Probleem met motorzaak om beurt <--> schade

lukepro3

MF veteraan
21 apr 2013
1.377
8
Arnhem
Goedendag,

een honda nx125 cc'tje bouwjaar 1997 km stand 26.000

motor voor grote beurt naar een zaak geweest (honda dealer)
motor was volgens hun +-4a500 euro waard,
wij waren er aan gehecht dus hebben hem een grote beurd gegeven 750euro!!!
goed konden wij mee leven en omdat wij er aan gehecht zijn was die dit waard in onze ogen.

echter 2.000km later houd de motor er mee op.

uitslag (zelfde dealer) motorolie zat o,5liter in, motorolie is volgens hun vervangen bij de beurd,
motor is nu vastgelopen zuiger stuk (cilinder waarschijnlijk ook wel) blok zit vast krijgt zaak ook niet lopend ze hebben geprobeerd hem lopend te krijgen maar dat was niet meer mogelijk.

nu krijgen we een antwoord van wij doen er niks meer aan.

Kan dit zomaar? ik hoop echt dat iemand mij raad kan geven!
 
als de motor slechts een dagwaarde heeft van 450,-, waarom breng je hem dan toch nog naar een (officiële) Honda-boer? wat is er mis met zelf je onderhoud doen? of een algemene motorboer?

zoals ik al aangaf we zijn er aan gehecht, klein onderhoud doe ik zelf meestal,
maar er moesten dingen gebeuren die ik zelf nooit gedaan heb
 
is geen honda dealer

Mijn motoren gaan voor klein onderhoud ook niet naar een merkdealer, ik ga naar mensen waar ik een goed gevoel bij heb en mij vertrouwen geven. Olie verversen en spaken spannen kan elke motormonteur.
Kleppen stellen en riemen vervangen van de Ducati laat ik wel bij de merkdealer doen omdat toch wel wat nauwer komt.
 
Goedendag,

een honda nx125 cc'tje bouwjaar 1997 km stand 26.000

motor voor grote beurt naar een zaak geweest (honda dealer)
motor was volgens hun +-4a500 euro waard,
wij waren er aan gehecht dus hebben hem een grote beurd gegeven 750euro!!!
goed konden wij mee leven en omdat wij er aan gehecht zijn was die dit waard in onze ogen.

echter 2.000km later houd de motor er mee op.

uitslag (zelfde dealer) motorolie zat o,5liter in, motorolie is volgens hun vervangen bij de beurd,
motor is nu vastgelopen zuiger stuk (cilinder waarschijnlijk ook wel) blok zit vast krijgt


zaak ook niet lopend ze hebben geprobeerd hem lopend te krijgen maar dat was niet meer mogelijk.

nu krijgen we een antwoord van wij doen er niks meer aan.

Kan dit zomaar? ik hoop echt dat iemand mij raad kan geven!


Lijkt een gevalletje , verkeerde olie , d.w.z. ze hebben er een vol syntetische olie in gedaan terwijl deze motorfiets waarschijnlijk altijd op een minerale of hooguit half-syntetische olie heeft gedraaid .

Een volsynthetische olie heeft namelijk meer reinigende dopes waardoor "vuil "wat zich in de loop van de tijd heeft vastgezet in de motor los komt en je oliepomp gaat verstoppen met alle gevolgen van dien.
 
Er zat nog maar een halve liter in, maar hoeveel hoort er in? Bij kleine motoren is dat vaak zeer weinig.

Zeker niet veel meer dan een liter. Vervelende zaak, maar een halve liter olie verstoken in 2000 km is niet ondenkbaar en toch echt te weinig gepeild. Op engelstalige fora zijn eigenaars die hun olie preventief elke 1000 km verversen. Los van of dat noodzakelijk is is 2000 km niet peilen gewoon te weinig.
 
Lijkt een gevalletje , verkeerde olie , d.w.z. ze hebben er een vol syntetische olie in gedaan terwijl deze motorfiets waarschijnlijk altijd op een minerale of hooguit half-syntetische olie heeft gedraaid .

Een volsynthetische olie heeft namelijk meer reinigende dopes waardoor "vuil "wat zich in de loop van de tijd heeft vastgezet in de motor los komt en je oliepomp gaat verstoppen met alle gevolgen van dien.
:^

Verkeerde/andere olie kan ook zorgen voor een mega olie verbruik.

Mijn TRX is daar rijdend voorbeeld van.
Met Castrol altijd olieverbruik gehad (rond de 1:1000), nu met andere olie bijna geen last van (nog geen 1:5000).

En zoals al meerdere malen aangegeven, 2000 km niet peilen is veel te weinig.
 
:^

Verkeerde/andere olie kan ook zorgen voor een mega olie verbruik.

Mijn TRX is daar rijdend voorbeeld van.
Met Castrol altijd olieverbruik gehad (rond de 1:1000), nu met andere olie bijna geen last van (nog geen 1:5000).

En zoals al meerdere malen aangegeven, 2000 km niet peilen is veel te weinig.

het is wel off topic maar ik ben reuze benieuwd welke olie je nu dan gebruikt
 
als je het woord olie nu eens vervangt voor benzine , dan ga je naar jouw dealer om verhaal te halen dat de benzine op was voordat je dat verwacht had, want je tankte normaliter ook maar 1 keer per week ?

maar altijd rot als de motor stuk is , succes met de afwikkeling.
 
BOVAG bemiddelaar is ingeschakeld,
Is het voorval aan het behandelen.


alle hulp word gewaardeerd, als je mening is dat ik weinig kans maak waardeer ik de reactie ook maar houd het wel even normaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop voor je dat er uitkomt voor je dan,al is het maar een schadevergoeding oid.Zelf heb ik nooit de Bovag nodig gehad,en hoe het zit met een eventuele garantie na een reparatie weet ik ook niet.Feit is wel dat het eigenlijk gewoon niet goed gedaan is die beurt,los van het feit dat je wel het peil had moeten checken natuurlijk.Wens je succes met de afhandeling verder,en hou ons op de hoogte oké? :Y
 
Ik hoop voor je dat er uitkomt voor je dan,al is het maar een schadevergoeding oid.Zelf heb ik nooit de Bovag nodig gehad,en hoe het zit met een eventuele garantie na een reparatie weet ik ook niet.Feit is wel dat het eigenlijk gewoon niet goed gedaan is die beurt,los van het feit dat je wel het peil had moeten checken natuurlijk.Wens je succes met de afhandeling verder,en hou ons op de hoogte oké? :Y

Dat lijkt me nogal voorbarig. Er zijn volgens mij maar 4 feiten:

- 2000 km geleden is er een beurt uitgevoerd.
- In die 2000 km is nooit het oliepeil gecheckt
- De motor is nu in de soep gedraaid.
- Nadat de motor kapot ging zat er nog 0,5 liter olie in (van de liter die er ongeveer in gezeten heeft)

Ik zie geen enkel feit op basis waarvan je een verband tussen de beurt en het kapot gaan van de motor aannemelijk kan maken. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat er een verband is, maar ik kan nog wel een stuk of wat redenen verzinnen waaraan het blok is overleden.
De kans dat het blok het nu nog had gedaan was wel aanmerkelijk groter geweest als er af en toe naar het oliepeil was gekeken...
 
Je kunt niet bewijzen dat je voorheen geen olieverbruik had en je kunt niet bewijzen dat de dealer te weinig olie heeft bijgevuld. Jammer maar helaas.

Snel vergeten en energie in andere motor steken *D
 
Dat lijkt me nogal voorbarig. Er zijn volgens mij maar 4 feiten:

- 2000 km geleden is er een beurt uitgevoerd.
- In die 2000 km is nooit het oliepeil gecheckt
- De motor is nu in de soep gedraaid.
- Nadat de motor kapot ging zat er nog 0,5 liter olie in (van de liter die er ongeveer in gezeten heeft)

Ik zie geen enkel feit op basis waarvan je een verband tussen de beurt en het kapot gaan van de motor aannemelijk kan maken. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat er een verband is, maar ik kan nog wel een stuk of wat redenen verzinnen waaraan het blok is overleden.
De kans dat het blok het nu nog had gedaan was wel aanmerkelijk groter geweest als er af en toe naar het oliepeil was gekeken...
Er is inderdaad geen aantoonbaar verband tussen beurt en schade. Zelfs als de schade de dag na de beurt was opgetreden had je nog een moeilijke zaak gehad.

En, nog wat, zoek eens uit waar BOVAG de afkorting van is.

En, nog eens wat, de motor was grijze import, bij Honda NL lachen ze je uit.
 
Ik weet niet wat voor motor sommige hebben, maar ehh.... mijn Honda heeft geen controle nodig. Bij elke oliewissel is de olie nog keurig op peil.

Voor elke rit de olie checken?? :? :? Wat een *** motor heb je dan. :X

Zelfs bij de beurten buiten het race seizoen om die ik dan om de 10k doe is de olie nog op peil van het 13 jaar oude beest.

Heeft dat ding trouwens geen oliedruk lampje? :?

Verder denk ik ook dat je geen kans maakt tenzij jij kan aantonen dat het door die dealer komt. Dat kan je niet lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
TS heeft geen poot om op te staan.
TS heeft dankzij zijn eisen geen enkel recht op enige coulance
TS liever niet naar een andere zaak sturen dan HP motoren
Geen enkele zaak wil zo'n klant.

En dan nu mijn oordeel:

Dat 125je heeft al heeeeeeeeeeeeeeel lang geen professioneel onderhoud gehad. Elke prof controleert dingen als spaakspanning, maar dat is bij deze nog nooit gedaan. Dat ding reed dus kudt Plots rijdt ie wel lekker en wordt er een stuk harder, langer en hoger in toeren mee gereden. Ja, dan gaat ie stuk als je een uur volgas blijft knallen.

Slotje @#$%
 
Terug
Bovenaan Onderaan