GS500 hulp gevraagd

JVENS

Die hard MF'er
1 mei 2015
258
40
Eindhoven
Goedemorgen, ik krijg mijn GS 500 maar niet goed afgesteld en hoop dat iemand me hier verder kan helpen.

Waar het probleem begon: sinds dat ik hem heb hield hij in bij de 5000-7000 toeren (dipje) maar reed verder goed. Dit was ook aan de bougie af te lezen (de ene helft wit van rondom de dip, en de andere helft mooi bruin). Hierna heb ik de carbs gereinigd wat geen effect gaf.
Op advies van de motorzaak een flesje carb cleaner erin gedaan. De dip verdween langzaam, maar nu begint hij te schokken en te ploffen. Dit verdwijnt pas als ik de luchtstelschroeven op 5 slagen open heb staan. Maar dan loopt hij in de lagere toeren heel nerveus (niet constant). Zet ik deze schroeven op 2-3 slagen wat volgens mij de standaard is, dan wil de motor niet met de gebruikelijke power accelereren en werkt half gas beter dan vol gas (te weinig lucht?)

Kwa afstelling is hij helemaal origineel, behalve dat er v-power met een half flesje carb cleaner in zit. Net een nieuwe luchtfilter, olie en bougies erop dus daar zou het probleem niet mogen liggen.

Jullie nog ideeën?
 
Het door de carb cleaner los geweekte vuil ligt nu onder in de vlotterbakjes waar het de sproeiers half ligt te verstoppen.
Wrm denken mensen inclusief erkende bedrijven toch in vredesnaam dat de carb clean zooi tovergoed is? Het weekt het vuil namelijk alleen los en lost het niet op dus het blijft gewoon in je carbs achter.
Het werkt alleen enigzins bij motoren met een injectie systeem.
 
Bedankt voor de reacties!

Valse lucht vind ik moeilijk, omdat de motor niet bijzonder goed reageert op het verminderen van lucht, sterker nog, de stand van de stelschroeven moet 2x zo ver open tov de 2,5 slag die het wphb aangeeft. Hier heb ik zojuist nog met de motorboer over gesproken en die trekt de conclusie dat de vervuiling zo dramatisch is dat deze standaard waarde niet meer werkt. Er zit geen water in de tank en ook geen vervuiling in het kraantje, hier had ik al naar gekeken.

Goed punt daddyphilipsen, ik zal vanavond eens in de bakjes kijken!

De doorloop lijkt goed, ook heb ik het kraantje al open gehad en dat zag er allemaal goed uit. Pri stand geeft geen verschil ten opzichte van de andere stand.

En lekkende vlotternaaldzitting en / of voltterventiel.. hoe kan ik dit controleren?
 
Goedemorgen, ik krijg mijn GS 500 maar niet goed afgesteld en hoop dat iemand me hier verder kan helpen.

Waar het probleem begon: sinds dat ik hem heb hield hij in bij de 5000-7000 toeren (dipje) maar reed verder goed. Dit was ook aan de bougie af te lezen (de ene helft wit van rondom de dip, en de andere helft mooi bruin). Hierna heb ik de carbs gereinigd wat geen effect gaf.
Op advies van de motorzaak een flesje carb cleaner erin gedaan. De dip verdween langzaam, maar nu begint hij te schokken en te ploffen. Dit verdwijnt pas als ik de luchtstelschroeven op 5 slagen open heb staan. Maar dan loopt hij in de lagere toeren heel nerveus (niet constant). Zet ik deze schroeven op 2-3 slagen wat volgens mij de standaard is, dan wil de motor niet met de gebruikelijke power accelereren en werkt half gas beter dan vol gas (te weinig lucht?)

Kwa afstelling is hij helemaal origineel, behalve dat er v-power met een half flesje carb cleaner in zit. Net een nieuwe luchtfilter, olie en bougies erop dus daar zou het probleem niet mogen liggen.

Jullie nog ideeën?

V-power is al helemaal onzin om te gebruiken. Enige verschil met normale E95 is dat er geen ethanol in zit. Je motor loopt hier gewoon keurig op, dus bespaar alsjeblieft die 10 cent per liter..

Verder is het misschien een idee om je luchtfilter uit te wassen (gewoon onder de kraan, drupje dreft en goed afspoelen) en weer licht in te smeren met olie (gewoon de olie die je ook in je motor propt). Verder even kijken naar je lucht inlaat rubbers of deze geen valse lucht zuigen (dus dat de motor arm gaat lopen en uiteindelijk erg warm). Benzine filter even checken of de benzine goed door kan lopen (je had het over vuil in je carbs, dus kan zws geen kwaad) en je carbs ultrasoon reinigen. Na in elkaar zetten ff synchroniseren :)

Breed spectrum, maar proberen waard en kost je misschien 2 tientjes (nieuw benzinefilter) en als je pech hebt 5-6 tientjes meer (lucht inlaat rubbers als deze zijn uitgedroogd)

succes. misschien dat je deze vragen beter kwijt kunt in het speciale GS500 topic ;)
 
Het door de carb cleaner los geweekte vuil ligt nu onder in de vlotterbakjes waar het de sproeiers half ligt te verstoppen.
Wrm denken mensen inclusief erkende bedrijven toch in vredesnaam dat de carb clean zooi tovergoed is? Het weekt het vuil namelijk alleen los en lost het niet op dus het blijft gewoon in je carbs achter.
Het werkt alleen enigzins bij motoren met een injectie systeem.

motoflush spul (dit word zelfs in motoradvertenties erbij geplaatst :p) en V-power word nog steeds gezien als wondermiddelen :p Noemen ze een placebo effect ;)
 
Zet ik deze schroeven op 2-3 slagen wat volgens mij de standaard is, dan wil de motor niet met de gebruikelijke power accelereren en werkt half gas beter dan vol gas (te weinig lucht?)

als de motor beter draait als je van gas volledig open je hendel iets toedraait, wijst dit op een te kleine hoofdsproeier, teveel lucht dus.
 
Nou alles zit weer op zijn plaats. De helft gereden en de helft gelopen.. Geen idee wat het nou weer erger heeft gemaakt. Het knalt, verbrand meer in de uitlaat dan ervoor, en bij gas geven schok je een paar meter naar voren en dan valt hij weer stil (soms). Wat ik wel heb ontdekt is dat alle rubberen ringentjes die rond moeten zijn in de hoogte, redelijk plat zijn, de vlotterbakjes zweten dan ook al heel snel na montge. En dat een van de twee kleine sproeiers dol is gedraaid. Geen idee of dit er wat mee van doen heeft maar ik denk dat ik er goed aan doe om een andere carb te gaan zoeken. En dan synchroom reinigen en gas erop (hopelijk).. Oja er lag wel wat rommel in de vlotterbakjes (heel fijn rode gruis) dus het is toch nog ergens goed voor geweest ;)
 
Toch nog even eigenwijs bezig geweest. Tot de conclusie gekomen dat wannneer ik de motor alleen op links laat draaien, dus rechter bougiedop eraf, hij netjes loopt. Druk ik de rechtse erbij dan gaat hij ploffen. Haal ik de linker los dan valt de motor direct uit. Start ik hem dan weer opnieuw dan geeft dat een hele grote knal.

Vervolgens de zelfgemaakte synchroom meter erop aangesloten (vanwege vermoedelijk verschil in de carbs) en de niet functionerende carb sluprt alle olie naar zich toe ( net op tijd afgezet). Dit is wel met bougiedop eraf want dat knallen wordt niet zo gewaardeerd door de buren..

Wat zou er aan de hand kunnen zijn met die ene carburateur?
 
als de ene carbu de olie weg slurpt, staan ze gigantisch "niet-synchroon", ofwel heb je een ander probleem waardoor er veel meer onderdruk is in 1 inlaatkanaal tov het andere. ik denk dan bv aan een lucht-lek voor de gasklep (dus tussen blok en gasklep) van de niet-slurpende carbu.
 
Weer een update, klopt inderdaad, ik heb ze synchroom gezet en nu loopt hij lekker. Tenminste, de eerste kilometer. Daarna lang proberen te starte, pakte na 5
minuten weer, waarna de motor na een kilometer weer uitviel. Nu weer een ander probleem?
 
Terug
Bovenaan Onderaan