Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Hoi Frazer, mooie foto's en het rondje helemaal afgemaakt tot Lindesness :]
Nogmaals erg leuk dat we elkaar hebben getroffen in Geiranger en Briksdal.
Ons rondje Hamar, Molde, Trolstigen naar Geiranger en verder naar beneden was ook top.
Nog aardig wat gravel gereden, en we hebben de smaak aardig te pakken,.
De Fylkesvei 258 https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fylkesvei_258 is echt een aanrader
Die hebben we na Briksdal gedaan, eerste stuk asfalt tot een zomer ski centrum en daarna tot het einde gravel :Y
We zitten nog volop in de nageniet modus en mevrouw Willie01 heeft ook de smaak te pakken van offroad rijden *O*
 
Dan hebben jullie net geluk gehad. Ik heb deze weg geprobeerd te rijden voordat we elkaar in Briksdal troffen, en toen was deze nog afgesloten. Aan beide kanten waren de slagbomen nog dicht helaas. Dit is de enige die ik op mijn lijstje had staan maar niet heb kunnen doen. Ik had wel het vermoeden dat het niet lang zou duren voor hij open zou gaan omdat de weg naar de slagboom toe recent helemaal was strakgetrokken.

Was inderdaad leuk dat we elkaar tot 2x toe tegenkwamen!

Ik heb ook nog wel het nodige onverhard meegepakt. Op veel van die paden lag nog sneeuw wat me uiteindelijk kwam te staan op een kwartiertje graven :+ :

DSC04590_zps5wsdlpep.jpg
 
Laatst bewerkt:
NL kentekens zijn berucht ivm met NL zijnde het drugsland van Europa. Ik kreeg inspectie bij de Deense grens en de Noren maakten het helemaal bont. Ze vonden mijn pupillen erg groot, waren ze ook want ik kwam net uit het ruim van de boot. Toen ze vroegen waar ik heen ging en waar ik vandaan kwam waren de antwoorden waarschijnlijk ook niet goed.
Grote pupillen+kale kop+omgeving amsterdam + geen duidelijke bestemming = alle seinen op rood. Blazen, speeksel test, urine test en auto gestript. Welkom in Noorwegen :+

Beetje vreemd wel want ik kan 1000 betere manieren bedenken dan drugs smokkelen met de fokking fjordline. Verder ook geen drugshond gezien, als ik alles onder de auto had geplakt hadden ze het niet eens gezien.
 
Wij hebben nergens ook maar enige controle gehad bij onze rondreis vorige maand.
Zelfs niet daar waar anderen met campers/caravans er uit werden gepikt bij de grens na de brug van Kopenhagen naar Malmo.

Anyway: leuke weg De Arsjovegen. Een tolweg (niet voor motoren, zoals in heel Noorwegen) Ik reed hem dus met de K1600GT met volle bepakking en de vrouw op haar R1200R (die vond het minder fijn :) ) INclusie haarspeldbochten. Je oet er wel wat tijd voor uittrekken want 55 km onverhard, we deden er uiteindelijk incl. lunch 4 uur over.
https://youtu.be/gzn55_97sBM
 
Laatst bewerkt:
Ben sinds gister ook weer terug van een geweldige trip naar de Noordkaap. Ruim vier weken en 8500 kilometer totaal.

Ben in Kristiansand begonnen en vanaf hier alle bekende routes meegepakt: Lysevegen/Lysebotn, Aurlandsfjellet, Tindevegen, Sognefjell, Trollstigen, Dalsnibba, Lofoten, Vesteralen, Noordkaap. Stuk voor stuk geweldige wegen en natuurlijk een prachtig landschap!

Mijn foto's zijn vrijwel identiek aan die van Frazer. Maar als bewijs :] : https://www.instagram.com/triumph_tiger_adventure/
 
NL kentekens zijn berucht ivm met NL zijnde het drugsland van Europa. Ik kreeg inspectie bij de Deense grens en de Noren maakten het helemaal bont. Ze vonden mijn pupillen erg groot, waren ze ook want ik kwam net uit het ruim van de boot. Toen ze vroegen waar ik heen ging en waar ik vandaan kwam waren de antwoorden waarschijnlijk ook niet goed.
Grote pupillen+kale kop+omgeving amsterdam + geen duidelijke bestemming = alle seinen op rood. Blazen, speeksel test, urine test en auto gestript. Welkom in Noorwegen :+

Dat is wel bijzonder, ik heb nergens last van gehad. Afgezien van mijn snelheidsboete, maar dat had niks met grenscontrole te maken. Ik ben via Zweden gereden, in Göteborg alleen moeten blazen, Noorse grens bij Kautokeino was uitgestorven, en bij Narvik ben ik ook nog even terug Zweden in geweest, ook geen enkele controle gezien. Via Kristiansand ben ik vertrok, en weg=weg dus daar ook niks gezien. Enige controle die ik opvallend vond was langs de Duits-Deense grens bij Flensburg, daar zat volgens mij de hele grens dicht. Ik kwam Denemarken uit dus nergens last van, de controle was alleen Denemarken in.

Wij hebben nergens ook maar enige controle gehad bij onze rondreis vorige maand.
Zelfs niet daar waar anderen met campers/caravans er uit werden gepikt bij de grens na de brug van Kopenhagen naar Malmo.

Anyway: leuke weg De Arsjovegen. Een tolweg (niet voor motoren, zoals in heel Noorwegen) Ik reed hem dus met de K1600GT met volle bepakking en de vrouw op haar R1200R (die vond het minder fijn :) ) INclusie haarspeldbochten. Je oet er wel wat tijd voor uittrekken want 55 km onverhard, we deden er uiteindelijk incl. lunch 4 uur over.
https://youtu.be/gzn55_97sBM


Aursjøvegen is top inderdaad!
DSC04417_zpsv4zl0mt1.jpg

Eerdaags ook nog een filmpje van maken.


Ben sinds gister ook weer terug van een geweldige trip naar de Noordkaap. Ruim vier weken en 8500 kilometer totaal.

Ben in Kristiansand begonnen en vanaf hier alle bekende routes meegepakt: Lysevegen/Lysebotn, Aurlandsfjellet, Tindevegen, Sognefjell, Trollstigen, Dalsnibba, Lofoten, Vesteralen, Noordkaap. Stuk voor stuk geweldige wegen en natuurlijk een prachtig landschap!

Mijn foto's zijn vrijwel identiek aan die van Frazer. Maar als bewijs :] : https://www.instagram.com/triumph_tiger_adventure/

Ziet er goed uit, veel herkenningspunten inderdaad. We zullen elkaar vermoedelijk wel ergens gekruist zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Bij die mooie plaatjes heb ik weer zo'n zin om volgend jaar terug naar Noorwegen te gaan... of toch Ijsland eens proberen... :P Binnen nu en een paar jaar zeker weer eens een kijkje in het noorden van Noorwegen kijken :D
Komt er nog wel eens iemand in Grense Jakobselv? Vond dat zo een schitterende plek zeker zoals wij het daar troffen op midzomernacht! En Nyskund op de Lofoten blijft mij ook bij als een schitterend uithoekje! :)
 
Nog tips voor plaatsen/routes in Zweden die meer dan de moeite waard zijn? Over Noorwegen is meer dan genoeg te vinden maar Zweden kom ik niet echt veel tegen. Of kijk ik verkeerd :?
 
Nogeenvraagje, ik zit een weekend in een hotel in oslo, het centrum... Nou heb ik het hotel gemaild en ze hebben geen parkeerplaatsen of plek voor de motor. De eerste parkeerplek in de buurt kost al rond de 6 euro per uur... Daar heb ik geen zin aan.

Mag je de motor net als in nederland op de stoep zetten? Of heeft iemand een tip waar ik hem kan laten?
 
Nogeenvraagje, ik zit een weekend in een hotel in oslo, het centrum... Nou heb ik het hotel gemaild en ze hebben geen parkeerplaatsen of plek voor de motor. De eerste parkeerplek in de buurt kost al rond de 6 euro per uur... Daar heb ik geen zin aan.

Mag je de motor net als in nederland op de stoep zetten? Of heeft iemand een tip waar ik hem kan laten?

Nee je mag in Oslo niet op de stoep:

Parkeerbonnen gekregen in Oslo
 
Hmmm, op streetview zie ik dit:
Google Maps

Wat nou als ik hem daar naast zou zetten? of is dat ook betaald?

Edit: Wel naast de politievakbond zie ik net O-)
 
Laatst bewerkt:
Zweden is saai, rechte wegen en naaldbomen. Ik zeg overslaan.
Wel de moeite waar is:
http://www.wildernessroad.eu/

Daar is het echt prachtig!
Een rondje is, afhankelijk van wat je doet 360-500 km

Zweden saai, deels mee eens. Zolang je daar puur de hoofdwegen volgt is er inderdaad niet veel aan. Pak je een gedetailleerde kaart en neem je de kleine binnenweggetjes, veelal gravel, dan kan je echt wel leuk rijden daar. Kost wel een hoop tijd voor je ergens komt, maar je hebt wel een mooie rit. Uiteraard is dat niet praktisch als je snel het land door wilt.

Die Wildernessroad schrijf ik er bij op het lijstje!
 
Laatst bewerkt:
Nogeenvraagje, ik zit een weekend in een hotel in oslo, het centrum... Nou heb ik het hotel gemaild en ze hebben geen parkeerplaatsen of plek voor de motor. De eerste parkeerplek in de buurt kost al rond de 6 euro per uur... Daar heb ik geen zin aan.

Mag je de motor net als in nederland op de stoep zetten? Of heeft iemand een tip waar ik hem kan laten?

In de Oscarsgata een zijweggetje links(zonder naam net voor de Gustavsgata aan de rechterkant),is een parkeerplaats, kr160,- voor een week! 't Is Noorwegen, ik zou voor diefstal oid niet zo bang zijn, wel ketting door je wiel leggen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
In de Oscarsgata een zijweggetje links(zonder naam net voor de Gustavsgata aan de rechterkant),is een parkeerplaats, kr160,- voor een week! 't Is Noorwegen, ik zou voor diefstal oid niet zo bang zijn, wel ketting door je wiel leggen natuurlijk.

Dank voor de tip! Gaan we proberen. Zit nu in Denemarken vlakbij frederikshavn, beetje te vroeg want ga donderdag pas over naar oslo, maar heb ik mooi de tijd een nieuw setje laarzen op te snuffelen want de mijne zijn onderweg gedesintegreerd... :?

Nog anderen in de buurt?
 
Eindelijk is Fylkesveg 76 / Tosenveien weer open hier! Dat betekend dat we weer te bereiken zijn vanaf de E6.. (+/- een uurtje)
Degene die zin hebben in een heerlijk Noors bakje koffie en een NL motor-praatje zijn van harte welkom in Sausvatn!

Vorige week nog een MF'er op de koffie gehad voor wat goeie buurt :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan