K100 en zijspan hersenspinsels

Netjes zo, volgens mij is dit een unicum, ik heb het in ieder geval nooit gezien. Het scheelt rare brackets om de lengte kwijt te raken.
Heb je hem precies in lijn kunnen krijgen? Wringt hij niet?
 
Precies in lijn rechtuit, maar bij het draaien naar links gaat de 'poot-kant' iets omhoog. Dat kan denk ik niet anders.

Ik ga het zo proberen, de demper was maar 3 tientjes ofzo.
 
Nu ik toch bezig ben, denk ik erover om het spul maar meteen van een trekhaak te voorzien. Kogel met flens (2 bout bevestiging) heb ik nog liggen.

Dacht een balk 40x50 op de buis te maken die langs de motor loopt (het zijspan frame). Deze aan de voorkant vast met een M12 bout bovenop de buis en dan in de lengte met 2 U-bouten M10.

Is dat wat? En hoever achter de motor laat ik de kogel uitkomen, liefst niet teveel...

Ik heb vandaag een beginnetje met de draadboom naar het zijspan gemaakt en alvast een aftakking naar een trekhaak gemaakt. Ook het linker knipperlicht dus.
 
Elektra aftakking naar het span en draadboom gemaakt;
720.jpg


4 steuntjes gemaakt en die aan het chassis gelast. Hierop komt een frame te liggen met trillingsdempers ertussen.
720.jpg

720.jpg


Het frame, gemaakt van koker. Lijkt allemaal zwaar, maar dat valt reuze mee.
720.jpg

De bak is aluminium en was behoorlijk gescheurd. Daarom voor deze constructie gekozen. Nu draagt de bak beter en komt vast met 8 bouten.De moeren komen ín de koker. Aan de onderzijde heb ik dus grotere gaten gemaakt zodat de dop erin past.
Later spuit ik ze vol met tectyl.

Spul is gelakt en ligt te drogen, hopelijk weekend de bak erop!
 
Strak hoor!
Aluminium zou ik inderdaad even wat vaker ondersteunen tegen het scheuren.
Die trekhaak bevestiging lijkt me ruim voldoende sterk.
 
Stom, stommer, stomst..

Vandaag erachter gekomen dat de er door de achternaven van een Smart een as moet. Bij de auto zit daar de aandrijfas door, die dient in dit geval ook om het lager bijelkaar te houden.
Daar heb ik dus absoluut niet bij stilgestaan...

Gelukkig is het goed afgelopen, ik heb dus proefgereden en vlakbij huis in een B-weg zijn beide wielen compleet afgebroken. Het spul half de berm in gegleden en een ander geluk was dat er een heftruckje vlakbij bezig was. Karretje gehaald en het complete span met de heftruck erop geladen en naar huis gebracht.

Ik baal er stevig van en ben behoorlijk geschrokken, dit had heel anders kunnen aflopen.
 
Erg goed vanaf gekomen hoor. Dat had veel slechter kunnen zijn.

Ik kan je wel vertellen, als je voorwiel én bakwiel tegelijk afbreken.. Da's toch gek hoor.
Gelukkig gebeurde het in een B-weg en was er hulp. Ding op een kar, thuis de garage in en met een kettingtakel opgetild. Ik weet gewoon wat ik fout heb gedaan en kan mezelf wel voor de kop slaan.

Edit; plaatje weggehaald, wordt snel gejat en wil mijn ongelukje niet eeuwig op het www tegenkomen. De MFers hier mogen ze wel een keer zien onder het genot van een pint op een treffen.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig geen letsel 👍

Alndoende leert men :)

Zeker van geleerd, morgen halve aandrijfassen bestellen, netjes afdraaien en die erin.

Nu aan een pint, dat is wel ff nodig. Maar wel leuk ding geworden hé, binnenkort hopelijk wat leukere foto's.
 
Mooi klap geweest, je zal je vast het Lazerus geschrokken zijn.
Ik ben foto's aan het terugkijken geweest maar ik zie niet wat je nu fout gedaan hebt met die lagers. Hebben ze nu helemaal niet opgesloten gezeten?
Op de foto's zie ik alleen de achterkant met vier boutjes, het lijkt vanaf deze kant of je de complete naaf hebt opgenomen.
 
Klopt, ik heb de gehele achternaaf genomen. Is een flens met 4 bouten met daaraan het lager en de wielnaaf.

wiellagerset-optimal-402301-1.jpg


Maar hier moet dus duidelijk een as doorheen ter ondersteuning. De standaard aandrijfassen hebben geen moer, maar een segerring aan de buitenkant. Je spant het lager dus niet echt op. Maar blijkbaar ondersteun de as wel.
Ik denk erover om 2de hands aandrijfassen te kopen, die afslijpen en glad draaien zodat je eigenlijk een asje krijgt. Dan is het dezelfde opstelling als bij de auto, zou toch moeten kunnen.

De WIFI van Enigma heeft het ook zo qua naaf, maar die heeft er een as doorheen waar de remklauw bevestiging op zit met een lager. Zijn as heeft dus dezelfde functie als de aandrijfas bij de auto, ondersteunen van het lager.

Dit moet het zijn, ik heb de resten weer gewoon in elkaar geperst en het werkt weer.
 
Bij de meeste voorwielaangedreven autos worden de 2 lagerhelften (binnenringen) bij elkaar gehouden door de asstomp van de aandrijfas.

Ik heb die fout gelukkig jaren geleden al gemaakt toen ik een auto buiten duwde zonder motor, bak en assen.

In mijn zijspan heb ik ook afgedraaide asstompjes gemonteerd
 
Klopt, ik heb de gehele achternaaf genomen. Is een flens met 4 bouten met daaraan het lager en de wielnaaf.

[afbeelding]

Maar hier moet dus duidelijk een as doorheen ter ondersteuning. De standaard aandrijfassen hebben geen moer, maar een segerring aan de buitenkant. Je spant het lager dus niet echt op. Maar blijkbaar ondersteun de as wel.
Ik denk erover om 2de hands aandrijfassen te kopen, die afslijpen en glad draaien zodat je eigenlijk een asje krijgt. Dan is het dezelfde opstelling als bij de auto, zou toch moeten kunnen.

De WIFI van Enigma heeft het ook zo qua naaf, maar die heeft er een as doorheen waar de remklauw bevestiging op zit met een lager. Zijn as heeft dus dezelfde functie als de aandrijfas bij de auto, ondersteunen van het lager.

Dit moet het zijn, ik heb de resten weer gewoon in elkaar geperst en het werkt weer.
Wijze les, daar had ik nooit opgekomen. Je hebt eigenlijk een pijpje met twee eindplaten nodig om de boel op te sluiten. Of is er een reden dat je stopjes aandrijfas gebruikt? Heb je de splines nodig?
 
Nee, ik heb de splines niet nodig. Maar het is gewoon makkelijker. Ik heb wel de beschikking over een draaibankje, maar het draaien van schroefdraad enzo is op dat ding niet makkelijk.
De aandrijfas hoort erdoor en dan heb je precies de goede maat.

DAF400, goed om te weten. Als ik dus de aandrijfasje afkort zou het moeten kunnen? Ik heb er echt niet bij stil gestaan. Zijn de asjes bij jou ook zonder moer? Enkel een circlip?
 
Je moet af en toe geluk hebben hè
Ik had zo'n zelfde naaf op mijn zijspan wiel en ik had daar gewoon een lange bout met aan weerskanten een dikke sluitring.
Dat volstaat prima hoor
 
Je moet af en toe geluk hebben hè
Ik had zo'n zelfde naaf op mijn zijspan wiel en ik had daar gewoon een lange bout met aan weerskanten een dikke sluitring.
Dat volstaat prima hoor

Dat heb ik overwogen, maar dan kom je op M24 en een boutkop van sleutel 36 en dat is best fors. Ik wil de ophanging van de rem hergebruiken;
720.jpg


En daar achter heb ik niet heel veel ruimte. Dus dacht ik een oude aandrijfas netjes vlak te draaien.
 
Ik heb gewoon een verzonken m8 bout gebruikt
Het lager zit met een klempassing vast dus dat beetje extra van een bout zorgt ervoor dat het blijft zitten
Nou het eenmaal is losgelopen is het een ander verhaal.
De klempassing heeft waarschijnlijk zijn beste tijd wel gehad.
En een voorwiel wordt ook zwaarder belast dan een zijspanwiel
 
Als je nu aan de binnenkant van je remplaat een dik draadeind last dat door de as heen steekt?
Ik zou zeggen dat je in de kamer aan de binnenkant wel een grote ring kwijt kunt, maar ik weet niet of je dan ook het lagerpakket opsluit.
 
Nee, ik heb de splines niet nodig. Maar het is gewoon makkelijker. Ik heb wel de beschikking over een draaibankje, maar het draaien van schroefdraad enzo is op dat ding niet makkelijk.
De aandrijfas hoort erdoor en dan heb je precies de goede maat.

DAF400, goed om te weten. Als ik dus de aandrijfasje afkort zou het moeten kunnen? Ik heb er echt niet bij stil gestaan. Zijn de asjes bij jou ook zonder moer? Enkel een circlip?

Ik heb fusees/ lagerhuizen van een opel astra. Aan de buitenkant zit een moer bij mij. Aan de andere kant is het nu een soort kop-pen geworden.
 
Ik heb fusees/ lagerhuizen van een opel astra. Aan de buitenkant zit een moer bij mij. Aan de andere kant is het nu een soort kop-pen geworden.

Dat is wat ik ook wil proberen. De andere kant waar normaal de homokineet zit afslijpen en een nette kop van draaien. Dan heb je precies de goede diameter tegen het lager. De andere kant is de spline met een groefje voor de circlip. Mss die recht afsteken, draad erin en dan opsluiten met een gedraaide ring en een bout. Zo zit het ongeveer bij de voornaven van zo'n ding ook.
Of ik moet op de sloop de mogelijkheid hebben wat aandrijfassen te passen zodat ik een passende met moer kan vinden.
 
Mooie oplossing.

Wat me wel opvalt; dat de bevestiging van de demper aan de voorvork ver van het balhoofd is verwijderd.

Ehh, ik loop een beetje achter, ong. één pagina...

Jammer van die wielen!
Bedenk heel goed voordat je iets bouwt, wijzigt, of je alles goed hebt doorzien.
Want dit kan je gewoon je kop kosten!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan