Doorgereden met te hoge boordspanning, ontsteking kaputt?

Lago

Die hard MF'er
1 jan 2006
354
0
Gemonde
Mensen van t goede leven,

Probleem met mijn Kawasaki ZZR 600 D uit 1990:

Motor liep goed, op een gegeven moment begon de accu te stinken, boordspanning gemeten die leverde 18,6 V laadspanning over de accupolen bij stationair - verhoogd toerental (4k aan toeren).

Spanningsregelaar besteld, echter deze had een aantal dagen levertijd. Vanwege het mooie weer de oude accu bijgevuld en gewoon gaan rijden. Nog eens 300 km gereden met de verhoogde boordspanning tot het moment daar kwam dat tijdens het rijden plots alles uit ging (van dashboard en verlichting tot ontsteking) en zodoende de motor dood viel.

Ding naar huis gebracht, nieuwe spanningsregelaar erop, nieuwe accu erin. Dashboard, relais alles deed het weer, startmotor ging ook fijn rond, echter GEEN VONK :N

Even met de multimeter aan de slag met de volgende meetresultaten in de situatie zonder vonk (spanningsregelaar + accu zijn beide nieuw):

- Boordspanning over accupolen 12.4 V
- Spanning bobine ingaand 12.4 V

Ik vermoed steeds sterker dat mijn ontsteking naar de knoppen is gegaan door wellicht een te hoge boordspanning? Echter, hoe kan ik meten of deze IC-unit stuk is? Iemand suggesties?

Ik heb ook nog een junction box op de ZZR zitten, wellicht alle zekeringen eens nameten?

EDIT:

- Alle zekeringen gemeten in Junction Box: Zijn in orde!
- Nu proberen de HAL-gever de lokaliseren om zo te achterhalen of er een pulssignaal van de HAL-gever naar de IC wordt gegeven.

Ben ik dan stom om nu al te concluderen dat het OF de HAL-gever op de krukas is, OF mijn IC-unit/ontstekingsunit?
 
Laatst bewerkt:
Post 1 Lago geeft probleem aan
Post 2 gaf een goed antwoord
Post 3 Lago bedankt, onderneemt aktie en zie je in dit topic niet meer terug.

Hopelijk heeft hij de rest van de bs posts niet gelezen
 
Tegen het zere been? })

Er zijn ook nog nuttige HBO studies die niets met management te maken hebben. 8-)
Het ging namelijk alleen over managers en niet over alle hbo'ers |(
Of tellen alleen die hbo management opleidingen voor jou? 8-)
Zelf zeker ook manager? _O- })

Nope, na de HAVO gestraald voor VWO omdat ik te lui was om huiswerk te maken en daarna gewoon met m'n blote mannenklauwen gaan werken in de kassenbouw, zonnewering, meubels en waar ik allemaal niet meer ben weggetrapt omdat ik jong, agressief en eigenwijs was. Maar niet stom genoeg om een hele beroepsgroep voor kaffers uit te maken omdat er procentueel gezien ongeveer net zo veel zakken hooi tussen zitten als tussen het hedendaagse postende Motorforum publiek. Verder nog vragen?
 
Iemand die ondanks 'een' opleiding, laat staan een dergelijke opleiding, op zo'n manier z'n eigen motor verprutst krijgt van mij een facepalm.. :Y

En van mij gewoon tips hoe hij de gevolgen van zijn stommiteit kan oplossen als ik het antwoord weet. Weet ik het antwoord niet dan hou ik gewoon mijn afvalklep dicht.

Iets met instelling, mentaliteit, enzovoorts.

Leuk Motor-Forum tegenwoordig. Iets wat ooit begon als een kleinschalig forum van motorrijders voor motorrijders, elkaar helpen en af en toe wat goedbedoelde plaagstoten wordt steeds meer een soort massaal afzeikforum waar je met goed fatsoen bijna geen technische vraag meer kunt stellen. Houd dan gewoon je waffel als je niets zinnigs te melden hebt.
 
Gelukkig beschikt u over goed ontwikkelde sociale vaardigheden en kunt u netjes abn gebruiken in uw reacties. 8-) _O-

Allemachtig, spel dan in ieder geval nog ABN goed als je het in een reactie benoemt die mij klaarblijkelijk op licht sarcastische wijze van het juiste gebruik daarvan zou moeten doordringen. Dit komt toch een beetje over als met een porker aan je vinger naar de de snottebel aan andermans neus wijzen om daarbij vervolgens "bah" te zeggen.
 
Allemachtig, spel dan in ieder geval nog ABN goed als je het in een reactie benoemt die mij klaarblijkelijk op licht sarcastische wijze van het juiste gebruik daarvan zou moeten doordringen. Dit komt toch een beetje over als met een porker aan je vinger naar de de snottebel aan andermans neus wijzen om daarbij vervolgens "bah" te zeggen.


Alles lief, leuk en aardig hoor. Maar van mij mag het ook wat minder grof, en dan was dit nog een van jouw betere berichten.
 
Laatst bewerkt:
Post 1 Lago geeft probleem aan
Post 2 gaf een goed antwoord
Post 3 Lago bedankt, onderneemt aktie en zie je in dit topic niet meer terug.

Hopelijk heeft hij de rest van de bs posts niet gelezen


Weinig kans toe.

Op om 11.01 uur
antwoord om 11.51 uur.
Bedankje om 12.57 uur. Uitgelogd om 13.42 uur.
Eerstvolgende reactie om 18.32 uur.

TS heeft het te druk met het repareren van zijn motor, en heeft hier verder alles gemist.
 
Alles lief, leuk en aardig hoor. Maar van mij mag het ook wat minder grof, en dan was dit nog een van jouw betere berichten.

Ik constateer dat er nogal wat "zakken hooi" schuilen onder het Motor-Forum publiek, stel dat een ieder die niets zinnigs te melden heeft op een post waarin een technische vraag gesteld wordt beter "zijn waffel kan houden" en dat Motor-Forum helaas steeds meer een soort "afzeikforum" aan het worden is. De schoonheidsprijs verdient het inderdaad niet, maar dat doet het op grote schaal afzeiken (Sorry, maar ik kan geen minder grof woord voor dit irritante gedoe bedenken.) van een TS met een legitieme vraag die toevallig iets doms gedaan heeft nog veel minder.

Natuurlijk heb je wel gelijk: Het komt dit forum ook niet ten goede als meneertje VMC hier eens lekker gaat zitten schelden. Maar we zijn allemaal motorrijders en één van de leuke dingen daaraan is of was nou juist dat of je nou manager met twee linkerhanden of vuilnisman met een technische knobbel bent je elkaar gewoon probeert te helpen, punt.
 
Dit komt toch een beetje over als met een porker aan je vinger naar de de snottebel aan andermans neus wijzen om daarbij vervolgens "bah" te zeggen.

Er zijn hier op MF toch meer medeleden met 1 of andere rare fetisjisme dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden. _O-

Ik ga mijzelf hoe langer hoe meer en meer gewoon en normaal vinden. 8-)

Maar ff serieus. O-) Lucht dat nu een beetje op zo uw frustraties van u af schelden? :X
 
Nope, na de HAVO gestraald voor VWO omdat ik te lui was om huiswerk te maken en daarna gewoon met m'n blote mannenklauwen gaan werken in de kassenbouw, zonnewering, meubels en waar ik allemaal niet meer ben weggetrapt omdat ik jong, agressief en eigenwijs was. Maar niet stom genoeg om een hele beroepsgroep voor kaffers uit te maken omdat er procentueel gezien ongeveer net zo veel zakken hooi tussen zitten als tussen het hedendaagse postende Motorforum publiek. Verder nog vragen?

In eerste instantie bevreemde het mij dat iemand die in zijn profiel heeft staan dat hij HBO -technisch is opgeleid de beslissing kan nemen om met 50% overspanning te gaan rondrijden.....
Als je dat dan ook nog combineert met het feit dat hij ook nog een HBO-management heeft gedaan, en MIJN PERSOONLIJKE ervaring met SCHOOL-opgeleidde managers ipv doorgegroeide managers die weten waar ze het over hebben, dan gaan er bij mij nekharen overeind staan, omdat ik dagelijks de onzin van managers moet aanhoren die van toeten nog blazen weten.

Maar zoek je bevestiging, dan kijk even naar de zorg.
die gaat gebukt onder falende uitvoering, waar managers zich verrijken, en de werkvloer met van alles bezig is behalve zorg leveren, en de enige instantie's waar het echt goed gaat , de kleinschalige zijn waar geen managers meer zijn, en de werkvloer bepaald hoe er gewerkt moet worden, en dit is maar een klein voorbeeld, politie, scholen, enz voorbeelden te over, en daar komt het aan het licht ivm WOB, maar hoeveel bedrijven houden dit stil of erkennen dit niet ....

zoek maar eens op "de ijsberg van ontkenning"
 
Laatst bewerkt:
want managers die vanaf de werkvloer zijn doorgegroeid, zijn übergoed, nooit vastgeroest, niet eigenwijs, 'vroeger was alles beter', en maken geen fouten :z

wat een ontsporing weer van een topic.. is maar goed dat TS niet aangaf een dolgedraaide boutkop te hebben gemaakt met de action doppendoos :+ dan was het hek pas helemaal van de dam
 
want managers die vanaf de werkvloer zijn doorgegroeid, zijn übergoed, nooit vastgeroest, niet eigenwijs, 'vroeger was alles beter', en maken geen fouten :z

wat een ontsporing weer van een topic.. is maar goed dat TS niet aangaf een dolgedraaide boutkop te hebben gemaakt met de action doppendoos :+ dan was het hek pas helemaal van de dam
:^
Stelletje pannenkoeken hier af en toe. Lekker schoppen tegen mensen die wél doorgeleerd hebben. En o wee als die wat stoms doet, dan moet het onder het vergrootglas. Want die ervaren mensen van de werkvloer die nooit doorgeleerd hebben maken geen fouten en verdienen allemaal goud voor de baas.
 
:^
Stelletje pannenkoeken hier af en toe. Lekker schoppen tegen mensen die wél doorgeleerd hebben. En o wee als die wat stoms doet, dan moet het onder het vergrootglas. Want die ervaren mensen van de werkvloer die nooit doorgeleerd hebben maken geen fouten en verdienen allemaal goud voor de baas.

Ik heb nog nooit van een van mijn managers gehoord dat ze nog een paar cursussen of opleidingen gevolgd hebben , tenzij ze zich daar mee konden promoveren, de meeste mensen van de werkvloer bij ons leren hun hele leven DOOR, cursus na cursus, omdat de managers dat zo'n goed idee vinden......Een mamager zei ooit, hoe hoger het personeel onder je is opgeleid, des te hoger stijgt het aanzien van de manager...
 
Om het hele verhaal hier af te ronden de fout blijft gewoon 18volt laadstroom en doorrijden is gewoon niet slim , en of je nu geleerd hebt of niet maakt niets uit het is niet handig en vragen om moeilijkheden.
Maar heeft de TS nu al de fout gevonden?
 
Leuk Motor-Forum tegenwoordig. Iets wat ooit begon als een kleinschalig forum van motorrijders voor motorrijders, elkaar helpen en af en toe wat goedbedoelde plaagstoten wordt steeds meer een soort massaal afzeikforum waar je met goed fatsoen bijna geen technische vraag meer kunt stellen.

Als ik naar je gebruikersnummer kijk, dan heb ik niet het idee dat je ooit op een kleinschalig motor-forum hebt gezeten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan