RSV Mille ratel uit blok, niet meer in neutraal te krijgen

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.435
495
Noord-Holland
Hoi MF'ers,

Heb onlangs een leuke Aprilia RSV Mille uit '00 gekocht om mee op het circuit te rijden.

Fiets ziet er tiptop uit voor zijn leeftijd.

Nu kwam ik er achter tijdens een rondje rijden dat hij hapert bij hoge toerentallen. Onderin en stationair loopt hij perfect, maarbals je vol gas geeft valt hij bij 7000 toeren stil en dan pakt hij weer op, valt weer stil en pakt weer op etc.
Dit heb ik tijdens het proefritje en de rit naar huis niet gemerkt. Hij heeft het ook niet als hij in zn vrij staat en je geeft dan gas.
Het is net alsof je het gas opeens los laat of dat de onsteking wordt uitgeschakeld en aan weer aan.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb de luchtfilterbox gecheckt en gekeken of er slangen loszaten oid, maar niks vreemds gezien.
 
Laatst bewerkt:
Nee klopt, niet normaal. Het slangetje dat het water moet afvoeren vanuit de tankdop zat verstopt. Bij openen tankdop viel er wat water in en stond de rand vol.
Onderaan de afvoerleiding bij de nippel zit een metalen propje, die was gecorrodeerd en zat troep. Daardoor kwam er iedere keer wat water in de tank terecht. dat euvel is opgelost, maar het water is ook in de leidingen en pomp terecht gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de problemen nog steeds weg? Zo ja, dan pik ik dit topic graag in, ik heb namelijk eenzelfde probleem. :+
Hoi, thanx for asking *D

Vandaag op het circuit gereden en het is een keer weer gebeurt aan het einde van een sessie.
Maar dit kan komen doordat de tank bijna leeg was. Lampje brandde overigens nog niet maar kan komen door de hellingshoek.
 
Weet je zeker dat je de bougie kabels in de juiste volgorde teruggestoken hebt?

Ronddraaien startmotor kan ook een slechte accu zijn, let op dat het voltage niets zegt over de staat van de accu!

Het eerste waar ik verder aan moest denken was dat er misschien een aftermarket demper op gezeten heeft. Dan kan het zijn dat er een andere eprom inzit die icm de standaard uitlaten problemen geeft.
Zeker als je ook zegt dat de collector eruit is. Ik heb geen OER dus weet niet precies hoe dat eprom gedoe werkt maar dat weten ze in het RSV topic je wel te vertellen.
 
Weet je zeker dat je de bougie kabels in de juiste volgorde teruggestoken hebt?
Ja ja, op circuit rijden en op het einde komt het probleem weer boven.
Zouden de kabels dan niet in de goede volgorde staan, denk je?
Ronddraaien startmotor kan ook een slechte accu zijn, let op dat het voltage niets zegt over de staat van de accu!

Het eerste waar ik verder aan moest denken was dat er misschien een aftermarket demper op gezeten heeft. Dan kan het zijn dat er een andere eprom inzit die icm de standaard uitlaten problemen geeft.
Zeker als je ook zegt dat de collector eruit is. Ik heb geen OER dus weet niet precies hoe dat eprom gedoe werkt maar dat weten ze in het RSV topic je wel te vertellen.
 
Hoi, thanx for asking *D

Vandaag op het circuit gereden en het is een keer weer gebeurt aan het einde van een sessie.
Maar dit kan komen doordat de tank bijna leeg was. Lampje brandde overigens nog niet maar kan komen door de hellingshoek.

Met een keer bedoel je 1 Stotter of meerdere hikken tijdens accelereren. Wellicht omdat de tank bijna leeg is,maar was het niet zo dat de pomp in een soort bakje staat waardoor hij altijd benzine kan pakken juist zodat dit geen issue is?
 
Met een keer bedoel je 1 Stotter of meerdere hikken tijdens accelereren. Wellicht omdat de tank bijna leeg is,maar was het niet zo dat de pomp in een soort bakje staat waardoor hij altijd benzine kan pakken juist zodat dit geen issue is?
Dat laatste.

De pomp zit onderin en idd in een bakkie, maar het lijkt me niet onmogelijk. Maar lijkt me dat deze fiets ontworpen is om over circuits te rijden dus moet geen issue zijn. Ik had het ook een keer na een tijd rechtuit te hebben gereden.
 
Nee precies, dat is het ontwerp, altijd benzine 'voorradig' zeg maar, ook tijdens het rijden op 1 wiel of hellingshoek.

Ik zat nog te denken aan afstelling, door andere eprom, airbox, uitlaat, maar volgens Roke (even telefonisch consult gehad :P) hadden ze nog niet meegemaakt dat hij puur door afstellen zo zou stotteren, dit maakten ze alleen wel eens mee onderin het toerengebied.Dan nog zou het niet verklaren waarom de motor (in mijn geval althans) na 5000km probleemloos rijden ineens problemen geeft.

Ook hij had het over benzineleidingen en filter in de tank (door jou vervangen dus), en noemde ook de bougies, kabels en doppen...is dat misschien voor jou nog iets om naar te kijken?
 
Nee precies, dat is het ontwerp, altijd benzine 'voorradig' zeg maar, ook tijdens het rijden op 1 wiel of hellingshoek.

Ik zat nog te denken aan afstelling, door andere eprom, airbox, uitlaat, maar volgens Roke (even telefonisch consult gehad :P) hadden ze nog niet meegemaakt dat hij puur door afstellen zo zou stotteren, dit maakten ze alleen wel eens mee onderin het toerengebied.Dan nog zou het niet verklaren waarom de motor (in mijn geval althans) na 5000km probleemloos rijden ineens problemen geeft.

Ook hij had het over benzineleidingen en filter in de tank (door jou vervangen dus), en noemde ook de bougies, kabels en doppen...is dat misschien voor jou nog iets om naar te kijken?
Ik denk ook idd dat de Eprom niets te maken heeft met het opeens inhouden van de motor, want hij doet het ook heel vaak goed. Ik begreep ook dat de in- en uitlaatrestrictors enkel bij US modellen aanwezig waren.

Bougies had ik al vervangen en voor de kabels is er ook maar 1 manier om ze te monteren.
 
Ik denk ook idd dat de Eprom niets te maken heeft met het opeens inhouden van de motor, want hij doet het ook heel vaak goed. Ik begreep ook dat de in- en uitlaatrestrictors enkel bij US modellen aanwezig waren.

Bougies had ik al vervangen en voor de kabels is er ook maar 1 manier om ze te monteren.

Inlaat/uitlaatrestrictie heb je niet op je gen 1 RSV, ik wel op mijn Tuono, beide zijn eruit. Ondanks dat het vervangen van pomp en filter bij de jouwe niet alles heeft opgelost (hij doet het wel een stuk minder?) ben ik erg geneigd de boel er weer onderuit te halen. Heb je het complete pakketje uit elkaar gehad, inclusief dat 'bakkie'?
 
Inlaat/uitlaatrestrictie heb je niet op je gen 1 RSV, ik wel op mijn Tuono, beide zijn eruit. Ondanks dat het vervangen van pomp en filter bij de jouwe niet alles heeft opgelost (hij doet het wel een stuk minder?) ben ik erg geneigd de boel er weer onderuit te halen. Heb je het complete pakketje uit elkaar gehad, inclusief dat 'bakkie'?
Ja ik heb de gehele pomp uit elkaar gehaald.

Het is stukken minder inderdaad en het lijk alleen voor te komen tijdens circuitsessies of als de tank bijna leeg is.
 
Oke, ben er achter dat het probleem zich alleen voordoet als het brandstofniveau laag is, dus waarschijnlijk geen elektrisch probleem.

Vrijdagavond een stukkie wezen en rijden, en op een gegeven moment begon de motor even in te houden/zich te verslikken als ik na een drempel het gaf weer erop zette. Kort daarop begon het brandstoflampje te branden. Het gebeurd vooral als je vrij agressief het gas open draait.

Ik heb de motor daarop afgetankt en daarna is het niet meer voorgekomen.
Dus als ik zorg dat er steeds genoeg benzine in zit is er geen probleem, maar eigenlijk zou het ook met een mindere brandstofvoorraad goed moeten doen.

Jij al iets kunnen ontdekken Kuupertje?
 
Dat noemen ze karakter.....geloof ik :+ blijft raar probleem, geen vacuüm probleem in de tank? (of heb ik daar overheen gelezen)...

Bij de mijne maakt het niet uit of de tank nu vol of leeg is, blok kwartiertje draait of anderhalf uur en flinke temperatuur. Het gebeurt alleen met volgas of wanneer het voorwiel een eind de lucht in gaat (verslikt zich dan steevast) dus blijf brandstofaanvoer verdenken.

Heb de benzinepomp eronder weg gehaald, is brandschoon allemaal. Boel ligt nu bij m'n monteur (studiedrukte :/ ) dus even afwachten. Filter wordt sowieso vervangen, leidingen en klemmen zijn bij de mijne al een keer vervangen. 25ste gaat ie naar Roke voor een afstelbeurt, wie weet...
 
Dat noemen ze karakter.....geloof ik :+ blijft raar probleem, geen vacuüm probleem in de tank? (of heb ik daar overheen gelezen)...

Bij de mijne maakt het niet uit of de tank nu vol of leeg is, blok kwartiertje draait of anderhalf uur en flinke temperatuur. Het gebeurt alleen met volgas of wanneer het voorwiel een eind de lucht in gaat (verslikt zich dan steevast) dus blijf brandstofaanvoer verdenken.

Heb de benzinepomp eronder weg gehaald, is brandschoon allemaal. Boel ligt nu bij m'n monteur (studiedrukte :/ ) dus even afwachten. Filter wordt sowieso vervangen, leidingen en klemmen zijn bij de mijne al een keer vervangen. 25ste gaat ie naar Roke voor een afstelbeurt, wie weet...
Brandstofpomp lijkt me onwaarschijnlijk, gaat haast nooit stuk. Filter, injectoren of een ander deel van de toevoer zou verstopt kunnen zijn.
 
Brandstofpomp lijkt me onwaarschijnlijk, gaat haast nooit stuk. Filter, injectoren of een ander deel van de toevoer zou verstopt kunnen zijn.

Dat zei mijn monteur dus ook al, gaat haast nooit stuk en als die stuk gaat is het ook in een keer gebeurt. Filter kan verstopt zijn inderdaad, verzadigd van het water...injectors hebben daar misschien ook van te lijden gehad.
 
Laatst bewerkt:
Update: Motor terug van monteur. Volgens hem moet hij op de testbank, verdenkt een sensor ergens of ontsteking. Aan brandstof lag het volgens hem niet, filter is nog gecontroleerd en was mooi schoon volgens hem. Motor doet het erger dan eerst, volgas trekt hij amper en elke met koppeling ingezette wheelie smoort hij gelijk.
 
Nieuwe update:

De Tuono heeft een zelfhelend vermogen. Zo uit het niets was het stotteren verdwenen. Hij doet het nu al dik 200km probleemloos. Morgen gaat de motor op de testbank bij HdeB te Sleen. Ik ga de motor vandaag nog even afspoelen en wassen om daarmee te proberen het probleem uit te lokken.

Nu maar hopen dat het hikken óf weer terug komt voor morgen, óf voor altijd wegblijft. Ik snap er geen fluit meer van in ieder geval :?
 
Update;

Vandaag en gisteren weer wat gereden, helaas is het probleem nog niet weg.
Het gebeurd als je flink gas geeft, vooral nadat je al een paar keer flink hebt geaccelereerd. Bijvoorbeeld bij terugschakelen voor een drempel, dan weer volgas, dan smoort hij direct.
Het is net alsof de brandstofvoorraad "leeg" is waarna je even rustig moet rijden om het weer aan te vullen. Nogal vervelend aangezien deze motor vooral op het circuit gebruikt wordt.

Even een lijstje wat er allemaal al is gedaan;
-Bougies vervangen
-Injectorreiniger toegevoegd aan brandstof
-Brandstofpomp vervangen
-Brandstofflter vervangen
-snelkoppeling retourleiding vervangen
-Tank ontroest
-Slangen in tank vervangen

Iemand die mij kan helpen?
Ik ben ten einde raad...
 
Update;

Vandaag en gisteren weer wat gereden, helaas is het probleem nog niet weg.
Het gebeurd als je flink gas geeft, vooral nadat je al een paar keer flink hebt geaccelereerd. Bijvoorbeeld bij terugschakelen voor een drempel, dan weer volgas, dan smoort hij direct.
Het is net alsof de brandstofvoorraad "leeg" is waarna je even rustig moet rijden om het weer aan te vullen. Nogal vervelend aangezien deze motor vooral op het circuit gebruikt wordt.

Even een lijstje wat er allemaal al is gedaan;
-Bougies vervangen
-Injectorreiniger toegevoegd aan brandstof
-Brandstofpomp vervangen
-Brandstofflter vervangen
-snelkoppeling retourleiding vervangen
-Tank ontroest
-Slangen in tank vervangen

Iemand die mij kan helpen?
Ik ben ten einde raad...
Klinkt algemeen, maar uitzoeken wat het probleem en oorzaak is lijkt me nr 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan