Honda CB900: koppelingskabel wordt warm bij starten

BAKO

MF'er
2 mrt 2006
50
1
Nijmegen
Sinds enige maanden ben ik bezig met een opknap project van een Honda CB900f uit 1983. Ik heb vrijwel alles vervangen wat vervangen moest worden en ben nu zo ver dat alles weer in elkaar zit; klaar om te starten. Helaas komt het niet zo ver. 1) Contact om, alles lijkt goed. 2) Proberen te starten, alles valt uit en werkt daarna niet meer. Zekeringen zijn allemaal nog goed. Startmotor is ook prima, start relais na testen (schroevendraaien overdwars) ook prima. 3) Bij het testen van relais gaat de startmotor wel rond maar wordt de koppelingskabel warm en begint die te roken bij het stuur.

Waar heb ik iets fout gedaan? Massa loopt van accu naar het frame. Verder 1 massa punt bij bobines boven het blok. Kabel naar de startmotor heb ik vervangen maar met dezelfde diameter. Na 10 minuten doet alles het weer en kan ik weer bij 1) beginnen.

Iemand een idee?
 
In het koppelingshendel zit een schakelaar met 2 draden. Als alles goed functioneert start de motor niet als de versnellingsbak niet in neutraal staat....tenzij je de koppeling intrekt. Daarvoor zit die schakelaar daar.Trek de stekkers van die schakelaar eens los en kijk hoe de verbindingen eruit zien. Misschien zijn ze sterk vervuild, is er dus veel weerstand en is dat wat het roken veroorzaakt.
 
In het koppelingshendel zit een schakelaar met 2 draden. Als alles goed functioneert start de motor niet als de versnellingsbak niet in neutraal staat....tenzij je de koppeling intrekt. Daarvoor zit die schakelaar daar.Trek de stekkers van die schakelaar eens los en kijk hoe de verbindingen eruit zien. Misschien zijn ze sterk vervuild, is er dus veel weerstand en is dat wat het roken veroorzaakt.

en waarom zou de koppelingskabel daar warm van worden ?

slechte massa is het probleem, waardoor de stroom een weg via de koppelingskabel naar de massa zoekt.
 
dank voor alle reacties! ik zal morgen de contacten van de koppelingsdraden nakijken en evt schoonmaken en kijken of met een extra - kabel het euvel verlopen is. Mijn vraag is nog wel wat ik fout heb gedaan want origineel loopt er ook geen extra kabel van de startmotor naar de accu. Kan het zijn dat het frame geen goed contact maakt met het blok? Het frame is opnieuw gepoedercoat en het blok gespoten.
 
dank voor alle reacties! ik zal morgen de contacten van de koppelingsdraden nakijken en evt schoonmaken en kijken of met een extra - kabel het euvel verlopen is. Mijn vraag is nog wel wat ik fout heb gedaan want origineel loopt er ook geen extra kabel van de startmotor naar de accu. Kan het zijn dat het frame geen goed contact maakt met het blok? Het frame is opnieuw gepoedercoat en het blok gespoten.
Daar hep je het euvel :Y
 
Haal de koppelingskabel gewoon eens helemaal los van het blok en probeer nu nog eens te starten. Als het nu niet meer gaat weet je dat de koppelingskabel waarschijnlijk als massa gebruikt word. In dat geval moet je dus voor een fatsoenlijke massa zorgen. Verder zou ik de koppelingskabel preventief vervangen zodra dit euvel is opgelost, die heeft namelijk ontzettend op zijn donder gehad door de grote warmteontwikkeling dat die zijn sterkte waarschijnlijk verloren is en het binnenkort waarschijnlijk een keer begeeft bij intensief gebruik.
 
dank voor alle reacties! ik zal morgen de contacten van de koppelingsdraden nakijken en evt schoonmaken en kijken of met een extra - kabel het euvel verlopen is. Mijn vraag is nog wel wat ik fout heb gedaan want origineel loopt er ook geen extra kabel van de startmotor naar de accu. Kan het zijn dat het frame geen goed contact maakt met het blok? Het frame is opnieuw gepoedercoat en het blok gespoten.
*D
 
Een extra massa kabel tussen het frame en het blok gewerkt het voila het werkt! *D Dank voor de hulp! Wat nog niet werkt is het contact. Sleutel om en niks gebeurd. Kan het contact kapot zijn gegaan door het pielen met de massa? Zekeringen zijn nog goed..
 
Massa kabel is niet aangesloten op het blok frame en min Pool van de accu. Of de kabel is gaar.. De massa verbinding word dan gemaakt via de beste optie die de stroom kan vinden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan