s4_EFVafrSUYZYDCY=w1244-h933-no

Tweede spuitbeurt.
Ik was heel tevreden. De eerste keer geen hittebestendige lak gebruikt en het bleef er tijdens de testkilometers (1000) netjes op zitten. Wel iets verkleuring, maar verder geen probleem.
De derde keer was niet omdat er iets misgegaan was met het spuiten. Toen het frame, tank en achterbrug terug kwamen van de spuiter was ik niet tevreden over de "Match"tussen de beide kleuren.
hXS6UGp3zPousSgoSfAEkqKPZFWo48_RSVsP3_iVDzEIOJS8vr2crHTVNV5ohzDbyb_qBhM_lW7nZgHSXM8KSmavcozuGrK7WmRGozealpYdmOHD2Hmx2HJpceEDERjVP-OPimXAJQYiuBB2Wx32IXdpnD_2c5ljbqvudFGP49eLM2icw-vUPte7bXhW3I0oI84hUKQM9MyfwOGzlYXf-G9dimuIwY0dIKypd6sQrWoqZy4iYi6dQvlx3jiglBQnlyAplmmN_umTUKy1H5YxC2uaEuwehrfYY28lh8Fl4QZ-4zFdmR9V3sgVQN29FydVeS08sUY5qY7HAYfLqO0ZZIRPVM7mbe8a3TsNhaVyK9G5iJJ5HYuYgeaebK6PdVvc7X0B6xu0HkXtmZvru4HBWvz-yd4JsegXWaP9sZ2Tr0JrBRZy23kpbq1PBfb8LnzQkYFxqmzUpwcjN9bZTtfcvyTYQTaOoFkwd60rrvwWIcQaUad_VciPAhx4xKjI3i6xkuL0rkVJk1jtMuMrRpQhRCn4gsq6fwzGmTdo5pJdhQPWPVqxiww1IawP7wN5e6HqBjiCiN6JWgnHZz-47TYe9IuNImFn7eo=w1244-h933-no

Dus het geheel weer onder handen genomen om voor de derde keer het blok de juiste kleur te geven. En ieder keer natuurlijk weer de koelribben blank schuren.
9__fug_B46bWyOAYgT2JG4KyMcazJK3CLuknshm7SNdtQY_hOCG3a-IEOZqwhvPP8MHpg1Sp2jc7D5y2iokQpkZRnuuaq_dLBWellDqRGb0iBOwpZL4FANabI1amNHkzp90f4dGSDA2puUrPwGiqVfCX2aF8R4qABU11uRfyWf1s1SuZV2w6nRxsdYx445e11BgC29oMcMHWRF8c8z2uDcITw3GdTPUV4vNJfVqGgBkxqofK6Y1gDqXoMnHeD1M3Z-X7lFBOfv2K1bTSpRAavBtT5iZGr87sdvXGYvkz9SZ1dcT8QUX5ySF619lKMCzzZxEW4IME_M-e5a70a6Nlfc6vQZ5LcGvJ3m2kPJTbhEuPIcs5efgolRmwbonXAlla9peIVmffxgj6SM-3iYwxhRMGj8J2P2yFccV6ui_AbEl-1kiNP8RJ_hzbZ2_dzkYAXfT9RCjgUeTmwA1adev7CqnMbLu7RFNKE4K2mYN8XhJySPKW6V-sWQyMMvOfWUDCGWTXFhlFGz7GlfpN3M03gB3gj2h7ujFVP-tsrEnKUCe1gQKBtPC8Sg6CJ9C4F-dKRk_DQkW8-20uoYaGKLKscTd6PqiLG0E=w1244-h933-no

Blok iets donkerder gemaakt als de rest van de motor.
kx_Qtexd9-xJq9p2lNKN1b5ZuHd8E5PnP6e4I6dDnKmeJpeWKvyRKI0lyFkFzT275fxEdx_gges-0eKz6C5_DCIyowseFNm0Q_jMfYOwt5B7-anFdrm4MN20dzqKr28gtwdV4vTbrhz8bsUq1EgVPLAOcve9Qv1IlPTX0aZNKjatqbfRmTszxIvQKnabN1YHj9R4We80jnw9PYMsgMZVuDDkTHP_4iW9lWTjZwNyz4NJJw8PFgd--eki6-hqm2Cb5q3NHw2Oj4-PnNHxQAvp2GJY6xYZ3VsOWpPog2uCPz5mQSzuVGghiZj5zOSPece4MPZe87HZoV9ddKl7fpJgwUx8qwaNqddBo5mM21EmjCSUpTRiCQhj8W5GPNu1XWWwTPgxsonFO1JvX9UsaTuffxysw3cpCqtps8tAkUO8_6tlr7gEpXcEF2oaAY-3h75603_kkm3WkLTt4DCKb_BNQ20AAiL2lv0QT5gnMHy_Gkq1bnPCVmoI7ge-C3VGtdWJFem9IjbR-jYBAC62Jivt76IAw9wl9CeNHfB1E6ge9OLTNF1NNmlWpJ2g9GVdP-d6AxWxg0ufyf-k_PB6YMkIkHhfDGXbjV4=w1244-h933-no

En ook hier is dus driemaal scheepsrecht, nu mocht het blok er in. Heb inmiddels begrepen dat je een 1 component lak goed kunt afdekken met de veel hardere en benzinebestendigen 2K lak.
Maar voorlopig zit het al een heel seizoen netjes op he blok, ook op de cilinders.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan