Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn dat nou allemaal RS-232 poorten die op die accu's aansluiten? Daar is toch al wel wat nieuws voor? ;)
 
Zijn dat nou allemaal RS-232 poorten die op die accu's aansluiten? Daar is toch al wel wat nieuws voor? ;)

voor canbus word ook regelmatig SubD9 gebruikt.

mijn nieuwe projectje :)
full
 

Omdat de elektrisch aangedreven Lotus Super Seven van mijn werkgever weg gaat heb ik een ander project gezocht om aan de elektrische bergrennen klasse mee te doen.
Hiervoor heb ik een ZTR Roadster gekocht, brandstofmotor er uit gehaald en ben er nu een elektrische aandrijving in aan het maken.
Aandrijving is een 10kW 48V Golden Motor BLDC motor met controller, Winston 90AH LiFePo4 batterijen, Elithion BMS..
Eerste race de Borgloh Bergrennen (nabij Osnabruck) op 6 en 7 augustus
(dus ik heb alle tijd :+ )
full

dit is nog met de brandstofmotor ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding, nog leuker project...

De elektromotor wordt opgegeven voor 10 kW, elders staat 8-20 kW. Weet jij hoe dat zit met die waarden ?
Ik herinner me de Vectrix, op het kentekenbewijs stond bij vermogen 4 kW maar er zat véél meer in want dat ding trok als een malle naar de begrensde 100 km/h.

Op de foto tel ik 18 cellen, hoeveel komen er in ? Heb je nog een speciale manier van aansluiten ? Ik stel me voor paralelle strengen van elk 4 stuks in serie ?
 
10kW is continue, piek ligt in de buurt van de 20kW.
koppel is ongeveer 30nm, met een vertraging van 4:1 is dat dus 120nm aan het achterwiel.
er gaan 15 cellen in de auto, de 3 die er naast staan zijn over (heb er nog wel een paar meer :+ )
de 15 cellen gaan in serie, dus heb ik 48V 90AH batterijpakket (4.2KWH)
ik hoop het voertuig rond de 300kg te houden.

Borgloh bergrennen doen ongeveer 26 elektro en Hybride auto's mee, bij de totaal 200 auto's (van Goggomobiel tot F1) en het publiek mag overal komen behalve op de baan ;)
 
Lijkt wel een polaris slingshot. Die zag ik de afgelopen dagen namelijk veel rijden in Miami. Helaas zijn die er (nog) niet elektrisch.

Cool project en hou ons op de hoogte!
 
10kW is continue, piek ligt in de buurt van de 20kW.
koppel is ongeveer 30nm, met een vertraging van 4:1 is dat dus 120nm aan het achterwiel.
er gaan 15 cellen in de auto, de 3 die er naast staan zijn over (heb er nog wel een paar meer :+ )
de 15 cellen gaan in serie, dus heb ik 48V 90AH batterijpakket (4.2KWH)
ik hoop het voertuig rond de 300kg te houden.

Borgloh bergrennen doen ongeveer 26 elektro en Hybride auto's mee, bij de totaal 200 auto's (van Goggomobiel tot F1) en het publiek mag overal komen behalve op de baan ;)

180 km enkele reis. Ik ga eens kijken naar laadpalen op de route, dan kom ik misschien wel kijken :]
 
Gaaf "projectje" hoor. :) Ik ben benieuwd hoe hard dat gaat.

(Oh, en met 1200km heb je nog tot 4 augustus 23:55 of zo...)
 
Investeer via Crowdfunding in NXT Motors
Mooi marketing verhaal.
Helaas zijn ze op internet nog vrijwel onvindbaar, ondanks de "topverkopers". Ik zie in hun verkoopverhaal ook geen beoogde specs of verkoop prijs. Eigenlijk hebben ze alleen een mooie 3D tekening.
Dat ze voor een dure complexe watergekoelde motor kiezen geeft voor mij aan dat ze in een duurder segment als de Zero zitten, ik wens ze veel succes, maar ik steek er geen muntjes in.

De oprichter is een Besseling, een groot transportbedrijf in deze regio, ik denk dat zijn pa of oom graag wil investeren, als hij er tenminste wel in geloofd.
 
https://www.symbid.nl/ideas/7629-nxt-motors-e-motorcycle
Mooi marketing verhaal.
Helaas zijn ze op internet nog vrijwel onvindbaar, ondanks de "topverkopers". Ik zie in hun verkoopverhaal ook geen beoogde specs of verkoop prijs. Eigenlijk hebben ze alleen een mooie 3D tekening.
Dat ze voor een dure complexe watergekoelde motor kiezen geeft voor mij aan dat ze in een duurder segment als de Zero zitten, ik wens ze veel succes, maar ik steek er geen muntjes in.

De oprichter is een Besseling, een groot transportbedrijf in deze regio, ik denk dat zijn pa of oom graag wil investeren, als hij er tenminste wel in geloofd.

hmmm

Technisch idee..
Concept...
Marketing, Sales...
"Premium" ambitie...

Maar vind die start-bedragen wat laag voor echte productontwikkeling: dat is volgens mij alleen nog maar het marketing-budget...

Waarschijnlijk straks een Brilliante website en elke maand een flitsende nieuwsbrief, vgl met Lit motors, belooft ook al jaaaren een prachtig concept te brengen...

Maar wel benieuwd, gaan we volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het zo niet onderbouwen, maar het klinkt heel tegenstrijdig. Een newtonmeter is juist een draaimoment genormaliseerd naar een druk van x Newton op 1 meter afstand van de as. En dus niet afhankelijk van afstand/draaisnelheid.
 
Denk maar aan je fiets. Je komt een heuvel tegen, schakelt naar een lichter verzet en opeens fiets je die heuvel veel makkelijker op. Komt omdat je een hoger koppel aan je achterwiel hebt.
 
Owhja, de kracht (Newton) blijft gelijk, maar de arm veranderd.
Daarom zegt het koppel dat een motor levert ook zo weinig, zonder het toerental erbij te betrekken.
Het meeste inzicht schept dimensie-analyse, kijk maar eens naar de eenheden:
kracht in N
koppel in Nm
vermogen in Nm/s
Zo zie je in een oogopslag de verhouding tussen de drie grootheden.
 
Hier op het werk (waar ik vandaag zit) komt regelmatig iemand toe met een elektrische motor. Als ik me niet vergis, een Brammo Empulse kweetniewelknummer. Vind het zalig om die te zien doorkomen, zo stil!

Als ik het me zou kunnen permitteren, ik schafte mij ook een elektrische motor aan. Voor mijn werk te doen. 102 km heen en terug. Opladen mag zelfs gratis op het werk.

Voor die ene dat hier passeert is de kostprijs geen probleem, hij is een van de ATC'ers op Brussels Airport.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga zo de Zero SR bestellen *O*
Mooi, mooie site ook.
Kan je de keuze voor een SR verder uitleggen? Ik denk dat ik ook in de markt ben voor een Zero, maar kan de modellen eigenlijk alleen op uiterlijk beoordelen, de specs zeggen me niet veel.
Ik ben wel heel gehecht aan het lompe voorkomen van mijn BMW R1100GS, dat geeft voor mij wel een richting aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan