3States

kwastert

Forti Nihil Difficilius
10 feb 2005
10.814
3.289
Achterhoek
Er waren eens een Tukker, een Brabander, en een Achterhoeker……….
De Tukker verloor zijn zijspan aan een wit busje. De Brabander aan een dikke eikenboom. De Achterhoeker rijdt nog (nog wel ;) )

Maar omdat de drie provincialen toch graag weer met elkaar een toerke zouden willen maken is er dus de noodzaak dat er nieuwe zijspannen gebouwd worden. Dus de koppen zijn eens bij elkaar gestoken.
Al zijn de smaken best verschillend, het eisenpakker ligt toch niet heel ver uit elkaar. Kernwoorden voor de spannen zijn onder andere:

-Licht van gewicht. Alles wat geen functie heeft is eigenlijk overbodig
-Stabiel, strak sturend en controleerbaar
-Uiterlijk: een dergelijke stangenparade zoals onze oosterburen er van weten te maken heeft niet de voorkeur.
-Universeel aanbouwbaar. Dat houdt dus in dat het niet motorspecifiek mag zijn. De smaken verschillen immers nogal.
-Het balhoofd mag geen dragende functie hebben. Want een aluminium frame kan de krachten niet aan. En dus valt een schommelvoorvork af en blijft alleen een naafbesturing over.

Op dit moment gaat het om een Ducati, een Triumph en een Yamaha. En het zou mooi zijn dat ook ander zijspanrijders gebruik zouden kunnen maken van deze naafbesturing.

Dus EHE, Slijptol en Kwastert hebben de koppen eens bij elkaar gestoken en zijn tot een taakverdeling gekomen. Slijptol is benoemd tot HoofdOntwerper, EHE tot HoofdProductie en Kwastert is HoofdRandzaken.

De technische details houden we nog even voor ons. Dat het geen HonkieTonkie gaat worden zijn we het wel over eens. We leggen de lat hoog. Het hele spul wordt digitaal ontworpen en er worden krachtensimulaties gedaan. We zouden het mooi vinden als we er TUV goedkeuring op krijgen!

De naam van de naafbesturing zal 3STATES zijn. Dit omdat de drie hoofden uit drie provincies komen!

Ondertitel van het gebeuren:

Forti nihil difficilius



full
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd, jullie maken allen mooie dingen.

En iets universeels, dat zou mooi zijn. De motorfietsen die gebruikt worden voor zijspangebruik kunnen nogal verschillen qua frames. Feit is wel dat aan de meeste motoren een span kan.
Ik denk dan aan snel aan een naaf-besturings-constructie aan de lange ligger van het zijspanframe.

Leuk!
 
dit idee borrelde al een paar jaar, nu het lot een handje geholpen heeft komt alles in een stroomversnelling.

de plannen zijn mooi, de concepten beginnen al aardig vorm te krijgen, maar het allerbelangrijkste is dat we elkaar lekker aan het challengen zijn en we alle drie overlopen van enthousiasme.


niets leuker dan de lat voor jezelf steeds een stukje hoger te leggen. Het is een mooi avontuur en ik heb er zin aan! En zelf het volste vertrouwen in dat mijn duc straks is voorzien van een bijzonder strak rijwielgedeelte en een naafbesturing die wel smoelt!

En hoe mooi zou het zijn als er over een paar jaar op het EGT inderdaad hier en daar een 3States naafbesturing of zelfs compleet rijwielgedeelte op zou duiken?


lets take it to the next level!!!
 
Super mannen!! Eventueel ook beschikbaar voor BMW ? O-)


Kleine opmerking, voordat het logo op briefpapier verschijnt;
When South meets East is steers like a beast!


is het niet 'it' ipv 'is'
 
bedankt voor je scherpheid dropje!

wij zijn nog een beetje blind van enthousiasme soms ;)
( en alles is nog under construction... dus ook het logo en het briefpapier :) )

De doelstelling is dat die straks overal aan zou moeten kunnen komen.

Helemaal unisex zal het wel niet kunnen worden, maar met specifieke typeafhankelijke hulpframes moet alles mogelijk kunnen zijn.

de tijd zal het leren.
Eerst maar eens 3 rijdende proto's op de weg zien te krijgen bij 3 verschillende motorfietsen!
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je scherpheid dropje!

wij zijn nog een beetje blind van enthousiasme soms ;)

Mooi man !! :}


( en alles is nog under construction... dus ook het logo en het briefpapier :) )

:P


De doelstelling is dat die straks overal aan zou moeten kunnen komen.

Helemaal unisex zal het wel niet kunnen worden, maar met specifieke typeafhankelijke hulpframes moet alles mogelijk kunnen zijn.

de tijd zal het leren.
Eerst maar eens 3 rijdende proto's op de weg zien te krijgen bij 3 verschillende motorfietsen!

Mooi! ben benieuwd !
 
bedankt voor je scherpheid dropje!

wij zijn nog een beetje blind van enthousiasme soms ;)
( en alles is nog under construction... dus ook het logo en het briefpapier :) )

De doelstelling is dat die straks overal aan zou moeten kunnen komen.

Helemaal unisex zal het wel niet kunnen worden, maar met specifieke typeafhankelijke hulpframes moet alles mogelijk kunnen zijn.

de tijd zal het leren.
Eerst maar eens 3 rijdende proto's op de weg zien te krijgen bij 3 verschillende motorfietsen!

Ben erg benieuwd mannen veel succes er mee ga dit in de gaten houden.
 
Helemaal unisex zal het wel niet kunnen worden, maar met specifieke typeafhankelijke hulpframes moet alles mogelijk kunnen zijn.

Bij Levèfre is het ook aardig gelukt om het redelijk universeel te houden....


en een naafbesturing die wel smoelt!

Wordt het idd een naafbesturing of toch een fusee besturing??

vrije interpretatie van Wikipedia: Naafbesturing is een stuursysteem waarbij alleen het wiel stuurt. Er wordt een holle naaf toegepast met grote wiellagers. Het sturen gebeurt via een stuurarm die uit de naaf naar buiten steekt ( zoals de naafbesturing EZS ).....
........Naafbesturing wordt soms (ten onrechte) fuseebesturing genoemd. Bij fuseebesturing worden draagarmen toegepast en het systeem is vergelijkbaar met dat van een personenauto.......


Maar goeie plannen mannen!! Eens kijken of ik er wat van kan opsteken (ongetwijfeld... O-) )

Ik ben ook bezig met een redelijk universele fusee besturing. De planning is dat deze ook in 3 motoren komt; in een Capo Nord, HD V-Rod en de Enigma2
 
Laatst bewerkt:
Als ik de wiki definitie zo lees dan denk ik dat ons systeem een beetje hybride is.
Maar het neigt meer naar naafbesturing dan naar fuseebesturing.
 
De hoofdrandzaken is de belangrijkste drijfkracht van het geheel. Die zorgt ervoor dat de voortgang er in blijft zitten en we niet te lang blijven twijvelen over bepaalde zaken...

kijk maar eens in kwastert zijn MF historie hoe snel hij tussendoor steeds weer zijn zaken uitgezocht en veranderd heeft.

hij zet zich zelf als nuchtere achterhoeker uiteraard weer een beetje voorzichtig neer, maar hij is in dit dreamteam van onschatbare waarde!
 
Ik zit er klaar voor, barst maar los!
Gaan jullie ook nog rechten vastleggen? Als het werkelijk nieuw is zullen er vast mensen zijn die jullie huiswerk willen gebruiken om zelf muntjes te verdienen.
 
Als ik het tekeningenpakket compleet heb ga ik het model deponeren bij het Benelux Bureau voor Intelligent Eigendom.

Dan is in ieder geval duidelijk vastgelegd van wie het idee is in geval iemand zijn kopieer apparaat wil gebruiken

En wat betreft nieuw
Wat is nieuw?
Ik ben wel tevreden met het ontwerp :)
 
Laatst bewerkt:
En ik denk dat Slijptol zo uitgekiend aan het tekenen is geslagen dat het niet 1-2-3 te kopieren valt.
Ik heb het hele spul bij hem op het digitale tekenbord bekeken. Er zit zoveel denkwerk, slimme constructiedetails en gewoon boerenslimheid in, dat je de NBS wel kunt bekijken en zelfs uitgebreid op de foto zetten. Maar namaken dat lukt zomaar niet ;)


Daar heb je echt wel de digitale bestanden voor nodig. En die bewaard Slijptol onder z'n kussen! Daar zorg ik dan wel weer voor _O-
 
Laatst bewerkt:
Doe is dwg-tje deze kant op dan. Kan ik effe kijken of echt zo ingenieus is O-) O-)
 
ik ben ook best benieuwd naar wat dit gaat worden. :Y


klinkt wel goed moet ik zeggen:

-Licht van gewicht. Alles wat geen functie heeft is eigenlijk overbodig
-Stabiel, strak sturend en controleerbaar
-Uiterlijk: een dergelijke stangenparade zoals onze oosterburen er van weten te maken heeft niet de voorkeur.
-Universeel aanbouwbaar. Dat houdt dus in dat het niet motorspecifiek mag zijn. De smaken verschillen immers nogal.
-Het balhoofd mag geen dragende functie hebben. Want een aluminium frame kan de krachten niet aan. En dus valt een schommelvoorvork af en blijft alleen een naafbesturing over.
 
Laatst bewerkt:
het is vooral hartstikke leuk om mee bezig te zijn.

dat is iig mijn belangrijkste drijfveer en voor de rest zien we wel waar het schip strandt.
Ik weet nu iig al wel dat ik straks een donders ruig ducspan heb staan die straks stuurt als een scheermes!
Eerder ben ik niet tevreden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan