Waarmee smeren bij wiellager vervangen

29 jun 2016
31
0
Ik ben bezig met het vervangen van de wiellagers bij het voorwiel en lees dat je moet smeren. Waar precies en met welk smeermiddel? Ik heb kopervet maar wil best smeermiddel kopen alleen welke moet ik dan kopen en waar moet ik het allemaal smeren? De nieuwe wiellagers hebben rubberen afdichtringen aan beide kanten van de wiellagers.
 
Na het ontroesten moet er snel weer een beschermlaag worden aangebracht. Wat kun je daar goed voor gebruiken? Met brommers gebruikte je 2-takt olie maar daar loopt een 4-takt niet op. Hoe kun je bij een motor voorkomen dat de tank weer gaat roesten nadat je alle roest hebt verwijderd of ook 2-takt olie?
Speciale coating
 
Lees de Specs eens goed door, dit lager heeft voor de bijbehorende toerentallen en draaggetallen voldoende vet erin zitten. Van teveel vet wordt alleen de weerstand groter en geeft het meer warmte af.
Dat het je lukt om hiermee weg te komen is omdat de lager in wielnafen nagenoeg nooit op max belasting woen getest bij normale omstandigheden.

hier nog even op terug komen : enig idee in hoeveel machines/werktuigen er smeernippels zitten op gesloten lagers, waar iedereen vet in pompt tot ze het naar buiten zien komen ? lagers op oa elektromotoren die duizenden toeren per minuut draaien (veel sneller dan moto-wielen) en die toch héél lang mee gaan.

heb 12 jaar gewerkt voor een verhuurfirma van gereedschap/machienes, en heb in die periode kwasi nooit zo'n lagers moeten vervangen. gesloten lagers zonder smeernippel daarentegen, met hopen ...

maw : te warm worden van teveel weerstand ? mooi verhaaltje in theorie, in de praktijk :N
 
Laatst bewerkt:
tja als er iets is wat stalen ballen heeft... zijn het wel lagers. Maar als we het over oude lagers hebben, die zou je eerst kunnen reinigen en daarna inmasseren met nieuw vet. Maar je kunt ze ook vervangen. in dat geval zou ik ze zeker niet gaan lopen schoonmaken, want de af-fabriek aanwezige smering is in de praktijk meestal goed genoeg.

Dat er perse vet bij moet om er voor gebruik als wiellager voor een motorfiets meer dan 5 jaar mee te doen geloof ik niet. Voor gebruik in industriële/bouw machines heb je het wel over een hele andere belasting, daarbij zou het inderdaad goed kunnen werken.

Heb zelf ook wel eens de lagers en tandwielenset van een haakse slijper vervangen. Ding is ondertussen 3x zo oud als toen die kapot ging (de door mij geplaatste lagers gaan dus al 2x zo lang mee als de originele) maar loopt nog steeds prima. Heb toen ook geen extra vet in de lagers gedaan maar wel in de tandwielkast.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan