BMW K100 RS

MMo

MF'er
17 mrt 2016
77
0
Den Haag
Yes, yes, yes. Na laaaaaaang wachten is eindelijk mn brommerrijbewijs geupgrade en op t moment van posten zit ik in de veeeeel langere wachttijd tussen aanvragen en ophalen van het rijbewijs :P
Vandaar dat ik maar vast een topic aanmaak met de eerste stappen voor mijn (aankomende) project.

De motor
Aangezien mijn vader een nieuw speeltje heeft (BMW GS) en ik een motor nodig heb is deze K100RS in mijn bezit gekomen:
full


Mooie fietsen als je van German engineering houdt, of onder de juiste hoek kijkt:
full


Onder zo’n hoek gaan de lijnen echt lopen, maar aangezien ik niet van plan ben vanuit het gras liggend naar mijn motor te kijken gaat de zaag er in, zodat het uiteindelijk zo iets gaat worden:
BMW.jpg



De proloog: een opfrisbeurt
Op het moment dat de mondelinge afspraak was gemaakt dat ik m’n vader’s oude motor over kon nemen was de motor in principe nog in goede staat, maar heeft er al flink wat km’s op zitten (137k om precies te zijn). Het blok zit lekker onder de tjak en de kappen zijn niet moeders mooiste meer. Belangrijkste probleem: hij loopt niet zo soepel meer. Moeite met koud starten en in de hoge toeren trekt hij niet zo goed meer (van wat ik heb horen zeggen, ik had op dit moment noch het rijbewijs, noch de rijervaring om dit te kunnen zeggen).

Een andere mogelijke koper had de prognose gesteld dat de sproeiers vies zouden zijn, dus dan zal dit wel zo zijn. Daarnaast was het ook weer eens tijd voor het standaard onderhoud. Het grootste dilemma was vooral keuze tussen al het onderhoud spul bij Mister-Auto halen of een zaak die óók injector O-ringen had, maar bijna 2x zo duur was. Uitkomst kwam in een MP advertentie van de bewuste ringen 4 dagen voor het klussen zou beginnen en het dilemma was met een fietstochtje opgelost. De andere onderdelen heb ik samen met de schema’s van realOEM.com en de mobiele site van Mister-Auto (waar je kunt zoeken of Ref. nummer!) bij elkaar gesprokkeld.

Voor de injectoren toverde m’n vader een stapel spuiten ergens vandaan, voor €6 verloopslangetjes en carb cleaner bij de autozaak gehaald en dus een setje injector O-ringen van MP. Samen met wat oud-hout uit de schuur werd dit omgebouwd tot de volgende stellage:

full


Met behulp van het WPHB de injectoren van de motor gehaald en ondertussen goed opgelet hoe bijv. de tank en zijkappen bevestigd zitten voor de latere ombouw.

Op internet had ik gelezen dat de injectoren behoorlijk vast konden zitten na 30 jaar en dat een nachtje weken in WD40 een goed plan is. Toen wij aan de injectorrail toe waren vielen de injectoren er bijna uit zichzelf uit, dus dat probleem was gelukkig geen-probleem.

Bij het sproeien leken de injectoren eigenlijk direct al goed: er kwam een solide straal uit, recht naar beneden. Hmmmm, óf onze stellage werkte super goed, óf ze waren toch niet zo vies als we dachten… Daarom eerst maar een bakske koffie en spuitende injector filmpjes op YouTube bekijken. Eén ding over deze stellage trouwens: de carb cleaner reageerde met de rubberen slangen, dus het was een snelle klus voordat alles aan alle kanten zou gaan lekken.

Nadat de injectoren van voor naar achter en andersom doorgespoeld waren weer terug op de motor gezet. Let op: eerst de injectoren in de injectorrail, dan weer in het blok steken (scheelt weer 1.5u aan gekloot). Een drupje siliconenspray op de o-ringen doet ook wonderen.

Ook al zou de motor het nu weer goed moeten doen toch ook even de bougies eruit gehaald en schoon gemaakt. Helaas waren de nieuwe bougies apart verzonden van het olie en oliefilter en hadden wij ze net gemist tijdens het kopen van een nieuwe helm… Vandaar de borstel over de oude en de hamer er op voor de juiste vonkafstand en deze er weer in zetten.

Na alles weer in elkaar gezet te hebben de motor naar buiten gerold, sleutel erin, contact en… vier keer aanslaan en dan weer uitvallen. NOOOOOO! Ok, eerst de motor even laten rusten en weer een bakske koffie. Misschien moet de benzine nog wat settelen...

Na de koffie gebeurde er helaas helemaal niks meer. -O-
Argh! Dan toch maar de bougies er weer uit halen en kijken hoe ze het doen. En ja hoor: ipv een vonk tussen de elektroden vonkte hij aan de zijkant. Shiiiii- en de nieuwe bougies werden de volgende dag pas geleverd, aka op een werkdag, aka pas over een maand proberen…
Dus dan maar in de auto springen en nieuwe bougies bij de zaak halen (voor 3.5x de prijs :/ )
Geïnstalleerd en: weg was het probleem. Motor loopt weer als een zonnetje. Mijn vader had bijna spijt dat hij hem weg deed…

De planning:
Dit verhaal heeft inmiddels al een tijd terug plaats gevonden. In de tussentijd heb ik meer kunnen nadenken/inspiratie op kunnen doen voor de vervolgstappen; het ombouwen naar super awesome (geef-het-eens-een-naampje caferacerbrattracker)broembroem apparaat.
Aangezien ik m’n motor nog zoveel mogelijk wil kunnen gebruiken en alleen een werkplaats in het weekend beschikbaar heb, heb ik m’n klusplan in een paar hapklare stapjes gepland:

1) Nosejob - kuip verwijderen
2) Bodywork - tank en zadel uitlijnen
3) Zadel - Frameloop veranderen
4) Kont
5) Mooimakertjes - nieuwe teller, vorkhoezen, stuur, progressieve veren, etc.
6) Nieuw likje verf


Zo, lang verhaal geworden voor de eerste post, maar dan kunnen jullie vast inlezen voor vrijdag (hopelijk donderdag) als eindelijk mn verse rijbewijs klaar ligt, en ik dus eindelijk de beemer naar huis kan halen (rit van 200+ km :] *O* ), daarna hopelijk het vervolg.

:W
 
Gaat denk ik een leuk project worden, je schrijft in ieder geval lekker plastisch :P. Alleen vraagje, je hebt het over upgraden brommerrijbewijs, mag je dan meteen op deze machine stappen? Of bedoel je klein motor rijbewijs dat geupgrade is?
 
Gaat denk ik een leuk project worden, je schrijft in ieder geval lekker plastisch :P. Alleen vraagje, je hebt het over upgraden brommerrijbewijs, mag je dan meteen op deze machine stappen? Of bedoel je klein motor rijbewijs dat geupgrade is?

Yup, van brommer (Puch Maxi) naar A rijbewijs. Wordt wel even overschakelen, maar gelukkig trek je een K100 niet zo snel in een wheelie :P

@Leeuwis: ik vind die zijkapjes de lijnen wel lekker benadrukken, en typisch K100. Alhoewel het nog de vraag is hoe dit in het echt gaat zijn.. Gelukkig zitten ze niet vast-vast, dus kan altijd nog kijken wat ik ermee doe. Hoop snel foto's te hebben :Y
 
Yup, van brommer (Puch Maxi) naar A rijbewijs. Wordt wel even overschakelen, maar gelukkig trek je een K100 niet zo snel in een wheelie :P

@Leeuwis: ik vind die zijkapjes de lijnen wel lekker benadrukken, en typisch K100. Alhoewel het nog de vraag is hoe dit in het echt gaat zijn.. Gelukkig zitten ze niet vast-vast, dus kan altijd nog kijken wat ik ermee doe. Hoop snel foto's te hebben :Y

Uh ik snap het (nog) niet helemaal, nu ben ik van de oude stempel motorrijbewijs maar in mijn beleving als je van de brommurt afkomt kun je eerst een A1 rijbewijs halen, mag je tot 125cc rijden, vervolgd door een A2 rijbewijs mag je tot 35KW rijden, ik vermoed dat een K100RS meer dan 35KW vermogen heeft.......en dan pas een A3 voor onbeperkt vermogen.

Overigens vind ik die zijkappen in het ontwerp erg fraai staan, benadrukken inderdaad de lijnen fraai.
 
Uh ik snap het (nog) niet helemaal, nu ben ik van de oude stempel motorrijbewijs maar in mijn beleving als je van de brommurt afkomt kun je eerst een A1 rijbewijs halen, mag je tot 125cc rijden, vervolgd door een A2 rijbewijs mag je tot 35KW rijden, ik vermoed dat een K100RS meer dan 35KW vermogen heeft.......en dan pas een A3 voor onbeperkt vermogen.

Overigens vind ik die zijkappen in het ontwerp erg fraai staan, benadrukken inderdaad de lijnen fraai.
Zijn geboortedatum staat niet in profiel, maar was de regel niet dat als je voor je 21e begint je minimaal 2 jaar moet rijden beperkt tot 35kW en dan pas onbeperkt mag rijden. Máár als je pas begint vanaf 21 dat je dan meteen vol vermogen mag?

Edit: blijkbaar is er een wijziging geweest na het behalen van mijn rijbewijs:
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik het ook verkeerd gezegd, ik reed tot nu toe op een brommertje rond als motorisch vervoersmiddel, maar heb ook al 8 jaar m'n autorijbewijs en ben 25 (en een vrouw, trouwens, voordat het ongemakkelijk wordt ;) ).
 
Duidelijk! ook fijn om te weten dat je een vrouw hebt........ moge ze niet veranderen in de minister van weerstand betreffende motorrijwielen (die van mij debateerd telkens weer over het feit dat n+1 motoren in de garage niet de ideale hoeveelheid is.......)
 
Wat een fijne tekening! Heb je toevallig een opleiding in die richting (gedaan)?
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Houdt er rekening mee dat een BMW-K nu weinig waard is( hoewel je voor een nette orginele K nog wel wat geld kunt beuren), als je er een "cafe racer"van maakt is hij niets meer waard, en bij verkoop alleen nog geschikt voor de slacht.
 
Duidelijk! ook fijn om te weten dat je een vrouw hebt........ moge ze niet veranderen in de minister van weerstand betreffende motorrijwielen (die van mij debateerd telkens weer over het feit dat n+1 motoren in de garage niet de ideale hoeveelheid is.......)
Ik lees dat ze een vrouw is, niet heeft.... En ik ga dit topic volgen, altijd leuk.
 
Dat las ik ook,en ik vind het leuk dat er vrouwen zijn die dit soort projecten ondernemen,ga het ook volgen! :)
 
dat je van zoiets lelijks nog zoiets moois kan maken .............ben erg benieuwd naar het eind resultaat :Y
 
Laatst bewerkt:
Je was niet toevallig aan het sleutelen afgelopen week bij het vertrekpunt van de rondvaartbootjes?

Zag daar ook iemand aan een k100 sleutelen en zag een bruin zadeltje
 
Ik lees dat ze een vrouw is, niet heeft.... En ik ga dit topic volgen, altijd leuk.

Hahaha ja nu lees ik het ook zo, maar je kunt het dubbel interpreteren. Excuses MMO, maar 1 voordeel je kunt dan geen ruzie krijgen met de minister van weerstand, tenzij deze mannelijk is. Maar waarom zou het ongemakkelijk worden, hulde 3 werf X 2 als een vrouw dit onderneemt.
 
Begrijp niet dat je dan zelf op een K rond rijdt

het was ook humoristisch bedoeld, ik vind het de mooiste machine die er bestaat en een ander hakt hem in mootjes _O-


trouwens als je hem netjes opbouwt hebben mensen er toch wel geld voor over blijkbaar :http://link.marktplaats.nl/m1063703812

de mijne :

kokertje.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yooo, wat gaaf dat er nu al zoveel geïnteresseerden zijn in dit project. Dan moet het wel goed komen! :D Bij deze weer een update. Wie geen zin heeft in een lang verhaal kan naar beneden scrollen voor mijn overpeinzingen/vragen voor de volgende fase :)

Update heeft even geduurd, ik moest namelijk eerst de motor uit Friesland ophalen en de eerste kilometers waren nogal wennen, gezien ik daarvoor 500 km op een Ducati Monster had gereden. Dan wordt zo’n rechte zit, smal stuur en natuurlijk extra kilo’s wel wat anders. Volgens mij hadden de vele ritjes achterop bij m’n vader vroeger wel effect gehad, want al snel voelden de bochten erg vertrouwd en ben ik al meer gewend aan de fiets dan mijn lesmotor.

Tsja, en als ie dan zo lekker rijdt, moet ik hem dan wel ombouwen… ??

Ja, ja dat moetmag. Als ik er nu op zit dan voel ik me namelijk net een 60+ man met een bierbuikje op een Duitse snelweg toertocht, en zoals ik al zei, dat ben ik niet. Tijd dus om deze motor in míjn motor te veranderen, en gezien de mijn-nieuwe-schoenen-hebben-te-witte-zolen-dus-ik-moet-ze-inlopen-in-een-vieze-werkplaats smoes is daar dit weekend een start mee gemaakt:

Stage 1: de facelift
Stap 1 is het vervangen van de kappen. Haal deze er af en een K100 wordt naar mijn idee direct 10x zo bruut. Moet er wel iets anders komen voor de koplamp, spiegels en knippers.

Wat mij opviel om goedkope onderdelen te vinden: zoek uit wat je wilt op een leuke caferacer website en gebruik vervolgens google image search om andere winkels met hetzelfde product te vinden (aangezien iedereen voor 90% dezelfde chinese producten verkoopt). Bij de koplamp scheelde me dit €20,-. Het MF-koopjes hoekje is ook geen gekke. Door een total-loss ervaring werd één motor zijn dood, mijn brood (of beter gezegd: knipperlichten, spiegels en koplamp oren (vork op de foto is onbedoeld en geen link naar t genoemde brood :P ):
full


Dusss…
full

Die tank!! Zo’n dik apparaat zou toch niet achter kappen verscholen moeten worden? :9~

Okido, out with the old, in with the new. Eerst maar een nieuw plekje vinden voor de toeter. Achter de kappen bleek een hele leegte te vallen tussen de radiator en luchtbox, én er zat al een montagepunt in een framebuis die daar loopt. Wat wil een klusser nog meer?
In mijn geval niet direct bij de eerste klus moeten snijden in de kabelboom en direct een electrical nightmare starten… :/ Aan de andere kant, dit is wel wat ik me in het hoofd gehaald heb: doorzetten dus.

Een beugeltje vast schroeven en een kabeltje strippen later, zoek het verschil:
full


Stap twee, omdat het kan; de koplampbeugels even zandstralen en opnieuw in de (dankzij MF tips) Action lak zetten. Ahhh, ik hou er zo van als al het vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon in de straalkabine. Verwacht te pas en te onpas gezandstraalde onderdelen :)

Helaas was de droogtijd nog al lang waardoor ik nog geen tijd heb gehad om de koplamp en knippers te installeren. Vandaar maar de rest van de tijd besteed aan de bar-end mirrors plaatsen. En dit bleek een dingetje te zijn…
De montage vind ik echt een ge-ni-ale methode, maar bleek niet helemaal te passen op mijn stuur. Rubbers waren te versleten/geplet/vervormd om ze te laten klemmen. Gelukkig is er nog iemand bezig met een klusproject in dezelfde werkplaats, namelijk het plaatsen van een VW Golf blok in een VW T3 busje. Betekende voor mij rubber slang te over *O* Oud rubber onder, nieuwe boven:
full


Natuurlijk iets te dik, maar niets wat Jeremy Clarkson’s favoriete tool niet op kan lossen.
En dan denk je dat de andere kant makkelijk gaat, als je weet hoe het moet; heb ik eerst 15 minuten oponthoud door een stom dopje, die anders gemonteerd zit dan ik dacht (over de stuurbuis heen ipv er in)...
13533223_1108779925856221_2941420058628697281_n.jpg



Verdere planning:
Morgen verder met het aflakken van de koplampsteunen en plaatsen van koplamp en knippers.

Ondertussen ben ik aan het nadenken voor de volgende stap in het proces: het maken van een nieuw zadel! Ik ben van plan eenzelfde constructie te maken als deze:
2944b83594104f260efdeae7c232a18f.jpg


Nog in dubio hoe ik ‘t zal aanpakken. Zag al de tutorial in het Algemene How-to topic, maar ben benieuwd hoe mooi het eindresultaat wordt. Anders mensen ervaring met tiger-leathers in Den Haag of een idee wat de prijs en tijdsduur is als je t uitbesteed aan bijv. een Nopper? :P

Ook heb ik eigenlijk een boardrek nodig. Heb er al eens eentje gemaakt voor mn Maxi:
full

Maar die bleek toch wat kuren te hebben qua hoe flexibel het materiaal was en zo’n ophanging gaat hier ook niet echt lukken. Iemand ervaringen met een dergelijk rek bouwen?
 
Tiger leathers is een prima bedrijf, heb er mijn racepak laten repareren na een schuiver op het circuit, wielrenzadel laten bekleden en afval materiaal gehaald om zelf zitje(s) van te fabriceren. Boardrekje kan ik je niet mee helpen, woon 1km van het strand verwijdert maar heb al mijn (wind)surf spullen op het strand bij surfclub gestald staan, dat is dan toch onbedoeld een tip......
 
Ennn de laatste stapjes:

Nachtmerrie van het klooien met de bedrading overwonnen:
full


Ik heb al super veel voorbeelden gezien van aangepaste K100's, maar als je de veranderingen dan bij je eigen motor ziet; holy crap wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb:
full


Nog wel even uitvogelen waarom m'n rechter knipperlichten aan het hyperflashen zijn... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan