Poetsen Poetsen Poetsen!

VAG is 99% kans harde lak.
Meguiaurs kan je prima mee uit de voeten! om mee te starten, ga je wat verder ermee, Dodo Juice is een hele fijne voor hardere lakken. Poorboys weer voor zachtere (gemiddelde Japanner)

Als het zonnebrand is dan heb je een probleem, dit geeft een chemische reactie waardoor de lak betrekt. Dit krijg je ook niet meer goed, je kan het wel wat herstellen maar is meer optisch.

Je moet het beetje zien dat de lak weer zacht word en vervolgens in een record tempo weer uit hard,...

Wees blij dat je blanke lak erop hebt zitten, UNI lak kleurt gewoon naar primer kleur.

Ik zou juist niet step 1, 2 en 3 van meguiars kopen. Je bereikt er een redelijk resultaat mee, maar voor minder geld heb je betere producten.
Ik ben helemaal nieuw tot poetsen en lees met bovengemiddeld interesse mee met dit topic. Nu heb ik een auto staan met een soort vetvlekken in de lak. Als ik de auto was dan verdwijnt het even, maar daarna komt het weer gelijk terug.
Als ik nu de auto eens met de hand willen poetsen, wat zou ik dan moeten kopen ? Ik heb een paar sites bekeken van de mensen hier, maar zie door de bomen het bos niet meer :N

Het hangt heel erg van je budget af. Sowieso beginnen met een washmitt, een droogdoek en een goede shampoo. Dan wassen met de 2-emmer methode. Vanuit daar kan je verder bouwen aan je verzameling :)

Als aanvulling dan een wax. Kijk dan of het resultaat je bevalt. :)
 
Ik zou juist niet step 1, 2 en 3 van meguiars kopen. Je bereikt er een redelijk resultaat mee, maar voor minder geld heb je betere producten.

Anything in particular ?

Het hangt heel erg van je budget af. Sowieso beginnen met een washmitt, een droogdoek en een goede shampoo. Dan wassen met de 2-emmer methode. Vanuit daar kan je verder bouwen aan je verzameling :)

Als aanvulling dan een wax. Kijk dan of het resultaat je bevalt. :)

Zal eens rond kijken. Zijn er nog sites van MF-ers die interessant zijn, dan is het een beetje een win-win, zeg maar :Y
 
Zelf gebruik ik al jaren het spul van: Mr. Bright... De shampoo en de wax. Super spul en niet duur. In de shampoo zit bijenwas verwerkt. Is een fles van 1 liter en daar doe je gerust ruim 2 jaar mee!!! Ongeveer een halve dop in een emmer is ruim voldoende. Wassen en weer droogmaken en dan de wax gebruiken. Inwrijven met een zachte doek. 5 Minuten wachten en dan met een schone zachte doek uitpoetsen. Echt makkelijk. Zelf gebruik ik oude T shirts en dat gaat prima. Blinken als een spiegel en als je met het handje voelt is het echt glad. Echt een aanrader. Kocht het spul altijd op de zwarte markt in Cuijk maar die is helaas enkele weken geleden helemaal afgebrand. Maar Mr. Bright kun je ook online bestellen.Als fervent gebruiker zeg ik: doen. Goedkoop en goed. :W :] Sinds kort hebben ze ook een kunststofconserveerder in het pakket. Vooral dus voor de zwarte delen. Inpoetsen met bijgeleverd sponsje , drogen en mooi zwart. Ook voor het koekblik geschikt. :Y
Zij hebben ook een kennismakingspakket voor 25 euro compleet... Zie de site van Mr. Bright.nl ( Zaltbommel-ook daar af te halen )
 
Laatst bewerkt:
Ik zou juist niet step 1, 2 en 3 van meguiars kopen. Je bereikt er een redelijk resultaat mee, maar voor minder geld heb je betere producten.

Ik hoor het graag, het is inderdaad een redelijk product. Maar opzich doet het wat het moet doen.
Maar geef aub eens wat tips? wat voor producten je zou kopen?
 
Ik hoor het graag, het is inderdaad een redelijk product. Maar opzich doet het wat het moet doen.
Maar geef aub eens wat tips? wat voor producten je zou kopen?


Ik knal gewoon altijd ultimate compound er over van meguairs, dan zijn alle viezigheid plekken en krasjes weg en daarna waxen met ultimate liquid wax en vervolgens beetje bijhouden met Quick detailer. En na een half jaar of een jaar herhaal je de behandeling nog eens beetje afhankelijk hoe veel je rij.... Maarja er zijn vast nog veel meer manieren die prima werken!
 
Ik hoor het graag, het is inderdaad een redelijk product. Maar opzich doet het wat het moet doen.
Maar geef aub eens wat tips? wat voor producten je zou kopen?

Megs step 1, 2, 3 is eigenlijk niks meer dan een cleaner (dus geen schurend polijstmiddel) glaze en wax. Ik gebruik zelf eigenlijk nauwelijks een cleaner. Ik vind het niet zo veel toevoegen op mijn eigen spullen. Als ik een auto van iemand anders doe, pak ik altijd een polijstmiddel. Geeft een beter resultaat, haalt wel daadwerkelijk krassen weg, en het is meestal toch hetgeen wat ze willen. Een cleaner is wel handig voor iemand die niet wil of durft te polijsten, of als je bijvoorbeeld je lak van alle producten wilt ontdoen zonder te polijsten. In het laatste geval ben ik meestal lui en knal ik gewoon wat apc door mijn shampoo heen.

In andere woorden, ik zou een licht polijstmiddel pakken, monello finale, poorboys sst 1, cg V38 of iets in die trant.

Een glaze wordt gebruikt als onderlaag op voor de wax. Meguairs noemt het een polish, of step 2, maar het is een glaze. In dit systeem wordt het voornamelijk gebruikt om krassen te maskeren. Als je niet, of alleen licht polijst, kan dit heel veel toevoegen in glans op je lak. Daarnaast hecht de wax beter, en kan het in sommige gevallen een betere standtijd voor je wax geven.

Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld poorboys black hole, poorboys White diamond, chemical guys glossworkz glaze, autofinese super glaze.

Step 3 is gewoon een synthetische wax dacht ik zo uit mijn hoofd. Hier heb je veel verschil in en gaat het puur om wat je zoekt. Lange standtijd, collinite 845. Diepe glans, chemical guys petes 53. Extreem Mega duur, zymol royale glaze. Kost maar liefst 9400 dollar: ROYALE

Dit om maar even wat voorbeelden te noemen :)
 
Megs step 1, 2, 3 is eigenlijk niks meer dan een cleaner (dus geen schurend polijstmiddel) glaze en wax. Ik gebruik zelf eigenlijk nauwelijks een cleaner. Ik vind het niet zo veel toevoegen op mijn eigen spullen. Als ik een auto van iemand anders doe, pak ik altijd een polijstmiddel. Geeft een beter resultaat, haalt wel daadwerkelijk krassen weg, en het is meestal toch hetgeen wat ze willen. Een cleaner is wel handig voor iemand die niet wil of durft te polijsten, of als je bijvoorbeeld je lak van alle producten wilt ontdoen zonder te polijsten. In het laatste geval ben ik meestal lui en knal ik gewoon wat apc door mijn shampoo heen.

In andere woorden, ik zou een licht polijstmiddel pakken, monello finale, poorboys sst 1, cg V38 of iets in die trant.

Een glaze wordt gebruikt als onderlaag op voor de wax. Meguairs noemt het een polish, of step 2, maar het is een glaze. In dit systeem wordt het voornamelijk gebruikt om krassen te maskeren. Als je niet, of alleen licht polijst, kan dit heel veel toevoegen in glans op je lak. Daarnaast hecht de wax beter, en kan het in sommige gevallen een betere standtijd voor je wax geven.

Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld poorboys black hole, poorboys White diamond, chemical guys glossworkz glaze, autofinese super glaze.

Step 3 is gewoon een synthetische wax dacht ik zo uit mijn hoofd. Hier heb je veel verschil in en gaat het puur om wat je zoekt. Lange standtijd, collinite 845. Diepe glans, chemical guys petes 53. Extreem Mega duur, zymol royale glaze. Kost maar liefst 9400 dollar: ROYALE

Dit om maar even wat voorbeelden te noemen :)

ik ben zelf geen Meg fan, en gebruik het ook zelde, maar ik heb dit nooit geweten van ze (dacht namelijk dat het een schurend middel was in plaats van een cleaner), veel geleerd maar weer! ik zelf heb altijd namelijk PB gebruikt en ben nu net "overgestapt" naar Monello...

Weer genoeg geleerd... en dan zit je er toch al een jaartje of 10 in haha..
 
ik ben zelf geen Meg fan, en gebruik het ook zelde, maar ik heb dit nooit geweten van ze (dacht namelijk dat het een schurend middel was in plaats van een cleaner), veel geleerd maar weer! ik zelf heb altijd namelijk PB gebruikt en ben nu net "overgestapt" naar Monello...

Weer genoeg geleerd... en dan zit je er toch al een jaartje of 10 in haha..

PB is mooi spul, heb ik ook in mijn collectie :+ Ben sinds kort ook gebruiker van Scholl concepts. Ook mooi spul om mee te werken.

Van het weekend (vaderdag) eindelijk ook een foam lance in mijn bezit. Volgens mij voor de motor niet echt een meerwaarde, maar voor de auto's wel
 
PB is mooi spul, heb ik ook in mijn collectie :+ Ben sinds kort ook gebruiker van Scholl concepts. Ook mooi spul om mee te werken.

Van het weekend (vaderdag) eindelijk ook een foam lance in mijn bezit. Volgens mij voor de motor niet echt een meerwaarde, maar voor de auto's wel

Why not? :) Een foam lance is voor alle (externe :+) detailing beurten een toegevoegde waarde, een goede laag foam is uiteindelijk de beste eerste stap.
Voor motoren gebruik tegenwoordig meestal de Kwazar, maar dat heeft vooral te maken met gebrek aan stromend water + elektriciteit op veel meetings.

20160612_161728-1.jpg

High-res origineel (klik)
20160612_161818-1.jpg

High-res origineel (klik)
 
Laatst bewerkt:
Daaaag Oma!

Dinsdag komt hier een Diversion uit 1997; die ziet er zo nog redelijk uit, maar kan een goeie was/klei/wax beurt zeker wel gebruiken!
Om te wassen en te waxen gebruik ik Meguiars NXT carwash / Collinite, maar kleien...heb ik nog nooit gedaan. Nu zie ik twee starterkits, een van Meguiars (http://www.autokompaan.nl/meguiars-quik-clay-starter-kit.html?source=googlebase&gclid=CKfyxb-L6c0CFcQp0wod7x0I4w) en een van Chemical Guys (https://www.wax-on.nl/klei/604-chemical-guys-clay-bar-blue-luber-kit-light-duty.html); wat ik me nou afvraag is of en wat het verschil tussen beiden is en welke ik dus beter kan aanschaffen. Kosten beiden geen kapitaal, maar er zal toch wel een verschil tussen zitten?
 
Daaaag Oma!

Dinsdag komt hier een Diversion uit 1997; die ziet er zo nog redelijk uit, maar kan een goeie was/klei/wax beurt zeker wel gebruiken!
Om te wassen en te waxen gebruik ik Meguiars NXT carwash / Collinite, maar kleien...heb ik nog nooit gedaan. Nu zie ik twee starterkits, een van Meguiars (http://www.autokompaan.nl/meguiars-quik-clay-starter-kit.html?source=googlebase&gclid=CKfyxb-L6c0CFcQp0wod7x0I4w) en een van Chemical Guys (https://www.wax-on.nl/klei/604-chemical-guys-clay-bar-blue-luber-kit-light-duty.html); wat ik me nou afvraag is of en wat het verschil tussen beiden is en welke ik dus beter kan aanschaffen. Kosten beiden geen kapitaal, maar er zal toch wel een verschil tussen zitten?

De meguairs klei is maar 50 gram, waar die van CG 100g is. In andere woorden, met de klei van CG doe je 2x zo lang (afhankelijk van verschillende factoren natuurlijk).

De kleispray van chemical guys kan je verdunnen met water, en gaat zo dus langer mee. De detail spray van meguairs is ook meteen een detail spray. Wat betekend dat je hem kan gebruiken na een waxbeurt of om tussendoor even je auto bij te werken.

Het gebruiks verschil tussen beide is niet heel groot, beide zijn lichte klei sets, en geven nauwelijks marring. Op de lange termijn is de set van CG eigenlijk goedkoper, omdat je meer klei hebt. Op de korte termijn is de set van megs erg aantrekkelijk, omdat er een detail spray bij zit.
 
Hallo mede poetsers.

Voor auto en motor ben ik opzoek naar een goed middel om de zwarte kunststof delen.
Te beschermen en om van de auto de kleur wat op te halen.
Ik gebruik nu CG new look trim gel.
Dit geeft een mooi, maar zeker op de auto die altijd buiten staat een vrij kort durend resultaat.

Is Gyeon Q2 trim een goed beter alternatief ?
Of heeft iemand goede ervaringen met een ander middel?
 
Bedankt voor je reply; dat van de hoeveelheid klei had ik al gezien, verder dus nauwelijks verschillen.
Omdat ik jouw input en je kennis op dit gebied (waar ik een volslagen leek ben) waardeer heb ik zowel de klei starterkit als een losse detailspray bij je besteld en voldaan. Een klein vraagje heb ik nog: kun je het gemakkelijkst een pad gebruiken voor de klei, of gewoon met het handje?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reply; dat van de hoeveelheid klei had ik al gezien, verder dus nauwelijks verschillen.
Omdat ik jouw input en je kennis op dit gebied (waar ik een volslagen leek ben) waardeer heb ik zowel de klei starterkit als een losse detailspray bij je besteld en voldaan. Een klein vraagje heb ik nog: kun je het gemakkelijkst een pad gebruiken voor de klei, of gewoon met het handje?

Niet met een pad aanbrengen! Je gaat nl. met de klei over je lak heen.

 
Hallo mede poetsers.

Voor auto en motor ben ik opzoek naar een goed middel om de zwarte kunststof delen.
Te beschermen en om van de auto de kleur wat op te halen.
Ik gebruik nu CG new look trim gel.
Dit geeft een mooi, maar zeker op de auto die altijd buiten staat een vrij kort durend resultaat.

Is Gyeon Q2 trim een goed beter alternatief ?
Of heeft iemand goede ervaringen met een ander middel?

Gyeon Trim is inderdaad het high-tech alternatief voor New Look Trim Gel, NLTG is feitelijk een langduriger variant van cockpit spray. Je kunt ook naar CQuartz DLux kijken, dat is redelijk vergelijkbaar met Trim, maar kun je daarnaast ook voor je velgen gebruiken. Dat kan ook met Trim, maar DLux is meer een cross-over tussen de twee.
 
Wd40 om blok velgen en achterbrug van vet te ontdoen. Turtle wax voor mijn lak te poetsen. Commandant 4 om regelmatig schetsplaten en passagierssteunen te laten shinen. Verder gebruik ik een simpele autoshampoo(valma) om te wassen. Hydrofiele handdoeken voor babys werkt perfect om je motor af te drogen werkt zeer en zeer goed!! Echt een aanrader!

Gr michael
 
En toch zijn er heel wat betere manieren om je motor goed bij te houden ;)
Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je je grens legt.

Afgelopen week heb ik me weer vermaakt:

IMG_20160708_192444_zpshhbyyzlw.jpg


IMG_20160709_111313_zpsqmbdzbeo.jpg


IMG_20160709_112021_zpsfz0fw5et.jpg
 
Ik gebruik diverse waxen en sealants.

Voor klanten gebruik ik voornamelijk de Sonax Polymer Netshield vanwege de standtijd (ong. 6 maanden)
Maar het hangt er allemaal vanaf wat je precies zoekt in een wax/sealant.

De beste tip mbt waxen: meer is minder ;)
Dus zo dun mogelijk aanbrengen en goed de cure tijd (tijd die de wax nodig heeft om te binden met de wax) in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan