Band balanceren MET of ZONDER remschijf ?

insulani

Die hard MF'er
28 jun 2009
527
0
Hallo,

Zoals de titel luidt :
Moet je het balanceren van je band met of zonder remschijf doen ?
En waarom uiteraard !

BVD !
 
Als jij een gefundeerd antwoord op mijn vraag geeft, krijg jij een antwoord van mij ! ;)

Het antwoord is afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken :)

Als je het wiel met schijven gaat gebruiken met schijven balanceren. Er kan onbalans zitten in de schijven die moeten worden meegenomen.

Andersom als je het wiel zonder schijven gaat gebruiken, dan natuurlijk zonder schijven balanceren.

Zo goed?
 
Men balanceert tenslotte het wiel, en niet de band. Aangezien je band voor de grootste onbalans zorgt balanceer je je wiel elke keer als de band vervangen word. Bij dat wiel hoort dus ook de remschijf aangezien dat er nu eenmaal vast op zit.
 
Laatst bewerkt:
Het antwoord is afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken :)

Als je het wiel met schijven gaat gebruiken met schijven balanceren. Er kan onbalans zitten in de schijven die moeten worden meegenomen.

Andersom als je het wiel zonder schijven gaat gebruiken, dan natuurlijk zonder schijven balanceren.

Zo goed?

Kijk daar heb ik wat aan ! :}
Klinkt eigenlijk ook wel heel logisch zoals je het zegt. :$

Ik heb de band van de schroevenstrooier(Harley) van m'n vrouw vervangen met een handmatig bandenwissel apparaat. Hierbij heb ik uit voorzorg de remschijf van haar voorwiel gedemonteerd, om deze niet krom te drukken enzo. Bij het uitbalanceren vroeg ik me het dus af of ik het met of zonder moest doen, omdat er bij dit wiel maar 1 schijf op zit.
Mijn 600rr heeft er 2, dus dacht ik : dan heb je beter balans, maar het gewicht van die enkele schijf van de HD zorgt misschien voor een verstoring ofzo. Dus vaandaar

Jij nou ook tevreden ? :+
 
Kijk daar heb ik wat aan ! :}
Klinkt eigenlijk ook wel heel logisch zoals je het zegt. :$

Ik heb de band van de schroevenstrooier(Harley) van m'n vrouw vervangen met een handmatig bandenwissel apparaat. Hierbij heb ik uit voorzorg de remschijf van haar voorwiel gedemonteerd, om deze niet krom te drukken enzo. Bij het uitbalanceren vroeg ik me het dus af of ik het met of zonder moest doen, omdat er bij dit wiel maar 1 schijf op zit.
Mijn 600rr heeft er 2, dus dacht ik : dan heb je beter balans, maar het gewicht van die enkele schijf van de HD zorgt misschien voor een verstoring ofzo. Dus vaandaar

Jij nou ook tevreden ? :+
Aha! Op die fiets :)

Succes met het balanceren! :) :]
 
Als je het in kan spannen met tandwieldrager doe ik dat ook.

Markeer je hem dan wel? zodat je hem op de motor op de zelfde positie hebt zitten.

Persoonlijk vind ik het niet nodig.
Heb er geen onderbouwde verklaring voor, behalve dat in de motorsport (waar men snel wissel systemen kent er gewoon een ander wiel inzet (tandwieldrager zit aan het snel wisselsysteem vast). Mijn eigen ervaring is bij een circuitmotor (zonder snelwisselsysteem) waarbij ik wel meerdere velgen/banden gebruik ivm het weer, is dat ik er ook niks van merk aan het balanceren zonder tandwieldrager. Sterker nog heb ook meerdere tandwieldrager voor als ik snel een ander tandwiel wil gebruiken ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan