Benzinelampje aprilia falco

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.665
577
Inmiddels alweer een lange tijd geleden dat mijn motor het asfalt met de zijkant geraakt heeft, en hij rijdt tegenwoordig ook al een tijd weer prima. Het enige probleem waar ik tot nu toe geen oplossing voor gevonden heb is het benzine lampje. Ik heb de teller vervangen en alle lampjes zijn vervangen voor ledjes. Dit werkt voor alles prima (groot licht lampje, oliedruk, etc), behalve voor mijn benzine lampje. Het probleem is nu dus dat ik geen flauw idee heb wanneer mijn benzine op is, en ik heb geen reserve.

Ik heb overal gezocht maar kan niks vinden. Er was 1 persoon die units maakte die je zo kon aansluiten op een ledje, maar die heb ik met meerdere emailadressen geprobeerd te benaderen en nooit antwoord van gehad. Ik zoek nu dus iets waarmee ik weer een benzine lampje krijg op mijn falco. Het maakt me eerlijk gezegd niet meer uit of het netjes geïntegreerd kan worden in mijn huidige cockpit en of het wel of geen led is. Is er iemand met een idee?
 
Ledje zit goed om, aangezien hij gewoon standaard aan staat nu, ook als de tank vol is. Het werkt prima als ik mijn originele teller aansluit, dus er is verder ook geen defect. Mijn gedachte was dat de weerstand gewoon te laag was waardoor het ledje aan blijft ook al is de tank vol, maar ook met een weerstand in serie of parallel geschakeld werkt het niet.


Edit: ik had bijvoorbeeld dit al geprobeerd, maar dat is voor een SV en ik weet niet of de Italianen hetzelfde gebruiken als de Jappen voor hun benzinelampjes:

SVG1_Inst_3.jpg
 
Laatst bewerkt:
De teller schakelt het lampje, niet de sensor. Aan de sensor heb je niets veranderd dus de teller zal het lampje op hetzelfde moment schakelen.

Stomme vraag maar is de sensor niet gewoon stuk? Het is gewoon een schakelaar (aangezien je een lampje hebt en geen meter).
 
Werkt jouw benzinemeter met een vlotter of met een niveauschakelaar.

Als het met een vlotter is dan zit daar een potentiometer (regelbare weerstand) aan vast. Het benzinelampje zal dan aangaan als die regelbare weerstand een bepaalde lage waarde bereikt heeft. Een led heeft aan veel minder stroom genoeg om op te lichten.

Als jouw originele lamp een vermogen heeft van 3 watt dan is de stroom bij 12 V 0,25 A en een weerstand (brandend) van 48 Ohm.

Zet eens parallel aan je LED een weerstand van 47 Ohm (dat is een handelswaarde) en 5 W vermogen. Je benadert dan de werking van het originele gloeilampje.

aanvulling: Het blijkt dat deze oplossing ook in het hierboven gegeven schema gegeven wordt.
 
Laatst bewerkt:
De niveau sensor is een ntc "weerstand die kleiner wordt als die warm wordt"
Die weerstand staat in serie met het niveau lampje.
Als de weerstand niet meer in de benzine zit dan kan de temperatuur stijgen
als de ntc in de benzine zit wordt die niet warmer als de benzine.
Het lampje moet voldoende stroom doorlaten om de ntc de verwarmen.
En een led laat veel minder stroom door.
 
Denk sensor is niet kapot, werkt prima met de originele teller.

Ik snap ook dat hij werkt door dat hij warmer wordt en dan minder weerstand heeft, waardoor het lampje aan gaat, maar wat ik niet snap is dat het ledje zelfs aan blijft als de sensor dus niet fatsoenlijk verwarmd wordt. Lijkt me dat een extra weerstand om hem te verwarmen niet helpt, omdat dan de weerstand alleen maar lager wordt en het ledje dus nog steeds aan blijft.
 
het verschil is dat je bij een klein beetje stroom en lage spanning een ledje al ziet branden en een gloeilampje niet want die wordt dan nog lang niet heet genoeg om te gaan branden.
bij een ledje moet de stroom echt uitvallen wil hij niet meer oplichten dus dat gaat met een NTC niet werken die laat altijd stroom door. je zou een microrelais kunnen gebruiken die schakelt wel op een NTC en dan het relais gebruiken om het ledje te schakelen maar dan moet er wel een weerstand in sirie met het ledje om het ledje heel te houden.
 
het verschil is dat je bij een klein beetje stroom en lage spanning een ledje al ziet branden en een gloeilampje niet want die wordt dan nog lang niet heet genoeg om te gaan branden.
bij een ledje moet de stroom echt uitvallen wil hij niet meer oplichten dus dat gaat met een NTC niet werken die laat altijd stroom door. je zou een microrelais kunnen gebruiken die schakelt wel op een NTC en dan het relais gebruiken om het ledje te schakelen maar dan moet er wel een weerstand in sirie met het ledje om het ledje heel te houden.

Waarom moet die weerstand in serie met de led? Bij alle andere zaken werken ze prima, het zijn trouwens 12V leds.

Dit soort: 5mm 12V colorful pre-wired LED Metal Indicator Pilot Dash Light Lamp Wire Leads | eBay
 
12V leds hebben meestal een ingebouwde weerstand. dan hoeft er dus geen weerstand in serie. normale led werkt al bij 1,5V vandaar de weerstand want als je 12V rechtstreeks op een led zet krijg je allen een korte flits.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan