Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 19 - Broaaap!!

Heren,

Ik ben van de week tegen het eerste probleempje aangelopen met mijn Mille. De koelvinnen slaan niet meer aan. Inmiddels het een en ander onderzocht en ik vermoed dat de thermoschakelaar kapot is. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat er twee varianten bestaan, eentje waarvan de fans op een lagere temperatuur aanslaan. Weten jullie wellicht waar ik deze kan vinden/bestellen?

Alvast bedankt!
 
Kan iemand zien of mijn brandstoffilter goed zit?
full
 
Top, thanks jonges!

Dan het volgende, ik heb een probleem met m'n Mille :(. De eerste serieuze in 4 jaar tijd trouwens, om het even positief te bekijken. De RSV houd namelijk behoorlijk in als je het gas open zet. Ik kon amper de 100 halen. Als je heel voorzichtig gas geeft kun je nog wel optrekken, maar volgas lukt niet. Ook bij stilstand in z'n vrij even een dot gas geven merk je goed dat ie zich verslikt.

Ik heb de pomp en filter al gechecked (filter is nieuw en pomp loopt mooi, weerstand 1 ohm). Bogies en doppen zijn goed. Vacuumslangen zijn goed. Injectors weerstand ook goed, maar misschien smerig?

Verschillende sensors doorgemeten, CMP, CKP, IAP, ECT, IAT, TO (leuk die afkortingen ;)) en wat kleine abnormaliteiten gevonden:

- ECT (KVS temp sensor), IAP (inlaatdruk sensor) en de TP (gasklep sensor) zitten net buiten de waardes van Haynes. Gasklep sensor is bij dicht goed, maar bij open wijkt ie zo'n 150 ohm te laag af. Ik twijfel nog een beetje wat ik hier mee moet, want als deze sensors echt niet goed zouden zijn zou de ECU dit ook zien en een foutcode op het dash geven toch? Ik heb verder toch ook het vermoeden dat het iets simpelers moet zijn dan dat.

Iemand verder nog tips en trucs?
 
Top, thanks jonges!

Dan het volgende, ik heb een probleem met m'n Mille :(. De eerste serieuze in 4 jaar tijd trouwens, om het even positief te bekijken. De RSV houd namelijk behoorlijk in als je het gas open zet. Ik kon amper de 100 halen. Als je heel voorzichtig gas geeft kun je nog wel optrekken, maar volgas lukt niet. Ook bij stilstand in z'n vrij even een dot gas geven merk je goed dat ie zich verslikt.

Ik heb de pomp en filter al gechecked (filter is nieuw en pomp loopt mooi, weerstand 1 ohm). Bogies en doppen zijn goed. Vacuumslangen zijn goed. Injectors weerstand ook goed, maar misschien smerig?

Verschillende sensors doorgemeten, CMP, CKP, IAP, ECT, IAT, TO (leuk die afkortingen ;)) en wat kleine abnormaliteiten gevonden:

- ECT (KVS temp sensor), IAP (inlaatdruk sensor) en de TP (gasklep sensor) zitten net buiten de waardes van Haynes. Gasklep sensor is bij dicht goed, maar bij open wijkt ie zo'n 150 ohm te laag af. Ik twijfel nog een beetje wat ik hier mee moet, want als deze sensors echt niet goed zouden zijn zou de ECU dit ook zien en een foutcode op het dash geven toch? Ik heb verder toch ook het vermoeden dat het iets simpelers moet zijn dan dat.

Iemand verder nog tips en trucs?
Mapsensor onder het zadel gecontroleerd?
Bij een gen 2.staat niet in het WP.
Positie 1 = plus
Positie 2 = min
Positie 3 = signaal
Spanning over 1 en 2 is 5 Volt en op 3 meet je een spanning tussen de 0 en 5 volt die oploopt als je er aan zuigt.
 
Laatst bewerkt:
Toen de dyamo kapot was gegaan hield mijn rsv ook behoorlijk in. bij hoge toeren trok hij teveel stroom, en dan hield hij in.
misschien is dit het probleem? Alleen hij startte daarna ook niet meer bij mij..
 
Ik gooi de injectors nog even in de ultrasoon reiniger en dan de boel weer opbouwen en nog een keer testen. Ik zal dan ook meteen de dynamo, spanningsregelaar en de dynamo even doormeten.
Overigens heb ik de pomp unit voor de zekerheid nog uit elkaar gehad en schoon gemaakt.

@ i-Ron: waar meet ik dat? Op de ECU zelf?


29mu8hv.jpg


2e5l46s.jpg
 
Ik gooi de injectors nog even in de ultrasoon reiniger en dan de boel weer opbouwen en nog een keer testen. Ik zal dan ook meteen de dynamo, spanningsregelaar en de dynamo even doormeten.
Overigens heb ik de pomp unit voor de zekerheid nog uit elkaar gehad en schoon gemaakt.

@ i-Ron: waar meet ik dat? Op de ECU zelf?


[afbeelding]

[afbeelding]
Gewoon aan de zender zelf want je moet er op blazen/zuigen om te zien of de spanning veranderd
 
Vanmorgen zat ik een keer in de auto (komt zelden voor), kom ik onderweg twee Appies tegen.

Eén rond 07:50 op de A4 vanaf Kethelplein naar de Beneluxtunnel: een < '03 OER Mille en later 08:15 op de N57 (nota bene de afslag die ik dagelijks neem bij Stellendam) een zwart/witte '04+ met mooie dempers. Ging wat traag door de bocht maar maakte het ruimschoots goed door mij en de bus voor ons in te laten met vol gas :)
 
Heren,

Ik ben van de week tegen het eerste probleempje aangelopen met mijn Mille. De koelvinnen slaan niet meer aan. Inmiddels het een en ander onderzocht en ik vermoed dat de thermoschakelaar kapot is. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat er twee varianten bestaan, eentje waarvan de fans op een lagere temperatuur aanslaan. Weten jullie wellicht waar ik deze kan vinden/bestellen?

Alvast bedankt!

Mijne slaan ook niet meer aan, kun je mij laten weten welke je hebt gekocht, en waar? Bvd.
 
Mijne slaan ook niet meer aan, kun je mij laten weten welke je hebt gekocht, en waar? Bvd.

Ik heb via AF1 het typenummer opgezocht van de low temp sensor, dat zou AP8112677 moeten wezen. Vervolgens heb ik op aprilia-parts.nl deze besteld. Volgens deze site is hij eigenlijk voor een Leonardo 125 maar ik vermoed dat de boel gewoon past, uitgaande dat AF1 hetzelfde typenummer hanteert.

Deze heb ik dus besteld :

Schakelaar - AP8112677 ||| Aprilia, Leonardo, St, Pegaso, Moto, 6.5, 650, 125, 150, 1992, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2004 | radiator | leonardo 125-150 | Technische tekeningen | Aprilia Parts

Wil je het niet gokken kan je de originele bestellen, deze past sowieso:

Schakelaar - AP8112939 ||| Aprilia, Pegaso, Rsv, Sp, Leonardo, R, Tuono, Scarabeo, Piaggio, Sl, Falco, (eng.piaggio), Rotax, 650, 1000, 125, 150, 125, 150, 200, 125, 200, 125, 250, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 | cooling system | rsv,rsv r | Technische tekeningen | Aprilia Parts
 
Mijne slaan ook niet meer aan, kun je mij laten weten welke je hebt gekocht, en waar? Bvd.

Heren,

Als Falco rijder lees ik hier nog wel eens stiekem mee. En toevallig liet mijn koelsysteem het ook afweten. Ik kwam er achter dat dit eigenlijk een los staand systeem is en het daarom maar aan drie dingen kan liggen (in theorie):
-het relais
-de bedrading/ voeding
-de sensor (de achterste is van het koelsysteem, de voorste stuurt je dashboard temp aan, ze zijn uit te wisselen.)

Waar het probleem ligt is best makkelijk te checken. Het relais zit namelijk links van je dashboard. Het gaat om de onderste van de drie. En die in het midden is dezelfde (van het groot licht) > deze kun je even omwisselen.
Vervolgens zijn er 3 opties:
1 je propellers gaan constant draaien > koel sensor defect.
2 je systeem werkt zoals het moet > relais defect.
3 geen verschil: dikke vette pech en je mag een andere oorzaak zoeken (bedrading, voeding, etc.)

Hoop dat het een beetje duidelijk is, succes *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan