Carburateurs afstellen Intruder vs800

gebakkenpeer

MF'er
25 mrt 2012
58
0
In november heb ik de halfopen uitlaten van mijn vs800 vervangen door de originele en vervolgens de carburateurs opnieuw laten afstellen a 250 euro.

Nu heb ik vorige week de moed gehad om zelf de kleppen te stellen (valt reuze mee, als je de tijd neemt, mij kostte het 6 uur) en constateerde dat de bougie van de achterste cylinder veel te licht is (dit heb ik nooit eerder gecontroleerd eenvoudigweg omdat ik nu pas een bougiesleutel heb aangeschaft).
Voor zover ik weet duidt dit op een te arm mengsel en het risico op het verbranden van de uitlaatkleppen. Aangezien de kleppen veel te krap stonden, was dit risico dubbel zo groot, lijkt mij. Sinds het afstellen van de carbs heb ik zo'n 4000km gereden. Ik rij ongeveer 1 op 18.

De dealer-monteur meldde mij, omdat ik erom vroeg, in november toen ik de motor kwam ophalen dat hij de kleppen niet had gesteld om mij kosten te besparen...

Heeft iemand ervaring op dit gebied? Kan ik gewoon doorrijden met die te hete bougie of is dat vragen om problemen? Ik zie het niet zitten om mijn motor opnieuw aan de testbank te onderwerpen en honderden euro's uit te geven, vooral omdat ik er blijkbaar niet op kan vertrouwen dat het werk goed gedaan wordt.

Graag advies.
 
Ik heb een bougie van een graadje kouder erin gedraaid, maar die wordt ook wit. De carbs zijn op de testbank afgesteld. Inmiddels heb ik een e-mailtje van de dealer ontvangen met antwoord op deze zelfde vraag en hij schrijft dat ik die witte bougie moet laten zitten en gewoon lekker moet gaan rijden (met dit mooie weer), omdat (schrijft hij) de carbs zijn afgesteld door de uitlaatgassen te meten.

Dan snap ik dus niet waarom de bougie oververhit raakt.

Bovendien heb ik gelezen dat voor het afstellen van de carburatie eerst de kleppen gesteld moeten worden en de luchtfilters vervangen. Dit heb ik inmiddels zelf gedaan maar dit heeft geen invloed op de motor gehad (de luchtfilters waren zwart uitgeslagen en de kleppen zaten op minder dan 0,05mm).

Begrijp ik het goed als ik concludeer dat de carburateurs goed zijn afgesteld en dat ik die te hete bougie maar moet negeren? Snap er niks van!

Bovendien is de voorste bougie aan de donkere kant en slaat die cylinder regelmatig over bij stationair lopen, vooral bij koude motor (logisch dat ie donker is?)

Ik heb de bougiekabels inmiddels vervangen. Maakt geen verschil

Heeft dit te maken met de synchronisatie? Inmiddels ben ik een vacuummeter aan het bouwen op de manier zoals Sjaap het op deze engelachtige site heeft voorgedaan (bedankt Sjaap!)
Alleen ben ik nog naarstig op zoek naar nippeltjes voor de aansluiting van de slangen aan de carbs...

En dan, ik ben zo nonchalant geweest om aan de luchtschroeven te komen, mezelf voorhoudend dat ik onthield hoeveel slagen ik ze aan het verdraaien was zodat ik ze altijd terug kon zetten. Niet dus (alcohol maakt meer kapot dan je lief is...).
Volgens mij zijn ze wel aardig terug in waar ze stonden, nl. 4 slagen uitgedraaid. In deze stand loopt de motor goed, hoewel ik geloof dat de voorste schroef nog verder was uitgedraaid en dat ie nu beter loopt. Verder naar binnen gedraaid gaat ie in ieder geval inhouden. Hij start goed en hij reageert goed op het gas. Of moeten deze schroefjes heel fijn gesteld worden? Is dat belangrijk?
 
4 slagen uitdraaien van de mengselschroeven heeft geen zin.
na ongv 3 slagen werkt de schroef niet meer.
het geeft wel aan dat de stationairsproeier aan de kleine kant is.
het synchroon stellen van de carbs gaat anders dan op de meeste motoren.
de carb hangen aan elkaar dmv kabels.
en je hebt een stationair gedeelte en een niet stationair deel.
dus je moet 2x synchroon stellen.
 
In november heb ik de halfopen uitlaten van mijn vs800 vervangen door de originele en vervolgens de carburateurs opnieuw laten afstellen a 250 euro.

Nu heb ik vorige week de moed gehad om zelf de kleppen te stellen (valt reuze mee, als je de tijd neemt, mij kostte het 6 uur) en constateerde dat de bougie van de achterste cylinder veel te licht is (dit heb ik nooit eerder gecontroleerd eenvoudigweg omdat ik nu pas een bougiesleutel heb aangeschaft).
Voor zover ik weet duidt dit op een te arm mengsel en het risico op het verbranden van de uitlaatkleppen. Aangezien de kleppen veel te krap stonden, was dit risico dubbel zo groot, lijkt mij. Sinds het afstellen van de carbs heb ik zo'n 4000km gereden. Ik rij ongeveer 1 op 18.

De dealer-monteur meldde mij, omdat ik erom vroeg, in november toen ik de motor kwam ophalen dat hij de kleppen niet had gesteld om mij kosten te besparen...

Heeft iemand ervaring op dit gebied? Kan ik gewoon doorrijden met die te hete bougie of is dat vragen om problemen? Ik zie het niet zitten om mijn motor opnieuw aan de testbank te onderwerpen en honderden euro's uit te geven, vooral omdat ik er blijkbaar niet op kan vertrouwen dat het werk goed gedaan wordt.

Graag advies.



Ik lees toch veel tegenstrijdigheden.
Je gaat ervan uit dat je motor niet goed staat afgesteld, en daarom ga je ervan uit dat een bedrijf hem niet kan afstellen en dat het ook ( natuurlijk ) geld kost.
En zo te lezen heb je er aardig kaas van gegeten, zelf je kleppen gesteld en je bent al ( met een biertje in je hand ) aan de carburateurs aan het schroeven.
Heb je de verbrandings temperatuur gemeten, en de uitlaatbocht temperatuur??
Je weet dat de VS800 2 verschillende carburateurs heeft en zitten er wel de goede luchtfilters in.
Dus mijn advies is, laat je biertje staan en pak het serieus aan en zet hem bij jou thuis op de testbank en maak eerst een diagnose run.
Zet na je diagnose even de resultaten hier op en dan kunnen de experts even voor je kijken.
Zo bespaar je wel een hoop munten en heb je de zekerheid dat het goed gedaan wordt.
 
Ik ga er niet automatisch van uit dat mijn motor door het betreffende bedrijf goed is afgesteld omdat tot nu toe elk klusje bijzonder slordig door hen is uitgevoerd, terwijl het prijskaartje er niet om loog. Daarom ben ik ook zelf gaan sleutelen (met veel plezier overigens).

Kunnen de experts mij aub vertellen of een totaal witte bougie het signaal is voor een te arm mengsel en desgevolge een te vroege ontsteking waardoor ik straks schade oploop? Wat is uw diagnose voor een witte bougie?
 
De dealer zegt: gewoon laten zitten die bougie. Eerlijk gezegd is hij een aardige vent, met een gulle en gemakkelijke manier van doen. In het begin was ik dan ook vol vertrouwen...

Een paar maanden nadat ik hem door hem had laten afstellen ontdekte ik dat de klemmen om de aansluitingen op de luchtfilters en carburateurs niet waren aangedraaid, waarover ik me geen zorgen maakte omdat hij nu dan eerder te rijk ipv te arm zou zijn afgesteld.

Toen ik de eerste keer wegreed met de vers afgeregelde carbs knalde hij als een gek, hield in bij wegrijden en sloeg telkens af. Langzamer dan 60km/uur rijden was nauwelijks mogelijk. De eerste keer dat ik terugging kreeg ik nieuwe bougies. Dat hielp weinig. Nog een keer teruggebracht en toen heeft ie de luchtschroeven anderhalve slag verdraaid (dat herinner ik me dat ie zij maar ik wist toen nog niet wat dat inhield.)

Bougies zij DPR8EA-9. Ik heb de achterste vervangen door en DPR9EA-9 (NGK) maar die is ook wit.

Ik rijd gemiddeld 1 op 17 (eerder meldde ik 1:18 maar dat klop niet). Ik ben een relatief rustige rijder. Met de halfopen uitlaten reed ik zuiniger dan 1:20 en liep tie ook beter, had ook meer vermogen.

De motor loopt echter prima, zonder knallen, inhouden of wat dan ook. Alleen bij stationair slaat de voorste cylinder vaak over, ook bij warme motor maar dan minder vaak. De voorste pijp blijft langer koud dan de achterste en de voorste bougie is wat aan de donkere kant. Op zich ben ik er tevreden mee, alleen kom ik er maar niet achter wat die te witte bougie nu inhoudt.
 
Zijn die klemmen nu wel goed aangedraaid?
Als ik een VS je afstel gaat het verbruik naar 1 op 20 tot 22, maar ik moet dan absoluut nergens valse lucht aantreffen, dan gaan ze te arm lopen maar ook klappen, knallen, pruttelen, steekvlammen.

Het slag overslaan kan ook zijn dat de carburateurs onderling niet gelijk in toeren staan (dat is wat anders dan synchroon, in het WPH kan je dat nazoeken)

Kleppen stel ik altijd op 0.10 mm.

Ik doe dat allemaal altijd gratis, 1 zaterdag per maand, data kan je vinden op het intruder forum als dat iets voor je is, ik doe ook alleen maar VS modellen. (ik rij zelf sinds 1991 VS 750 en 1400)
 
Bedoel je dat de stationair afstelling van de carbs dan niet synchroon is?

Ik ben nog steeds op zoek naar die nippeltjes...

Nu iets anders: Ik rij met dit mooie weer zonder windschermpje. Na 150km ben ik gewend te moeten gaan tanken. Nu was dat bij 170km.
Nou reed ik superzuinig voordat ik de carbs liet aftellen, met halfopen uitlaten, zonder windscherm. En daarna minder zuinig mét windscherm.

Wat ben ik toch een amateur! |(

Rij jezelf rijk met je kop in de wind! :]

En, oh ja, m'n kleppen heb ik op 0,10 gesteld en m'n luchtfilters zijn ok. Klemmen aangedraaid natuurlijk. Beide ingrepen hebben geen (door mij ;) ) merkbaar effect op de motor gehad.
 
Een autotechniekus vertelde me zojuist dat die achterste bougie heter wordt omdat de achterste cylinder minder gekoeld wordt (de voorste ligt immers direct in de rijwind). Ik dacht dat dit bij vloeistofkoeling niet gold maar hij zegt dat dit toch het geval is. Klinkt mij ook wel plausibel in de oren, met al die koelribben.

Hebben alle Intruders een wittere bougie in de achterste cylinder zitten?

Heb nippeltjes gevonden op de motormarkt (eigenlijk kabelstelnippeltjes, maar die passen en ik ga een slang proberen luchtdicht over de 6-kantige uiteinden te monteren, met warmte). Dinsdag synchroniseren. Ben benieuwd.
 
Heb zojuist gesynchroniseerd met eigen gebouwd apparaatje. Wat een kick!

De voorste cylinder heeft zich meetbaar verveeld, de laatste maanden. Zowel stationair als op toeren. De dealer die synchroniseren in rekening bracht eveneens...

Tip: combineer synchroniseren met het vervangen van de benzineslangen (die van mij zaten er misschien al 17 jaar op, vertoonden scheurtjes aan de uiteinden). Koop een metertje slang en gebruik die wanneer je de tank naast je motor hangt. Knip die af op lengte als je klusje geklaard is.
 
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar er zijn V twins die de achterste "cilinder" (ofwel carburatie) rijker afstellen omdat de achterste cilinder heter word dan de voorste (minder koeling). Door een rijkere afstelling aan de achterste cilinder staan ze voor en achter gelijk tijdens het rijden.

Zou dus kunnen dat de twee cilinders nu gelijk staan afgesteld, enkel doordat de achterste minder koelt, word hij heter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan