De XS'en van Boskawouter

Kijk, daar zit ook een deel van de uitleg in natuurlijk. Ik heb ze zelf ook, maar heb UNI-filters gekocht te vervanging.

Je moet voor de lol maar eens een filter er af halen, dan zie je dat het rubber van de Chinese variant 1 van de gaten achterop de carburateurs afsluit, alsook dat de diameter iets kleiner is dan ideaal.

Zie voor wat info (wel voor een andere motor, maar hey):
A Pod Filter Thread for Geeto.....

Minder lucht = rijker, dus dan kan ik best geloven dat ze redelijk zwart staan ;)

Er zit inderdaad een vrij grote rand in als ik zo eens mijn ogen sluit en het monteren weer voor ogen haal.

Misschien die vent maar eens nadoen en jouw oude inlaatrubbers in die pods smurfen...
 
Ik heb op mijn XS ook de MK1's en de originele chinese pods, de uitlaat is een BOS-demper die ik op een rommelmarkt kocht voor 25,- en waar met slagletters in te lezen staat "For circuit use only". O-)
Niks aan de carbs gewijzigd en het ding loopt als een malle.
 
Ik heb op mijn XS ook de MK1's en de originele chinese pods, de uitlaat is een BOS-demper die ik op een rommelmarkt kocht voor 25,- en waar met slagletters in te lezen staat "For circuit use only". O-)
Niks aan de carbs gewijzigd en het ding loopt als een malle.

Moet je nagaan hoe die dan loopt als die opening wordt opengemaakt ;)

En euh; foto van de XS?
 
Chinese en Uni podfilters, zoek de verschillen!
full
 
Moet je nagaan hoe die dan loopt als die opening wordt opengemaakt ;)

En euh; foto van de XS?

Foto van de huidige situatie ga ik je even niet aandoen... '(
Ben 4 (!) jaar geleden begonnen aan een serieuze verbouwing en die vordert erg traag. Kortom hij ligt volledig uit elkaar.

Heb daar uiteraard ook een topic voor aangemaakt waar al veel te lang geen update meer op geplaatst is...

Ik kan daar heel veel excuses voor verzinnen maar het komt er kortweg op neer dat er te weinig uren in een dag zitten.

Zoek ff op XS caferacert...
 
Laatst bewerkt:
Behoorlijk oppervlakteverschil ook dus. Die Chinese dingen filteren ook niet natuurlijk, dus minder oppervlakte nodig voor dezelfde doorlaat....
Is ook een iets grotere diameter. 52mm is de Chinese, hetgeen zogezegd juist zou moeten zijn, maar dat klopt niet helemaal.. De Uni is enkele mm groter en past dus wel fatsoenlijk :)
 
Vanmiddag heel even tijd gehad en de voorbochten netjes aan de kop gezet. Vanavond tijdens het opwarmen van de frietpan de carbs even gevuld en de startknop beroerd; *O* Hij liep gelijk en met een hele mooie roffel uit de Marshall! *O*
Nu ruikt de schuur dus naar motoren en friet, wat wil je nog meer :+
 
Nog eens een Chinees 'filter' en een origineel inlaatrubber naast elkaar gelegd:
20160627_065208_resized.jpg


Originele doorlaat 51mm => Oppervlakte 2043mm2
Chinese doorlaat 42mm => Oppervlakte 1385mm2

Oftewel; nog maar net 2/3 van de originele doorlaat!
Daarbij worden dus inderdaad zoals Theredone aangeeft passages langs de rand van de inlaatflens (i.i.g. deels) afgedekt:
20160627_065033_002_resized.jpg


Tenslotte zijn de originele rubbers voorzien van 'velocity stacks'. Ik heb begrepen dat de K&N's dit ook in het filter hebben zitten.

Conclusie? Lijkt me duidelijk....
 
Laatst bewerkt:
Zo zijn er nog wel meer redenen waarom je ze niet moet gebruiken, ze zitten te dicht op je carbs en daardoor heb je een volledig turbulente luchtstroming door je carbs. Dit verstoord het onderdruk signaal naar de vlotterkamers en dat is ook nog eens onvoorspelbaar, je carbs worden dus heel moeilijk om mooi af te stellen.

Op de foto zie ik een CV carbs, die hebben al helmaal een rustige airflow nodig om goed te kunnen werken.

Het aanzuigvolume van het totale inlaat traject is ook veel te klein, de zuiger moet nu daadwerkelijk de lucht door zo een klein filtertje zuiger ipv dat er al genoeg volume achter het filter aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn XS liep op de K&N filters perfect en ik hoefde niets aan de carburateurs te veranderen.

In tegenstelling tot de Chinezen zullen die behalve aan de financiële opbrengst ook wel over de werking hebben nagedacht.
Of de werking van K&N's t.o.v. de originele setup net zo goed/beter/minder/het beste wat je met losse filters kunt bereiken is, valt over te discussiëren natuurlijk. Feit blijft dat de airbox hedentendage even uit de mode is en er dus voorlopig niet meer op kan. Over 20 jaar zal het wel weer andersom zijn ;)
 
Was wel in combinatie met een Megaton uitlaatje.

Destijds drie K&N filters voor 90 euro op ebay.co.uk
 
Was wel in combinatie met een Megaton uitlaatje.

Destijds drie K&N filters voor 90 euro op ebay.co.uk

Da's geen verkeerde prijs!
Waren dat deze? Ik ben op zich niet zo van die conische vorm :/

Ik ga dat topic van Yellowrider nog eens doorlopen, die had dacht ik een K&N breadbox gemaakt op basis van een LandRover filter o.i.d. Dat vond ik wel mooi.
 
Laatst bewerkt:
In tegenstelling tot de Chinezen zullen die behalve aan de financiële opbrengst ook wel over de werking hebben nagedacht.
Of de werking van K&N's t.o.v. de originele setup net zo goed/beter/minder/het beste wat je met losse filters kunt bereiken is, valt over te discussiëren natuurlijk. Feit blijft dat de airbox hedentendage even uit de mode is en er dus voorlopig niet meer op kan. Over 20 jaar zal het wel weer andersom zijn ;)
Dan nog, normaal zou je verwachten groter in sproeier te moeten gaan. Daarvoor monteer je ze immers (buiten het optische), voor meer lucht / makkelijker aanzuigen. Meer lucht = meer brandstof nodig, meer brandstof + lucht = meer verbranding. Althans, als de motor het aangezogen / verwerkt krijgt uiteraard.

Er bestaat ook nog zoiets:
3-1_air_filter_full.jpg

3-1_air_filter.jpg

3-1_air_filter-r.jpg

Link: Biker.net

Dat zou zogezegd zonder problemen werken (geen andere sproeiers nodig), maar ik denk niet dat ze nog gemaakt worden..
 
Dan nog, normaal zou je verwachten groter in sproeier te moeten gaan. Daarvoor monteer je ze immers (buiten het optische), voor meer lucht / makkelijker aanzuigen. Meer lucht = meer brandstof nodig, meer brandstof + lucht = meer verbranding. Althans, als de motor het aangezogen / verwerkt krijgt uiteraard.

Er bestaat ook nog zoiets:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Link: Biker.net

Dat zou zogezegd zonder problemen werken (geen andere sproeiers nodig), maar ik denk niet dat ze nog gemaakt worden..

Ja, precies. Zo'n breadbox dus, vind ik wel gaaf :Y
 
K&N's dus in de toekomst. Voorlopig even een low-cost oplossing met de originele inlaatrubbers en wat horrengaas (over turbulente stroming gesproken ;) ), ziet er niet eens heel gek uit. Rubberen velocity stacks dus ;) Kan ik in ieder geval een paar keer een testrondje rijden, want daar is het even om te doen voorlopig.
Wel even in de gaten houden wat er nu bij WimVlis aan de hand was....

20160628_225221_resized.jpg

En ja; de carterontluchting is voorzien van een stuk tuinslang idd :o . Daar ga ik nog wel eens wat aan doen...
 
Laatst bewerkt:
De Marshall zat toch niet lekker, kwam achter niet mooi uit. Een hoop lopen tobben om de juiste positie te vinden. Eén bocht zat vast in de collector en ik was er voor het gemak maar vanuit gegaan dat die in de goede positie stond |( :N

Uiteindelijk na veel gekloot de boel eronder weg, op de werkbank de bochten zo goed mogelijk uitgelijnd, een paar fikse tie-raps om de bochten gezet zodat die $^&^&*@## rozetten niet steeds naar beneden komen en de boel schoof er zo onder. *O*

Het bewijs ;) :
2016-06-30%20Marshall%20eronder.jpg
 
Is het horrengaas wel van metaal? Of anders benzine bestendig? Want anders zit het binnen de kortste keren in je cilinderkop en/of cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan