Ontbreken balanspijpjes aftermarket uitlaat

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.180
2.928
Erps-Kwerps
Ik wil een nieuwe uitlaat (compleet) onder mijn Bandit zetten. Nu viel mij op dat de originele uitlaat balanspijpjes heeft. En als ik naar veel aftermarket uitlaten kijk dan ontbreken die daar. Welke invloed heeft dat, want ik heb begrepen dat die pijpjes nogal een verschil maken in veel gevallen.

Met:

gsf1200.jpg


Zonder:

gsf-1200-gsf1200-bandit-1995-2006-oil-cooled-exhaust-downpipes-327-p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook hier is te zien dat pijp 1 en 4 boven zitten en 2 en 3 beneden. Wat er in het koppelstuk zit is dus niet te zien.

Bij een auto heb je vaak nog wel de ruimte om er een mooi kunstwerk van te maken ("Spaghetti" O-) ) zodat alle bochten een gelijke druk/lengte/"flow" krijgen. Op een motorfiets gaat dat vaak wat lastiger .....

M'n Yamaha MT-10 heeft overigens ook 0,0 aan "balans pijpjes" voor het CP (Cross-Plane) 4 blok en daar zitten 1+2 & 3+4 bij elkaar middels twee "Y" stukken voordat ze de demper in gaan. Op beide ingaande pijpen van de demper zit dus ook een O2 / Lambda sensor.
 
Laatst bewerkt:
Op het eerste plaatje is goed te zien dat bij een 4-cilinder uitlaat de balanspijpen zitten tussen 1-4 en 2-3, dus waar 360o krukasverdraaiing zit. Het begin van de uitlaatslag van de ene cilinder (1) komt aan het begin van de compressieslag van de bijbehorende cilnder (4) als uitlaatklep van cilinder 1 al iets open staat en de inlaatklep van cilinder 4 nog net iets open staat. De uitlaatdrukgolf zou dus doorstromen van vers mengsel de uitlaat in kunnen verhinderen.

Als ik je goed begrijp is de arbeidsslag van de ene cilinder gelijktijdig met de inlaatslag van de andere cilinder, correct? Als de uitlaat slag van cilinder 1 overlapt met een open uitlaat klep van cilinder 4 kan volgens mij niet anders geconcludeerd worden dat de uitlaatklep op cilinder vier open heeft gestaan tijdens de inlaatslag.
 
Oh dus daarom hebben voertuigen die aan geen enkele regel hoeven te voldoen GEEN collectors, en alleen maar open pijpjes per cilinder.....
(top fuel- dragsters)
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dus om pulsen, drukverschillen en om stroming, maar ook om volume (dikte en lengte)van de bochten en de daaraan gerelateerde gassnelheid.
Daarbij is geen enkele van de getoonde bochten in mijn ogen correct, geen van allen staan ze in ontstekingsvolgorde.
 
Oh dus daarom hebben voertuigen die aan geen enkele regel hoeven te voldoen GEEN collectors, en alleen maar open pijpjes per cilinder.....
(top fuel- dragsters)
Verdiep je eens in een fueler, en dan zul je al snel tot de conclusie komen dat een collector daar niet zal brengen wat je procentueel bij een gewone straatmotor zult zien.
 
Als ik je goed begrijp is de arbeidsslag van de ene cilinder gelijktijdig met de inlaatslag van de andere cilinder, correct?
Ja
Als de uitlaat slag van cilinder 1 overlapt met een open uitlaat klep van cilinder 4 kan volgens mij niet anders geconcludeerd worden dat de uitlaatklep op cilinder vier open heeft gestaan tijdens de inlaatslag.
De cilinders 1 en 4 gaan gelijk omhoog en omlaag.

Een beetje plastisch voorgesteld: * = vonk/ontsteking

cilinder 1 | compressieslag | * | arbeidsslag | uitlaatslag | inlaatslag | compressieslag etc
cilinder 4 | uitlaatslag | inlaatslag | compressieslag | * | arbeidsslag | uitlaatslag etc

De inlaatklep gaat al open voor het bovenste dode punt (BDP) en sluit pas na het onderste dode punt (ODP), zo gaat ook de uitlaatklep al open voor het ODP en sluit pas na het BDP. Er is dus een klepoverlap in het openstaan van de uitlaat- en inlaatklep. De uitlaatpuls van cilinder 1 zorgt via de balanspijp rond het BDP voor een drukverhoging in de uitlaatpijp van cilinder 4 waardoor uitstroom van vers mengsel van cilinder 4 verhinderd wordt.
 
Klepoverlap per cilinder, ja ben helemaal mee. Maar dat cilinders die precies tegenovergesteld van elkaar lopen een overlap met de uitlaatkleppen hebben..heeft bij mij wat overtuiging nodig.

Oh dus daarom hebben voertuigen die aan geen enkele regel hoeven te voldoen GEEN collectors, en alleen maar open pijpjes per cilinder.....
(top fuel- dragsters)

Waar zijn die stukjes pijp dan nog voor?
 
op een motor wel dan?

Soms wel, maar als er op zo'n dragracer drukvulling is, dan kan je inderdaad volstaan met en paar stukjes pijp. Dan blaast de turbo of blower het mengsel wel naar binnen. Maar Paul Ritzen heeft zojuist veel beter verwoord dan ik kan, waarom op een atmosferische motor de uitlaat wel degelijk invloed heeft op het vermogen.
Hoe e.e.a. verloopt in de uitlaat, staat ook mooi beschreven in de boeken van Paul Klaver, war ik het eerder over had.
 
Oh dus daarom hebben voertuigen die aan geen enkele regel hoeven te voldoen GEEN collectors, en alleen maar open pijpjes per cilinder.....
(top fuel- dragsters)
waarom halen mensen die hun gelijk willen halen toch altijd een feitje uit de race wereld er bij zonder het hele verhaal te vermelden of te weten (doorhalen wat niet van toepassing is).
bij een sprintvoertuig of race machine zijn hele andere dingen belangrijk als bij een wegmachine.
bij een sprint voertuig is alleen te tijd belangrijk van de eerste 400 meter vol gas. vlammen uit de uitlaat niet erg, benzine verbruik onbelangrijk, motor oppak bij het uitaccelereren van een bocht who cares, gedrag bij file rijden geloof je het zelf. en alle dingen daaruit zijn natuurlijk regelrecht bruikbaar op een wegmotor die bij alle gangbare temperaturen onder bijna elke weerssituatie gewoon een niet al te goede bestuurder van A naar B moet brengen.
niet dat ik denk dat de gemiddelde bestuurder veel gaat merken in motorloop van het ontbreken van de balanspijpjes maar dat ter zijde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan