Een savage gekocht

lowlandwolf

Rookie
16 dec 2015
13
0
Nieuw op het forum.
maar ik denk dat ik in de afgelopen week wel aardig bijgelezen heb :)

Goed. een savage gekocht dus. blind. een klant had dat kreng in de weg staan.
"wat moet je ervoor hebben?" vroeg ik.
"Pff.. doe tweehonderd knikkers en neem dat kreng alstjeblieft mee." zij hij.

juist ja.. daar doe ik dus niet moeilijk over.
Schijnbaar rijdend weg gezet.
morgen volgt een foto van de dame, die er onder een dikke laag stof (2 jaar stil gestaan) nog best okey uitziet. ze komt uit "92. ikzelf uit "91. kan precies.

Starten deed ie niet. er was me verteld dat de accu het leven had gelaten. bij gebrek aan een vervangend exemplaar toch maar een paar uurtjes aan de lader gehangen. Eenmaal teruggehangen en aangesloten hoorde ik bij het omdraaien van de sleutel een zacht tikje.
dat zal de beruchte kleplichter zijn. bij een startpoging begon er een relais dat ergens onder het zadel verstopt zat te tikken.

morgen gaat er een accu met wat meer puf in. kijken of dat zin heeft.

Oja. er hangt een raar rubberen slangetje los aan de linker zijde van de motor. komt onder het blok vandaan. met een binnen diameter van ongeveer 3 millimeter.
iemand enig idee?

ik zal wel meer gaan posten. want ze zal wel kuren hebben. morgen volgen de foto's.
 
Ik ga kijken hoe het met de naalden gesteld is en eventueel doorblazen/reinigen/vervangen
en als het net zo makkelijk is om de hele carburateur meteen te doen doe ik dat.
Die naalden zijn het minst spannende als het om een vervuilde carb gaat :)
Doe er wel voorzichtig mee, maar ze zijn zo schoon.

De krappe kanaaltje en binnenwanden zijn belangrijker.
Kanaaltjes vind je mn in de sproeiers en mengbuis, maar ook elders.

Check ook t membraan.

In één keer goed doen. Niet telkens een klein stapje met een hoop werk. Carb er af is helemaal schoonmaken en inspecteren.
Doorgaans ben je daar wel mee klaar, zonder nieuwe delen. Hooguit pakkingen.
 
Low-budget schoonmaakoptie (bij gebrek aan ultrasoon), alle delen een paar uur in de azijn of dasty. En de sproeier/sproeierbuis/stationairsproeier doorprikken met een ijzerdraadje van een oude binnenkabel o.i.d.
 
om te kijken of kanaaltjes in carbs open zijn zet ik er een spuitlansje wd40 op.
Zo heb je ook een idee waar een kanaaltje begint en eindigt.
 
Ik zeg niet dat je ze er 5 dagen in moet laten liggen, maar ik heb al verschillende carburateurs zo goed schoon gekregen, d.m.v. Dasty.
Ik heb overigens nog nooit een geslooptde carburateur gezien (of foto's), van Dasty. Alleen altijd maar van horen zeggen.
 
Ik gebruik bijna wekelijks Dasty bij het schoonmaken van de motor. Geen problemen met aluminiumlegeringen , wel met de lak. Maar daar gaat de motor niet slechter van lopen.
 
Dasty Azijn loog enzovoorts even daargelaten. Hij loopt.

ik ga niet eens een poging wagen het gevoel te beschrijven waar mee ik naar huis ben gereden. Laten we zeggen dat extatisch een understatement is.

anyway.

-Carburateur eraf getrokken. en geconstateert dat het vergaarbakje eigenlijk het enige was waar flink aanslag op zat.
-even blazen op de buisjes om te voelen welke open staan en welke niet.
-de hele boel flink doorgezeken met remreiniger.
-compressor met luchtspuit erop
-blazen.
-eureka!
-remreiniger en lucht nog enkele malen afgewisselt.
-Carb terug gezet
-Bam! lopen.
-toch aan het einde van de dag nog maar even de niewe bougie geinstalleert.
-Bam! na wat gevloek omdat ik de brandstofleiding vergeten was aan te sluiten weer lopen

bandenspanning: check.
Remmen: check

jammer genoeg aan de voorzijde geen verlichting meer. waarschijnlijk heb ik een stekkertje gemist. het zadel mag er dus nog eens af.
stationair loopt ie nog niet erg fijn. ik moet het gas echt wat open trekken, anders valt ie na een seconde of 10 stil. maar dat verbaast me niet echt na (ik heb nog even met de klant gebeld van wie ik hem kocht) RUIM 4 JAAR stilstaan.
Bij teruglopen in toeren komt er echt een geweerschot uit de uitlaat.
iemand suggereerde dat de motor dan misschien niet op tijd loopt. (ontsteking iets te vroeg of te laat.
eerst maar eens 100 Km eronderdoor jagen. dan komen er vast nog wel wat dingetjes tevoorschijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan