Yamaha TR1 'GULF Edition

Aan het begin wss wel, maar uiteindelijk massa gemaakt met een startkabel. Maar nog niet wat chiefpep aangaf vanaf accu naar frame en door naar startmotor. Dus ff kijken of ik dat morgen kan fixen.
 
Heb je geprobeerd om een andere accu aan te sluiten rechtstreeks op de start motor. Gewoon startkabels vanaf de accu direct op de massa en plus van de start-motor?

Je kunt ook de weerstand meten van de startmotor. De juiste waardens staan meestal in een werkplaats handboek.

Merk je bij jouw motor ook verschil met of zonder koppeling en welke versnelling?

Je hebt een 2 cylinders, maar kun je hem wel aanduwen?
 
Laatst bewerkt:
Ja, het gaat nu om rechtstreeks zelfs, ook met andere (auto)accu.

Startmotor doormeten nog niet gedaan. Dus die kan ook nog op het lijstje.

Aanlopen doe ik liever pas als alles is uitgesloten.
Koppeling moet iig indrukt worden, anders is er onderbreking van het systeem.
 
Slechte startmotor of toch iets in het blok(lagers) wat zwaar aanloopt. :?

Draai je bougies eruit, als hij dan soepel rond gaat, kan je vrijwel zeker het mechanische gedeelte uitsluiten, rechtstreeks een auto accu op je startmotor zou de startmotor zelf moeten kunnen uitsluiten, stukje bij beetje zou je zo wel bij de oorzaak moeten komen
 
De meeste startmotors hebben meerdere koolborstels. Als eentje vuil op versleten is kan het zijn dat de startmotor te weinig vermogen krijgt. Ik weet niet of je jouw startmotor kunt opmaken, maar anders zou ik de koolborstels controleren en alles goed schoonmaken.
 
Als je start kabels gebruikt:

Let op dat bij een tr1 de kop en kont gemaakt zijn van een gietlegering waarbij de buitenkant voorzien zijn van een isolerende anodiseer laag. Hier een startkabel klem opzetten geeft dus een hogere weerstand dan je zou denken.

Probeer daarnaast eens te starten zonder bougies erin, en kijk eens of van de rotor de inkepingen tussen de windingen op het contactvlak van de borstels niet vol zitten.

Tr1's hebben een zwak start systeem, maar zou hoe dan ook moeten werken
 
Dit is wat er nu te horen is:

Nieuwe massa van accu naar startmotor, maakt wel beetje verschil, maar niet voldoende. Starter krijgt em nogsteeds niet lekker rond.

Bougies vonken. Zonder bougies gaat die makkelijk rond zonder gekke geluiden. En doorslaande startmotor die kenmerkend is voor de XV eigenlijk maar een aantal keer gehoord. Geen verschil met extra auto accu.

Nu olie eruit om de startmotor eruit te halen. Dan kan die ergens gecontroleerd worden.

Verder is de kabelboom echt rot en veel mee geklooid helaas. En een relay lijkt gaar.
M-unit nog niet aangesloten, want dat wordt helemaal een hels karwij als de fout onbekend is.
 
Laatst bewerkt:
ook geprobeerd niet alleen de massa, maar ook de voeding van de startmotor, en het relais te overbruggen? ook in de Plus kabel wil wel eens teveel weerstand zitten.

Voor startmotor verwijderen hoeft er overigens niet uit, alleen als je ook de startkoppeling/bendix los wil halen.
 
Er zit een circlipje aan de binnenkant van enginecover op de uitgaande as van de startmotor. Ik zie niet hoe die los zou kunnen komen zonder de rest ook los te halen?
 
Dank voor je reactie!
Een vraag waar vind ik zo'n strakke rvs suppertrapp (uiteraard veur weinig)? :X
 
Dank voor je reactie!
Een vraag waar vind ik zo'n strakke rvs suppertrapp (uiteraard veur weinig)? :X

Ik heb ze nieuw gekocht. Winkel/webshop en prijs kan ik mij helaas niet herinneren.
 
Laatst bewerkt:
M-unit, tellerunit en kabelboom inmiddels helemaal aangesloten, erg mooi apparaatje zeg! En stiekem best wel leuk om een kabelboom te maken op deze manier.



 
Eigenlijk de hele zomer mee bezig geweest om em goed rijdend te hebben. Maar stuit van het ene versleten onderdeel op het andere, wat opzich niet zo gek is met een motor uit 1981. Maar inmiddels is bijna alles nieuw.

Alleen de carbs een oplossing voor vinden nu, de schuiven blijven namelijk hangen.

Wel een paar lekkere foto's gemaakt:






 
Thanks. Staat nu onder een grote dekken in de garage, naar verwachting ga ik er pas in februari of maart mee door.
Lang leven de meerjaren projecten hier.
 
Motorblok inmiddels ook helemaal mooi gemaakt en alle losse kapjes gepolijst.


Ja, ik weet het een stofkappie is niet goed genoeg voor spuitdampen.

 
Laatst bewerkt:
Bloed, zweet, tranen en olie om het project af te krijgen. Maar wat een plaatje!

Komen de kleuren er mooi uit:


En eentje die lekker hip is:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan