Vragen over zelf USB-aansluiting maken

JeroenJK

MF'er
29 mei 2016
30
0
Hallo,

Ik wil graag mijn iPhone op het stuur zetten met een houder (nog even kijken wat dat wordt. Een echte goeie (RAM oid) of een chinese van eBay / DealExtreme), maar wil hiervoor eerst een USB aansluiten maken op of ergens onder het stuur.

Ik heb hier een aantal vragen over:

  • Als ik zo'n USB aansluiting (bijv. http://www.ebay.com/itm/2-1A-1A-Mot...ash=item5685b51be5:g:NPoAAOSw3mpXIB1f&vxp=mtr) direct op de accu aansluit, hoe groot moet de zekering dan zijn? Iets van 3A zodat ik iets boven de 2.1A zit, of echt gewoon 2.1A? (Deze van eBay heeft standaard 20A 230V zekering, lijkt me wat veel ...)
  • Hoe bouw ik er een zekering in? Ik heb nog nooit iets met zekeringen gedaan, maar las hier iets over "zwevende zekering", bijv. dit: http://www.onlinewatersportshop.nl/images/zwevende-zekeringhouder-1105104dc8f007e08a3.jpg. Is dat wat ik nodig heb, en kan ik daar dan de goeie zekering in doen? (vorige vraag)
  • Als die altijd is aangesloten, kan de accu dan leeglopen door het lampje wat erop zit, of gebruikt dat heel weinig stroom? Of kan ik het best een schakelaar er tussen zetten? Ik las ergens dat ik hem op de voorlamp kon aansluiten (de + kant), maar dan brand die zekering toch door, of heb ik dat fout?

Een zekering beschermt toch ook tegen kortsluiting (door bijv water of iets anders), als het in het circuit van de zekering gebeurt, en dus niet daarvoor?

Ik weet nog niet of ik zoiets van eBay koop of een 12V lader van de action en daar zelf wat kabeltjes en een zekering inbouw. En dan alles met krimpkous waterdicht maken.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me dan wél weer afvraag: Waarom gebruiken jullie niet gewoon het standaard "boordspanningsnet" om een USB aansluiting op te monteren?

Er zijn genoeg plekken waar je simpel ±5V kunt aftakken zónder dat je de originele bekabeling (te) zwaar gaat belasten doordat veel functies als "zéér" kritiek gezien worden en dus zwaar overbemeten zijn qua bekabeling en zekering(en).

Kentekenplaatverlichting / Remlicht zijn (meestal) afzonderlijk gezekerd én contact geschakeld.....
 
Laatst bewerkt:
De motor waar dit opkomt zitten deze kabels een beetje verstopt. Om er bij te komen moet je kappen losschroeven etc. Ook hoeft de usb aansluiting niet altijd aan te staan als de motor aanstaat. Dit is dus de meest simpele aansluiting die mogelijk is.Waarom?
Dit draad is soepel. Is niet 1 harde kern maar allemaal verschillende kernen.
Schakelaar is aan of uit. Niet veel bijzonders. Zal t ook prima doen als ie vochtig is. En als er kortsluiting komt dan zit er een zekering tussen.
T is geen rocket science mensen.
Op de foto leek het dat het vd draad was. Het schakelaartje is bedoeld voor binnen.
Als het in aanraking komt met vochtige lucht is de kans groot dat de contacten gaan oxideren waardoor hij zal gaan onderbreken.
 
De schakelaar zit onder het zadel bij de accu. Veel water zal er niet bijkomen. En t hoeft t maar 2 maanden uit te houden, niet voor altijd.

Wel typerend dat jullie alleen hier komen om kritiek te leveren ipv TS proberen verder te helpen.
Bij 'jullie " hoor ik niet bij hoor ik heb de tip gegeven om een verlichtingsdraad te gebruiken dus even iets duidelijker zijn wie je met "jullie "bedoeld.
En nu weer ontopic. :]
 
Spatwaterdicht is bijna altijd alleen het deel dat buiten het montageoppervlak uitsteekt, dus het bedieningsdeel.

Het contactdeel zal bij motoren alleen last krijgen van condens of een ongelukkig gerichte waterstraal bij het schoonspuiten. Zolang een contact spanningsloos zal corroderen van (koperen) contacten niet gebeuren.

Af fabriek is bij bijna alle merken motorfietsen van geen enkele schakelaar het contactdeel spatwaterdicht.
 
Laatst bewerkt:
Ben er zelf toevallig ook mee bezig op het moment. Als je de schakeling voor je USB-lader direct op de accu aansluit en een zekering gebruikt, moet je erop letten dat de zekering zo dicht mogelijk bij de accu zit in de schakeling. In principe neem je de zekering op in de schakeling, zodat de zekering doorbrand bij een te hoge stroom en niet je belangrijke componenten (in dit geval je USB-lader).

De grootte van je zekering hangt af van de maximale stroom die je telefoon mag hebben. Zorg dat je zekering onder die waarde zit, maar boven de stroom die je USB-lader normaal gesproken vraagt. Blihi heeft je hiervoor al een nette berekening en advies gegeven.

Om op je laatste vraag nog in te gaan: een USB-lader verbruikt altijd een klein beetje vermogen (LEDje, lekstroom, etc). Voor de zekerheid is het verstandig om dus een schakelaar in je circuit op te nemen zodat je de USB-lader handmatig kan in- en uitschakelen. Het alternatief is aansluiten op je normale verlichting of in ieder geval via je contact, zodat de schakeling geen stroom meer krijgt van de accu zodra je de motor uitzet. Stel dat je je telefoon of navigatie ook zou willen bijladen terwijl de motor zelf uitstaat (denk aan de camping, parkeergarage, terrasje), dan is een losse schakelaar onder de buddy en directe aansluiting op de accu een betere oplossing.
 
Ik heb deze met ingebouwde usb. Imitatie ram mount X-grip maar dan met ingebouwde spatwaterdichte usb poort.

Portable Motorcycle Bike Car Mount Cellphone Holder USB Charger for Phone TR | eBay

Gemonteerd op een rammount york ball end.

Heb nog wel een tether elastiek besteld voor over de hoeken van je telefoon als beveiliging, maar dat is helemaal niet nodig. Blijft uitstekend zitten met 200+ achter het ruitje.

Rechtstreeks op de accu, maar wel met een 3A zekeringhouder ertussen.
 
Laatst bewerkt:
De schakelaar zit onder het zadel bij de accu. Veel water zal er niet bijkomen. En t hoeft t maar 2 maanden uit te houden, niet voor altijd.

Wel typerend dat jullie alleen hier komen om kritiek te leveren ipv TS proberen verder te helpen.

Door deze kritiek hoop ik dat de TS het niet op deze manier doet, dus indirect help ik hem.
Ook van kritiek kun je leren.
 
USB aansluitingen zijn van zichzelf al behoorlijk hufterproof. Ik heb een paar jaar een USB aansluiting onderin mijn tellerhuis gehad. Deze was niet afgeschermd maar zat vol in de rijwind. Met apparaat en regen maakte niet uit. Heb hem vorige week verwijderd (had andere plannen met die ruimte) en toen deed hij het nog steeds. Doe er een zekering tussen en dan maakt het niet echt uit wat je ermee doet. Waterdicht is leuk voor de show maar ik heb het niet nodig gehad :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan