yamaha tandwiel en ketting (spanning) vraag

CryptoCake

Rookie
21 jun 2016
27
0
Bergen op Zoom
Beste MF-ers,

Ik heb sinds kort een Yamaha FZ6 Fazer uit 2007 overgekocht van zijn eerste eigenaar. De beste man heeft het beestje in eerste instantie gebruikt voor woon- werkverkeer, daarna sporadisch gebruikt (paar keer mee naar Frankrijk gereden). 9 jaren + 36k op de teller verder ben ik de gelukkige die het beestje mag gaan vertroetelen.

Nu is het zo dat er nog steeds de originele ketting en tandwielen op zitten. Na wat zoekwerk heb ik begrepen dat je o.a. moet kijken naar de staat van de tandjes, + aan de achterkant van de ketting moet trekken om in ieder geval geen blote tandjes te kunnen zien.
Dit is dus niet het geval (of ik trek niet hard genoeg aan de ketting) en het tandwiel ziet er naar mijn idee nog redelijk uit.

Ik weet alleen niet of ik de spanning van de ketting moet meten wanneer de motor op de middenbok staat, of juist niet... Want als hij op de middenbok staat kan ik vanuit het midden, de ketting zonder al te veel moeite tegen de achterbrug aan duwen... Zonder middenbok heb ik het nog niet geprobeerd.
 
Je doet met je kettingspanners iets fout denk ik..
full


Je hebt overigens maar één asmoer, andere kant is de kop van de bout. Dit is tevens de enige borgmoer, welke andere borgmoer je bedoelt is me niet duidelijk.
 
Als je een dikke schroevendraaier tussen het kettingwiel en de ketting steekt en dan het wiel draait trek je het wiel naar voren. Als je de sleutel naar voren trekt heb je ook minder kans dat je het wiel naar achter trekt.
Goede tip! Zal het binnenkort uitproberen.

Je doet met je kettingspanners iets fout denk ik..[afbeelding]

Je hebt overigens maar één asmoer, andere kant is de kop van de bout. Dit is tevens de enige borgmoer, welke andere borgmoer je bedoelt is me niet duidelijk.
Ik ben nogal nieuw op dit gebied, dus ik zal m'n best doen om de situatie te schetsen :)
Wanneer ik de wielasmoer (#1 op afbeelding) aandraai (120nm), dan draait de kop van de bout aan de rechter zijde van de motor vrolijk mee en verschuift zich (voornamelijk aan de kant van de kop) naar buiten toe, dus dan heeft de stelmoer aan de rechter zijde (#2 op afbeelding) speling en staat het wiel scheef.

De borgmoer (#3 op afbeelding) aan de linker zijde van de motor, dus aan de kant van de wielasmoer, draait door en kan zich niet fatsoenlijk vastzetten. Ben bang dat als ik desbetreffende borgmoer wil vervangen, ik ook meteen dat schroefdraad sloop waar hij aan vast zit :(
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan