Schotland op de motor [Centrale informatie]

Over 3,5 weken begint het avontuur en nemen we de boot naar New Castle om vervolgens 8 dagen te toeren door Schotland. Natuurlijk het topic helemaal doorgelezen en heb er zin in!

Ben nog nooit in Schotland geweest, nog nooit links gereden, maar we zullen zien!
 
Weg Oma!

Net even het hele topic doorgelezen en ik krijg er steeds meer zin in. In de zomer van 2017 willen wij met z'n drieën een rondreis door Schotland maken. Wij gaan dus blijkbaar in het hoofdseizoen van de midges. Wij slapen in B&B's en hotels. Heb je op de motor ook last van die dingen onder het rijden?

Wat raden jullie aan? Meereizen met een organisatie of zelf met z'n drieën gaan?
Ik heb hier al wel heel veel route ideeën voorbij zien komen, waarvoor dank.
 
Laatst bewerkt:
Alleen tijdens de schemering en windstil kan je er last van hebben. Niet tijdens het rijden.
En hostels? Zijn een stuk goedkoper en gezelliger
 
Laatst bewerkt:
Hostels zijn ook prima. Het gaat ons juist om de aanspraak en de gezelligheid. Met z'n drieën in een hotelbar zitten is ook niks aan.
 
voor 2017 zit ik ook te denken om een rondje Schotland te doen. een kennis van me wees me op de NorthCoast500, een kustroute van 516 mijl die door sporters nog wel eens wordt gelopen/gefietst. in de route zit o.a. de Bealach na Bà, de Cattle road over de berg naar Applecross. de route begint in Inverness en loopt langs de oostkust via Aberdeen (schijnbaar niet het leukste stuk van Schotland) naar John o' Groats. vandaaruit langs de noord- en westkust naar Ullapool

aangezien dit mijn eerste reis met de motor is, en dan ook nog eens in een 'rechtsgestuurd land', moet de voorbereiding natuurlijk wel goed zijn, ander heb ik er meteen de smoor over in en stap ik nooit meer op een motor voor vakantie (ik ken mezelf :+ )
500 mijl is natuurlijk in 5 dagen te doen, want 100 mijl/160km klinkt niet erg veel. maar de concentratie voor de route (sommige wegen zijn single track) en de aandacht voor de natuurschoon vraagt energie, dus is 100 mijl een prettig maximum.

www.northcoast500.com

landingmap-(1).aspx


k(r)amperen is niet mijn ding, dus B&B of hotel heeft de voorkeur. reguliere hotelketens zijn er niet veel in Schotland, heb ik al gezien.

stadium van organisatie momenteel: nul. :X
 
Ik heb de north coast 500 gereden net een camper.
Alleen applecross niet gereden omdat de camper iets te groot was.
Was een parchtige reis en zou hem zo weer doen.

Zeker aan te raden om per motor te doen, maar dan wel zou ik wel kamperen.
 
Toch wil ik aankomende mei/juni ook graag naar Schotland. Roep het al een paar jaar, afgelopen jaar ging het niet vanwege herstel van een motorongeluk. Aankomend jaar zou ik het toch graag willen omdat dit waarschijnlijk de laatste kans wordt voor de aankomende jaren (kinderwens enz.) Nu maar eens medereizigers vinden.

Die North Coast lijkt me ook wel wat. Denk dat 150-180km per dag rijden ook echt wel genoeg is.
 
150-180km per dag is echt wel genoeg. je hebt tenslotte vakantie, je rijdt aan de andere kant van de weg en je wil onderweg toch ook nog wel wat zien. bovendien zijn de overnachtingsmogelijkheden (als je geen tent meeneemt) niet zo ruim voorhanden als op het Europese vasteland. het kan dus zijn dat je de ene dag meer moet rijden dan de andere. en vergeet niet dat de afstanden die op de wegwijzers staan in mijlen zijn, dus naar km's is even vermenigvuldigen met 1,6.

bij de NC500 heb ik al gezien dat de zuidwest hoek van Schotland een beetje wordt overgeslagen. daar is natuurlijk door eigen inbreng de route aan te passen. langs bijvoorbeeld Falkirk Wheel (ligt langs de aanrijroute, bij Edinburgh), Eilean Donan Castle, Kyle en Isle of Skye (linksonderin het kaartje), die zitten officieel niet in de route, maar zijn wel interessant om even langs te rijden, aangezien je er toch in de buurt bent. het officiële begin van de NC500 ligt in Inverness. even voor het idee van afstand: vanuit Newcastle, waar de veerboot aankomt, is dat 2 dagen rijden, uitgaande van de daglimiet. de NC500 is uiteraard zowel linksom als rechtsom te rijden. leukste/mooiste stuk van de route lijkt mij de Bealach Na Bà, of in goed engels: Applecross Pass, een oude, overwegend 'single track', veeweg door de bergen van Applecross naar Tornapress (zeg maar: van het ene gat naar het andere gat)

landingmap-(1).aspx


ik zit zelf al een beetje te kijken naar overnachtingen langs de route. het zijn voornamelijk B&B's die je er aantreft. grootste uitgave vóór vertrek is de overtocht naar Newcastle: een retour hangt tegen de 320 euro. als mijn rooster niet verandert, heb ik mijn vakantie tussen 30 mei en 22 juni. mijn ervaring met motorvakanties/bergwegen/motor op veerboot: momenteel nullo. zogauw het weer het toelaat wil ik een dag (of 2) in de Eifel gaan rijden. degene van wie ik mijn Pan European kocht, gaf me ook een aantal plaatsen in de Eifel, waar ik een route langs heb gelegd. nu alleen nog een keer rijden.

:]
 
@afstand 150-180: Minder dan 200km is niet echt veel op een dag. Dat biedt ruime mogelijkheden om 's avonds iets langer te zoeken naar een slaap-gelegenheid. Ik ben wel eens 's avonds laat door de bergen gereden op zoek naar een slaapplaats. Dan ben je niet happy!

@links rijden: De eerste keer dat ik in Engeland reed was voor mij de eerste 2 dagen alsof ik net mijn RBW had gehaald. Op snelwegen en hoofdwegen rijd je gewoon met de stroom mee. Tijdens het rijden in Engeland wel constant attent zijn op links rijden. Je reflex is nu eenmaal rechts! Ook bij het oprijden van een VRW kijken wij links. Helaas komt er dan een auto van rechts. Het viel me wel op dat bij 2e keer rijden in Engeland, dat ik na 5 min helemaal gewend was. (o, ja In Z Afrika heb ik ook nog flinke stukken met motor gereden bij links verkeer)

@bergwegen/motor op veerboot: In de bergen je gewone verstand gebruiken. Op veerboot krijg je vanzelf aanwijzingen hoe te handelen. (en gewoon kijken wat andere motoren doen) Meer nog dan bergwegen, vind ik single-tracks nogal tricky. Super-smal en vaak komt er een tegenligger als je 'm eigenlijk niet verwacht. Meestal wordt er wel heel rustig gereden...........

@Deeski: Je kans nog pakken, als het nog kan. Anders kan je het de komende 25 jaar vergeten om flinke motor-reizen te maken. Heb ikzelf zo mogen ondervinden. Daarom ben ik nu flink aan het inhalen............!
 
Laatst bewerkt:
Het rijden aan de andere kant went snel. Ik heb 2x in Nieuw-Zeeland met de auto gereden zonder brokken te maken. Mijn dagelijks vervoer is een rechtsgestuurde auto dus ik ben wel wat gewend :)
 
Mean machine; is ook zeker de bedoeling. Eerst maar eens een motormaatje vinden en kijken waar ik precies heen wil. Niets concreets nog.
 
het officiële begin van de NC500 ligt in Inverness. even voor het idee van afstand: vanuit Newcastle, waar de veerboot aankomt, is dat 2 dagen rijden, uitgaande van de daglimiet.

Van Newcastle naar Inverness liggen prima doorgaande (snel)wegen, rond de 400km, dus dat red je makkelijk op één dag. De boot komt vrij vroeg aan, ik meen rond 09:00 uur, dus je hebt de hele dag nog. Er vanuit gaande dat je de daglimiet de eerste dag even laat voor wat het is en zo snel mogelijk in het echte Schotland wil zijn. Dat onderste deel is niet zo spannend, dus daar mis je niks aan als je gewoon snelweg pakt. De dag die je uitspaart kan je later weer gebruiken om eventueel een stukje aan je route vast te plakken. Bijvoorbeeld richting Skye of Glencoe, want dat zit nu niet in de route.

Alvast een opwarmertje:
 
Laatst bewerkt:
Nou oma ga maar weg ben benieuwd naar de ervaringen en foto's van seizoen 2017...
Hier na 2 annuleringen afgelopen jaren.
Nu toch echt van plan vroeg in mei 2018 te gaan....
 
Ik ben ook onderzoek a/h doen naar de NC500.
Via de vele (mooie) youtube filmpje heb ik al begrepen dat de west kust mooi is vanwege het landschap. En de oost kust vanwege de wegen, die daar perfect zijn voor lekker motorrijden.

Wat zou 't slimst/leukste zijn: de route rijden met de wijzers van de klok mee? Of juist tegen de wijzer van klok in?
 
Ik ga hier ook wat info weghalen .. en misschien wat vragen stellen. In juni 2018 voor ruim drie weken op de tweewieler die kant op. Boot IJmuiden - Newcastle is ondertussen al geboekt.
 
Ik ga hier ook wat info weghalen .. en misschien wat vragen stellen. In juni 2018 voor ruim drie weken op de tweewieler die kant op. Boot IJmuiden - Newcastle is ondertussen al geboekt.

3 weken Schotland, of ben je van plan ook andere gebieden aan te doen?
Ik vond 1,5 week persoonlijk wel voldoende, toen had ik het echt wel gezien. Als je 3 weken de tijd hebt zou ik zeker ook het Lake District en de Yorkshire Dales meepakken.
 
Ik ga hier ook wat info weghalen .. en misschien wat vragen stellen. In juni 2018 voor ruim drie weken op de tweewieler die kant op. Boot IJmuiden - Newcastle is ondertussen al geboekt.

Boot al geboekt? Goed bezig, ik moet nog een datum uitkiezen en evt nog een motormaatje mee zien te krijgen. Zal maar eens beginnen dus:)

Maak je de routes zelf? En hotels on the go of van te voren al boeken?
 
Nou genoeg mensen die kant op ik wil deze boeken spotgoedkoop en boot zit erbij nog even offerte vragen voor ipv auto 2 motors.
Maar dat scheelt volgens mij maar een 100 euro meer of zo in totaal...

Emily - Rondreis in Schotland

Echt niet duur alleen datum 10 mei vertrekken nog even afwachten wat uitslag weer is bij longarts.
En of mijn dochter ook wat voor kleinkind kan regelen daar pas ik op op namelijk...

Ben alleen bamg dat het mischien nog veel te koud is...brrr bij koud veel meer pijn..
Maar goed nog steeds mee bezig....en ik lees graag ervaringen van iedereen.

Groetjes Karin
 
3 weken Schotland, of ben je van plan ook andere gebieden aan te doen?
Ik vond 1,5 week persoonlijk wel voldoende, toen had ik het echt wel gezien. Als je 3 weken de tijd hebt zou ik zeker ook het Lake District en de Yorkshire Dales meepakken.
Eerst richting Edinburgh, daar verblijven we (ga samen met mevrouw Motorhead) 3 overnachtingen. Daarna een stukje richting het noorden via de oostkust. Dan richting de westkust. Waarschijnlijk Isle Skye en dan afzakken richting Isle of Mull. Dan afzakken naar Cairnryan, waar we de veerboot naar Noord-Ierland nemen. Daar aangekomen verblijven we 4 nachten nabij Belfast (waar op dat moment de Vespa World Days plaatsvinden)
Daarna nog even de noorkust van Noord-Ierland bekijken in twee dagen .. en dan weer terug met de veerboot van Belfast naar Cairnryan.
Dan hebben we nog 3 dagen over om via het Lake District weer in Newcastle te komen, dus misschien nog dat we nog even Yorkshire Dales meepakken ook. (bedankt voor deze tip)
Groet, Bart
 
Boot al geboekt? Goed bezig, ik moet nog een datum uitkiezen en evt nog een motormaatje mee zien te krijgen. Zal maar eens beginnen dus:)

Maak je de routes zelf? En hotels on the go of van te voren al boeken?
Interessante / mooie plaatsen die we aan gaan doen heb ik van een Schotse collega getipt gekregen. Daarna heb ik zelf een route (nog niet helemaal vast gezet) van ongeveer 170 km per dag uitgezet (lijkt weinig, maar we rijden beide op een Vespa 300cc motorscootertje)
Bij mooi weer kunnen we natuurlijk wat meer omwegen nemen, maar dat zien we wel als we daar zijn.
De bedoeling is dat we alle overnachtingen in B&B’s gaan doen.
Groet, Bart
 
Interessante / mooie plaatsen die we aan gaan doen heb ik van een Schotse collega getipt gekregen. Daarna heb ik zelf een route (nog niet helemaal vast gezet) van ongeveer 170 km per dag uitgezet (lijkt weinig, maar we rijden beide op een Vespa 300cc motorscootertje)
Bij mooi weer kunnen we natuurlijk wat meer omwegen nemen, maar dat zien we wel als we daar zijn.
De bedoeling is dat we alle overnachtingen in B&B’s gaan doen die we van te voren gaan boeken.
Groet, Bart
 
Terug
Bovenaan Onderaan