SUZUKI GSX400E Project

HertogJanVI

MF'er
20 dec 2015
145
28
Zwolle
Hallo,

forum

Gisteren een motor opgehaald die ik hier via het forum heb gekocht.
Dit gaat mijn eerste motor worden, en het wordt meteen een project.

Eigenlijk was het de bedoeling een draaiende motor te kopen met wat werk er aan.
Deze bleek echter gisteren niet te starten met startkabels. Hij sloeg 1 maal aan maar zodra de startkabel verwijderd werd sloeg hij weer af.
Daarna wou hij niet meer aanslaan, de startmotor bleef wel draaien. Vlak daarna gaf ook het neutraal lampje er de brui aan.

De verkoper accepteerde daarom een bod dat de motor aan onderdelen sowieso waard is, dus toen wou ik het risico wel lopen.

Nu heb ik vast een lijstje gemaakt van wat er in ieder geval moet gebeuren.

- Voorband productiedatum?
- Remleidingen van staal?

- Luchtfilter staat bekijken
- Vlotterkamer legen
- Benzine aftappen -> staat tank bekijken

- Accu vervangen

- Voorrem nieuwe blokken
- Achterrem los maken

- Voorvork keerringen vervangen

- Bedrading controleren

Meer foto's zullen snel volgen, wijze raad is altijd welkom ;)

Jan
 
Laatst bewerkt:
In hoe z'n staat is de olie? heeft dit blok ook een oliefilter?
zo ja, gelijk met het luchtfilter bestellen..
carbs schoon, geen troep/water in vlotterbakken?
Laderij in orde?( als de motor loopt, moet de spanning op de accupolen, met licht uit ca 14,4V zijn..
als de spanning - veel- hoger wordt, is de regelaar stuk of heeft deze geen goede massaverbinding.
Als er nix gebeurd, is er ook iets niet goed. ;)
Als de banden ouder zijn dan 5 jaar zou ik(..) ze vervangen..,(setje bt45's?)

Ik ben benieuwd wat je van deze fiets gaat maken! :Y
 
Ik ben er net nog even geweest.
Toen we de olie eruit lieten lopen schroken we toch wel even. Het was net diarree.

Accu is dood, dus die hebben we er uit gehaald.
De motor gaan we eerst uit elkaar halen en schoon maken vanwege de olie. Daarna met een nieuwe accu testen hoe het met de spanning is.

Vlotterkamer zijn we nog niet aan toegekomen.
Banden zit goed, achter zit er een met 100km op, en een nieuwe voorband kreeg ik er bij.
 
Die olie lijkt flink geemulgeerd door water.Korte stukjes gereden?

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken :P
 
Betekend dat dat deze nooit vervangen, maar alleen geolied hoeft te worden? Of is het filter op gegeven moment toch op?
Leuke fiets. Luchtfilter kan je in principe uitwassen, maar als je het schuim eens goed samenkniipt is het dan niet helemaal vergaan? Dan de olie, stinkt deze naar benzine? Of is het echt water, rol eens een paperclip af, steek deze in de olie en hou een aansteker onder de paperclip. Als de olie op de paperclip knetterend verbrand zit er behoorlijk water in de olie. Dan moeten er wel veel korte stukjes mee gereden zijn, want verder ziet de motor er behoorlijk uit op de foto.
Ik denk dat ik er eerst spoelolie in zou gooien van de action. Met een paar startkabels van de action en een autoaccu (zonder de motoraccu) eens kijken. Dynamo en spanningsregelaar/gelijkrichter van oude Suzuki's zijn ook regelmatig kapot. Succes en veel plezier met repareren.
 
even een update nadat ik zaterdag nog lekker even verder ben gegaan met het strippen van de motor.

Het schuim van het luchtfilter was niet goed meer, die moet dus vervangen worden.

daarna was de alternator aan de beurt. De motor sloeg namelijk af zonder startkabels.
full

De wikkelingen zagen er goed uit!

full

Helaas waren de magneten er wat minder goed uit. Een van de 6 magneten was compleet verdwenen en een ander was doormidden gebroken. Dat zorgt ervoor dat 3/6 magneetvelden niet werken zoals zou moeten.
Zijn er mensen die ervaring hebben met nieuwe magneten plaatsen? Het vervangen van dit onderdeel kost 50-100% van wat de motor zelf mij gekost heeft '(

full

als laatste heb ik de vlotterkamers leeg laten lopen, tenminste dat was ik van plan. Uit de rechter vlotterkamer kwam een normale hoeveelheid. Deze was al wel gemengd met water viel mij op.

full

toen ik de linker kamer los draaide liep hier echter zo'n 1,5 a 2 liter benzinewater uit...

De troep in de benzine komt gelukkig niet uit de benzine, ik was de bak vergeten schoon te maken :X
 
..Is er op MP of ergens anders gebruikte onderdelen van dit ding te vinden?
Magneten inlijmen gebeurd wel vaker.. moet je aan losse magneetjes zien te komen..

Ik heb op zo'n motortje gelest, ik vond het een fijn 'echt' motortje!
 
Goed om te horen, hij draaide bij aanschaf niet dus heb ik hem nog niet kunnen proberen.

Onderdelen zijn er inderdaad wel, maar om een of andere reden is dit onderdeel best wel prijzig...
 
probeer het uit te zoeken met behulp van onderdeelnummers. Anders kan het misschien wel eens net niet hetzelfde zijn ;) 25euro lijkt me in elk geval een nette prijs? :)
 
Het onderdeel nummer kwam niet overeen, maar ik kreeg zojuist via marktplaats het onderdeel aangeboden voor ook 25€
 
Oma weet niet dat er afgelopen tijd genoeg gebeurd is, maar het uit elkaar schroeven van een motor is niet super interessant.

Vorige week de laatste onderdelen los geschroefd en deze week vakantie dus tijd voor wat plaatjes!

full

Helemaal leeg!

full

En de motor moet maar even wachten tot het frame weer fatsoenlijk rolt. De trommel achter zit vast, de voorrem moet nieuwe blokken en de voorvorkolie en ringen moeten ververst worden. Daarnaast pak ik dan meteen de roestplekken op het frame aan.

full


full


full


De dradenbende die ik tegenkwam in de koplamp. Er zat zelfs een draad met twee connectoren op 5 cm in...
En de mooie chromen ring bleek alles behalve rond '(

full

De remschijf zag er nog prima uit

full

full

En de voorrem heb ik gister klaar gemaakt om te spuiten. Er kwam een heleboel meuk uit, geen wonder dat ik de compressor nodig had om de cilinder te verwijderen.

full

Iemand een idee waarom een van mijn geleidebussen een stukkie kunstof heeft? toen ze er uit kwamen zat er zo veel zilvervet op dat het me niet is opgevallen, nu heb ik geen idee welke bus uit welk gat kwam en waarom ze verschillen :?
 
Mooi topic met al die foto's !
Ik heb mij er wat makkelijker af gemaakt met mijn gsx400. Wat ga je er van maken?
Ik heb er een andere koplamp op gezet, enz. Dus als je nog orgineel spul zoekt laat het maar weten. Stuur een foto mee hoe de mijne er nu bij staat, tank komt nog iets op en dan het zitje nog! Moet opschieten het wordt mooi weer!
full
 
Ziet er goed uit Saien!
Zelf bouw ik iets in deze richting.
full

Maar ik ga bijvoorbeeld wel de tank spuiten en het zitje wordt ook langer.

De chromen ring die om de koplamp zit is bij mij alles behalve rond, heb je die nog liggen?
 
Het is zondag, dag bij uitstek om weer eens bij oma op visite te gaan.

Laatste tijd weinig gepost, wel het een en ander gedaan.
full

full

full

Voor- rem en velg gespoten. Velg netjes even afgedopt met twee plaatjes triplex.
Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat van de action spuitbussen (zo goedkoop dat het geprobeerd moest worden). De blanke lak liet de zwarte en grondverf weer vloeien, dus uiteindelijk zonder blanke lak.

full

De brug is geschuurd en staat inmiddels in een laag hamerite. Er zat wat roest op, maar met schuren kwam ik er achter dat dat gelukkig alleen oppervlakkig was.

full

full

Verder nog wat losse onderdeeltjes gepoetst en gespoten

full

full

Ik heb nog wel ruzie met de keerringen. De nieuwe zijn hardstikke mooi zoals te zien, maar de oude hebben een gigantische stalen ring in het midden. Ik heb er nu een uit, maar dat koste 2 uur prutsen. Kwam er wel achter dat de vorige "monteur" ze er maar half in had gekregen en de veerring ontbrak aan beide kanten... :+

full

De bushings moeten er bij beide vorken nog uit, maar ik moet op zoek naar een brander want ook die zitten muurvast.

Naast de studie ben ik afgelopen tijd dus vooral aan het schuren geweest. Uitkijkend naar leukere tijden, wanneer er weer gesleuteld en uiteindelijk gereden kan worden.
 
Achja, ik weet het oma. Ik had ook liever aan mijn motor gewerkt maar een opleiding is toch ook belangrijk.

Even een snelle update:
full

Er is een bochtje gebogen en gelast.
Vanmiddag even de laatste tabs afslijpen en dan gaat het frame, met de achterbrug en de bok naar een bedrijf om gestraald en gepoedercoat te worden (lang leve connecties want ik vond het eigenlijk wat te duur voor deze goedkope motor).

Velgen zijn zo goed als klaar en er is een heleboel spul besteld zodat er over 1 a 2 weken lekker door gesleuteld kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Zo, er is weer het een en ander gebeurd. Mijn pa heeft mijn frame laten poedercoaten, dus die ziet er strak uit. Wielen zitten er ook weer onder, nu is het blok aan de beurt.
full
 
Die staat er al netjes bij. Je gaat dus voor een ander kontje/zitje?
Mij al wel duidelijk dat ik ook voor zwarte velgen ga, dat staat hem gewoon erg goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan